Esikoishaaveista syksyllä 2010 plussanneet

otokka kiitos kommentista,rauhoitti mieltä kyllä :) Ja sainkin hetki sitten selville,että se olikin labrassa negatiivinen..Oliskohan eilinen sit johtunu siitä,kun tein kakkupohjan ja maistelin taikinaa.. Siis se sokeri kun oli plussalla :D Oon käyny sokerirasituksessa,hyvät oli lukemat,mutta ylipainon vuoksi menen toisenkin kerran.. Eli maanantaina.. Jospa nekin näyttäis yhtä hyviä lukemia.

Hui kun säki olet jo pitkällä!! Joko jännittää? :)

Jomi Me kerrottiin mun vanhemmille,tai oikeestaan mä kerroin noin viikolla 10.. Kun jännitin kaikkee mahollista,mitä vois tapahtua.. Ja miehen vanhemmille sitten np-ultran jälkeen.. Millonhan se nyt edes oli.. Siitäkin jo niin pitkä aika,vaikka tuntuu,että tää aika ei liiku mihinkään,niin silti se juoksee :eek: Kumma homma..

Näättekö muut unia?? Mä nään melkein joka yö,ja monesti painajaisia. Susihukkasista,tappajasta,joka tappaa mun kaverit jos en anna vauvaani sille.. Yksikin yö synnytin niin suuren vauvan,että kaikki jotka sen olkapäälleen nosti,lysähti samantien lattialle.. Painoo vissiin kaverilla :D Onneks ei varmaan oo mahollista toteutua..
Ja hassua,että aamulla kun heräsin siihen tunteeseen,että menkat olis alkamassa,eli siis menkkakipuihin,niin kerkesin jo manata,että nytkö ne taas alko :D Unohdin täysin,että eihän se ookkaa mahollista :D (huomaa kellä on tylsää,kun roikun täällä.. Pidempi vapaa sen teettää.. Mitähän sitten kun jää täysin kesälomalle ja siitä äippälomalle?)

Taiska ja napero 26+5
 
Täällä välillä iskee tekemisen puute, alkaa olla kaikki vaatteet pesty kaappiin ja tavarat hankittu. Kestovaippoja peselen vielä, kun niitä hyvä pestä useita kertoja. Ollaan äitin kanssa keräilty kestovaippoja kirppareilta. Pieniä kestovaippoja on niin hyvin, että ekat kuukaudet pitäisi pärjätä niillä. Sitten isompia kokoja vähemmän, tai on mulla sellaisia mihin tulee imut sisään, niin niitä imuja pitäisi alkaa ommellla :) Kirppareiden ja kauppojen kiertely on uusi harrastukseni :)

Voinnit olleet hyvät. Paitsi tänään ja eilen tuli nakkikeitosta sellaset närästykset, että oksat pois. Ei autanut varmaan 6 rennietä, vichykään ja jugurtti vasta usean tunnin jälkeen alkoi helpottaa oloa. Enää uskalla sitä nakkikeittoo ottaa, luulin, eilen vaan sattumaksi närästystä.

Niin ja onhan mulla ystävinä noita peräpukamia, jotka kyllä pysyy kurissa kun pidän vatsa löysällä. Ei ne vuoda, roikkuu vaan tuossa suulla :( Onko muilla?

Seuraava neuvola ensi viikon torstaina ja siitä sitten parin viikon päästä synnytystapa-arvio, mitä jännitän :(

Keiju ja hippiäinen rv 33+1
 
Otokka
Joo jännittää jo, kun synnytys voi käynnistyä minä hetkenä tahansa tai toisaalta vasta viikkojen päästä, jos menee yli. Tylsää on, kun kaikki vauvan jutut valmiina ja en oikein keksi puuhaa, tämmöstä odottelua : /. Pääosin nää päivät menee levätessä ja ihan nukkuessa... Miehen kanssa uskallan lähteä lenkille ja kaupoille, mutten oikein enää yksin, kun on kaikkea pientä kremppaa.

