~~*~ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET vol 5.0~~*~

kiitos kiitos... pidän hauskaa. :D Oli kyl kiva ylläri!

nibbler jaa-a... mulla ei kyllä mitenkään polttele... Ettei sulla vaan ois rintatulehdus meneillään? :| ja kyl mä oon kuullu että kun maito nousee niin joillain tuntuu että tissit räjähtää... sitä odotellessa siis... :D

EM mukavia vauvakutsuja :D

vilma mä voin sieluni silmin nähdä teidän... nauroin meinaan pitkään illalla tuolle jutulle :D

Ei mennyt eilis ilta ihan putkeen... ajattelin ilahduttaa tuota körilästä ja samalla yrittää jutella asioisa rauhallisesti ruuan ääressä...
kokkailin pari tuntia vaikka mitä herkkuja, ja avasin viinipullot (itselleni alkoholittoman)
ja laitoin itsenikin oikein nätiksi... ja mitä teki köriläs... söi ja kiitti.
eipä paljoa puhunut... ei sanonut nätiksi eikä muutakaan... yritti suoraan päätä housuihin, ja kun ei päässyt vaihdettiin lenkkivaatteet päälle ja lähdettiin lenkille...

PRKL... taas nähtiin, ihan turha sitä on miesten takia mitään yrittää!!!

suukkis mielestäni ilmaisin tarpeeksi selkeästi puhumisen... puhumalla itse.
ja kertomalla ajatuksia ja kysymällä hänen mielipiteitään...

noh jos hän ei ole valmis puhumaan niin minkäs sille voi...
eniten minua vain loukkasi se ettei hän edes huomannut kuinka paljon olin ruuan eteen tehnyt.

Suukkis no mä jo sillonk u plussasit uhosin että mä tuun kattoo sua sitte synnytyksen jälkeen niin mä voin sitte salakuvata ja laittaa tänne :D :saint:

voiko rintatulehuksen saada nyt jo? :eek: niin kyllähän sen nousemisen pitäs jossain tuntua, mut en mä halu et se sattuu :'( tai nyt se saa tuntua vaikka lihaveitsen iskulta, mutta mä haluisin imettää mahdollisimman kauan, (tai siis ainaki sen puollivuotta) niin en haluis että se tähän kipuun kaatuis.

Hanta hyä ettet housuihin päästäny! saitteko kuitenki jotain puhuttua? joidenki miesten takia on turha nostaa edes sormea, mutta perhees parasta sä ajattelet. jostain syystä miehet ei vaan osaa ajatatella muutenku yksin isoja asioita. tai sitte ne tulee ite ja alottaa sen puhumisen. kai se kuitenki ymmärtää että kaikki sen tekemiset ei oo oikein?

nibbler niin siis ei se satu se imettäminen. Muuta ku alussa toki ku on niin kova imu, mut siihenki sit tottuu. Ja voithan ny jo yrittää totuttaa nännejä vaikka hieromalla ja puristelemalla niitä. Imetys sattuu yleensä vaa sillon jos on joku tulehus tai imuote on väärä.

nibber kyllä se varmasti tietää tehneensä väärin... kaikkea hän ei myönnä... mutta onneksi edes jotain, kovasti pyytänyt anteeksi ja pahoitellut tilannetta ja ja ja...
ja ettei hän edes tiennyt kuinka vaarallista se silloin olisi saattanut olla.
tietää myös sen etten luota häneen tällä hetkellä, mutta tahtoisin...

mutta luulisi sitten että tekisi jotain tuon luottamuksen palauttamisen eteen...

vieläkin itse niin väsyneenä, etten jaksa pahemmin vauvasta puhua...
itse ajattelen kyllä, mutta jotenkin omien minun vauvani, ja minä päätän.
jos haluat tähän mukaan sinun on ensin ajateltava minua ja minun hyvinvointiani...
ja siihen kyllä olisi kuulunut nätiksi kehuminen ja minun tarpeeni huomioiminen...

parisuhde kuviot voi olla niin kerpeleen vaikeita välillä...

