Esikoista yrittämään 2012!

  • Viestiketjun aloittaja Sennay
  • Ensimmäinen viesti
Tosi kiva, kun täällä on niin samanhenkistä porukkaa. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että ensimmäisenä plussaava tekee sitten ketjun meille tuonne odottavien puolelle, niin on sitten "tutut" siellä jatkamassa :) Kuten olen jo tainnut aiemminkin mainita, niin mua kanssa ärsyttää noi "plussatuulia" yms fraasit. Toki nuo kaikki ovisten tikutukset, kiertopäivien laskemiset sun muutkin tuntuu aika rasittavilta, jos suunnilleen mistään muusta ei puhuta. Toisaalta ymmärrän sen, jos on yritetty jo pitkään ja varsinkin jos ikää alkaa olemaan, niin halutaan maksimoida mahdollisuudet ja sitten laskeskellaan niitä päiviä.

Sennay, sullahan on jännät paikat, toivottavasti selviää parhain päin.

Tsekkasin muuten tuota listaa, ja meitä varaslähtijöitähän alkaa olla melkein yhtä paljon kuin ensi vuonna aloittavia :D Vielä kun mennään pari kuukautta eteenpäin, niin yrittävien määrä taitaa olla suurempi :)

Hyvää viikonloppua kaikille!!
 
Mä oon kanssa sitä mieltä että ehdottomasti meille se oma ketju odottajiin sitten aikanaan. :)

Muakin ärsyttää kovin nuo tarrasukkia ja plussatuulia jutut, tää ketju tuntuu just omalta. Me ollaan lomareissulla joten yritystä on, mutta ei taida olla vielä ihan ne oikeat päivät, menkat alko vikan pilleri laatan jälkeen 30.11. Alavatsaa kyllä on juilinu ja tuntuu että turvottaa (tosin se voi olla tää lomaruokavaliokin turvotuksen syynä :D) kovasti toivottaisiin mekin että heti nyt ekasta tärppäisi, vaikka sitä aika mahdottomana pidänkin ja piti mennä ihan vaan sillä tulee kun on tullakseen meiningillä. :D
 
Samaa mieltä olen, että odottajien puolelle sitten oma ryhmä, kun tähän porukkaan on päässyt jotenki sisälle, niin se on hankalaa hypätä sitten johonkin muuhun ryhmään :)

Oon aina luullut,kun oon lukenut muita ketjuja, että se on joku velvollisuus toivottavaa täällä tarrasukkia, limaa ym fraaseja. mut ihanaa jos ei tarvii sellasia laittaa, kun ne eivät ees omaan suuhun sovi :x
 
Ollaan ihan kapinallisia täällä, kun meidän ketjussa ei kp-päiviä ai dpo:ta lasketa. Ja ei tosiaan niitä vauvaliimoja, tarrasukkia, plussatuulia ym toivotella. Ja mun mielestä ihan kamalinta on kutsua kuukautisia tädiksi :LOL:

Mua muuten aina on hämännyt toi "vauvaliima"...se on jotenkin ällöttävä sanana. Toki ymmärrän sen tarkoituksen ja tietenkin kaikki toivois että raskaus onnistuis ja munasolu kiinnittyis kunnolla... Mutta silti. Mulle tulee vaan mielleyhtymä jostain pikaliimasta jolla liimaillaan vauvoja kiinni vaikka ja minne.


Mulla taisi ovulaatio tulla ja mennä...ainakin oireet on kadonneet. Saas nähdä miten kävi. Muutaman kerran ehdittiin "työstämään asiaa", eli nyt ootellaan pari viikkoa. Viimeistään sitten jouluaattona testailen :)

Sinänsä jännä tämän kierron kanssa, kun edellinen kiertohan meni mulla viikon ylipitkäksi verrattuna aikaisempiin. Mutta nyt tuo ovis ois tullut sen "vanhan" kierron mukaan. Eli ovis tulee samalla kierron pituudella kuin ennenkin vaikka menkat oli viimeksi myöhässä... Mietittiin jo miehen kanssa että olisko voinut käydä niin että viime kierrossa ois munasolu hedelmöittynyt, muttei kiinnittynyt, tai muuten vaan ollut "suutari" ja siksi tullut myöhässä menkat. Hitto kun ei näistä tiedä. Mut oisko sitten ihan normaalia että nyt heti seuraavasta kierrosta ovulaatio tulis taas normisti? Onko kellään mitään haisua näistä jutuista?
 
