esimies ajatteli vähä syyllistää sairauspoissaoloista..

  • Viestiketjun aloittaja "sairas"
  • Ensimmäinen viesti
Ap ei mtn syytä huoleen!!! Olet ollut lääkärin luvalla pois, joten esimies ei saa Sinua syyllistää tai moittia.

Harmillista, että Ilarian kaltaisia työskentelee johtajan tehtävissä. Kuitenkin fakta on, että esimiehelle ei edes kuulu poissaolon syy - työntekijän ei tarvitse kuin kiikuttaa sairauslomatodistus.
Joo, paska esimieshän mä olen, jos minua kiinnostaa, ettei toistuvien poissaolojen takana ole suurempaa ongelmaa, joka voisi johtua vaikka tiimini ilmapiiristä tai työergonomiasta, työntekijän haastavasta elämäntilanteesta tai muusta työntekoon negatiivisesti vaikuttava. Inhottava tyyppi, kun koittaa selvittää tilannetta ja mahdollisesti etsiä yhdessä työntekijän kanssa jotain muuta ratkaisua tilanteeseen kuin valehdellut saikkulaput. Mutta sulle on sitten kai ihan okei tuurata tällaisten työntekijöiden työtehtävät tai olet itse se ainainen poissaolija, joka ei paljon piittaa muiden kasvavasta työkuormasta, jos nämä keskustelut näet huonona asiana.

Ap:n kohdallahan tällaisesta ei ole kyse, mutta usein tällainen keskustelu johtuu työpaikan protokollasta. Toki asia olisi fiksummin pitänyt esittää eikä noin töksäyttäen. Sinä olet oikeasta syystä saikulla eikä nokan koputtamista siihen oikein ole. Toki tuo voi vaikuttaa jatkoon, mutta toisaalta jos työsopimuksen jatkosta on ollut puhetta, tuskinpa sinua laiskurina siellä pidetään. Nyt vaan jatkossa työt iloisella mielellä ja paremmalla onnella :)
 
"vieraana"
Ei, mutta se todistus on toimitettava. Miksi sellainen yleensä edes kirjoitetaan, jos työntekijällä ei olisi velvollisuutta toimittaa sitä työnantajalle..???
Etkö sä osaa lukea?!? Missä kohtaa Happygirl-91 kirjoitti, että sitä lappua ei tarvi viedä? Se on eri asia, kun alkaa sen lapun päälle vielä juurta jakain selvittää suullisesti sitä sairautta. Lapussa on sairauskoodi - lukekoon pomo siitä, mikä sitä työntekijää vaivaa. Jos siis näin karrikoidaan ja rautalangasta tämä pieni ero nyt sulle väännetään...
 
Naania
Joo, paska esimieshän mä olen, jos minua kiinnostaa, ettei toistuvien poissaolojen takana ole suurempaa ongelmaa, joka voisi johtua vaikka tiimini ilmapiiristä tai työergonomiasta, työntekijän haastavasta elämäntilanteesta tai muusta työntekoon negatiivisesti vaikuttava. Inhottava tyyppi, kun koittaa selvittää tilannetta ja mahdollisesti etsiä yhdessä työntekijän kanssa jotain muuta ratkaisua tilanteeseen kuin valehdellut saikkulaput. Mutta sulle on sitten kai ihan okei tuurata tällaisten työntekijöiden työtehtävät tai olet itse se ainainen poissaolija, joka ei paljon piittaa muiden kasvavasta työkuormasta, jos nämä keskustelut näet huonona asiana.

Ap:n kohdallahan tällaisesta ei ole kyse, mutta usein tällainen keskustelu johtuu työpaikan protokollasta. Toki asia olisi fiksummin pitänyt esittää eikä noin töksäyttäen. Sinä olet oikeasta syystä saikulla eikä nokan koputtamista siihen oikein ole. Toki tuo voi vaikuttaa jatkoon, mutta toisaalta jos työsopimuksen jatkosta on ollut puhetta, tuskinpa sinua laiskurina siellä pidetään. Nyt vaan jatkossa työt iloisella mielellä ja paremmalla onnella :)
Ota huomioon, että Happygirl on se joka voi soittaa aamulla pomolle että nyt ei jaksa ja niin masentaa.
 