Kyl mu mielest miehille on iha hyvä suoraan sanoa, jos haluaa et juteltais. Eli sanoo iha selvästi, et haluaisin jutella parista asiasta ja toivoisin, että sanoisit mitä oot niistä mieltä ja miten ne voit ratkaista tms. Miehet ku ei muutoin aina ymmärrä. Ja jos sittenkään ei halua puhua ni voi odotella kunnes mies sit jossain vaihees ehk ois valmis puhumaan.

Mitä se sano ku sanoit jostain asiasta? Ei kai se ny yhtäkkii kimppuunkaan yrittänä? Ja jos ei puhuna ni yrititkö sanoa, et no toivoisin sulta jotain kommenttia asiaan. Ja nää pitäs sit ain sanoo sillai rakentavasti, ei nalkuttamalla :D vaikkakin, ite mä ainaki hermostun jos mies ei puhu (ok, ei juuri semmosia miehiä oo ollu ku mun kans ei pärjää jos ei puhu ja mä heitän semmosen pellolle jo enne ku kunnon suhde alkaakaan) ja sillo meinaa muuttua kälätykseks ja tenttaamiseks :LOL:

huomenta

EM:lle mukavia vauvakutsuja :D

Hanta: mä oisin kyl loukkaantunut jos tommosen panostuksen jälkeen mies yrittäs vaan suorinta tietä housuihin :/ kyllä ois ovet paukkunu ja mökötys alkanu :whistle:

mä oon kyl ymmärtäny, et imettäminen ihan sattuu ens alkuun (ennen ku siihen tottuu ja löytää sen oikeen imuotteen ) ite ainakin koitan varautua pahimpaan henkisesti..

Hanta :hug: Olet kyllä aika nainen kun jaksat yrittää!!

EM, hyviä vauvakutsuja! :heart: Kuulostaa mukavalle!

Maidosta, mulla ei ole maidosta tietoakaan. Tissit on edelleen arat, mutta ei mitään verrattuna alkuraskauden kipuihin. Välillä tuikkii aika kovasti, niinkuin joku puukolla tökkis. Muuten en oikeastaan edes muista koko tissejä muuta kuin liivejä pukiessa. Alkais olla aika ostaa isommat, vaikka ei ne musta juurikaan ole kasvaneet. Liivit saa kuitenkin laittaa aina uloimmaiseen hakaseen ja puristaa, painaa ja jättää kamalat jäljet ihoon. Oon vaan niin laiska etten saa aikaiseksi lähteä ostamaan :LOL:

Ja arvatkaapa mitä! Mies tunsi eilen ekaa kertaa vauvan liikkeet! :heart: Tähän asti vauva on aina lopettanut liikkumisen kun oon huutanut sen paikalle. Varmaan on aistinut miten "jännityn". Nyt sitten eilen iski samantien käden mahalle kun sanoin että taas on jumpat :)

Mö toivon kyllä että imetys onnistuisi. Vaikka joskus ennen odotusta ajattelin, että siitä en kyllä ota stressiä niin nyt se tuntuu kyllä todella tärkeälle. Toivon todella kovasti, että saisin siihen ohjausta ja tukea sairaalassa tarpeeksi. Mua ei jännitä synnytys eikä mikään muukaan, mutta tuota imetystä hieman stressaan, vaikka maailman luonnollisimmasta asiasta on kysymys. Meidän äidillä ei ole riittänyt maitoa meistä kenellekään paria kuukautta kauempaa, sit se vaan on loppunut. Toivottavasti ei mene suvussa, koska ainakin raskauden alku mulla meni just niin perseelleen kuin äidilläkin :/ Ei sais ajatella kun jokainen raskaus on kuitenkin omanlaisensa.