Otokka ja Pikkarainen 37+4
 
NiQ
Nyt on valtaisa painonnousu löytänyt tiensä tännekin. Turvotusta on, mutta ei mun mielestä mitenkää älyttömästi. Jalkoihin jää sukista raidat ja kihlasormus alkaa olee sopivan kokoinen (ennen ollut vähä liian iso). 3kg on tullut jossian 3 viikossa painoa, kauhulla odottaen ensi viikon neuvolaa :(

Tässä uusin masupäivitys


NiQ & Pena 32+0
 
Otokka
Pientä neuvolapäivitystä 37+6:

paino: + 500g/vko (Alkaa pikku hiljaa lähestymään 10kg raja kokonaisuudessaan)
rr: 112/78 (Ensimmäisellä mittauksella 118/90)
pissa: prot. + (Ollut useampana viikkona ja nyt terkka ei edes jaksanut mainita siitä enää, katsoin itse kortista äsken. Pissa on ollut labrassa puhdas viikko sitten, eli valkovuotoa vaan menee välillä näytteeseen sekaan, kun sitä tulee niin paljon ja norona)
vauvan syke: 140-150
tarjonta: rt ja päätä sai juuri ja juuri liikutettua lantiossa eli on lähes kiinnittynyt
sf: 34cm

Kaikki siis erinomaisen hyvin :). Terkan mielestä paljon oireita, jotka saattavat ennakoida synnytystä (sukkapuikkokivut, öiset valvomiset, hikoilu, vatsa sekaisin/ suoli toimii, kipeämpiä supistuksia, verenpaineiden hienoinen nousu, muutos ruokahalussa, alaselän kipuilu, oireiden ja kipujen aaltoilevuus eli pari päivää tosi kipeänä ja sitten pari päivää ei tunnu missään, enenevä hormoniärtyisyys yms.). Viikon päästä olisi ystävän häät n. 1,5h matkan päässä ja terkka oli jo vähän sitä mieltä ettei sinne ehkä kannata lähteä... Saapa nähdä...

Otokka ja Pikkarainen, huomenna poks rv:lle 39!
 
Täällä loppu ny seksin harrastaminen totaalisesti.. Ristus jokalailla otti aivan helvetin kipeää, ja jälkeenkinpäin viellä niin inhottava kipu... Toivottavasti tämä asia joskus normalisoituus.....


Anu ja pikkuinen 31+6
 
Moikkis :) Joko sitä uskaltais tulla jo vähän tänne kurkkimaan...

Linkitin tuonne yrittäjien ketjuun tämän iltaisen viiva-parini ja nyt näyttäs tosissaan siltä että jotain tuntuu tuolla masussa olevan :heart:

Sellaista ajattelin kysyä että oletteko käyny varhaisultrassa ja jos olette niin millä viikoilla? Oon niin kärsimätön (mitä ei siis testailun määrästä voinut päätellä :D) niin haluaisin käydä tarkastamassa että tyyppi on tulossa ja oikeassa paikassa...

-Hämmentynyt mutta onnellinen Namppis-
 
NiQ
Onnea Namppis plussasta :flower: Mä olisin silloin käynyt varhaisultrassa, mutta neuvolaan soitettuani selvisi että siellä ultrataan ekalla kerralla, joka oli 8+1 viikolla. Jäi sitten onneksi tuo kallis reissu tekemättä :)

NiQ & Pena 32+2
 
Onnea Namppis :flower: Hienot oli viivat,kävin kurkkimassa tuolla haaveilijoitten puolella :) Ja ite en käyny varhaisultrassa,mutta tuolla meiän neuvolassa ultrataan joka kerta ja kun pääsin sinne melkosta aikasin,niin se vastas samaa asiaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vielä teille ihanille onnitteluista! :heart:

Jännittävää, kun täällä on moni jo niin pitkällä, että saadaan pian taas vauvauutisia!

