Esikoishaaveista syksyllä 2010 plussanneet

NiQ
Anu mullekin kerrottiin ekas neuvolas toi sokerirasitus-juttu ja sen jälkeen ei kukaan puhunu mitään, kunnes viimeksi 22+0 neuvolassa neukkutäti kertoi että olis aika varata se sokerirasitus ja sit se varas sen mulle valmiiks kolmen viikon päähän. Että ei kai sitä joka kerta tarviikaan mainostaa :D

Taiska mun käsittääkseni tuossa alaselän hieromisessa ainakin alkuraskaudesta on keskenmenoriski ja loppuraskaudessa supistukset saattaa voimistua sen ansiosta. Kuvittelisin näin minä...

Aavistukselle onnea hyvin menneestä ultrasta <3

Mulla olis niiiin monta täydellistä nimeä meidän lapselle, mutta miehelle ei kelpaa :( yhyy! Tytölle olis Ellen tai Iisa ja pojalle ehdottomasti Elias. Mutta nuo ei tosiaan pääse edes miehen ehkä-listalle... :((((

NiQ & Pena 22+4
 
Eräs hieroja kertoi minulle, että oikeanlaisella alaselän hieronnalla loppuraskauden aikana on mahdollista saada synnytys käynnistymään vuorokauden sisällä hieronnasta. En sitten tiedä onko ihan paikkansa pitävää tietoa...ehkäpä testaan, jos lääkkeellinen synnytyksen käynnistys uhkaa elokuussa =).
Me ollaan miehen kanssa onneksi aika samoilla linjoilla nimistä. Kumpikaan ei halua mitään huippuerikoista nimeä, vaan joku suomalainen vanha nimi. Tyttöjen nimistä minulle mieluisia on Aino ja Veera, pojalle en ole vielä oikein keksinyt nimivaihtoehtoja. Pojalle haluaisin toiseksi tai kolmanneksi nimeksi vaarini nimen, joka on Arvo.
 
Taiska Samoja juttuja oli minulla alaselän hieromisesta, mitä jo sanoivatkin. Tein lopputyön raskausajan rentoutumisesta, siinä käsittelimme hierontaa yhtenä muotona, niin törmäsin tuon kaltaisiin tutkimuksiin.

Hyppy Jos olet ollut kissojen kanssa tekemisissä, olet luultavasti jo saanut tartunnnan. Itse ohjaan neuvolassa kuitenkin raskaana olevia välttämään hiekkojen vaihtoa, jos joku muu voi tehdä sen.

Aavistus Teillä kävi samalla tavalla kuin meillä :) No jännäillään loppuun.

ON: Täällä alkaa vatsa kasvaa, nyt muutkin jo huomaa. Viikon ajan kaveri ruvennut liikkumaan niin, että liikkeet näkyy välillä mahan päältäkin, kun hyvään kohtaan potkii. Pari kertaa mies on tuntenut liikkeet kädellä. Selkäkipu alkaa vähän vaivaamaan, kun paljon joutuu istumaan. Odotan innolla miten käy kun maha kasvaa.

keiju ja maha-asukki 24+1
 
Hyppy mulla on kissa ja aina ollu ihan siis sisäkissana ja hiekkoja vaihtanu..ja oon joutunu myös siivoilee pissoja lattialta sen kiima-aikana mut nyt se ei enää sitä ole tehnyt kun leikattiin se..:)
mun äiti aina noista varotteli et kun kissa levittää sitä tokmoplasmaa tai mikä olikaan..ja myös sitä että kun vauva syntyy niin kissa voi mennä vauvan sänkyyn ja esim nukkumaan vauvan naamalle :S onhan noita kaikenlaista kuultu..ja sit meillä on myös 2 koiraa..toinen on 70kilon sekarotuinen jättiläinen :D ja toinen on shih tzu..:D niin ja rottiakin löytyy 2..pikkunen eläintarha sanoisinko..mutta olen erittäin eläinrakas.