Hienoa vilmav että mieskin tunsi liikkeet! Se on ihana tunne! :heart: Meilläki mies näki unta ekaa kertaa (ainaki ekaa kertaa muisti nähneensä jotain unta pikkusestaki) musta ja mytystä :heart: Ei tosin muistanu enää mitä unessa tapahtu :p

Ja mitä imetykseen tulee, niin se ei kulje suvussa. Huono imetysohjaus sekä huono imuote voi kyllä kulkea suvussa ja siten ei aina sit onnistu. Mutta kannattaa myös käydä imetystukiryhmässä! Sieltäkin saa oivia neuvoja! Ja vain noin 3%:lla äideistä maitoa ei vain tule, eli se loppuu. Ja se on TOSI pieni luku. Eli miltei kaikki kyllä pystyisivät imettämään, jos tietäisivät siitä tarpeeksi. Esim. on tiheän imun kausia, jolloin lapsi on paljon rinnalla. Silloin usein sit aatellaan et maito ei riittäis ja annettais korvikkeita. Myös imuote voi olla täysin väärä ja imetys ei onnistu eikä sen vuoksi maito riitä. Koska maidonerityksessähän pätee kysynnän ja tarjonnan laki. Eli sitä mukaa tulee maitoa kun sitä tarvitaankin. Jos lopettaa imettämisen ja ajattelee, että pienen korvikejakson jälkeen imettäis uudelleen, ni sit se ei tietystikään onnistu, ellei sit ole pumpannu maitoa siinä välissäkin =)

Huomenta.Täällä vähänaikaa sitten herätty.Mies oli laittanu kellon soimaan,että kahtoo formulat.Mut nehän oli kerenny mennä jo tunnin,ku ei oltu älytty laittaa kelloja kesäaikaan :D On tosiaan kiva kesäaika,täällä sataa lunta!! :kieh:
HanTa Voimia sen körilään kanssa,mulla olis varmaan lentäny jo viinit seinään!
Oon mie tässä raskauden aikana yhen lasin ja pari koristetta hajottanu :D
EM Ihanaa vauvakutsut,pidä hauskaa! :heart:

suukkis Onnea ekoista suppareista.Mulla on ollu kans pariin kertaan,mutta ei onneksi niin kovia,vaan ku autossa oon istunut nii siel se kipu lähti ala masusta ja meni selkään asti,ja se toistu sit n.5 kertoo.Ja noita on tullu pariin kertaan.Kysyinkin neuvolasta että mitähä ne on mahtanu olla,nii se sano että pieniä supistuksia ovat olleet,että hyvä vaan kun on ollut jo vähän.Mut mulla niitä viikkoja oli sillo jotain 30.Nyt taas niitä ei ole tullut.

Hmm,vois keittää kahvia ja syödä marianne suklaata :p

Sannya ja Nuppu 34+5

Suukkis, Kiitos tuesta :heart: Näin ei ehkä saisi sanoa, mutta jollain tavalla olen jopa tsemppaantunut vielä enemmän siinä, että haluan onnistua imetyksessä kun tuntuu ettei mulla ole koskaan ollut lähipiirissä ihmisiä, jotka olisivat saaneet sen homman onnistumaan. Eihän se mikään ainoa hyvän äitiyden mitta ole, mutta haluaisin mä ainakin kovasti yrittää. Toivottavasti ei ole sairaalassa juuri mun synnytyksen aikaan niin ruuhkaista ettei kukaan ehtisi ohjaamaan. Pelottaa, että ne jättää mut vaan sinne ihan yksin kirkuvan vauvan kanssa ja sanovat, että siitä vaan :LOL: :ashamed: Mun täytyykin katsella onko täällä päin järjestetty mitään imetytukiryhmiä!

vilmav kannattaa oikeesti lukea täältä juttuja: http://www.imetys.fi/itu/index.php
sekä täältä http://maitolaituri.imetys.fi/ (ja rekisteröityäkin) ja täältä http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=section&id=9&Itemid=165 Mie oon jo nii paljon lukenu, että uskoisin suht ok:sti pärjääväni ilman kunnon ohjeistustakin :LOL: No joo, ei ny sikäli.. Toki mä toivon, että ne ohjeistaa ja itsekin pitää sitä kyllä vaatia jos ei muutoin. Mut mul on kova luotto siihen, et se onnistuis. Ja jos ei, niin onhan sit myös valtakunnallinen imetystukipuhelin (041-5285582). Eli sinne aion sit viime kädessä soitella. Ja imetystukiryhmässä oon käyny jo kerran kahtelemassa mitä siel on :) Eli rohkeesti vain lukemaan, kysymään asioista sekä ottamaan selvää ja vaatia tukea, uskoisin, että imetys onnistuu! Kunhan asennoidut niin, ettet heti lyö hanskoja tiskiin ekan ongelman kohdattuas! :hug: :heart:

mäki oon omasta miehestä oppinu sen et se ei tosiaan tarkoita pahalla, jos mä haluaisin jostain keskustella ja yritän vihjailla ja se ei vaan tajua. pitää sanoa suoraan =) siks usein mietinki jotai lauseita valmiiks ja maistelen sitä mun puhetta etukäteen suussa, etten tulis sanoneeks vahingossa jotakin sanayhdistelmää, mikä saattais loukata miestä. jos siis esim on semmosia asioita, mistä en pidä ja toivoisin muutosta. yleensä mies kuuntelee sen mun puheen keskeyttämättä, ja sitten se miettii sitä itekseen jonkin aikaa (tunteja-päiviä) ja antaa sitten oman vastauksensa asiaan ajankohtana joka yllättää mut.

joskus yritin sitä varovaista vihjailua tai keskustelua, jossa kumpiki vaihtais samantien näkemyksiään, mut ei siit oikein tullu mitään :heart: ja melkein parempikin, ni ei ainakaan tuu lauottua mitään tyhmyyksiä kun ei kerkiä miettimään sanavalintojaan...

imetys niinku Suukkis tuossa sanoikin jo niistä tiheän imun kausista, ku monesti sorrutaan antamaan korviketta. kun se maidontuotantohan riippuu justiinsa siitä, paljon sitä lähtee rinnoista ulos. niin se tiheän imun kausi on ikään kuin "tilaamista tulevaisuuden varalle". eli vauvalle on tulossa esim kasvukausi, jolloin tarvitsee enempi maitoa ja hän alkaa ikään kuin tilaamaan sitä rintoihin. ihan normaali ilmiö siis =) en muista mistä luin ton just hetki sit, mut oli mulle uus tieto ja mielestäni hyvä tietää... :attn:

vilma toi onkin just yks syy miks mä haluaisin ennen aluesairaalaan ku yliopistosairaalaan synnyttämään, imetyksen onnistuminen. mä haluan olla varma siitä, että imetys onnistuu, ennen ku mulle annetaan lupa lähteä kotiin. tyksis esim keskim. ollaan 2vrk synnytyksen jälkeen, eihän kaikill ehdi edes maito nousta siinä ajassa. salossa oli yks kaveri ainaki ollu normisynnytyksen jälkeen 5vrk ja kehui kovin paikkaa. tietenkään ei lähdetä vauvan turvallisuutta riskeeraa jos tilanne vaatis yliopistosairaalas synnyttämistä. mut jos kaikki menee hyvin ni me suunnataan tuonne Baby Friendly Hospital- sertifikaatin saaneeseen aluesairaalaan :heart:

vauvakutsut mä toivon ihan kuollakseni ettei kukaan järjestä mulle semmosia. mies niistä joskus väläytteli aiemmin raskaudessa, ja mummo kertoi kuinka oli mun äidille järjestäny kutsut ku mä olin tulossa maailmaan. mä INHOON olla huomion keskipisteenä varsinki vartaloni kanssa, ja mä EN JAKSA ENÄÄ ainootakaa masukommenttia, koko-kommenttia tai tyttö-poika-arvailuja. oon oikein perinteinen sisäänpäinkääntyny odottaja :D

Talvis ja poksut taas 29+0 :heart:

tyty mulla alkoi ihan yhtäkkiä siinä rv 23-24 liikkeet muuttua tosi teräviks ja muljahdukset alkoi oikein tuntumaan. nyt oon taas viime päivinä kauhistunu vauvan voimia. :eek: tuntuu kyllä erittäin mukavalta, ku vauvan lempiasento on semmone, että sen selkä on mun vasemmassa kyljessä (pää alaspäin) ja jalat siis oikeassa kyljessä. välillä vauva oikein ponnistaa niitä jalkojaan suoriks ja yrittää tulla kyljest läpi :ashamed:

Moikka kaikille! :wave:
Tulin vain sen verran kommentoimaan tohon imetysasiaan, että se VOI TODELLAKIN KÄYDÄ kipeää, varsinkin, jos nänninpäät rikkoutuu |O Mulla kävi niin toisen nännin kans, toki imetin siitä rinnasta sit rintakumilla, mut sattu se silti, niin kauan oikeestaan kunnes nänni oli täysin parantunut. Ja sit tosiaan kannattaa HETI pyytää apua siinä imetyksessä :attn: Katotte yhdessä kätilön kanssa, et asento ja imuote on oikea, ja et vauva VARMASTI saa sitä maitoa =) Älkääkä antako kätilön laittaa sitä tissiä valmiiksi suuhun, vaan sanotte, että haluatte ITE opetella tekemään sen...
Vaikka siel synnärillä ois kuin kiire tahansa, siihen TÄYTYY löytyä aikaa!!! Vaatimalla vaaditte jos ei muuten meinaa onnistua =)
Meinasin linkittää noita samoja osoitteita, mut suukkis kerkis ne jo laittaa =)

Tässäpä kuva meidän "isosta pojasta" :heart: ( 2 kk ja päivät päälle... =) )

Ihana kuva toiveilija! :heart: Mie oonki sit opiskellu hyvin ku tiesin noi kaikki imetyksestä :D Jospa se onnistuis ku tietää kaikki mitä voi tulla. Ja rintatulehdushan voi pahimmillaan olla tosi paha. Ja siihen kannattaaki yrittää kaikenmoisia lievityksiä, eli niitä kaalinlehtiäkin yms. Mut just ku asennoituu, et no ongelmia voi tulla useitakin (mut niistä voi selvitä ja kannattaa apua hakea) ni eiköhän se onnistu :) Samahan se on kestoilun kanssa. Ei sekään onnistu jos yhtiä vaippoja koittaa ja on asenteella et : joo, ei oo sopivat meidän muksulle noi kestot, kertikset o parempia". Ni ei sillo se voi onnistuakaan..

Kiitos ihan hirmuisesti linkeistä Suukkis!! Perehdynpä niihin nyt kunnolla.

Talvis, tuo on varmaan juuri pienen sairaalan etu. Mulla ei ole mitään käsitystä Seinäjoen keskussairaalan koosta... Joskus muutaman vuosi (?) sitten siellä vissiin ainakin tehtiin joku remontti, missä tehtiin eri tunnelmaisia synnytyshuoneita tai vastaavaa. Melko sama mulle missä sitten ähisen kunhan eivät mihinkään merihuoneeseen mua laita kun sellainenkin siellä kuulema on :LOL:

Toiveilija, ihana iso poika jo :heart: Kiitos kun kävit kertomassa omista kokemuksista :heart:

vilmav eipä mittään =) Mut noihi tosiaa kannattaa tutustua. Ite aikoinaa löysin noi iha vaa googlettamalla ku oon tämmöne persoona, et kaikesta pitää eka saada teoriatietoa (ja muiden kokemuksia lukea) ni sit tuntuu itestäki, et on valmiimpi niihi koitoksiin ku tietää vähä ees mitä voi olla tulossa :) Mulle ei jotenki käy se, et ainoastaa tekemällä oppisin. Toki siis siten opin parhaiten, mut jos ei oo teoriatietoo alla ni tunnen itteni aina aika tuuliajolla olevaks :p Mut jokaisella toki omat tapansa oppia B)

Mie meen K-HKS:ään synnyttämään (vaihtoehto ois myös hyvinkää) ja siellä on perhehuoneita, mut saa nähdä onko vapaina. Synnytyshuoneita on kaiketi noin 5-6, yks ammeellinen. Voi että ku sais sen ammeellisen!! Toivot. jakkaroita sentää oli useampi, vaikkakin voi olla etten semmosta tuu käyttämään. Mut ainaki jalotella aion mahollisimman paljon. Meil ainaki synnytysvalmennuksessa just sanottii kui tärkeätä se ois ku painovoimaki auttais sitä lasta tuleen ulos =)

Yhteistyössä