esimies ajatteli vähä syyllistää sairauspoissaoloista..

  • Viestiketjun aloittaja "sairas"
  • Ensimmäinen viesti
"meh"
[QUOTE="sairas";30236682]Oon kolme viikkoa ollut töissä, ja ikävä kyllä heti ekalla viikolla jouduin olla 1 päivän poissa lapsen sairauden takia, toisella viikolla 2 päivää poissa toisen lapsen flunssan takia ja tällä viikolla nyt jouduin lähtee hakee itselle saikkua.

Ymmärrän, että se on paljon mutta minkäs minä näille voin :( kävin äsken sanomassa että nyt mulla on flunssa ja meen hoitajalle niin esimies totesi syyllistävästi että sulla on kyllä aika paljon näitä poissaoloja. Huono omatunto tuli vaikkei tarttiskaan :/

Muilla tämmöstä?[/QUOTE]

Ei ole tämmöistä. Itse olen vuodessa, hoitovapaalta töihin paluun jälkeen, ollut suurin piirtein saman verran poissa sairauksien takia kun sinä kolmessa viikossa... Ja mulla on 3 alle 10v lasta.

Joten kyllä, olet ollut todella paljon poissa! Ei sille mitään mahda, mutta ei tota pomon toteamusta poissa oloista kannattaa syyllistämisenä ottaa. Hänhän kertoi vaan totuuden.
 
Boss lady
Juuri tämän takia en halua palkata lapsellisia ihmisiä - mulla on firma, jolla menee todella hyvin ja saa mennä vastaisuudessakin, en koe asiakseni ruveta lutvimaan vuorolistoja uusiksi/hankkimaan sijaisia vain koska jonkun tenava on kipeä. Kurja juttu joo, mutta minkäs teet... Työntekijän sairastuminen on aivan eri asia.
 
hehehee
No onpas taas kaikki elämäänsä kyllästyneet hylkiöt kömpineet koloistaan haukkumaan aloittajaa. Ihme ja kumma että teillä itellänne kuitenkin on aikaa huinia jossain kaksplussalla keskiviikkoaamuna, kyllä kunnon ihmiset aloittaa työt heti aamusta eikä palstaile!

Työmiehesi toteamus nyt oli vain paska toteamus, eipä se asia siitä muuksi muutu vaikka hän kuinka tuollaista toteaisi. Ainoastaan aiheuttaa pahan mielen sinulle, eli lähinnä purki omaa pahaa oloaan sinuun. Kannattaa muistaa jatkossa miten sinua on kohdeltu ja ymmärretty työpaikalla huonoina aikoina, jonain päivänä se paska päivä tulee pomollekkin ja ehkä sinä et ole ekana selustaa turvaamassa ja tilannetta pelastamassa.
 
No onpas taas kaikki elämäänsä kyllästyneet hylkiöt kömpineet koloistaan haukkumaan aloittajaa. Ihme ja kumma että teillä itellänne kuitenkin on aikaa huinia jossain kaksplussalla keskiviikkoaamuna, kyllä kunnon ihmiset aloittaa työt heti aamusta eikä palstaile!

Työmiehesi toteamus nyt oli vain paska toteamus, eipä se asia siitä muuksi muutu vaikka hän kuinka tuollaista toteaisi. Ainoastaan aiheuttaa pahan mielen sinulle, eli lähinnä purki omaa pahaa oloaan sinuun. Kannattaa muistaa jatkossa miten sinua on kohdeltu ja ymmärretty työpaikalla huonoina aikoina, jonain päivänä se paska päivä tulee pomollekkin ja ehkä sinä et ole ekana selustaa turvaamassa ja tilannetta pelastamassa.
Otappa hei huomioon, että toisilla työpaikoilla on esimiehillä velvoite ottaa puheeksi "normaalista" poikkeava määrä poissaoloja. Omalla työpaikallani tämä on esimerkiksi 3 erillistä kertaa 3 kuukauden aikana. Kyllä minä olen ainakin useamman työntekijän puhuttanut ns. jatkuvista poissaoloista, vaikka syykin on ollut luonteva ja looginen - tyyliin lapsen sairaus ja oma tauti heti perään. Esimiehen on oltava asioista perillä, koska jossain kohtaa henkilöstöosastokin kiinnostuu poissaoloista. Ei kaikkea kannata aina ottaa niin henkilökohtaisesti ja muistaa "miten sinua on kohdeltu". Fakta kuitenkin on, että tuo on työsuhteen alkuun aika melkoinen määrä olla poissa, kun kuitenkin työntekijä on taatusti tarpeeseen hankittu. Ei sille mitään voi, mutta ei myöskään esimiestä tarvitse huomautuksesta paheksua.
 
