Esikouluasiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuka tietää?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kuka tietää?

Vieras
Olisko täällä ketään kenen lapsi on ihan loppuvuodesta syntynyt,joulukuussa.Minkä ikäisenä eskariin ja miten mennyt?Onko lähtenyt kouluun muiden kanssa vai käynyt kaksi vuotta eskaria?Meil pattitilanne ku en tiiä et pitäskö aloittaa syksyllä vai ens syksynä.

Meidän tyttö on syntynyt marraskuun alussa ja meni 5-vuotiaana eskariin ja 6-vuotiaana kouluun.
Hänen luokallaan on muutama joulukuussa samana vuonna syntynyt.
Lapsen omasta kehityksestä näkee onko hän valmis :)

mun joulukuulla syntynyt serkku sai mennä vuotta myöhemmin eskariin, tosi hienoa että vanhemmat päätti niin. Lapsuus on niin kovin lyhyt aika, se voi olla iso palvelus lapselle mutta en suko että voi iso palvelus olla jos liian aikaisin laittaa opintielle...
mulle valinta olisi selvä. Toivottavasti löydät oman ratkaisusi ja olette kaikki siihen tyytyväisiä.

Esikon luokalla on tyttö joka on syntynyt ihan joulukuun lopussa ja ihan hyvin hänellä koulu on menny =)

Aika paljon keskarin luokalla eskarissa on juuri loppuvuonna syntyneitä, taitaa olla lokakuussa muistaakseni 2 tyttöä syntynyt ja he siis ihan ajallaan eskarissa =)

Kannattaa tehdä koulukypsyystesti, jos tuntuu, ettei tyttö ole vielä teidän mielestänne valmis kouluun. Jonkinlainen kokemus syntyy varmasti eskariopeiltakin, miten tyttö on ikäisekseen kehittynyt. Meillä meni 6 veenä (joulukuu) ekalle ja on jouduttu tekemään tuplasti töitä yhdessä läksyjen ja kokeiden kanssa. Kun taas siskonsa on ollut lahjakas, vaikka samoihin aikoihin syntyneenä aloitti koulun.

Kummityttömme on joulukuun 19. päivä syntynyt ja menee nyt 5-vuotiaana eskariin. Heillä ainakin eskarin toimesta tehdää tarvittaessa koulukypsyystestit, jos tuntuu siltä ettei lapsi välttämättä ole valmis kouluun 6- vuotiaana.

kun meiän muksu on 25.12 syntyny ja eskariin kuulemma ehdottomasti nyt ja testit keväällä..tarvittaessa uudelleen eskari..itse vaan mietin että näinköhän turhautuu jos käy kahteen kertaan...eli jos olisikin vielä vuoden kerhoilemassa ja kotona..

Meidän kuusivuotias poika myös syntynyt 25.12. ja meni eskariin viime syksynä, eli vasta puolessa välissä eskaria täytti kuusi vuotta. Mietittiin kyllä, että mitenkähän sujuu, mutta kun poika jo vuosia on miettinyt, ketä kaikkia tulee kanssani eskariin (asutaan pienessä kylässä jossa kaikki tuntee kaikki), niin olisi tuntunut pahalta päättää mennä vasta vuoden päästä, kun poika jo vuosia on siitä eskarista puhunut.

Ainakin tällä hetkellä, kun eskari alkaa olla takanapäin, tuntuu, että tämä oli tosi hyvä ratkaisu, eskarivuosi on mennyt kaiken kaikkiaan oikein mukavasti. Aluksi pojalla oli aika hento ja kömpelö kädenjälki, kun kirjoitti ja piirsi, mutta jaksoi hyvin kuunnella ja keskittyä tehtäviin. Eskariopen mielestä ei mitään syytä lykätä koulunaloitusta, ihan on pärjännyt eskarissa siinä missä toisetkin. Vähän on kevään aikana oppinut lukemaankin, ja kovasti reipastunut myös kaikenlaisissa käytännön asioissa, kuten pukeminen ym. Jonkun verran tuossa talven mittaan väsyttikin eskarissa käynti, piti välillä vapaapäiviä, mutta siihenhän on eskarivuonna vielä mahdollisuus.

Ensi syksynä sitten nähdään, miten ekaluokka lähtee sujumaan, siitä ei vielä ole kokemusta. Meillä on kaksi muutakin loppuvuodesta, marraskuussa syntynyttä lasta, ja heidän koulunaloituksensa on sujunut ihan normaalisti. Toisaalta serkkuni poika meni aikoinaan vuotta myöhemmin kouluun, hän on myös loppuvuodesta syntynyt, ja he ovat myös olleet tyytyväisiä omaan ratkaisuunsa. Itsekin vähän olin pahoillani siitä, että poika lähti niin nuorena koulutielle, mutta kun hän itse oli kovasti menossa, niin ei olisi tuntunut hyvältä vastoin pojan tahtoa pitää häntä vielä vuotta kotona.

Minun poika täyttää 6 v. marraskuussa ja lähtee eskariin nyt syksyllä, ja kun käytiin siinä 5 v. psykologin testeissä pojan kanssa,niin tämä tohtori sanoi vain että kyllä näille päteville lapsille varmaan löytyy jotain lisähommaa,jos normaalit jutut on liian tylsiä .. miten tulkitsin tuon,oli se että poikani on ihan tarpeeksi pätevä menee esikouluun. =)

Että mua aina naurattaa nää kun puhutaan että meni 6 veenä kouluun vaikka onkin siis periaatteessa sen 7 vee :D eli silloin menee normaalisti kouluun oikeeseen aikaan jos sen vuoden aikana (kalenterivuosi esim. -03 syntyneet) täyttää 7 :D yksikin äiti niin kehuu että heillä on koulut alotettu jo kuusivuotiaana vaikka eihän se lapsi ole mennyt yhtään aikasemmin kouluun kuin muut ikäisensä *reps*

Yhteistyössä