Viimeksi muokattu:
Sennay
Negaahan se testi näytti, niinkuin odottelinkin. :) Luultavasti plussa ei olisi sotkenut meidän suunnitelmia muutoin kun kouluni osalta, koska molemmat sillä mielellä, että jos nyt tuleekin yhtäkkiä plussa testiin, niin vauva saa sitten tullakin. Ei tosin ole ihme, jos ei kuukautisia tule, kun on tuo kilpparivajis ja PCO. : /

Nyt kumminkin hyvää yötä kaikille!! :heart:
 
onpas paljon tullut tekstiä,en valitettavasti edes jaksanut lukea kaikkea.tuli jo niin ulkopuolinen olo kun muut tikuttaa jo oviksia ja ovat aloittaneet yrityksen.. :snotty:

fairytonia: voin kuule kokemuksesta sanoa että kun rupeet häitä suunnittelemaan niin aika menee nopeesti!ite alotin häitten suunnittelun juuri vuosi sitten,viime kesänä mentiin naimisiin.häitten suunnittelu oli ihanaa aikaa!nauti siitä :)
 
Viimeksi muokattu:
Joo, oma ketju sitten vaan pystyyn, kun joku tulee raskaaksi!

Mies on kertonut, että haluaisi jossain vaiheessa olla pidemmän pätkän kotona lapsen kanssa. Eli meillä koti-isyys on mahdollista. Kuitenkin ainakin aluksi minä olen kotona lapsen kanssa vähintään vuoden verran. Haluan luoda lapseen läheisen suhteen ja olla paikalla kun lapsi kasvaa ja oppii asioita. Mä siis en vaan satu olemaan uraihminen (ainakaan vielä), joten kiire takaisin töihin ei heti ole.

Piikikäs Hmm, yleensä se on se ovulaatiota edeltävä aika kierrosta, joka saattaa venyä ja vanua, mutta ovulaation jälkeen vuoto alkaa yleensä noin 14 päivän kuluttua. Mahdollista varmaan on sekin, että hedelmöittyminen olisi tapahtunut ja siten progesteroni- ja estrogeenitasot olisivat pysyneet pidempään yllä. Kun kiinnittymistä ei sitten olisi tapahtunut, olisivat progesteroni- ja estrogeenitasot laskeneet ja vuoto alkanut. Vuotohan aiheutuu prog.- ja est.tasojen romahtamisesta. Jos kuukautiset myöhästyy esim. muutaman päivän, tällainen ns. kemiallinen raskaus (jossa hedelmöittynyt munasolu ei kiinnity) on yksi mahdollisuus. Mutta en sitten tiedä tuosta kokonaisesta viikosta, jonka sulla oli myöhässä, että millä se selittyisi.
Löysin tällaisen:
"Arvioidaan, että jopa 70 prosenttia alkaneista raskauksista päättyy keskenmenoon ja että näistä suurin osa niin varhain, ettei nainen edes tiedä olleensa raskaana. Mutta jos tehdään herkkiä raskauskokeita, nämä varhaisessa vaiheessa päättyvät raskaudet tulevat esille", Foudila sanoo. (Kemiallinen raskaus)

Henk.koht mulla on jo mennyt päivien laskemiseksi (vaikkei yritys ole vielä edes alkanut), mutta lienee ihan ymmärrettävää, kun ei näkynyt vuodon vuotoa yli neljään kuukauteen. Ja nytpä on ilouutisia: tänään aamulla alkoi ensimmäiset kuukautiset pillerien jälkeen. Great! Olisi aivan mahtavaa, jos nämä kierrot alkaisivat nyt tasoittua, eikä tuollaisia maratonkiertoja enää tulisi. Silloin ei minunkaan tarttisi yrityksen alkaessa turvautua ovulaatiotesteihin ja päivien laskemiseen. Mutta jos kävisi niin, että seuraavat kuukautiset eivät alkaisi ilmaantua säädyllisen ajan sisällä niin uskon, että ottaisin helmikuussa ovulaatiotestit käyttöön. Meillä ei nykyisellään "olla silleen" joka toinen päivä, joten hyvin pitkän ja epäsäännöllisen kierron kanssa olisi aika tuurista kiinni sattuisimmeko olemaan vällyjen välissä juuri ovulaation aikaan. Jos taasen kierto on melko säännöllinen ja noin kuukauden mittainen, ei laskemisille ja tikutteluille ole munkaan mielestä varsinaista tarvetta.
Mä tiedän etten ite voi olla täysin laskematta päiviä vaikka kierto olisi säännöllinenkin :). Kyllähän sen pakostikin tietää, että noin viikon kuluttua menkkojen loppumisesta alkaisi olla otolliset ajat...

