Esikoulu ala-asteen yhteydessä, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Estu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Estu

Aktiivinen jäsen
05.02.2007
8 701
1
36
Miten esikoululaisenne ovat suhtautuneet asiaan, että siellä on isompiakin lapsia? Kertokaa kaikesta, mitä mieleen tulee =)

Meillä tuli meinaan esikoulupäätös ja esikoinen "joutui" sitten tuohon ala-asteen yhteydessä olevaan esikouluun :/

Ihan normisti on suhtautunut. Nykyisessä koulussa tosin eskarilaiset ulkoilevat päiväkodin kanssa samassa aidatussa pihassa ja pk sekä eskarin puoli on eri kerroksessa kun muut luokat ja ikäänkuin kokonaan toisessa siivessä :whistle:

TYttö tykkäsi kovasti. Saavat samalla harjoitella ruokailua tulevassa koulun ruokalassa ja tutustua ikänkuin ennakkoon tuleviin koulukavereihin. On tosin enemmän "koulunomaista" kuin päiväkodeissa tapahtuva esiopetus, mutta vapaatakin leikkiä ja ulkoilua on mahdutettu päivään mukaan; ainakin meidän paikkakunnalla.

Kiva kuulla :)

Mä en tiedä, miksi mä olen jotenkin huolissani, vaikka tuo esikoinen on tosi reipas ja iloinen poika ja saa varmasti kavereita ja sopeutuu ympäristöön.

Tykkää ihan hirveästi olla ja touhuta, koululaisista on niille valittu kummioppilaat ja tossa pienessä kyläkoulussa muutenkin tuntuu olevan hyvä henki. Isommat pitävät pieniä kuin kukkaa kämmenellä.

Rytmi kuitenkin on jossain määrin koulumaisempi, mikä mun mielestä on ihan hyvää harjoitusta ensi vuoteen.

Ei mitään poikkipuolista sanomista mulla (tai tytöllä itselläänkään.)

Tykkäsi paljon! Ja oli muutenkin älyttömän kätevää, kun pystyivät eskarin turvallisessa suojassa opettelemaan koulun tiloja, tutustumaan henkilökuntaan, pihaan ja kaikkeen muuhunkin. Lisäksi tekivät pieniä yhteisprojekteja ekaluokkalaisten kanssa, eli oli tuttuja oppilaitakin koulun alkaessa.

Eskarilla oli omat tilansa, mutta silti olivat saman katon alla ja käyttivät esim. koulun liikuntasalia ja ruokasalia. Lapsi tykkäsi hirmuisesti ja etenkin nuo "isojen koululaisten" kanssa tehdyt projektit saivat muksun ihan polleaksi. Koulu oli helppo aloittaa syksynä, kun osasi jo auttavasti suunnistaa koulurakennuksessa, eli ruokailut, liikuntatilat, vessat, jne. olivat tuttua kauraa.

Alkuperäinen kirjoittaja Muurarin Vaimo:
TYttö tykkäsi kovasti. Saavat samalla harjoitella ruokailua tulevassa koulun ruokalassa ja tutustua ikänkuin ennakkoon tuleviin koulukavereihin. On tosin enemmän "koulunomaista" kuin päiväkodeissa tapahtuva esiopetus, mutta vapaatakin leikkiä ja ulkoilua on mahdutettu päivään mukaan; ainakin meidän paikkakunnalla.

Samat kokemukset täälläkin. Meillä eskareilla on oma ulko-ovi ja ovat muutekin vähän "eristyksissä" tai rauhassa. Voivat käyttää mm käytävääkin eivätkä silti häiritse ketään. Parasta on se että koulu tulee tutuksi.

=) :flower: =)
Kiitos. En ehkä ihan niin huolissani ole enää =) Mä olen jotenkin ajatellut, että tuollainen "pieni" hukkuu sinne joukkoon ja on suurempi riski joutua kiusatuksi. Ehkä tässä taustalla on se, kun itse kävin 36 oppilaan kyläkoulua, jossa kaikki tunsivat toisensa ja nyt poika menee täällä Espoossa "hieman" suurempaan kouluun.