mulla on kovasti ollu selkäkipua..ja tuntuu et pahenee vaan nyt loppua myöten..:/ supistuksia myös on ollut että maha kovettuu.. oon ostellu kauheesti nyt hello kitty kamaa..oon ihan hurahtanu täsyin :D kirppiksil ku kiertäny nyt niin löytyny vaatteita hello kittyä..sit ostin yks kerta sellasen hello kitty lelukaari matto alusta..sit eilen tuli ostettua hello kitty seinälamppu :D sit aattelin et vauvan huoneesee sais laitetttuu seinää sellasen jonku 20cm leveen liuskan ympäri huonetta jossa olis sit hello kitty kohotarroja :D saa nyt nähä mitä siitä sit tulis et onko se jo vähä liikaa :D mut ne on niin söpöjä :D :D

katso liitettä 12426katso liitettä 12427katso liitettä 12428katso liitettä 12429

34 + 2
 
Otokka
*POKS* rv30 :O :attn: :eek: :D! Itsekin yllätyin, että viimeinen kymppi jo käynnissä, pitäiskö ostaa aamukampa!

Otokka ja ElmoMunamiesPikkarainen 29+0
 
Viimeksi muokattu:
Nyt joutuu varata ajan hammaslääkärii.. Alkaa olla tuo yks hammas niin kipiä jo, vihoitellut jo useamman vuoden sillotällö, mutta aina menny kipu ohi.. Nyt oli yö yhtä helvettiä!! Kai sitä nyt on pakko vaan uskaltaa... Ainakaa kehtaa sanoa koska oon viimeksi käyny, ku oon vaihtanu paikkakuntaa niin ei taida nähdä koneelta!!
 
Anu itsekin pidin yhdessä vaiheessa vähän "taukoa" hammaslääkärikäynneissä. Se tuli sen verta kalliiksi ja teki niin kipeetä, että nykysin käyn kiltisti tarkistuttamassa purukaluston vuosittain =). Juurikin kävin taas tarkistuksessa ja hammashoitaja höpötti taukoamatta lasten hampaidenhoidosta, kun huomasi, että olin raskaana.

Kävin eilen MLL järjestämällä kirppiksellä ja tulipahan osteltua kaikenlaista. Pääosin kestovaippoja, mutta myös joitakin vaatteita. Koitan hankkia ns. unisex vaatteita, mutta jotenkin mun keräämät vaatevarastot näyttää enempi pojanvaatevarastolta...tykkään aika paljon turkoosista ja vihreestä. Ois ne vaaleenpunasetkin kivoja, mutta jotenkin nään mieluummin tytön päällä sinistä vaatetta kuin pojan päällä pinkkiä...

Aavistus + Otus 22+2
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa :)

Lomailin viime viikon, joten on jäänyt nettielämä aika vähälle sinä aikana :)
Perjantaina käytiin 4D-ultrassa varmistamassa meidän tyttöarvaus tyttölupaukseksi (saa päivittää listaan). Tämä keskiraskaus tuntuu olevan aika oireetonta, mitä nyt olen hiukan saanut aktivoitua alavatsaan kipuja reippaammilla lenkeillä ja juoksemalla (harrastan agilityä meidän koiran kanssa). Huomenna pitkästä aikaa neuvolaan ja toivottavasti saadaan mitattua ensimmäinen sf-mittakin. Samalla varmaan varataan aika sokerirasitukseenkin :(
 
HennaN:lle Onnea tyttölupauksesta.:heart:

Omaan napaan ei muutosta ole viimeisen kuukauden aikana tapahtunut. Mitä nyt liitoskivut hieman pahentuneet. Sairaslomalla olen nyt loman alkuun asti selän takia, joten on yksi huoli vähemmän kun ei tarvitse koko ajan stressata joutuuko töihin vai ei.

Ens viikolla on lääkärineuvola ja saan samalla sokerirasituksen tulokset. Hieman jännittää!