Mun yritykseen valmistautuminen on ollut seuraavanlaista:
- syön raskausvitamiineja, koska A) niissä on foolihappoa, jonka olen halunnut aloittaa jo ennen yritystä ja B) niissä on rautaa, ja mun hemoglobiini on laskenut viimeisen noin 1,5 vuoden sisällä 10 yksiköllä
- harrastan liikuntaa 3-4 tuntia viikossa (kuntosalia, erilaisia aerobisia tunteja, joogaa) ja lisäksi hyötyliikuntaa.
 
Viimeksi muokattu:
Rone
Moi,saako liittyä?
Olen 22 vuotias ja vauvakuumeillut noin vuoden. Valmistun ensi keväänä ja käyn koulun ohella noin joka toinen viikonloppu töissä. Suunnitelmissa on, että yritys alkaisi keväällä. Tällä hetkellä olisi viellä 3 liuskaa e-pillereitä jäljellä. Miehelle (25) olen sanonut että voidaan ostaa lisää pillereitä jos elämäntilanne muuttuu. Hän kyllä on täysin mukana vauva hommassa. Itseäni lähinnä mietityttää taloudellinen pärjääminen. Asumme miehen omistamassa ok-talossa ja sähkö ym laskut ovat tietysti vähän isommat ja lapsikaan ei tule halvaksi. Mutta toisaalta, ehtisin olla itsekkin jonkin aikaa töissä jos vasta keväällä aloitamme yrittämisen.

Olen syönnyt pillereitä 4 vuotta ja järkyttävien kipujen takia olen parhaimmillaan syönnyt 5 laattaa putkeen. Nyt mietin, että pitäisiköhän loput pillerit syödä rytmillä laatta-tauko-laatta-tauko eli normaalisti. Oletteko te syönneet pillereitä putkeen ja onko se vaikuttanut siihen, että kuinka kauan kestää oman kropan toiminnan alkaminen pillereiden lopettamisen jälkeen?

Anteeksi liian pitkistä lauseista:) Olisi vaan niin paljon asiaa, mutta ei jaksa mitään superavautumista kirjoittaa..
 
Täällä on niin mukavan leppoinen ja positiivinen meininki.. :) Itse, kun on tällainen peruspessimisti.

Mä oon käsittänyt, että aika ovulaatiosta menkkoihin on jokaisella vakio. Eli jos menkat on myöhässä, niin ovulaatio on lykkääntynyt ja sen lykkääntymiseen ei edes tarvita paljon. Kun ajattelee, että esim. Burana ovulaation aikaan saattaa jopa estää koko ovulaation ja kun ovulaatiota ei tule, niin vuotokaan ei ala ajoissa. (Juu-u, myönnän, että tutkiskelen asiaa ihan liikaa) Välillä tuntuu, että oon sellainen kävelevä tietotoimisto, kun oon tankannut itseni täyteen faktoja ja "faktoja" lapsettomuuden pelossa. Huoh.. Mulle voi sitten sanoa, jos tuputtelen jotain liikaa!!! :)

En myöskään muuten ymmärrä noita fraaseja, mitä paljon käytetään. Tosin ei mua niin haittaa, jos muut niitä käyttää. Mutta itselle ei oikein sovi.

Mä kyllä laskeskelen kiertopäiviä, mutta en usko, että mitenkään verenmaku suussa aletaan niihin tähtäilemään. Puuhaillaan silloin, kun tuntuu siltä ja itsellä hyvä, kun on sellainen halupiikki juurikin ovulaation aikaan. Luonto hieman niinkuin hoitelee sen homman. Jos en muutenkin tuntisi ovulaatiota niin voimakkaasti, niin siitä tietäisin ainakin.