Mulla on kokemusta kummastakin, koulun eskarista ja tarhan eskarista. Tykkäsin koulun eskarista enemmän. Kouluun lähtö oli paljon helpompaa. Oli kaikin puolin koulumaisemppaa, opettelivat asioita ihan oikeasti kun tarhan eskari tuntu vähän sellaselta "kunhan jotain keksitään" hommalta. Kuitenkin oli selkeästi eskari eikä ihan luokka. Toisaalta se eskari luokka oli käytännössä sama seuraavana vuonna ja kaikki osasi jo (ainakin melkein) lukea ja kirjoittaa niin sekin oli kiva. Ne piti eskarissa jopa esitelmiä! Aivan ihania juttuja. Oppi tosi paljon ja sai itsevarmuutta. Piti esitelmän Oltermannista! kiloon juustoa menee ainakin kaksi kiloa maitoa oli kutakuinkin se esitelmä.

No tuohan on paras mahdollinen ratkaisu =).

Meillä eskari ja koulu ovat vierekkäin. Eskarit käyvät koulun puolella syömässä ja koululaisten kanssa päivänavauksissa koulun puolella. Pihalla koululaisilla on enemmän vapautta kuin eskareilla, mutta käytännössä samassa pihapiirissä ovat. Eskareille mukavaa, kun saa jo eskarivuotenaan hiukan tutustua kouluun ja koululaisiin.

Meillä ip hoito eskarissa, joten senkin takia tosihyvä juttu tuo että eskari ja koulu ovat samassa pihapiirissä =).

Miksi ihmeessä ap se on sinusta huono juttu? :o

Meillä 2 lasta on käyny eskarin jossa ollaan koulun yhteydessä, tai itseasias kakkonen käy edelleen. Tässä on vielä niin että ovat samassa luokassa 1-2luokkalaisten kanssa (kokonaismäärä oppilaita 18).

Periaate on ihan hyvä, koulunaloittamisen kynnys on pienempi sitten vuoden päästä. Mutta täällä on kaikki eskarit kouluilla ja esiopetus koulutoimen alla. Tulkitsevat esim. päivähoitolakia niin, että aamu- ja iltapäivähoidossa (jos eskarilainen siis tarvitsee myös päivähoitoa) ei tarvita kuin yksi hoitaja 13 lasta kohden.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No tuohan on paras mahdollinen ratkaisu =).

Meillä eskari ja koulu ovat vierekkäin. Eskarit käyvät koulun puolella syömässä ja koululaisten kanssa päivänavauksissa koulun puolella. Pihalla koululaisilla on enemmän vapautta kuin eskareilla, mutta käytännössä samassa pihapiirissä ovat. Eskareille mukavaa, kun saa jo eskarivuotenaan hiukan tutustua kouluun ja koululaisiin.

Meillä ip hoito eskarissa, joten senkin takia tosihyvä juttu tuo että eskari ja koulu ovat samassa pihapiirissä =).

Miksi ihmeessä ap se on sinusta huono juttu? :o

En mä hunona juttuna pidä, mutta kuten jo sanoin, niin olin/olen huolissani, että "hukkuuko" tuollainen eskarilainen sinne ja millaista se meno on. Mainitsin myös, että itse olen toooosi pienestä kylästä/koulusta lähtöisin ja poika aloittaa eskarin täällä Espoossa, niin jotenkin kaikki tuntuu niin suurelta.

Nämä viestit kyllä piristivät =)

Ja meillä muuten pojat on sanonu että on hauskaa käydä eskari koulun yhteydessä ja eka-tokaluokkalaisten kanssa yhteydessä itse paljon puhuttu ekaluokka ei sitten jännitä niin kovaa kun on jo tuttu ympäristö ja opettaja. Sitähän ne kaikki kyselee kesällä, jännittääkö aloittaa koulu. Onhan se aika iso muutos jos kotihoidosta menis ensin päiväkotiin eskariin ja sitten ekalla taas uuteen paikkaan, tässä jäi meiltä yksi turha vaihe välistä pois.

meillä toinen päiväkodin kotihoitosten ryhmässä-aamupäivät leikkimässä ja askaretelemassa.

toinen nyt koulun eskarissa, istuuvat pulpetissa, käyvät koulun ruokalassa, salissa jumpaamassa, musiikkiluokassa... :) <-tämä paljon parempi!! vaikka koulumaisempi, on joka viikko oman lelun päivä, leikkiä yms. "vapaata" toimintaa. koulu todella tuttu, samoin matka sinne!! paljon plussaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Ja meillä muuten pojat on sanonu että on hauskaa käydä eskari koulun yhteydessä ja eka-tokaluokkalaisten kanssa yhteydessä itse paljon puhuttu ekaluokka ei sitten jännitä niin kovaa kun on jo tuttu ympäristö ja opettaja. Sitähän ne kaikki kyselee kesällä, jännittääkö aloittaa koulu. Onhan se aika iso muutos jos kotihoidosta menis ensin päiväkotiin eskariin ja sitten ekalla taas uuteen paikkaan, tässä jäi meiltä yksi turha vaihe välistä pois.[/quote]

Tää on kyllä varmaan ihan tosi.
Meilläkin poika kotihoidossa (on ollut kyllä kerhossa).