Susse83 & Georgiina 27+2
 
Halusin vielä tulla kiittämään teitä kaikkia kauniista sanoista ja kannustuksesta, jouduin jättämään teidät ja tämän pinon kuukausi sitten keskenmenon jälkeen. Erityiskiitos sulle, MJ, oon lukenu sen sun laittaman runon lukuisia kertoja ja se oli lopulta se, joka auttoi mua eteenpäin suruni käsittelyssä. Kuulostaa tyhmältä, mutta se oli mulle käännekohta. Jouduin jäämään parin päivän työssäolon jälkeen uudestaan sairaslomalle ja ne päivät itkin sitä runoa. Sen jälkeen olo alkoi pikku hiljaa helpottamaan, ehkä se kuvas niin hyvin sen miltä musta tuntui ennen kuin itsekään sitä ymmärsin.

Joka tapauksessa toivotan teille kaikille oikein onnellista odotusta ja kiitän saamastani tuesta. Toivottavasti pääsisin pian tänne teidän seuraksi! :heart:
 
NiQ
Anu saitkos sokerirasitukseen ajan varattua? Menee näköjään sullakin tuo sf mitta aika korkealla, joten ei kai tässä mitään paniikkia itselläkään ole :) saako udella kuinka pitkä olet? Ite oon 173cm ja tuol heinäkuisissa nuo mammat pähkäili lyhyydellä ja suurella sf-mitalla olevan yhteyttä, mutta mun kohdalla se ei ainakaan selity sillä :D helppasko hammassärky?

Otokalla ihana pikkuruinen masu! Ootteko te oottanu vauvavakuutusta? (Itse pohdiskelen juuri kovasti eri vaihtoehtoja firmojen välillä...)

Susse saitko tuon saikun äippälomaan asti suht "helpolla" vai pitikö monta eri kertaa juosta tohtorilla valittamassa? Itsellä on kans yliliikkuvien nivelten takia tuo alaselkä ihan sökönä ja fyysisesti raskaan työn tuoman rasituksen myötä ei oikein kävely meinaa iltaisin onnistua :( oon niin huono valittamaan ja kynnys on korkea siihen hommaan, muttta kivut alkaa olla jo tosi ahdistavia vaikka viikkoja on näinkin vähän :/

Gabriellelle kovasti voimia tulevaan, sure rauhassa ja hyvällä omalla tunnolla niin paljon kuin mieli tekee. Paha olo pitää päästää pois :hug:

Onko muilla harjoitussupistuksia kuinka paljon ja miten ne oireilee? Itse ei oikein osaa sanoa supistaako mua vai mikä tässä mättää, mutta aina töissä kun on nostellut about 20kg painavia laatikoita kovettuu alamaha ja tulee hirvittävä paineen tunne ja tuntuu ettei sa vedettyä itseään lainkaan suoraksi vaan vetää kroppaa sillai kippuraan. Joskus tulee myös sen oletetun supistuksen aikaan sellanen etova ja oksettava olo... pitää varmaan noista mainita ylihuomenna kun on se kasvukontrolliultra äitipolilla ja lääkäri tekee sen...

NiQ & Pena 23+5
 
NIQ mulla ei tossa vaihees raskausviikkoja viel kai tuntunu mitää harjoitussupistuksia mut nyt sit alkanu tuntuu ja nyt meen viikolla 35 ja tosiaan mulla se on just sellaista et kovettuu maha kokonaan ja kädellä kun koittaa se on kivikova ja paineen tunne tuntuu kovasti ja sit on vaikea kävellä..yhessä vaiheessa mietin et tunnenko ikinä supistuksia et mistä ne sitten tunnistaa :D mut joo ei voi olla erehtymättä kun semmonen tunne tulee et vatsa kiristyy ja painetta tulee..
 
Heippa!

Harjotussupparit.. täälläkin pari kertaa oon tuntenu, hirveen kovaks menee alamha tai tuntuu semmonen todella kova paineen tunne, mutta se kesti muutaman sekunnin ja meni ohi.. ne onneks on vaarattomia, mutta jos sulla NiQ tulee nosteliden yhteydessä niin kannattas yrittää rajottaa nostoja..