Tottakai meille sitten jatkoryhmä!!! :)
Hirveästi oli tullut tekstiä tänne.. En edes enää muista, mistä kaikesta oli ollut puhetta. Mutta kommentoin taasen jahka kerkiän.
 
Jee, ollaan vaan kapinallisia! Mustakin tuntuu tosi tyhmältä toivottaa raskautumista kaikille yms., koska ne on niin itsestäänselvyyksiä. Kukaanhan ei toivo kenellekään toiselle mitään pahaa :) Mä en ainakaan vielä aio tikuttaa ovulaatiota, koska haluan pitää tän meidän "vauvantekohomman" vähän rennonpana ;) Toisissa ketjuissa ovat niin tosissaan, että juttu menee aika tieteelliseksi. Olen toki itsekin ottanut sen verran selvää, että tiedän foolihapon hyödyt ym. Jotkut vain tuntuvat olevan aivan lisääntymisen asiantuntijoita :D

Pillereiden pois jättäminen (12 pvää ilman) on minulla vaikuttanut nyt sen verran, että ensimmäinen näppy puskee pintaan leuassa ja alavatsa on nipistellyt menkoista lähtien. Jos oikein osaan tulkita, niin vasen munasarja tuolla heräilee ruususen unestaan :D oikealla puolellakin on ollut tuntemuksia, mutta hyvin vähän. Jos ovuloin tässä kuussa niin vatsan nipistelystä en sitä kyllä osaa tulkita, koska tuntemuksia on tosiaan koko ajan. Ehkä niitä vuotoja yritän sitten tulkita.. Pupuilla yritetään joka tapauksessa ahkerasti :)
 
Tervetuloa mukaan Rone :wave:

Mä olen nyt yövuoroissa tehnyt työkaverin vauvalle (joka syntyy hetkenä hyvänsä) virkattua peittoa. Kovasti sitä miettii, että jos vaikka jo pian pääsisi omallekin lapselle samanlaista tekemään :)

Meillä on tapana miehen kanssa kerätä taskuissa pyörivät pikkukolikot, pullonpalautusrahat yms yhteen purkkiin ja sieltä ollaan sitten otettu välillä rahaa yhteisiin menoihin. Tänään päätettiin, että tästä eteenpäin ne rahat on meillä ns. lapsenvahtikassaa. Sinne kertyvät rahat siis käytetään sitten lapsen syntymän jälkeen lapsenvahdin palkkaan silloin kun halutaan yhdessä käydä jossain viettämässä aikaa. Enää tarvis löytää lapsenvahti ja saada se lapsi (yhtään aikaisessa ei juu olla taas tässä asiassa :D).
Ja sit jos kestääkin pitkään ennen kuin lapsi saadaan, niin onpahan sitten lapsenvahtikassaa moneks vuodeks valmiina :LOL:
 
Rone
Ei munkaan suuhun oikein´noi tarrasukkia ym. ilmaisut oikein istu. Ja kiertopäiviä tulen varmaan laskemaan ihan sen takia, että osaan varautua menkkoihin. Näin ainakin toivon, eihän sitä tiedä miten kovaa päässä kilahtaa kun jätetään pillerit pois. Jos sitä alkaakin ihan verenmaku suussa yrittämään alusta asti. Toivottavasti en siihen sorru.

Vitamiineja aion ostaa ensi vuoden jälkeen, mutta jotain olen saanut aikaiseksi. Soitin neuvolaan ja pyysin uutta särkylääke reseptiä kuukautiskipuihin, koska nykyiset eivät sovi jos raskaus on suunnitteilla. Lupasivat sieltä ilmoitella tämän viikon aikana. Tupakointi pitää lopettaa, olen sitä jo onnistunut vähentämäänkin, mutta joskus tulee huonompia päiviä.. :ashamed:

Olen lukennut keskustelua jo alusta asti, ja muutama mainitsikin PCO:n. Mistä/miten olette saaneet diagnoosin? Siis epäilittekö itse ja pyysitte lääkärin tutkivan asian ja kävittekö yksityisellä vai julkisella??
 
Tervetuloa Rone! :) Mukavaa että uusia liittyy joukkoon iloiseen.

Kiertopäiviä ajattelin laskea ihan oman mielenrauhan vuoksi. Näkeepähän että kuinka elimistö alkaa tottua hormoonittomaan elämään. Verenmaku suussa ei täälläkään pupuilla (ihana termi). Jossain vaiheessa saatan ottaa ovis-testit käyttöön, mutta sen aika ei ole vielä.