"sairas"
Kyllä se itestäkin tuntuu tosi inhottavalta kun tämmönen huono tuuri käyny näitten sairastumisien kanssa.. Tottakai mäkin olisin nyt mieluummin terveenä töissä kuin kipeenä kotona. Ja todellakin pidän työstäni ja tahdon siinä jatkaa ja tehdä työni hyvin.

Tuon kommentin jälkeen vaan jäi huono fiilis juuri siitä aikooko esimies nyt jättää luvatun jatkon antamatta näiden takia.. Toivottavasti ei. Se on kyllä luvannu mulle jatkoa muiden työntekijöiden kuullen. Ja myöhemmin ilmoitti mulle ketä sijaistan. Että ei kai sitä pyörtää voi kun suullinen sopimus on tehty todistajien läsnäollessa?
 
Työläisen osa
Itsekin olin entisessä työpaikassa pois 2 viikkoa. Tilanne oli tuolloin tiukka, ja syy poissaoloon oli henkinen sekä fyysinen väsymys, organisaatiomuutokset oli liikaa ja työt kasautuivat. Ajoin itseni lähes burnoutiin tekemällä hurjia vuoroja ja taipumalla kaikkeen, kiitosta en saanut. Kahdessa viikossa tein päätöksen irtisanoutua, ja kun palasin töihin niin esimies naureskeli mun poissaoloille. Vissiin kun diagnoosi oli henkistä laatua.

Vuotta myöhemmin tää esimies jäi itse puolen vuoden saikulle masennuksen takia. Kovasti oli saanut apua ja tukea talolta sekä isommilta esimiehiltä.
 
Boss lady
Tämä yritysjohtaja voi palstailla hyvin keskiviikkoaamunakin, koska on tehnyt töitä yrityksensä eteen, ollut tunnollinen työntekijä ja miettinyt loppuun asti ennen kuin on siirtynyt työpaikkaan jossa minua tarvitaan. Tällä hetkellä töissä on puolestani LUOTETTAVA tiimi lapsettomia, ja on muuten etäpisteessä lapsellinenkin työntekijä! Jos lapsi sairastuu, heillä on varaa palkata hoitaja, se ei jää minun kontolleni etsiä töihin tuuraajaa.
Kasva aikuiseksi ap, kohtuutonta ulista työnantajan syyllistävän sinua kun totuus on, että poissaoloja ON kertynyt turhan paljon. Itse päätit lapset tehdä, totta kai jokaisen on käytävä töissä, mutta työnantajan ei pitäisi joutua järjestelemään sinun perhe-elämäsi sotkuja, oli se sitten sairaus tai mikä tahansa muu..

Ps. Itselläni lapsia on kolme, eli kyseessä ei ole lapsettoman ihmisen ymmärtämättömyys

Missä ovat työnantajan oikeudet?!
 
wieruus
No onpas taas kaikki elämäänsä kyllästyneet hylkiöt kömpineet koloistaan haukkumaan aloittajaa. Ihme ja kumma että teillä itellänne kuitenkin on aikaa huinia jossain kaksplussalla keskiviikkoaamuna, kyllä kunnon ihmiset aloittaa työt heti aamusta eikä palstaile!

Työmiehesi toteamus nyt oli vain paska toteamus, eipä se asia siitä muuksi muutu vaikka hän kuinka tuollaista toteaisi. Ainoastaan aiheuttaa pahan mielen sinulle, eli lähinnä purki omaa pahaa oloaan sinuun. Kannattaa muistaa jatkossa miten sinua on kohdeltu ja ymmärretty työpaikalla huonoina aikoina, jonain päivänä se paska päivä tulee pomollekkin ja ehkä sinä et ole ekana selustaa turvaamassa ja tilannetta pelastamassa.
Menen iltavuoroon, että hyvin voin olla palstalla vielä tähänkin aikaan.
 
"vieraana"
Tämä yritysjohtaja voi palstailla hyvin keskiviikkoaamunakin, koska on tehnyt töitä yrityksensä eteen, ollut tunnollinen työntekijä ja miettinyt loppuun asti ennen kuin on siirtynyt työpaikkaan jossa minua tarvitaan. Tällä hetkellä töissä on puolestani LUOTETTAVA tiimi lapsettomia, ja on muuten etäpisteessä lapsellinenkin työntekijä! Jos lapsi sairastuu, heillä on varaa palkata hoitaja, se ei jää minun kontolleni etsiä töihin tuuraajaa.
Kasva aikuiseksi ap, kohtuutonta ulista työnantajan syyllistävän sinua kun totuus on, että poissaoloja ON kertynyt turhan paljon. Itse päätit lapset tehdä, totta kai jokaisen on käytävä töissä, mutta työnantajan ei pitäisi joutua järjestelemään sinun perhe-elämäsi sotkuja, oli se sitten sairaus tai mikä tahansa muu..