Sain eilen vähän lisätietoa siitä mun vaihtohässäkästä ja kerrottiinkin sitten mun vanhemmille ja siskolle sekä miehen äidille ja siskolle vauvauutiset. Mulla on omaan äitiini ja siskooni sen verran läheiset välit, että haluan kyllä heille purkaa mieltä, jos tämä menee kesken. Ei tule heille sitten kahta järkytystä samalla kertaa. Mut kaikki otti kyllä uutisen iloisesti vastaan eli ihan turhaan jännitin :heart: Sisko sanoi, ettei tullut yllätyksenä ja äitikin oli kai jo vähän odotellut vauvauutisia. Koko raskaus alkoi heti tuntua paljon todellisemmalta, kun kerrottiin asiasta. Kavereille kertominen saa vielä odottaa, mutta ei olla päätetty kuinka kauan. Kerrotaan sitten, kun tuntuu hyvältä :)

NiQ :hug: Älä murehdi sitä painonnousua, varmasti se on osittain turvotuksen syytä.

Namppis88 Tervetuloa vaan tänne! :) Hienot oli viivat ja taas kerran nähtiin se, ettei ne herkät testit tosiaan oo oikein mistään kotoisin. Varhaisultra on vähän mietinnässä täälläkin, ihan tosiaan mielenrauhan vuoksi, mutta tässä rahatilanteessa ei oo oikein mahdollista… Vaan katsellaan, mihin päädytään.

Jomi 4+6 :heart:
 
Kiitos kaikille! Ei tätä kyllä vieläkään oikein käsitä... :)

Mietin muuten sellaista kuin laitoin työpaikkahakemuksen menemään viikko sitten torstaina (oon hoitoalalla). Työ pitäisi aloittaa elokuun 1. mutta olen sopinut jo elokuun loppuun asti töitä nykyiseen paikkaan. Pystyisin siis aloittamaan uudessa työssä vasta 1.syyskuuta ja olemaan vain muutaman kuukauden mikäli sen saisin... Kyseessä olisi vielä vakivirka.

Eli ongelmani on lähinnä se, että mikäli mut kutsutaan haastatteluun, kerronko raskaudesta vai en koska pieni on niin alulla vielä. Vähän epäreilultahan se tuntuisi ottaa vastaan virka jossa voisi olla vaan 4kk ja heti ne joutuisi palkkaamaan sijaisen. Tokihan ne voisi sanoa koeajan jälkeen kiitos hei mut silti. Onhan tää ihan hirvittävän aikaista tätä pohtia mut mietin asiaa kuitenkin. En oikeasti osannut odottaa plussaa vielä kun kuitenkin jo 8-9 kk yritetty.
 
Viimeksi muokattu:
NiQ
Namppis Lain mukaan sun ei tarvii kertoa raskaudestas, eikä ne lain mukaan saa kysyä sitä. Joten niin ne muutkin tekee, että pokalla vaan haastatteluun ja jalkaa oven väliin. Kyllä kaikki työantajat tietävät riskin palkatessaan 15-45v naisia että he saattavat jossain välissä lisääntyä. Eli mun kehotus olis mennä "röyhkeesti" vaan kohti uutta :) Liika rehellisyys yleensä kostautuu tällasis asiois...

