Esimerkki alle toimeentulotuen elävän ihmisen elämästä...

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Asumiskulujen jälkeen käteen jää n.850 euroa. Meitä siis minä ja 2 lasta (toinen kouluikäinen, toinen 2,5). Toimeentulotukea meidän kuuluisi saada sen verran, että 900 ja rapiat jää asumiskulujen jälkeen plus että sossuhan maksaisi kotivakuutuksen, lääkekulut, hammaslääkärit jne.

Elikkäs 850 euroa.

200 menee keskimäärin kuukaudessa laskuihin, vakuutukset, mun ja esikoisen puhelinlasku, netti ja mahdolliset lehtitilaukset jne.

100 euroa menee joka kuukausi puoliksi jaettuna säästötilille ja rahastoihin suurempiin hankintoihin ja huvittelua varten.

Ruokakulut on n.300 euroa kuukaudessa ja me syömme monipuolisesti ja terveellisesti.

Nyt on siis mennyt 600 euroa, josta 100 euroa on siis jo säästössä... Mä ostan joka kuukausi uusia vaatteita, kenkiä, laukkuja jne jne. En todellakaan pidä itseäni köyhänä.

Koko jutun pointti oli siis se, että en käsitä miksi toimeentulotuella elävät ihmiset valittavat, että rahat ei riitä mihinkään. Mun mielestä mä elän suht ylellisesti vähemmilläkin rahoilla. Ja tosiaan säästöön menee vuodessa 1200 euroa, rahastoista oon saanut voittoa jopa useamman satasen vuodessa. Kyllä me on ihan hyvin käyty siis välillä reissuillakin jne.

Ai juu. On mulla autokin, ensisijaisesti kyllä kävellään/pyöräillään, mutta jos siis mennään johonkin kauemmas.

Ja mä en käsitä, miten joillekuille voi olla niin ylitsepääsemättömän vaikeeta käsittää, että kaikki ei ole samanlaisia. Jos sä maksat 200 eurolla laskuja, jollakulla toimeentulotukea saavalla niitä saattaa olla 400 eurolla.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:
Ja mä en käsitä, miten joillekuille voi olla niin ylitsepääsemättömän vaikeeta käsittää, että kaikki ei ole samanlaisia. Jos sä maksat 200 eurolla laskuja, jollakulla toimeentulotukea saavalla niitä saattaa olla 400 eurolla.
No mut eikös se ole silloin oma vika? Kyllä niihin laskuihin on aina joku syy. Sit on eletty yli omien varojen...

X
Opiskelijana asumiskulujen jälkeen olen miinuksella 40 euroa... Ei oo varaa kotivakuutukseen, autoon, lehtitilaukseen, matkusteluun tai shoppailuihin. Ihan vertailun vuoksi vaan...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No mut eikös se ole silloin oma vika? Kyllä niihin laskuihin on aina joku syy. Sit on eletty yli omien varojen...
Jaa-a, ehkä on otettu lainoja vanhoina hyvinä aikoina, kun oli vielä töitä. Tai jotain, en tiedä.

Minttu
Sori ap mutta mä en usko sua. Mä elän kahden lapsen kanssa toimeentulotuella ja kyllä todellakin pitää laskea mitä ostan. Missään nimessä ei ole varaa ostella kuukausittain vaatteita yms.

Olettaisin, että suurella osalla peruspalkkaa saavista yhden työssäkäyvän aikuisen perheissä asumisen jälkeen jää käteen about tuon verran. Verojen jälkeen kun käteen useasti jää noin 1200-1600 euroa, josta asumiseen 500-800 euroa. En siis pidä ap:n elämää mitenkään erikoisena saavutuksena. Itse olen saanut säästöön enemmänkin rahaa vuodessa pienemmillä tuloilla (vuokran jälkeen).