Ps. Itselläni lapsia on kolme, eli kyseessä ei ole lapsettoman ihmisen ymmärtämättömyys

Missä ovat työnantajan oikeudet?!
Ylpeys käy lankeemuksen edellä - sanotaan... ;) Eli katsotaan asiaa sitten, kun itse saat jonkun "kuolemantaudin" ja joudut olemaan mahdollisesti pitkäänkin pois, että kuinka häntä koipien välissä silloin uliset... Voipi olla, että muu yrityksen johto / omistajat voi sanoa siinä kohtaa sinullekin aika pahasti... ;)

Mutta ap:lle. Sinulla on oikeus niitä lapsia lain mukaan jäädä hoitamaan ja myös itse sairastaa, vaikka pomo ulisis mitä. Kyllähän häntä ketuttaa - tottakai, mutta hänkin tämän lainkohdan tietää tasan tarkkaan. Tosiaan purkaa vaan tuota harmitustaan sinuun. Toisesta korvasta sisälle ja toisesta ulos. Jos ei tule jatkoa, niin eihän sille sitten mitään voi, mutta et sun nyt kipeenäkään töissä tarvi olla vaan pomon "mieliksi". Niin ja jos pomo palkkaa sinut tietäen sulla olevan lapsia, niin hän on riskit tiedostanut siinä vaiheessa, että poissaoloja voi senkin takia tulla. Ne nyt sattui tulemaan heti kärkeen, mutta sille ei sitten mitään mahda. Sairauskaan kun ei tule kello kaulassa.
 
"sairas"
Tämä yritysjohtaja voi palstailla hyvin keskiviikkoaamunakin, koska on tehnyt töitä yrityksensä eteen, ollut tunnollinen työntekijä ja miettinyt loppuun asti ennen kuin on siirtynyt työpaikkaan jossa minua tarvitaan. Tällä hetkellä töissä on puolestani LUOTETTAVA tiimi lapsettomia, ja on muuten etäpisteessä lapsellinenkin työntekijä! Jos lapsi sairastuu, heillä on varaa palkata hoitaja, se ei jää minun kontolleni etsiä töihin tuuraajaa.
Kasva aikuiseksi ap, kohtuutonta ulista työnantajan syyllistävän sinua kun totuus on, että poissaoloja ON kertynyt turhan paljon. Itse päätit lapset tehdä, totta kai jokaisen on käytävä töissä, mutta työnantajan ei pitäisi joutua järjestelemään sinun perhe-elämäsi sotkuja, oli se sitten sairaus tai mikä tahansa muu..

Ps. Itselläni lapsia on kolme, eli kyseessä ei ole lapsettoman ihmisen ymmärtämättömyys

Missä ovat työnantajan oikeudet?!
Kyllähän minä ymmärrän itsekin, että niitä on tullut turhan paljon. Ja olen tosi pahoillani siitä. Mutta miksi siitä piti mainita? Kuulosti siltä etten olisi saanut hakea sairaslomaa. Olen koulussa töissä niin jo siksikin minusta on tökeröä jäädä puolikuntoisena oppilaita tartuttamaan. Onko sekään oikein oppilaita kohtaan jos en jaksa/pysty tekemään työtä niin laadukkaasti mitä pitäisi?
 
itsekin joskus saikulla ollut
[QUOTE="sairas";30237144]Kyllähän minä ymmärrän itsekin, että niitä on tullut turhan paljon. Ja olen tosi pahoillani siitä. Mutta miksi siitä piti mainita? Kuulosti siltä etten olisi saanut hakea sairaslomaa. Olen koulussa töissä niin jo siksikin minusta on tökeröä jäädä puolikuntoisena oppilaita tartuttamaan. Onko sekään oikein oppilaita kohtaan jos en jaksa/pysty tekemään työtä niin laadukkaasti mitä pitäisi?[/QUOTE]

No, tässä on varmaankin kyseessä ns. matalan kynnyksen puuttuminen, mitä nykyisin harrastetaan. Varmaan esimies ei pahaa tarkoittanut, se vaan kuulosti sun korvaan siltä. Ja niin kuin jo todettu, onhan noita kertynyt poissaoloja, se on fakta, jota ei tarvitse kaunistella.
 