Kyllähän tuo reipas poika pärjää, sitä en epäile. Tässä on enemmän "vikaa" mun korvien välissä :D

Niin ja negatiivisena puolena pidän sitä, että tilat ovat lapseni eskarissa surkeat verrattuna päiväkotiin. Eskari on koulun viereissä rakennuksessa, tavallisessa kaksiossa. Siellä ei ole tilaa leluille eikä leikille.

Ei se sinne huku. Ole ihan huoleti. :) Itse olen töissä eskarissa joka on koulun yhteydessä. Meillä ei ainakaan kukaan eskarilainen ole sanonut, että pelkäisi olla isojen oppilaiden joukossa. Koulussamme on oppilaita n. 600 joista n. 50 eskarilaista.
Kun eskari on koulun yhteydessä niin silloin jo opitaan koulun tavat ja tilat. Koulun henkilökunta tulee ainakin naamalta tutuksi ja näin tuleva ekanluokan opettaja on jo jotenkin tuttu.
Ulkona olemme pääsääntöisesti eri aikaan koululaisten kanssa. Näin heillä on tilaa leikkiä rauhassa.
Jokaisella eskariluokallamme on normaali luokkatila omana luokkanaan ja luokka on järjestetty niin että tilaa on myös leikkiä. Meidän luokassa on mm. kotinurkkaus.

Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Ei se sinne huku. Ole ihan huoleti. :) Itse olen töissä eskarissa joka on koulun yhteydessä. Meillä ei ainakaan kukaan eskarilainen ole sanonut, että pelkäisi olla isojen oppilaiden joukossa. Koulussamme on oppilaita n. 600 joista n. 50 eskarilaista.
Kun eskari on koulun yhteydessä niin silloin jo opitaan koulun tavat ja tilat. Koulun henkilökunta tulee ainakin naamalta tutuksi ja näin tuleva ekanluokan opettaja on jo jotenkin tuttu.
Ulkona olemme pääsääntöisesti eri aikaan koululaisten kanssa. Näin heillä on tilaa leikkiä rauhassa.

Ihana kuulla =) :flower:

Mä en tiedä, miksi mä stressaan itseäni :ashamed:
Paljon paremmalla mielellä kuitenkin nyt :D :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:

Onhan teillä vielä tutustuminen eskariin. Monesti oloa helpottaa kun näkee paikat ja opettajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:

Onhan teillä vielä tutustuminen eskariin. Monesti oloa helpottaa kun näkee paikat ja opettajan.

Juu, 19.5 klo 8.15-10 on esikoululaisilla ja 1.luokkalaisilla tutustuminen yksin ryhmässä ja illalla vanhemmille sitten jonkin sortin tilaisuus.

Kyllä poika innoissaan on menossa, kun hänelle asiasta jo mainitsin =)

mä taas protestoin tota eskaria mikä on koulun yhteydessä. koska siellä tehdään eri juttuja kuin mitä päiväkodin eskarissa, ja nämä koulussa käyneet eskarilaiset ovat jo tottuneet isoihin koululaisiin, ruokailuun jne kun taas nämä tulevat luokkakaverit jotka tulevat päiväkodilta ovat täysin uudessa ympäristössä ja vasta opettelevat toimimaan siellä ja toiset sen jo osaavat. vaikuttaa toisiin lapsiin eritavalla kuin toisiin, esim onko lapsi reipas vaiko arka.

Minusta se koulun yhteydessä oleva eskari on ihan paras - meidän keskimmäinen kävi sen ja arkana poikana rohkaistui tosi paljon oppien jo koulun tapoja ja sääntöjä siinä samalla.
Toivottavasti tämä kuopuskin saa käydä koulun yhteydessä :)

Yhteistyössä