ap
Alkuperäinen kirjoittaja X:
Opiskelijana asumiskulujen jälkeen olen miinuksella 40 euroa... Ei oo varaa kotivakuutukseen, autoon, lehtitilaukseen, matkusteluun tai shoppailuihin. Ihan vertailun vuoksi vaan...
Opiskelijana olen ollut minäkin. Silloin nostin opintolainaa, jotta pärjäsin. Sitä vartenhan se on?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Sori ap mutta mä en usko sua. Mä elän kahden lapsen kanssa toimeentulotuella ja kyllä todellakin pitää laskea mitä ostan. Missään nimessä ei ole varaa ostella kuukausittain vaatteita yms.
No siinä oli laskelmat. En minä tiedä mihin sinun rahasi kuluvat.

k
niiiiiiiiiiiiin.. joillakin esim auto maksaa joka kk 180? ja 4krt vuodessa vakuutus 160? sen lisäks puhelinlasku, nettilasku, kotivakuutus, tarhamaksut. hmm siis pitäisikö luopua netistä ja puhelimesta, arjen ylellisyydestä? ja auto on pakollinen.. työpaikka 24km päässä jonne ei kulje julkisia. ja vielä jos sanot että auto on turhan kallis, niin voin kertoa että monta vuotta sinnittelin vanhalla autolla joka oli rikki suunnilleen kerran vkossa ja siihen paloin rahaa ja aikaa.

tämäkään auto ei ole uusi mutta uudempi ja siksi toimiva mutta myös kalliimpi

ap
Alkuperäinen kirjoittaja masuasukki2010:
Olettaisin, että suurella osalla peruspalkkaa saavista yhden työssäkäyvän aikuisen perheissä asumisen jälkeen jää käteen about tuon verran. Verojen jälkeen kun käteen useasti jää noin 1200-1600 euroa, josta asumiseen 500-800 euroa. En siis pidä ap:n elämää mitenkään erikoisena saavutuksena. Itse olen saanut säästöön enemmänkin rahaa vuodessa pienemmillä tuloilla (vuokran jälkeen).
Juu varmasti saisikin tai siis saakin. Parhaimpina pihistelykuukausina oon saanut yli 400 euroa säästöön kuukaudessa...

vierailija
Niinpä. Pelkästään ekaluokkalaiseni ap/ip-kerhoon menee 120 euroa kuussa. Siihen päälle kaikki muut pakolliset laskut (tv-lupa, puhelin, netti, kotivakuutus, sähkö, autovakuutus ja muut auton maksut jne). Autoa tarvitsen jotta pääsen kouluun, bensoihinkin menee 150 euroa kuussa, jos ei yhtään ajele turhaa ajoa.

Onneksi tt-tuessa huomioidaan nuo bensakulut, kotivakuutus ja sähkö.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Lähiötursas:
Mä en leuhkisi sillä että sossu maksaa elämisen.
Missä luki, että saan sossusta jotain? Luetun ymmärtämisessä vikaa. Mun tulot on alle toimeentulotuen...
Sen vuoksi sun tarina ei ole lainkaan uskottava.
Häh? Kunnei? En mä voi mennä hakemaan sossusta mitään, kun ne rupeis valittamaan mun säästöistä. Enkä mä halua elää siten, että mulla ei oo hätävaraa missään. Toisekseen en edes tarvitse sitä rahaa, minkä sossusta saisi.

vg
Mulla ihan sama tilanne kuin ap:llä, asumiskulujen jälkeen käteen jää alle toimeentulotukinormin. Pärjäämme, mutta kyllä tämä aikamoista penninvenytystä on, isommat hankinnat tehdään osamaksulla, lomamatkoista on turha haaveillakaan jne...

Juu
Asumiskulujen jälkeen käteen jää n.850 euroa. Meitä siis minä ja 2 lasta (toinen kouluikäinen, toinen 2,5). Toimeentulotukea meidän kuuluisi saada sen verran, että 900 ja rapiat jää asumiskulujen jälkeen plus että sossuhan maksaisi kotivakuutuksen, lääkekulut, hammaslääkärit jne.