Voin kertoa, että täällä ollaan ihmeissään. Joo, sekä minä että mies. :LOL: Himot on nousseet kattoon, eilinen oli ihan uskomaton ollo kun "kuuntelin" kehoa koko päivän :D Illalla en meinannut pysyä housuissani kun isäntä tuli kotiin. Että onko tässä nyt sitten ihan vaan se, että pillerit rajoitti haluja rutkasti. Vai oisko o-aika ;) Ei voi tietää. Onko päänsärky ovulaatio-oire? :kieh: Ei nimittäin helpotu millään! No nythän tuo ei ole särkenyt tälle päivää, kaksi päivää olikin kipeä..

Puhuakseni myös muista aiheista: millaisia joulusuunnitelmia teillä on? Ootteko jouluihmisiä? :) Mulla onneksi on vapaata jouluaattona ja -päivänä. Ajateltiin ekan kerran yhdessä olon aikana viettää kotijoulua. Aiemmin on oltu ja syöpötelty jomman kumman vanhempien luona. Nyt laitetaan pöytä koreaksi täällä, saapahan molemmat mieleisiään jouluherkkuja nassuun :) Sitten oon ehdottanu että käytäisi mun vanhempien luona, kun sinne tulee pukkikin :D Ja mä olen aikamoinen jouluihminen, että tulevalla lapsella tulee kyllä sitten olemaan joulu isolla J:llä. Joululahjat on melkeinpä ostettu, mitä nyt tuolle isännälle pitäisi jotain kivaa kehitellä.
 
Rone
Tykkään joulusta ihan hirveästi eli olen siis jouluihminen. Mies ei tykkää joulusta yhtään ja on sitä viettänyt kavereiden kanssa. Menen jouluksi töihin, mikä on tosi harmi, mutta opiskelijana ei ole varaa kieltäytyä töistä :(
Jouluaattona mennään käymään porukoillani ja sen jälkeen varmaan appivanhemmilla ja sitten kotiin. Kotona emme sentään kahdestaan saa olla vaan miehen (ja minunkin) kaverit saapuvat meille juhlimaan(=juomaan). En millään jaksaisi lentää paikasta toiseen, mutta appivanhemmilla tahdon ehdottomasti käydä! Siellä on miehen siskon ihana vauveli :D Ollan miehen kanssa lapsen kummeja ja hän on kyllä hurmannut molemmat aivan totaalisesti. =)
 
Mä en taas voi sietää joulua!! Mun mielestä maailman turhin juhla, josta on vain tehty kaupallista. Lähinnä vaan ärsyttää koko touhu, kun jouluhömpötykset alkaa jo lokakuussa. Meillä ei siis joulua näy kotona missään. Mutta pakkohan sitä on kuitenkin aina mennä anoppilaan jouluaterialle. En vain yhtään tykkää jouluruoistakaan. Mulla ei ole ikinä ollut minkäänlaista joulufiilistä. Ja kauhulla aina odotan joululahjoja, kun en pidä yllätyksistä. :) Oon hieman outo. Omia vanhempia käyn moikkaamassa ennen joulua, kun asuvat tuolla 400 kilsan päässä. Sitten, jos ja kun meillä on lapsia, niin varmaan joulukin tuntuu erilaiselta.
 
nallukkan mä olen myös niitä haluja odotellut palautuvaksi, mutta mitään ei ole vielä tapahtunut..! Hiukan pelottaa kun pillereiden jälkeinen seksi on ollut toistaiseksi hieman pettymys, touhu on väkisinkin mennyt liikaa yrittämiseksi. Nyt kun saisi ajatukset muualle. Isot O:t ovat toisaalta olleet kyllä todella isoja O:ta, jotain positiivista:) Mutta sitten menin eilen lukemaan jotain rakasteluohjeita, jotka lätisti tunnelmaa entisestään. Tiivistetysti niissä todettiin, että pitäisi rakastella aamulla lähetyssaarnaajassa ja miehen tulisi tulla ennen naista. Eli tehdään kaikki aivan väärin! Ei me saada ikinä lasta tällä menolla..