Jomi mä murehdin tätä painonnousua siks ku tiiän että tää 3kg on niin turhasta mässäilystä palkinto ku olla ja voi. Se olis eri asia jos olisin kiltisti syöny vaan terveellisesti... :headwall: mutta se jätski... :p

Taiska Mä oon ainaki alkanu näkeen tosi paljon unia ja ihan ihme unia onkin. Kaikissa vilisee jotain epämääräistä tai mun narsistinen exä tai aina tapahtuu jotain ikävää tai kummallista :/

Keiju Mua vaivaa kans tekemisen puute. Oon 15v asti aina tehny töitä koulun ohella ja menny ku joku tuuliviiri joka suuntaan. Ja nyt ku ei ookaan mitään tekemistä eikä tarvii stressata mitää tekemättömiä kouluhommia niin tuntee itsensä jopa laiskaksi :( ihan uus tunne mulle ku on koko päivän kotona eikä saa mitään aikaiseksi... Peräpukama oli alkuraskaudessa yksi pieni oireeton mullakin (tai siksi sen oletin ainakin), mutta katosi parin viikon jälkeen yhtä nopeasti ku oli tullutkin. Eikä sitä oo nyt pariin kuukauteen kuulunut takaisinkaan. Ei oo tullu ikävä :D

NiQ & Pena 32+3 (Nyt on ne viikot tarkalleen kasassa jolloin 2v sitten mun rakas kummityttö syntyi)
 
Otokka
Namppis: Mulla oli sama tilanne. Kävin haastattelussa ollessani aivan varhaisilla viikoilla raskaana ja sain vakitoimen. En kertonut raskaudesta haastattelussa, mutta totesin, että olemme vuosi sitten naimisiin mennyt vakiintunut kolmikymppinen pariskunta, jolla ei vielä ole lapsia. Tiesivät siis tavallaan odottaa, että niitä tulee jossan vaiheessa. Ehdin olla uusissa töissä 4kk ennen jääntiäni äitiyslomalle. Ajoitus ei ollut paras mahdollinen, omastakaan mielestä, mutta kaikki olivat ymmärtäväisiä ja asiat sujuivat hyvin. Pomolle ja lähiesimiehille kerroin raskaudesta heti kun aloitin työt, jolloin olin n. neljännellä kuulla raskaana.

Kannattaa huomioida, että jos kerrot heti koeajan alussa raskaudestasi, niin työnantajalla on vaikeampi lopettaa työsuhteesi koeajan päätyttyä, koska heillä on tavallaan velvollisuus todistaa ettei se johtunut raskaudesta. Usein laki on näissä tapauksissa vahvasti työntekijän puolella. Jos vaikuttavat hankalilta, kannattaa koeajan alussa myös pyytää kirjallinen paperi, jossa kerrotaan tarkkaan mitä sinulta vaaditaan koeajalla.

En suosittele kertomaan haastattelussa raskaudesta, koska se ei kuulu heille eikä sen perusteella saa tehdä päätöksiä työhönotosta. Lisäksi jos olet vasta varhaisilla viikoilla, niin raskaus on oikeasti niin epävarma asia, että pahimmassa tapauksessa kerrottuasi siitä jäät ilman töitä ja raskaus menee kesken : /. Näin raadollisesti perustelin itselleni, että voin hakea mielenkiintoista työtä raskaudesta huolimatta...

Otokka ja pikkarainen 38+1
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista :) Todella näin olin ajatellut että näin pienillä viikoilla en viitsisi mitään sanoa juuri keskenmenoriskin takia... Tiesin että saatan olla raskaana kun paikkaa hain ja silloin ajattelin asian juuri noin kuin sinä Otokka. Eikä vielä ole varmaa että pääsenkö edes haastatteluun. :D

Kyseessä on kunnan työpaikka eli työehtosopimukset ovat kvtes:in mukaisia. Siksi olen aika luottavaisin mielin etteivät irtisano ainakaan koeajalla raskauden takia :) Lisäksi kyseistä kunnasta oon kuullu työnantajana hyvää joten ehkä tässä nyt odotellaan vaan kutsua haastatteluun.
 
neuvolassa käyty ja nyt se paastosokeri sitten pomppas... Oli 6.. Mittarit kotia ja pistelemään.. Herkut pois!!!!