"nuuh"
Joo, paska esimieshän mä olen, jos minua kiinnostaa, ettei toistuvien poissaolojen takana ole suurempaa ongelmaa, joka voisi johtua vaikka tiimini ilmapiiristä tai työergonomiasta, työntekijän haastavasta elämäntilanteesta tai muusta työntekoon negatiivisesti vaikuttava. Inhottava tyyppi, kun koittaa selvittää tilannetta ja mahdollisesti etsiä yhdessä työntekijän kanssa jotain muuta ratkaisua tilanteeseen kuin valehdellut saikkulaput. Mutta sulle on sitten kai ihan okei tuurata tällaisten työntekijöiden työtehtävät tai olet itse se ainainen poissaolija, joka ei paljon piittaa muiden kasvavasta työkuormasta, jos nämä keskustelut näet huonona asiana.

Ap:n kohdallahan tällaisesta ei ole kyse, mutta usein tällainen keskustelu johtuu työpaikan protokollasta. Toki asia olisi fiksummin pitänyt esittää eikä noin töksäyttäen. Sinä olet oikeasta syystä saikulla eikä nokan koputtamista siihen oikein ole. Toki tuo voi vaikuttaa jatkoon, mutta toisaalta jos työsopimuksen jatkosta on ollut puhetta, tuskinpa sinua laiskurina siellä pidetään. Nyt vaan jatkossa työt iloisella mielellä ja paremmalla onnella :)
No kuulostatpa tosi pyytteettömältä :D sulle on varmaan helppo ja mukava avautua "haastavista elämäntilanteista" ja ihan reiluna ihmisenä etsit oikasti ratkaisuja tilanteisiin! No se pienkin valta vaan on joskus niin kivaa.... ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Joo, paska esimieshän mä olen, jos minua kiinnostaa, ettei toistuvien poissaolojen takana ole suurempaa ongelmaa, joka voisi johtua vaikka tiimini ilmapiiristä tai työergonomiasta, työntekijän haastavasta elämäntilanteesta tai muusta työntekoon negatiivisesti vaikuttava. Inhottava tyyppi, kun koittaa selvittää tilannetta ja mahdollisesti etsiä yhdessä työntekijän kanssa jotain muuta ratkaisua tilanteeseen kuin valehdellut saikkulaput. Mutta sulle on sitten kai ihan okei tuurata tällaisten työntekijöiden työtehtävät tai olet itse se ainainen poissaolija, joka ei paljon piittaa muiden kasvavasta työkuormasta, jos nämä keskustelut näet huonona asiana.

Ap:n kohdallahan tällaisesta ei ole kyse, mutta usein tällainen keskustelu johtuu työpaikan protokollasta. Toki asia olisi fiksummin pitänyt esittää eikä noin töksäyttäen. Sinä olet oikeasta syystä saikulla eikä nokan koputtamista siihen oikein ole. Toki tuo voi vaikuttaa jatkoon, mutta toisaalta jos työsopimuksen jatkosta on ollut puhetta, tuskinpa sinua laiskurina siellä pidetään. Nyt vaan jatkossa työt iloisella mielellä ja paremmalla onnella :)
Sinä annoit ymmärtää, että esimies saa arvostella, syytellä tai olla hyväksymättä sairauslomaa. Näin ei valitettavasti ole. Sinä et ole työterveyslääkäri - ja sinulla on oikeus udella ja puuttua vasta todella siinä vaiheessa, kun sairauslomia on useita kuukausia. Silloinkin käytäntö on, että työterveys osallistuu palaveriin.

Joku kommentoi, että olen ollut masennuksen takia sairauslomalla. Se pitää paikkaansa ja esimieheni sekä lääkärini tukivat mua äärimmäisen hyvin. Olen samassa työpaikassa edelleen ja esimies on sanonut että jos valmistun koulusta, vakipaikka odottaa.
 