Joulua minkäkin odottelen suurella innolla! Ensimmäistä kertaa laitan kunnon joulupöydän :) Aattona anoppi tulee miehensä ja poikansa kanssa, joulupäivänä puolestaan minun vanhempani tulevat syömään. Ruokaa on suunniteltu ahkerasti ja kotia laitettu myös. Ihanaa kun kerrankin on iso keittiö, jossa mahtuu syömään ja kokkaamaan. Tapaninpäivänä ajattelimme vain nauttia toistemme seurasta :heart: Minulla on onneksi lomaa 22.-1.1. joten saan rauhassa rentoutua ja olla vaan. Yritän tässä epätoivoisesti kirjoittaa graduni viimeisiä kappaleita valmiiksi, jotta voisin joululoman ihan oikeasti vain olla. Teen tosiaan toistaiseksi töitä osa-aikaisesti, mutta tammikuun alussa aloitan kokopäiväisesti. Gradu ja sen myötä valmistuminen piti tapahtua ennen sitä, mutta hiukan heikolta näyttää tällä hetkellä. Yritän vetää nämä viimeiset päivät ihan täysillä. Hiukan huonolta näyttää kun nytkin roikun täällä kaksplussan keskusteluissa :D
 
Kiitos nallukkan! Olipa helpottavaa luettavaa :) Meillä vasta aloitellaan vauvatekoa ja heti meni vaikeaksi, mutta nämä "ohjeet" hiukan helpotti oloa. Tuo alapesuongelma on minullekin vaikea. Yleensä kun haluan heti pesulle. Varsinkin kun en edes tykkää rakastella sängyssä, niin en viitsisi missään lattialla tai sohvalla makoilla nakuna puolta tuntia :D
 
Tervetuloa uusille! :)

Typy85, mä luin kans jostain ton saman ohjeen että lähetyssaarnaajaa aamuisin :D No arkiaamut saa unohtaa ainakin saman tien, pitäis laittaa kello soittaan joskus neljältä että ehtis mitään ennenkö mies lähtee töihin, krooh pyyh sanon minä...

Joulu on mullakin sydäntä lähellä. Tykkään laittaa kodin jouluisaksi, valot, koristeet, kukat, hela hoito. Yks päivä jäin kaupassa nuuhkuttelemaan hyasintteja, kun niistä tuli niin vahvasti lapsuuden joulut mieleen :)
Toivon kovasti, että ensi joulua olisi mukana viettämässä meidän oma pikkuinen. Tänä vuonna mennään vielä vanhalla mallilla, eli joulunpyhät vietetään mun ja miehen porukoiden väliä suhaten. Ruokapöydästä toiseen :D
 
Voi ei. Nyt Typy85 lopetat heti tollasten ohjeiden lukemisen. Hulluksihan noista tollasista jutuista tulee :headwall:

Varmaan tosi monella seksielämä lässähtää just sen suorittamisen ja yliyrittämisen takia. Yrittäkää löytää rentous siihen hommaan. Meillä on orastavaan suorittamiseen auttanut se että juteltiin vaan asioista ja sitä kautta sitten taas tuli sellainen "antaa asioiden mennä omalla painollaa" fiilis. Ja hyvin on mennyt.

Meillä on ollut viimeiset pari päivää ihan kuhertelua taas. Käytiin tänään Tallinnassa ja oli hurjaa kun mietittiin syömässä ollessa mun ruokajuomaa... Siis että kannattaako ottaa mitään alkoholia, jos onkin tärpännyt tässä kierrossa. Kun ei me kumpikaan tiedetä että vaikuttaako alkon nauttiminen jotenkin kiinnittymiseen tms. Päätettiin sitten että muistetaan taas antaa asioiden mennä miten menee, ja otin yhden oluen. Eihän tästä mitään tuu jos jo nyt alan miettimään tollaisia.