Elikkäs 850 euroa.

200 menee keskimäärin kuukaudessa laskuihin, vakuutukset, mun ja esikoisen puhelinlasku, netti ja mahdolliset lehtitilaukset jne.

100 euroa menee joka kuukausi puoliksi jaettuna säästötilille ja rahastoihin suurempiin hankintoihin ja huvittelua varten.

Ruokakulut on n.300 euroa kuukaudessa ja me syömme monipuolisesti ja terveellisesti.

Nyt on siis mennyt 600 euroa, josta 100 euroa on siis jo säästössä... Mä ostan joka kuukausi uusia vaatteita, kenkiä, laukkuja jne jne. En todellakaan pidä itseäni köyhänä.

Koko jutun pointti oli siis se, että en käsitä miksi toimeentulotuella elävät ihmiset valittavat, että rahat ei riitä mihinkään. Mun mielestä mä elän suht ylellisesti vähemmilläkin rahoilla. Ja tosiaan säästöön menee vuodessa 1200 euroa, rahastoista oon saanut voittoa jopa useamman satasen vuodessa. Kyllä me on ihan hyvin käyty siis välillä reissuillakin jne.

Ai juu. On mulla autokin, ensisijaisesti kyllä kävellään/pyöräillään, mutta jos siis mennään johonkin kauemmas.
Kerro vähän helkkarin äkkiä mistä rahastosta saa noilla sijotuksilla useamman sadan euron eestä voittoa vuositasolla! Sijotan kaikki rahani sinne!

keskituloinen
Meillä bruttotulot noin 6000e/kk. Siitä kun vähennetään asuntolaina, kahden auton laina, hoitomaksut, työmatkakulut, sähkölaskut, opintolainat yms, niin meille jää suunnilleen sama summa käteen kuin toimeentulotukea saavalle. Että näin hyvin menee keskituloisillakin täällä Suomessa!

Minttu
Alkuperäinen kirjoittaja vg:
Mulla ihan sama tilanne kuin ap:llä, asumiskulujen jälkeen käteen jää alle toimeentulotukinormin. Pärjäämme, mutta kyllä tämä aikamoista penninvenytystä on, isommat hankinnat tehdään osamaksulla, lomamatkoista on turha haaveillakaan jne...
Sun tarina kuulostaa paljon uskottavammalta kuin ap:n.

keskituloinen
Ja pakko vielä sanoa, että välillä miettii, mitä järkeä on kouluttaa itsensä hyvin ja käydä töissä, kun lopputulos on sama kuin kotona makaavalla sosiaalipummilla.

tt
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:

Elikkäs 850 euroa.

Kerro vähän helkkarin äkkiä mistä rahastosta saa noilla sijotuksilla useamman sadan euron eestä voittoa vuositasolla! Sijotan kaikki rahani sinne!
Ihan samaa mietin! Omat rahastoni kun ovat tuottaneet hyvin pientä tuottoa tai oikeastaan viime aikoina pelkkää tappiota.

e
Alkuperäinen kirjoittaja keskituloinen:
Ja pakko vielä sanoa, että välillä miettii, mitä järkeä on kouluttaa itsensä hyvin ja käydä töissä, kun lopputulos on sama kuin kotona makaavalla sosiaalipummilla.
Mikä tää hyvä koulutus sit on?

Hmmm...

Mä budjetoin itselleni tonnin kesä- heinä- ja elokuille. (siis kun irtisanouduin ja säästin aiemmin karenssia varten)

400 siitä menee asumiseen ja vakuutuksiin.

600 jää kuukaudessa käyttöön matkoihin, ruokaan, nettiin, puhelimeen ja huveihin.

Tää kuukausi on mennyt kohtuudella, 300 euroa on jäljellä loppukuuksi. Mut eipä sillä tosissaan juhlita sen kummemmin kuin parinkympin iltabudjetilla. Elää, toki elää, kunhan osaa pihdata useammastakin jutusta. =)

Yhteistyössä