"sairas"
[QUOTE="vieraana";30237361]Määräaikaisellakin on usein koeaikaa ekat 4kk tai maksimissaan puolet työsuhteen kestosta. Olethan varmistanut asian työsopimuksesta ettei sulla oikeasti ole sitä koeaikaa ollenkaan?[/QUOTE]

Varmistin vielä, ei ole koeaikaa ollenkaan.
 
Sinä annoit ymmärtää, että esimies saa arvostella, syytellä tai olla hyväksymättä sairauslomaa. Näin ei valitettavasti ole. Sinä et ole työterveyslääkäri - ja sinulla on oikeus udella ja puuttua vasta todella siinä vaiheessa, kun sairauslomia on useita kuukausia. Silloinkin käytäntö on, että työterveys osallistuu palaveriin.

Joku kommentoi, että olen ollut masennuksen takia sairauslomalla. Se pitää paikkaansa ja esimieheni sekä lääkärini tukivat mua äärimmäisen hyvin. Olen samassa työpaikassa edelleen ja esimies on sanonut että jos valmistun koulusta, vakipaikka odottaa.
Missä kohtaa minä annoin näin ymmärtää?
 
dook
Eräässä työpaikassa esimies esitteli kaikille työntekijöille listauksen missä oli jokaisen nimi ja sairaspoissaolomäärät, sitten kehui niitä joilla oli vähän ja mainitsi miten jollain oli paljon.

Ei suoranaisesti sättinyt niitä joilla niitä oli paljon, mutta kyllähän jokainen tajusi että tarkoitus oli nolata ne joilla oli paljon sairaslomia.

Mitä mieltä olette tuosta? Onko ihan ok, laillista?
 
Sinä annoit ymmärtää, että esimies saa arvostella, syytellä tai olla hyväksymättä sairauslomaa. Näin ei valitettavasti ole. Sinä et ole työterveyslääkäri - ja sinulla on oikeus udella ja puuttua vasta todella siinä vaiheessa, kun sairauslomia on useita kuukausia. Silloinkin käytäntö on, että työterveys osallistuu palaveriin.

Joku kommentoi, että olen ollut masennuksen takia sairauslomalla. Se pitää paikkaansa ja esimieheni sekä lääkärini tukivat mua äärimmäisen hyvin. Olen samassa työpaikassa edelleen ja esimies on sanonut että jos valmistun koulusta, vakipaikka odottaa.
kyllä pomolla on oikeus olla hyväksymättä sairaslomaa, voi esim. osoittaa korvaavia/helpompia tehtäviä

riippuu tietenkin että miksi on saikulla
 
  • Tykkää
Reactions: ilaria
Eräässä työpaikassa esimies esitteli kaikille työntekijöille listauksen missä oli jokaisen nimi ja sairaspoissaolomäärät, sitten kehui niitä joilla oli vähän ja mainitsi miten jollain oli paljon.

Ei suoranaisesti sättinyt niitä joilla niitä oli paljon, mutta kyllähän jokainen tajusi että tarkoitus oli nolata ne joilla oli paljon sairaslomia.

Mitä mieltä olette tuosta? Onko ihan ok, laillista?
No ei tosiaan ole ok, kyllä nuo ovat ihan vaan työntekijän, esimiehen ja työterveyden välisiä asioita :O
 
"sairas"
Eräässä työpaikassa esimies esitteli kaikille työntekijöille listauksen missä oli jokaisen nimi ja sairaspoissaolomäärät, sitten kehui niitä joilla oli vähän ja mainitsi miten jollain oli paljon.

Ei suoranaisesti sättinyt niitä joilla niitä oli paljon, mutta kyllähän jokainen tajusi että tarkoitus oli nolata ne joilla oli paljon sairaslomia.