Tallinnan Olde hansa ravintola on muuten ihan huippu, jos tykkää keskiaikaisesta meiningistä. Suosittelen :)

Me ollaan miehen kanssa kovasti jouluihmisiä. Ollaan vietetty jouluja vuorovuosin vanhempien luona. Ollaan kyllä puhuttu että jos ja kun ensi jouluna meillä on oma koti (ja toivottavasti lapsi) niin vietettäisiin sitten omissa nurkissa joulua ja kutsuttaisiin perheet meille.
Me ei vietetä kristittyä joulua, vaan meille joulu on perheen kanssa vietettävän ajan ja valon juhlaa. Myös sitten lapsen kanssa vietetään joulua näistä lähtökohdista ja yritetään tuoda omiin jouluperinteisiin muinaisuskontojen joulunviettotapoja.Ollaan siis pyritty poistamaan joulusta jeesus, joulupukki ym ja kaivamaan sieltä se alkuperäinen, joka on ollut jo ennen kristinuskon tuloa.
Ja älkää nyt pitäkö mua / meitä ihan hihhuleina tämän takia. Ihan suht koht normaaleja ollaan. ehkä vähän keskimääräistä enemmän kallellaan luomuruokaan, omavaraistalouteen ja luonnonuskontoihin :D

Niin. Taitaa nyt sitten tässä vaiheessa olla selvää, että meidän lasta ei kasteta kirkkoon. Mites teillä muilla? Eli kastetaanko tuleva lapsenne kirkollisin menoin? Millaiset nimijuhlat / ristiäiset haluaisitte järkätä? (joo tiedetään, että tää on taas sarjassa "ihan vaan vähän etuajassa mietin"). Ja mua kiinnostaisi muutenkin että missä määrin uskonto tulee olemaan osa lapsen elämää. Toivottavasti en loukkaa ketään tällä kyselyllä, olisi vaan kiva tietää vähän erityyppisiä tapoja.
 
Nyt loppu asentohömpöttelyt. Sanoin jo miehelle, että ensi kerralla viedään homma kotiin niin kuin ennenkin eikä mietitä mitään lapsentekoa. Sen verran nyt meinasin tehdä, että sen peseytymisen siirrän hiukan myöhemmäksi ja köllin hiukan kauemmin hänen kainalossa :) Ylipäätään meinaan tehdä samoin kuin Piikikäs eli jouluna meinaan juoda ruuan kanssa punaviiniä ja glögiä sitten illalla. Ihan jo senkin takia ettei anoppi/äiti epäile liikaa mutta myös koska yritän jatkaa suhteellisen normaalia elämää niin kauan kun vielä vasta yritetään.

Kastaminen / nimen antaminen Me teimme tässä ihan hiljattain sellaisen päätöksen, että erosimme kirkosta. Eli ristiäisiä ei meillä tulla perinteisin menoin viettämään. Itselleni uskonto on sellaista harmaata aluetta, josta en tiedä yhtään mitään. Toisaalta tieteellinen puoli minussa sanoo, että mitään korkeampaa voimaa ei ole olemassa. Toisaalta uskon moniin henkimaailman asioihin kuten sieluun, "kummituksiin", henkiseen/telepaattiseen yhteyteen yms. Joten täysin ateisti en ole. Mutta perinteinen kristillinen kirkko ei ole meitä varten. Lisäksi eihän uskominen vaadi ympärilleen instituutiota, vaan se lähtee jokaisesta itsestään.

Uskontoa emme siis tule opettamaan vaan lapsi tehköön oman päätöksensä uskontokuntaan kuulumisestaan kunhan se on hänelle ajankohtaista. Ehkä pidämme jonkinlaiset nimijuhlat, koska kyseessä on kuitenkin tärkeä hetki lapsen elämässä. Pieni ihmisen alku saa yhden palasen tulevasta identiteetistään ja kokee ensimmäisen siirtymäriittinsä. Siinä mielessä haluaisin itse kunnioittaa perinteitä. Saa nähdä miten sitten oikeasti käy, mutta tällä hetkellä mielessä on kahvitilaisuus, johon kutsuisin sukulaisia päivällä ja illaksi ystäviä pienen ruuan ja seurustelun merkeissä.
 
Tykätään molemmat joulusta tavallisesti ollaan vietettyä joulua erillään eli aamulla käyty yhdessä minun äitini luona puurolla ja sitten olen lähtenyt äitini kanssa siskoni luo kun siellä on lapsia ja pukki tulee =) Mieheni kun on ainut lapsi on ollut vanhempiensa luona, mutta ilta ollaan sentään saatu olla yhdessä. Tämä joulu vietetään kotona, aamulla tosin käydään äidilläni puurolla ja haudoilla, sitten käydään paketit vaihtamassa mieheni mamman luona. Appiukkoni tulee meille jouluksi kun anoppini kuoli alkusyksystä joten hieman ehkä haikea joulu edessä. Joskos ensi jouluna olisi tunnelmaa piristämässä vauva=) Pyhät olen töissä keikkailevana ei voi sanoa pyhälisille ei.

