Esikoululaisellaan rattaita käyttävä äiti vastaa kysymyksiinne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No huh, onpa avuton eskarilainen tai ehkä oikeammin avuton äiti. Meillä pikkusiskokin oppi pyöräilemään ilman appareita jo 3-vuotiaana eikä tosiaan ole sen jälkeen rattaita tarvinnut.

Meidän tytöt, jos tuollaisen näkisivät, niin varmaan luulisivat että on jollain tavalla kipeä tai ei osaa kävellä.

Eiköhän tuossa ole vanhempien viitsimisestä nyt kyse

Alkuperäinen kirjoittaja pelkääkö:
Nyt lapsi saa viestin, että äiti ottaa rattaat mukaan kun et kuitenkaan jaksa koko matkaa kävellä. Eli oppii, että heti kun hengästyttää se on huono juttu ja rattaisiin mars. Kiva tapa jää varmasti lopuksi ikää.... miksi etä tsemppaisi että kun menet nyt jo eskariin niin jätetääs rattaat kotiin, jaksat varmasti tooooosi pitkään ilman ja äiti olis tosi ylpeä! Mutta noissa asioissa ei äidillä ole minusta oikeutta ajatella pelkästään omaa mukavuuttaan, on kuitenkin kyse lapsen itsetunnosta ja liikuntatottumuksista. Äitin osan ei kuulukaan aina olla leppoisaaa rattaidentyöntelyä.

Rattaat eivät ole mukana aina ja kaikkialla. En ajattele pelkästään omaa mukavuuttani ja siksi otan rattaat mukaan, jos lapsi on väsynyt tai jos tarkoitus on kulkea kymmenen kilometriä kävellen, tai jos olemme aamusta iltaan liikkeessä.

Alkuperäinen kirjoittaja huhheijaa:
osaa lukea, kirjoittaa, uida, luistella MUTTA KÄYTTÄÄ RATTAITA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kyllä. Entä sitten? Sinun lapsi istuu ehkä bussissa, taksissa tai autossa sen saman matkan minkä minun lapsi istuu rattaissa ja edes minä saan liikuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja :
[quote="ap" Ensi kesä varmaan vielä käytetään rattaita.

Eikun oikeesti! Ootko tosissasi? Mieti: kouluun menevä lapsi kulkisi vielä rattaissa?!

[/quote]

Ei hän kouluun rattaissa mene. Mieluummin kävelen itse ja annan lapsen tulla rattaisiin jos hän väsyy, kuin kuljen autolla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja pelkääkö:
Nyt lapsi saa viestin, että äiti ottaa rattaat mukaan kun et kuitenkaan jaksa koko matkaa kävellä. Eli oppii, että heti kun hengästyttää se on huono juttu ja rattaisiin mars. Kiva tapa jää varmasti lopuksi ikää.... miksi etä tsemppaisi että kun menet nyt jo eskariin niin jätetääs rattaat kotiin, jaksat varmasti tooooosi pitkään ilman ja äiti olis tosi ylpeä! Mutta noissa asioissa ei äidillä ole minusta oikeutta ajatella pelkästään omaa mukavuuttaan, on kuitenkin kyse lapsen itsetunnosta ja liikuntatottumuksista. Äitin osan ei kuulukaan aina olla leppoisaaa rattaidentyöntelyä.

Rattaat eivät ole mukana aina ja kaikkialla. En ajattele pelkästään omaa mukavuuttani ja siksi otan rattaat mukaan, jos lapsi on väsynyt tai jos tarkoitus on kulkea kymmenen kilometriä kävellen, tai jos olemme aamusta iltaan liikkeessä.

No minusta 6v takia ei tarvi MISSÄÄN OLOSUHTEISSA ottaa rattaita vaan sitten ne päivät suunnitellaan siten että lapsi saa välillä levähtää. Tai sitten lenkit mitoitetaan lapsen, ei äidin mukaan. Minustakaan tuon ikäisellä (eikä edes omalla 4v lapsella) rattaat vaan ole vaihtoehto. Ei enää, missään nimessä. Ja jos 7min välein kulkee bussit niin asutte sen verran kaupungissa että takuulla ei tilannetta tule, etteikö olis levähdysmahdollisuutta tai helppoa kulkea kotiin.

meillä on 1,5 vuotiaasta kävellyt jo tosi tosi pitkiä matkoja ja rattaat jätettiin käytöstä 2 vuotiaana. Kyl tuon ikäisen pitäisi jo jaksaa ilman rattaita ja eiköhän noita uhmakohtauksi tule 15 vuotiaanakin, niin aiotko silloinkin viedä rattaissa???