Viikot 32+3
paino -350g/vk ! !
turvotus -
verenpaine 120/73
pissa -
hb 125
sf 33
sykkeet 140xmin
liikkeet ++
(RT)
 
anu84 Mulle kaikki sanoo, että mulla on iso maha, mut rv 32 mun sf-mitta oli vaan 28cm. Mitähän se on torstaina :) Mullakin tunne, että paino tullu alaspäin viime käynnistä...kotivaa`an mukaan ainakin.

nukkuminen Onko muilla ongelmia yöunien kanssa. Todella rasittavaa, herään parin tunnin välein. Yleensä herään huonossa asennossa ja käyn sitten pissallakin. Mulla on miljoona tyynyä, että saisin hyvän asennon, mutta ei....Olen kyllä heräillyt yöllä ennen raskauttakin, mutta yleensä neljän tunnin välein. Ei mua siis päivällä paljoo väsytä, vaikka lyhyitä nuo uni pätkät onkin.
 
Joo mulla tuo maha on todella ylhäällä ja sitä neuvolantätikin sanoi että se vaikuttaa siihen sf mittaan kyllä.. en pysy edes yläkäyrällä! :D Joo täällä sama yöunien kanssa.. vähän väliä saa ravata vessas, ja sit herää joskus 3 aikaan ja het niin pirteenä ku vaan voi.. Mä en osaa edes päivällä nukkua, et aika vajailla yöunilla meen, kun sitte herään jo aamulla 6-8 välillä!!
 
Jomille :heart: ja Namppiksellelle suuren suuret onnittelut!!! :flower:

Lisäsin sut Jomi tuonne listaan, käytkö kurkaamassa että tuli oikein. Namppis, laita yksäriä tai sitten oikein lihavoituna omat tietosi kun haluat pinoon. :)

Isovanhemmille kertomisesta, olen tosi läheinen omien vanhempieni kanssa, joten kerroin heille melkein heti plussaamisen jälkeen ihan siksi, että jos jotain olisi mennyt pieleen, olisin voinut tukeutua heihin.

Keiju täällä kanssa kestovaippapyykkiä riittäisi:wave:, eilen sain vasta ostettua sopivat pesuaineet, joten meinaakohan tulla vähän kiire... Onneksi noi harsot (joita mulla siis pääasiassa on) voi pestä muun pyykin seassa niin ehkä tää hei taas tästä. :)

Nukkuminen vaikeutuu näemmä taas, vessassa ravaan kahden tunnin välein ja unta on vaikea saada uudestaan. Onneksi olen nyt äitiyslomalla niin ei ole ylösnousemisesta niin paineita, eli saan kuitenkin levättyä.

NiQ Se paino voi nousta sillai tosi sykäyksittäin, mulla kanssa tuli *lunttaa nlakortista* vklla 30 kilo viikossa, ja sitte seuraavassa mittauksessa oli tullut vaan 300 g, joka on mulle vähän. Nyt on tullut turvotuksen takia kilo viikossa, ja suoraan sanottuna olen jo siirtynyt tässä painontarkkailussa vaiheeseen EVVVK. :p

( . ) Mua on peloteltu kokoarviossa, viime viikolla eli 35+0 nlalääkäri meinasi että vauva on kolme kiloa jo. Toivottavasti tulisi viimeistään laskettuna, kai ne sitten käynnistelee jos meinaa ihan megavauva olla.

Vauva hulahti lähtökuoppiin toissa yönä, heräsin siihen kun toinen alkoi porautumaan nivusiin, tuntui ihan todella selvästi se pään pyöriminen! Ihanan helppo on ollut hengittää nyt, eikä närästä niin paljon kuin aikaisemmin. Vihlaisuja alavatsassa tuntuu aina välillä, mutta en tiedä ovatko nuo nyt supistuksia vai kohdun kannakkeiden venymistä. Toisaalta mä nautin tästä yksin kotona olemisesta niiiiiiin paljon että saisi tuo tyyppi viihtyä yksiössään vielä muutaman hetken. Että ei ole kiire synnyttämään, mullahan onkin laskettu aika vasta 21.6. että eiköhän tuo juhannukselle mene.