Gabrielle Hurjasti voimia teille. :heart: aika auttaa, vaikka se nyt tuntuukin kamalalta kliseeltä. *halaus*

Onnea tyttö ja poikalupauksista! ootteko osannu ite kattoo samalla kun on ultrattu että kumpi siellä on? :) mulla ois ens ke se rakenne uä, toivottavasti kaveri vilauttelis paikkojaan ;)

Eilen oli neuvola, kaikki ok paitsi aijemmin alotettu raudan syönti ei nosta Hb:tä, eli uutta purkkia tilalle. Toivottavasti edes nyt nousisi! Pissa oli puhas, ja verenpaineet ok, lähtöpainoon on tullu lisää 4kg.. hui :D siitä se vaan kipuaa.... Dopplerilla kuunneltaessa pikkunen ei oikein tykänny vaan potki kovasti laitetta ja säntäili karkuun <3 vikkelä kaveri...

Nyt pitäs mennä tekee jotain hyödyllistä näin Vp:n kunniaks! :)

Hyppy ja murunen 19+5
 
Niq Kävin juuri eilen tekemässä vakuutuksen, otin samasta paikasta missä perheen muutkin vakuutukset. Kun saa keskittämisestä lähes 20% alennusta. Ja vakuutuksen sisältö hyvä.

Omaan napaan ei kummenpia, nyt olen 3 viikkoa työterveyshuollossa, en pääse enää hoitaa lapsia :( Keskiraskauden lääkäri 2 viikon päästä. Tänään tuli postissa äitiysrahapäätös ja äitiysavustuspäätös. Jos joku tietää: haittaako, että hain vanhempainrahan kokonaan vaikka haluan, että mies käyttää ne viimeiset 12pv. Omasta mielestä tein hakemukseen vain äityisrahan. Kai se kerkeää ilmoittaa myöhemmin, tuon muutoksen. Todellakin ensimmäinen erä tulee maksuun päivä ennen laskettua aikaa.

keiju ja asukki 25+1
 
NiQ
Hyppy me kysyttiin rakenneultrassa että kumpiko tulee, ei siis osannut sanoa ennen kuin se kätilö otti kuvakulman juuri haarojen välistä. Sit kyllä itsekin näki jo ettei siellä vehkeitä ollut tai oli hyvin piilossa jos oli. Kätilö kuitenkin sanoi että tyttöksi vain arvaa, ei lupaa. Ja tosta töissä nostelemisesta, sithän mä oon työtön jos ei mitään raskasta saa tehdä. Työpäivä aikana tulee helpostikin otettua 10 000- 15 000 askelta ja hyvin paljon nostoja päivässä :( Raskaan työpäivän jälkeen tulee illalla kotona jopa sohvalta noustessa supistuksia...

Mitäs Mimmulle kuuluu? Onko alkuraskaus mennyt hyvin?

NiQ & Pena 23+6
 
Eikö työnantajan täytys pystyä tarjoamaan kevyempää työtä tai sitten jos ei semmosta oo, niin saikulle? Ei mulla oikeesti oo mitään varmaa tietoa asiasta, mut jotenkin tuntuu hassulta, että joutus nostelee töissä raskaana ollessa raskaita juttuja.

Onko teillä muilla mitään mielitekoja? Mun tekis mieli koko ajan suklaata. Tällä viikolla mennyt jo pari pussia minipätkiksiä...ja lisää tekis mieli. Siis tykkäänhän mä suklaasta ihan muutenkin, mutta ei mun aiemmin oo tarvinnut sitä saada joka päivä...
Mulla ei ole vielä ollut harjotussupistuksia. Olo on ollut ihan ok. Vähän alkaa selkä oikuttelee. Selkä ns. väsyy helposti...ihan töissä istuskellessa ja joskus kävellessä vihloo alaselkään. Kuinkahan tässä käy, kun maha tästä vielä kasvaa...?
Mäkin otin vauvalle jo vakuutuksen. Onpahan sitten varmuuden vuoksi. Jos vauvassa ilmenee jotain heti syntymän jälkeen, niin vakuutuksen ottaminen on hiukka hankalampaa...tai niin olen ainakin ymmärtänyt.