"sairas"
No, tässä on varmaankin kyseessä ns. matalan kynnyksen puuttuminen, mitä nykyisin harrastetaan. Varmaan esimies ei pahaa tarkoittanut, se vaan kuulosti sun korvaan siltä. Ja niin kuin jo todettu, onhan noita kertynyt poissaoloja, se on fakta, jota ei tarvitse kaunistella.
Okei, eli onko esimiehillä joku velvollisuus kertoa työntekijälle kun tulee tietty määrä poissaoloja? Jos on kaikki sairaspoissaoloja ja niistä todistukset on toimitettu niin mitä se auttaa? Kyllä sitä silti voi kipeäksi tulla vaikka esimies kuinka asiasta mainitsee. Mitä sillä ajetaan takaa? :D
 
"Vilhelmiina"
Tottahan se on, että esimiehellä voi olla tuossa tilanteessa velvollisuus ottaa puheeksi runsaat poissaolot. Kuitenkin asiat voi ottaa puheeksi monella tavalla ja vaikka nykyään painotetaan ja koulutetaan esimiehiä kuinka paljon niin silti useat hoitaa nää tilanteet päin honkia. Ja oikeasti se, että esimies hoitaa nämä tilanteet oikein vähentää poissaoloja ja työterveyden kuluja, joten miettiä tätä kannattaisi.
Ja paikallahan en ollut kun ap:n pomo tämän kommentin heitti, mutta aika tylyltä kuulostaa mitä ap kirjoitti. Itsekkin olen aikoinaan samanlaista töksäyttelyä osakseni saanut ja olin juuri työpaikassani aloittanut. Lapselle tuli samaan syssyyn pitkä yrjötauti ja vesirokko. Mies hoiti minkä pystyi, samoin minä ja osan aikaa vanhempani. Jopa mummo satojen kilometrien päästä tuli pariksi päiväksi. Siihen päälle oli vielä toisen lapsen neurologin aika jota ei voinut siirtää. Liikaa tuli poissaoloja ja oloni oli ihan kamala. Pomo huokaili ja pudisteli päätään. "huono juttu kun näitä poissaoloja on näin paljon. Eikö sun lapsilla ole isää joka jää välillä kotiin?". Kyllä sieppas. Selitin tietenkin, että isä on ollut vaikka kuinka monta päivää jo kotona ja koko sukua rekrytoitu hoitajiksi, mutta ei tuntunut oikeen pomo vakuuttuvan. Kylä tuli itselle p**ka olo! Sitten tietenkin sairastuin perään vielä itse, mutta hampaat irvessä raahauduin töihin kun en kertakaikkiaan uskaltanut olla enempää pois.

Nyt itse esimiehenä otan kyllä asiat eritavalla puheeksi. Olen kiinnostunut työntekijän perheestä ja lapsen sairaudesta (jos hän itse haluaa kertoa). KYSYN onko isä ollut kotona osan ajasta ja voisiko se olla mahdollista. Ylipäätään juttelen asiasta enkä heitä mitään nasevia sivautuksia ja huokailuja. Mielestäni molemminpuoleinen luottamus ja esimiehen helppo lähestyttävyys on kaiken perusta. Eikä ole ollut ongelmaa turhia saikuttelevista työntekijöistä.
 
itsekin joskus saikulla ollut
[QUOTE="sairas";30237193]Okei, eli onko esimiehillä joku velvollisuus kertoa työntekijälle kun tulee tietty määrä poissaoloja? Jos on kaikki sairaspoissaoloja ja niistä todistukset on toimitettu niin mitä se auttaa? Kyllä sitä silti voi kipeäksi tulla vaikka esimies kuinka asiasta mainitsee. Mitä sillä ajetaan takaa? :D[/QUOTE]

Varmaan sitä, että jos on jotain, mihin voivat vaikuttaa ennaltaehkäisevästi, niin... En tiedä. Tosin mulle alettiin aikoinaan soitella vasta, kun olin ollu pari viikkoa saikulla (todistukset ja perustelut oli mullakin ihan ok). Kyseessä oli siis pitempi sairauspoissaolo.
 
[QUOTE="sairas";30237193]Okei, eli onko esimiehillä joku velvollisuus kertoa työntekijälle kun tulee tietty määrä poissaoloja? Jos on kaikki sairaspoissaoloja ja niistä todistukset on toimitettu niin mitä se auttaa? Kyllä sitä silti voi kipeäksi tulla vaikka esimies kuinka asiasta mainitsee. Mitä sillä ajetaan takaa? :D[/QUOTE]

Sillä pyritään ennaltaehkäisemään toki esimerkiksi lintsausta, mutta myös vakavampiakin ongelmia (henkinen jaksaminen työssä yms.). Varmaan 98% työntekijöistä on näitä ongelmattomia tapauksia, joilla on saikkulappu aiheesta, mutta joukkoon mahtuu oikeasti myös niitä, joilla se vatsatautilappu haetaan kun ei vaan jaksa tulla töihin. Näihin on ratkaisu kuitenkin joku muu kuin se viikottainen valehdeltu saikkulappu.
 