[quote="ap" Ensi kesä varmaan vielä käytetään rattaita.

Eikun oikeesti! Ootko tosissasi? Mieti: kouluun menevä lapsi kulkisi vielä rattaissa?!

Ei hän kouluun rattaissa mene. Mieluummin kävelen itse ja annan lapsen tulla rattaisiin jos hän väsyy, kuin kuljen autolla.[/quote]

Yritän vain sanoa, että kyllä se pyörä oikeesti on parempi vaihtoehto. Pyörällä oppii polkemaan, kun sitä polkee. Rattaat ei mun mielestä oo mikään kouluunlähtijän kulkuneuvo. Mutta jokainen näköjään tavallaan...

Alkuperäinen kirjoittaja jösses:
No minusta 6v takia ei tarvi MISSÄÄN OLOSUHTEISSA ottaa rattaita vaan sitten ne päivät suunnitellaan siten että lapsi saa välillä levähtää. Tai sitten lenkit mitoitetaan lapsen, ei äidin mukaan. Minustakaan tuon ikäisellä (eikä edes omalla 4v lapsella) rattaat vaan ole vaihtoehto. Ei enää, missään nimessä. Ja jos 7min välein kulkee bussit niin asutte sen verran kaupungissa että takuulla ei tilannetta tule, etteikö olis levähdysmahdollisuutta tai helppoa kulkea kotiin.

Miten se miten usein busseja menee liittyy siihen, että kävelemme 10-12 km puistoon tai että kävelemme keskustasta 6 km kotiin? Lapsi saa levähtää rattaissa ja minä en aio alkaa kulkemaan viisivuotiaan minilenkkejä vaan haluan yhä kävellä paljon kun se on vielä mahdollista, kiitos rattaiden.

Alkuperäinen kirjoittaja huhheijaa:
osaa lukea, kirjoittaa, uida, luistella MUTTA KÄYTTÄÄ RATTAITA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kyllä. Entä sitten? Sinun lapsi istuu ehkä bussissa, taksissa tai autossa sen saman matkan minkä minun lapsi istuu rattaissa ja edes minä saan liikuntaa.

Minun 4v lapsi KÄVELEE tai pyöräilee itse, ei istu bussissa eikä autossa. Minä saan samalla liikuntaa kun työnnän tuplarattaissa 2v ja 1v lapsia. Ja jos ison kanssa mennään kahden, rattaat eivät ole vaihtoehto edes kauppareissulla vaan kävellään, ja lapsi vielä avuksi KANTAA REPUSSA OSTOKSIA (pari maitoa tai leipäpaketin tms pientä)!!

Kehitysvammaisten hoitajana toki olen nähnyt eskari-ikäisiä rattaissa ennenkin... mut vain työnpuolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja urpå:
7min esim pienen tissiä kaipaavan vauvan kanssa on PITKÄ AIKA, mutta susta tuntuu vähältä kun sun pentu on jo melkein rippikoulussa mut tarttee rattaita!!!!!!!!

Surraan sitä sitten jos joku jää bussista ulos meidän rattaiden takia. Imettää voi pysäkilläkin muuten.

No voi, mutta, jos on pakkasta ja pieni vauva ja vaikka vilkas 2v. mukana ja vielä kiire jonnekkin niin ei ihan ekana tule mieleen. Vauva, ku ei aina 7 minuutissa syö ja kuka juoksee 2v.n perässä? Vai vauva tissillä yrität pitää isompaa paikalla ja vahtia sivusilmällä tavaroita?
Tai, jos vauvalla on iso kakka tai koliikki? 7min tuntuu aika pitkältä. Ja ei siihen seuraavaankaan aina mahdu kuitenkaan...

Yritän vain sanoa, että kyllä se pyörä oikeesti on parempi vaihtoehto. Pyörällä oppii polkemaan, kun sitä polkee. Rattaat ei mun mielestä oo mikään kouluunlähtijän kulkuneuvo. Mutta jokainen näköjään tavallaan...
Alle kouluikäinen lapsi pyörällä ydinkeskustaanko, talvellakin? Hän myös pyöräilee, kodin lähellä.