Mitä mieltä olette tuosta? Onko ihan ok, laillista?
Hyi. Tuollasessa paikassa en kyllä kauaa olisi :x
 
"nuuh"
Meilläkin kerran oikein järjestettiin palaveri jossa esimies ilmoitti että ylempi taho ihmettelee miksi meidän yksikössä on paljon sairaslomia ja tuijotti suoraan sitä ihmistä joka oli joutunut olemaan paljon poissa!! Kukaan ei uskaltanut sanoa mitään, tungettiin vaan pullaa suuhun että älä vaan kysy :D
Ja ainoastaan tämä oli kokoontumisen syy ja sitten esimies luki työpaikan käytössäännöt ääneen ja korosti ettei humalassa/krapulassa saa tulla töihin :D ja huvittavinta vielä tämä paljon poissaollut on absolutisti....
 
cxcx
ap valitettavasti voi vaikuttaa, meillä ei ainakaan firmassa ole mikään varmaa ennen kuin nimi on paperissa. Usein puhutaan, että voit sijaistaa sitä ja sitä, mutta ei se ole varmaa. Meillä ne ei ole suullisia sopimuksia vaan mahdollisia analyysejä jatkosta. Paljonko sulla on tätä määräaikaista nyt jäljellä?
 
  • Tykkää
Reactions: Volmiira
eesmees
[QUOTE="sairas";30237550]No miten se nyt vois vaikuttaa kun suullinen sopimus on jo tehty? Sovittu henkilö, jota sijaistan ja sijaisuuden pituus.[/QUOTE]

No vaikka niin että tuskin jatkossa tulet tekemään sijaisuuksia tuolla ;)
Toinen vaihtoehto on se että saat kesken sopimuksen fudut.. JA ihan turha kenenkään vinkua että se on laitonta yms yms vinkkinä voin sanoa että elämä ei ole aina niin reilua kun kuvittelette.
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30236742:
Oot kolme viikkoa ollut töissä, mutta et ole koeajalla? Jotain en nyt ymmärrä.
Ei läheskään kaikissa töissä ole koeaikaa...
Aloittajalle: Olisin itsekin esimiehenä vähän harmissani. Eikö miehesi voinut olla koko lasten sairausaikaa kotona. On ihan eri asia olla töistä pois, kun on ollut töissä vuoden, kun että ensimmäisen kuukauden aikana on jo kolme kertaa pois.
 
"nuuh"
No vaikka niin että tuskin jatkossa tulet tekemään sijaisuuksia tuolla ;)
Toinen vaihtoehto on se että saat kesken sopimuksen fudut.. JA ihan turha kenenkään vinkua että se on laitonta yms yms vinkkinä voin sanoa että elämä ei ole aina niin reilua kun kuvittelette.
Ai että kun näppärän pistit! Kolarialttiita kelejä vaan sullekkin.
Ja "sairas" mene lepäämään jo!! Oot kohta 5 tuntia hillunut täällä kuumeinesi.
 
eesmees
[QUOTE="nuuh";30237581]Ai että kun näppärän pistit! Kolarialttiita kelejä vaan sullekkin.
Ja "sairas" mene lepäämään jo!! Oot kohta 5 tuntia hillunut täällä kuumeinesi.[/QUOTE]

No mitä sä kuvittelet, etteikö tälläinen vaikuttaisi mitään ;) Voi olla niinkin mutta hyvin usein ei ole.
 
"sairas"
[QUOTE="nuuh";30237581]Ai että kun näppärän pistit! Kolarialttiita kelejä vaan sullekkin.
Ja "sairas" mene lepäämään jo!! Oot kohta 5 tuntia hillunut täällä kuumeinesi.[/QUOTE]

Luuletko, että olen 5h istunut plussan äärellä ja tuijottanu näyttöä odottaen viestejä? Makaan sängyllä, otan pienet torkut ja sitten otan taas läppärin syliin. Noussu en tästä ole. Mitä muuta se on kun lepäämistä?
 
"sairas"
No vaikka niin että tuskin jatkossa tulet tekemään sijaisuuksia tuolla ;)
Toinen vaihtoehto on se että saat kesken sopimuksen fudut.. JA ihan turha kenenkään vinkua että se on laitonta yms yms vinkkinä voin sanoa että elämä ei ole aina niin reilua kun kuvittelette.
Joo en varmaan saa kesken sopimuksen potkuja. Lähtis aika nopeasti puhelua liittoon.
 

Yhteistyössä