Sitä että tekisit työsi.
[QUOTE="sairas";30237193]Mitä sillä ajetaan takaa? :D[/QUOTE]

Sitä, että katsotaan ja keskustellaan yhdessä mistä ne poissaolot oikein johtuvat ja mitä niiden vähentämiseksi voisi tehdä, aiheuttaako niitä esim. joku tekijä (vaikka ergonomia) työpaikalla ja auttaisiko esim. siirto toisiin tehtäviin tai toiseen työpisteeseen tai tiimiin.
 
  • Tykkää
Reactions: ilaria
"sairas"
Alkuperäinen kirjoittaja Sitä että tekisit työsi.;30237238:
Sitä, että katsotaan ja keskustellaan yhdessä mistä ne poissaolot oikein johtuvat ja mitä niiden vähentämiseksi voisi tehdä, aiheuttaako niitä esim. joku tekijä (vaikka ergonomia) työpaikalla ja auttaisiko esim. siirto toisiin tehtäviin tai toiseen työpisteeseen tai tiimiin.
Okei. No tää kuulostaa järkevältä.
Kyllä mä tommoseen keskusteluun voisin mennäkin, ei siinä mitään. Tässä tapauksessa vaan ei ole työpaikassa mitään vikaa, joka nää olisi aiheuttanut ettei siitä paljon hyötyä olisi :D
Tuo tämänpäiväinen oli vaan töksäytys, ei ollut mitään keskustelua aiheesta. No, päästelenhän minäkin välillä suustani sammakoita et ehkä se sit oli sellainen esimiehenkin suusta eikä tarkottanut niin pahalla miltä se kuulosti.. Muuten on kyllä tosi reilun oloinen esimies.
 
vieras..
[QUOTE="sairas";30236682]Oon kolme viikkoa ollut töissä, ja ikävä kyllä heti ekalla viikolla jouduin olla 1 päivän poissa lapsen sairauden takia, toisella viikolla 2 päivää poissa toisen lapsen flunssan takia ja tällä viikolla nyt jouduin lähtee hakee itselle saikkua.
[/QUOTE]

Mikä sinulla on? Tuossa tilanteessa menisin töihin, vaikka olisi "pää kainalossa".
 
"vieraana"
Sillä pyritään ennaltaehkäisemään toki esimerkiksi lintsausta, mutta myös vakavampiakin ongelmia (henkinen jaksaminen työssä yms.). Varmaan 98% työntekijöistä on näitä ongelmattomia tapauksia, joilla on saikkulappu aiheesta, mutta joukkoon mahtuu oikeasti myös niitä, joilla se vatsatautilappu haetaan kun ei vaan jaksa tulla töihin. Näihin on ratkaisu kuitenkin joku muu kuin se viikottainen valehdeltu saikkulappu.
Eli silloin osavastuu niiden lappujen kirjoittamisesta on myös sillä lapun kirjoittajalla - ei yksin työntekijällä. ;) Jos hän kirjoittaa liian hepposin perustein sen lapun, niin eihän pomon koko "paskaämpäriä" kuulu sen työntekijän niskaan kaataa, vaan "moittia" myös sen tth:n hoitajia. Joo, tiedän, että se on aika hankalaa määrittää, onko sitä paskatautia oikeesti tai sitä migreeniä tms. mutta jos niitä nyt joka viikko alkaa olemaan, niin pitäshän siellä tth:ssakin alkaa niiden kellojen kilistä... Työnantajalla kun on aika sidotut kädet siinä kohtaa, jos sä sen saikkulapun saat ja sen työnantajalle viet. Voihan se toki olla hyväksymättä ja laittaa sen palkattomaksi, mutta kuinka moni pomo uskaltaa lopuviimeksi niin tehdä, jos virallinen todistus on olemassa? Muakin ketuttaa nämä turhaan saikuttelijat omalla työpaikalla, koska ne heidän työt kaatu sitten muille, mutta minkäs tekee kun se "omailmoitus" on olemassa ja siihen voi sitten aina hakea jatkoon myös virallisen todistuksen. Eli jos haluaa pitää yht' äkkiä vaikka viikon loman, niin hyvä valehtelija tekee sen aika helposti noita kahta yhdistelemällä.
 

Yhteistyössä