Sairaalakassin pakkaamista olen vakavasti harkinnut, mutta en ole vielä alkanut tositoimiin. Kovasti olen miettinyt että ottaisinko läppärin mukaan vai en. Toisaalta jos voi hyvin ja on tylsää niin sillähän se aika kuluisi, meillä kun on isäntä töissä kuitenkin ja muut vieraat saa käydä sairaalassa tunnin ajan illalla. Mutta kerkeekö sitä sitten surffailemaan kuitenkaan tai kiinnostaako se edes kun on sitten se Tyyppi siinä.

Miäsmurheet on muuten helpottaneet, kiitos kaikille kannustuksesta. :flower: Tajusin sitten että onhan tuokin reppana stressaantunut ja uuden edessä ja kaikki ystävät ja sukulaisetkin kiinnittää pelkästään muhun huomiota. :ashamed: Olen nyt siis hyvin leväänneenä ja hormonimyrskyistä rauhoittuneena lyylitellyt ja lellinyt ukkelia, ja onhan se yhteys alkanut löytyä. :)

MJ & Väinö 36+1 (siis mihin tää aika oikein meni?!?)
 
MaryJane Voi jännä, sulla ei varmaan enää pitkään mene kun kaveri pullahtaa ulos :) Minä jännitän sitä synnytystapa-arviota, että mikä on vauvan koko arvio, mutta siihen vielä 2 viikkoa.

Noista kestovaipoista Minä kyllä aion pestä likastakin vaippaa muun pyykin seassa, sillä olen ostanut niitä kertakäyttöisiä kuivaliinoja joihin kakka jää, (200 kpl maksoi kirpparilla 20snt, no kaupastakin vaan 4e paketti, ja kaveri pesee nääkin ja käyttää uudestaan) ja jos huuhtelen pissat pois vaipoista, niin menee ihan muun vauvapyykin ja omien kotivaatteiden kanssa.

Liikkeet Kovasti kaveri potkii kylkiluihin ja välillä niin ihmeellisessä asennossa, kun mahassa vaan tuntuu kovaa möykkyä. Olen todennut, että silloin kai supistaa jos voimalla ponkee istueltaan/makuultaan ylös.

anu84 hyvä, että lukemat kotimittarilla ok.

isyyspakettiKokoan miehelle isyyspakettia. Kasassa tutti, jossa lukee isän kulta. Värillinen harso, jossa kuvoita. Tuttipullo, jossa itse keksitty hellyyttävä teksti ja maatila-kuvioinen hattu vauvalle. Pitäisi vielä keksiä isukille jotain, pyykkipoika ja suojalasit vaipan vaihtoon....en tiiä vaikeeta.

Huomenna neuvola, keiju ja hippiäinen rv 34+1
 
NiQ
Neuvola 32+6
paino: +1,9kg (yht. 3,0kg koko raskausaikana)
verenpaine: 124/84 (yllättävän normaali ollaakseen neuvolas mitattu!)
pissa: puhdas
hb: 146
sf: 31,5 cm
tarjotan: rt
sykkeet: 130-145
liikkeet: ++
+ extrana vetäisin kunnon itkukohtauksen terkalle mun synnytyspelosta xD eikä siitä meinannut tulla edes loppua, vähäkö hävetti! Vaikka kai tossakin työssä aika hormonihirviöitä on tottunu näkee ;)

MJ Sä oot jo noin hirmu pitkällä että mua alko jännitään sunkin puolesta! (nou panik, mä voin hoitaa sun puolesta kaiken sen jännittämisen niin sä saat sit vaan keskittyä itse asiaan...!) Pääsetkö sä vielä johonkin ultraan jos kerran pelottelevat isolla koolla? :eek:

NiQ & Pena 32+6
 

Yhteistyössä