Aavistus + Otus 22+5
 
NiQ
Aavistus mä oon nyt jo talon "keveimmässä" työssä, eli seuraava vaihtoehto on sit alkaa siivoskeleen varastoja ja nurkkia niin ku edellinen työntekijä joutui ennen ku sai tarpeekseen ja haki saikkua äitiysloman alkuun asti. Ja toi siivoilu ei ihan hirveesti innostaisi. Tuolla työpaikalla kun ei niitä keveitä hommia oikein ole... :(

JÄnniTTäää!!! Tunnin päästä olis lääkäri!

NiQ & Pena 24+0 (poksista vaan!)
 
NiQ
Noniin, kasvukontrolli käytynä. Penalla oli kaikki ihan jees, reisiluu oli ottanu kasvun kiinni, mutta nyt jätätti vartalon ympärys joka vastasi 22+2. Mutta ei kuulemma saa olla huolissaan, kun tässä vaiheessa tulee jo geenit (ai että kahdelle pitkälle ja suht isolle ihmiselle tulos pikkuinen lapsi??) ym sekoittamaan käyräkasvua. Kuukauden päästä uus kontrolliultra. Pena painoi 560g, viimeksi kolme viikkoa sitten oli 326g. Lääkäri käski mennä työterveyteen jos selkä vaivaa vielä ja haluaa sairauslomaa. että kiitti... sukupuolesta en sit kysyny mitää lisäinfoo ku oli sen verran kuiva akka, keskitty lähinnä mäkättää että ei saa syödä vaaleaa viljaa ja pitää liikkua tms. Johon mä sit sanoin että noi asiat on kyllä kunnossa, kato vaikka siitä neuvolakortista ettei oo paino noussu viä yhtää. johon se sit tokas, oho, joo niin onki. hieno reissu kaikinpuolin, mut onneks oli Penalla kumminki asiat kunnos...

NiQ & Pena 24+0

Muoks! tuossa vielä masupäivitystä Penan kodista
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Heips Mammat!

Täällä jäätiin sokerirasituksesta kiinni ja diagnoosina raskausdiabetes. Arvot (paasto) 5,2, (1h) 11,5 ja (2h) 6,9. Keskimmäinen arvo kuulemma hieman yläkantissa ja eipä tuo paasto arvokaan kaukana suositusarvosta ole. No mutta ruokavaliolla pyritään saada arvot normaaleiksi ja jos ei onnistu niin sit insuliinilääkitys...mut kaikki varpaat on pystyssä että tuolla ruokavaliomuutoksilla ja liikunnan lisäämisellä saisin tulokset muuttumaan ja mahdollisuudet esim. alateitse synnyttämiseen olisi. ja tietenkin että vauvalla olisi kaikki paremmin. Olipahan herätys itselle,et nyt ne namit ja keksit saa jäädä ja täältä löytyy selkärankaa!!! Tää oli nyt suora kopio tuolta toisesta ketjusta mihin kirjoitin, ei jaksa uudestaan kirjoittaa :ashamed:

Viikot poksuu pallerolla nyt 26+0 ja meno sen kuin yltyy. Hauskan näköistä kun koko maha liikkuu :D
 
NiQ
Ou nou, Zannulille tsempityksen ruokaremontin kans, itsellä olis tuo sokerirasitus edessä parin viikon päästä maanantaina. Vähän pelottaa että napsahtaa nalli... Mulla ei vielä liikkeet näy eikä edes tunnu ulospäin :( johtuu kai tuosta omasta massasta tuosta masun päällä :(
 

Yhteistyössä