Ei kuuluta kumpikaan kirkkoon joten lasta ei kasteta kirkkoon. Nimenantojuhla kuitenkin pidetään. Meillä ei kummankaan puolella vanhemmat tai muut sukulaiset ole hirmu uskonnollisia joten tuskin kukaan vetää hernettä asiasta nenäänsä. Saa sitten lapsi itse liittyä jos haluaa.
Vaikka ihmiset ihmettelikin kun mentiin maistraatissa naimisiin että eikö kirkko ois hienompi yms. pelkän miljöön takia en viitti kirkkollisveroa maksaa.
 
Joulua ollaan vietetty vaihtelevasti vähän eri paikoissa. Joinain vuosina on käyty ensin toisen luona ja sitten toisen. Joinain vuosina taas oltu kumpikin (lapsuuden)perheidemme luona ja sitten illalla toinen on liittynyt toisen porukkaan ja sitten seuraavana päivänä käyty vastaavasti toisen porukan luona kahdestaan. Meillä vaan on aika erilaiset joulut miehen kanssa: miehen perheessä on hiljaista ja rauhallista ja syödään puuroa, katsotaan telkkaria... Meillä taas on tosi iso porukka kasassa ja pulinaa ja naurua riittää. Tästä vuodesta ei olla vielä päätetty, missä kumpikin on aaton.

Minua ei ole kastettu enkä kuulu kirkkoon. Mies kuuluu kirkkoon, mutta on ihan sellainen tapakristitty. Ei minuakaan haittaisi kuulua kirkkoon, eli jos olisin vauvasta saakka kirkkoon kuulunut, niin en olisi siitä varmaan eronnutkaan. Lasta ei näillä näkymin olla kastamassa. Toisaalta en halua painottaa kenellekään sitä, saako lapsi nimen nimijuhlassa vai ristiäisissä. En halua ottaa kantaa suuntaan enkä toiseen. Kun itse en kuulu kirkkoon, tuntuisi melkoiselta mielipiteenilmaisulta kastaa kuitenkin lapsi. En myöskään halua painottaa, että lapsi sai juuri nimenomaisesti _nimijuhlassa_ nimensä, koska en kuitenkaan ateistikaan ole. Vaikka lasta ei kastettaisi, lapsi voi kuitenkin puolestani ilomielin osallistua kaikkiin koulun joulukirkkoihin ja muihin, niin olen minäkin osallistunut. Olen ollut et-opetuksessa (vanhempien päätöksestä), enkä vielä osaa sanoa osallistuisiko oma lapsemme uskonnon vai et-opetukseen.
 
Me ollaan ajateltu pitää lapselle ihan perinteiset ristiäiset. Kuulumme molemmat kirkkoon, mutta emme ole varsinaisesti uskovaisia, se nyt vain on "sellainen tapa". En kiellä etteikö jotakin sellaista kuin Jumala voisi olla (mitä se sitten onkaan), jostakinhan kaikki on lähtöisin. Mieheni on luomiskertomuksen kannattaja, koska hän ei pidä ajatuksesta, että ihminen polveutuisi eläimestä... :D Hmm no mutta siis ristiäisistä. Me menimme naimisiin maistraatissa ja lähes salaa, koska se tuntui luontevimmalta kun kyse oli meistä kahdesta. Mutta lapsemme kunniaksi haluamme viettää ihan perinteisen kastejuhlan. Kastaminen tapahtuisi samassa kirkossa, johon meillä liittyy omat lapsuusmuistot ja kahvittelut ehkä viereisessä seurakuntatalossa. Kaikki sukulaiset ja kummin kaiman serkut kutsutaan paikalle (ehkä siinä unohtuu sitten se katkeruuskin kun eivät päässeet viettämään hääjuhlaa). Meillä on nimetkin aika pitkälti jo päätetty, sekä tytölle että pojalle ;) Tosin pojan nimestä on vielä pientä vääntöä, miehellä on yksi ehdoton suosikkinimi, jonka suhteen hän on järkähtämätön, kun taas mä vielä huojun kahden vaihtoehdon välillä... No mutta onhan tässä vielä miettimisaikaa :LOL:
 

Yhteistyössä