Alkuperäinen kirjoittaja jösses:

Miten se miten usein busseja menee liittyy siihen, että kävelemme 10-12 km puistoon tai että kävelemme keskustasta 6 km kotiin? Lapsi saa levähtää rattaissa ja minä en aio alkaa kulkemaan viisivuotiaan minilenkkejä vaan haluan yhä kävellä paljon kun se on vielä mahdollista, kiitos rattaiden.

Liittyy siten, että ette asu niin pöndellä ettäkö lapsen hyvinvoinnin takia rattaat tarttee. Äidin lenkit voi lenkkeillä muulloin, mutta niin se vaan on kaikessa että äidit sopeutuu lasten ehdoilla elämiseen, eikä lapset vanhempien. Myös lenkkeilyasioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja nfh:
no mutta sitten miksi, eikö se jaksa?

mun eskari ei kuuna päivänä edes suostuis..

Jaksaa mutta minä en jaksa aina tapella uhmiksen kanssa, ja pitkällä ostosreissulla kaupungissa lapsi väsyy joskus, silloin on hyvä että on rattaat matkassa.

Uhmis? Musta uhmaikä kuulu 2-2,5 vuotiaalle... Siks se on englanniks "terrible twos"! Taitaa olla kasvatuksessa vikaa jos eskari-ikäisellä vielä uhmaikä.

Tolla tavalla lapsi ei opi ikinä ajamaan pyörällä, jos sitä kuskaillaan rattailla. Ei kehity tasapaino ym jutut ollenkaan. Täytyy olla aika pienikokoinen että rattaisiin mahtuu ja jaksaa työntää. Äiti ei nyt taida osata päästää lapsestaan irti vaan haluaa ainokaisensa pitää vauvana ainiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
No voi, mutta, jos on pakkasta ja pieni vauva ja vaikka vilkas 2v. mukana ja vielä kiire jonnekkin niin ei ihan ekana tule mieleen. Vauva, ku ei aina 7 minuutissa syö ja kuka juoksee 2v.n perässä? Vai vauva tissillä yrität pitää isompaa paikalla ja vahtia sivusilmällä tavaroita?
Tai, jos vauvalla on iso kakka tai koliikki? 7min tuntuu aika pitkältä. Ja ei siihen seuraavaankaan aina mahdu kuitenkaan...

Nuo asiat eivät ole minun murheeni. Toisten lasten koliikit ja kakat. Jos on kiire, niin ei voi jättää kaikkea sen varaan että pääsee juuri tähän tiettyyn bussiin, ja 7 min päästä tulevalla jo myöhästyy.

Alle kouluikäinen lapsi pyörällä ydinkeskustaanko, talvellakin? Hän myös pyöräilee, kodin lähellä.

No mä menisin ydinkeskustaan bussilla ja kävelisin siellä lapsen kanssa ja tulisin bussilla kotiin. Ja sitten kun haluaisin pitkälle kävelylenkille, lapsi lähtis pyörällä matkaan. Mutta en jaksa enää jankata tästä. Sinusta rattailla kulkeminen melkein kouluikäisen kanssa on fantsuin idea tällä puolella kauriin kääntöpiiriä, ok, antaa olla!

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Tolla tavalla lapsi ei opi ikinä ajamaan pyörällä, jos sitä kuskaillaan rattailla. Ei kehity tasapaino ym jutut ollenkaan. Täytyy olla aika pienikokoinen että rattaisiin mahtuu ja jaksaa työntää. Äiti ei nyt taida osata päästää lapsestaan irti vaan haluaa ainokaisensa pitää vauvana ainiaan.

Hän luistelee, käy jumpassa, kiipeilee, eikä ole tasapainossa mitään vikaa. Oppiiko autossa istuva lapsi koskaan ajamaan pyörällä? Ei opi sinun mielestäsi varmaan.

Uhmis? Musta uhmaikä kuulu 2-2,5 vuotiaalle... Siks se on englanniks "terrible twos"! Taitaa olla kasvatuksessa vikaa jos eskari-ikäisellä vielä uhmaikä.
Eskari-ikäisillä tytöillä on yleensä menossa vahva oman tahdon ja uhman kausi. Ota selvää äläkä puhu tyhmiä.

Yhteistyössä