♥ Esikoisesta haaveilijat ♥

@Jennipä ai vielä voi mennä viikkokin. Toi on kyllä niin syvältä sieltä kun odottaa ja odottaa ja silti on iso mahdollisuus, että joutuu pettymään :unsure: Onko sulla tietoa, että miksi kokeilette Clomeja eikä Letroja? Toi mun tämän päiväinen lääkäri haukkui Clomit vanhanaikaisiksi lääkkeiksi ja sanoi, ettei niitä pahemmin enää kukaan määrää. Vähän harmittaa, ettei aikaisempi gyne määrännyt mulle suoraan noita Letroja.

Ei oo aikaisemmin ollut kilppariarvoissa mitään häikkää. Maaliskuussa mun arvo on ollut 1.4 ja nyt heinäkuun lopun arvo oli 4.2. Alle 4 pitäisi ilmeisesti olla? Miten noin iso vaihtelu voi olla edes mahdollista? :LOL:

@voittamaton varmaankin perjantaina katsovat tuon toisenkin kun niin nopeesti kontrolloivat. Siinähän sen näkee onko oikeesti vajaatoimintaa vai vaan arvojen reagointia johonkin (y)

Omanapa: mä oon nyt ihan innoissani tutustunut tarkemmin oman kehon ja ovulaation merkkien tutkiskeluun. Tänään ks ylhäällä ja pehmeä ja limat venyviä (y). Oviakin olisi halunnut siirtää hedelmällistä kautta aikaisemmaksi mun kirjaamien oireiden perusteella mut en vielä suostunut kun vasta ekaa kertaa näitä seurailen ja ovistestit ei oo käytössä. Yritetty nyt hoitaa talletuksia oikeaan aikaan. Jos ei nyt tärppää niin toivottavasti ainakin kierto palaisi normaaliksi. Ihanan kannustava tuo ovia muuten. Kehottaa harrastaa seksiä ja sitten kehuu siitä, että hyvä, ilman ei vauvaa voi saada :D

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta sen verran, että mulla löydettiin seulonnassa lääkärissä se ja aloitettiin lääkitys.
3 kk päästä oli eks kontrolli, johon sairaanhoitaja tokaisi puhelimessa vaan, että viitearvoissa on ja hyvää kesää. Ruinasin vielä erikseen lääkärin katsomaan arvon ja sain sähköisesti vastauksen et kaikki Ok.

Kävin sitten muutaman kuukauden päästä eri lääkärissä ihan eri asiassa ja hän sattumalta katsoi mun arvot. Kysyi sitten vaan, että olenko tietoinen, että vaikka tsh oli hieman laskenut, ei tulehdus ollut käytännössä lainkaan parantunut kilpirauhasesta. Tämän lääkärin kanssa sitten hoidettiin 3 kk välein seurannalla lääkettä vähitellen nostaen homma kuntoon, nyt mun tsh-arvot on siellä 1-2 välissä.

Voin sanoa, että mikään asia koskaan ei ole vaikuttanut omaan hyvinvointiin niin paljon kuin se, että tuo asia saatiin hoidettua kuntoon. Menin alun perin lääkäriin koska epäilin ylikuntoa tai mykoplasmaa, en palautunut lainkaan urheilusta ja olin koko ajan väsynyt. Enkä usko, että haittasi tätä lapsentekoprojektia myöskään tuon asian hoitaminen. Voin sanoa, että olen nyt täysin eri ihminen kuin vuosi sitten :)

Pointtina siis se, että kilppariasioissa kannattaa kysyä ehkä useammalta lääkäriltä myös neuvoa. Toki sitten jos ei ole mitään vakavia oireita, niin eihän sitten mitään lääkitystäkään tartte aloittaa.

Kiva, että käynti meni hyvin @voittamaton ja asiat lähti rullaamaan :)

Kuulin just yhdestä toisesta kaverista, että heille tulee toinen lapsi ja vielä luomuna :) Heillä meni ensimmäisen teossa ainakin 3 vuotta ja hoidoilla sitten onnistuivat.

Täällä eilen vielä varmisteltu ja nyt sitten alkaa piinaviikot. En tiedä menikö ovis jo, ainakin kovat juilimiset ollut eilisillasta asti. Nyt ainakin tietää oireista, että milloin on ovis niin ei tarvi välttämättä testata :) Ollut aikaisemminkin samat oireet (ennen yritystä siis), mutta en oo osannut yhdistää ovulaatioon. Että täälläkin hieman seuraillaan kropan toimintaa :)

Tuota kilppariasiaa oon miettinyt paljon, koska oon "laiskistunut" paljonkin muutaman vuoden aikana, että voisko joku arvo olla pielessä. Vai oonko ihan vaan laiska :LOL: Kokeilla ensin ruokavalion ja liikunnan kautta, ne on kuitenkin aika retuperällä, varsinkin liikunta. Ei muka kerkeä, tuntuu kuin ois aina töissä tai väsyttää liikaa :unsure:

Kilpirauhasasioistahan on paljon ollut keskustelua viime aikoina. Menee kyllä niin, kuten @Bluebelle totesi eli ei vain ne arvot vaan myös oireet. Kuitenkin jos kaikki viisi arvoa (3 hormoniarvoa ja 2 vasta-ainetta) on kunnossa, ei kilpirauhasessa ole vikaa. Joskus harvoin oireet alkavat ennen kuin arvoissa näkyy mutta silloinkin pitäisi odottaa, että arvoissa näkyy. Kilpirauhasen oireet kun sopivat moneen juttuun ja jos mennään sieltä helpomman kautta ja aloitetaan kokeilu itsessään euforisoivalla lääkkeellä niin metsään mennään. Jos on ns oikeaa vajaatoimintaa, niin lääkitys parantaa oireet pysyvästi. Jos oireet johtuvat jostain muusta, niin helposti joudutaan kierteeseen, jossa lääkkeet auttavat pari kuukautta ja sitten joudutaan taas nostamaan annosta. Ja samalla oma kilpirauhanen lamaantuu. Siksi aina ennen kilpirauhaslääkityksen aloittamista monta eri arvoa ja jonkun edes pitää olla pielessä :geek:

• Tykkää
Reactions: Bluebelle
Täällä alkaa olla jo niin paljon aktiivista porukkaa, että en enää tiedä mitä kaikkea kommentoisin, enkä muista kenelle pitikään kommentoida jotakin asiaa. Mutta yleisesti: kuvioissa ollaan ja kaikki viestit aina luetaan! :coffee:

Täällä alkoi eilen illalla yk3. Kp oli 31 eli hyvin normaali meininki, niin mahtavaa että kroppa toimii heti!! (Anteeksi taas hehkutus ja sympatiat kaikille, joilla ei toimi. <3) Olikin tuntunut menkoilta jo useamman päivän ja täsmää myös oviksen tunnistamiseen. Nyt tilasin ovistikkuja kasan ja meinaan vielä varmuuden saamiseksi tässä kierrossa ekaa kertaa tikuttaa sen.

Ajattelin olevani pettyneempi, mutta fiilis on yllättävän hyvä. Oon ollut niin stressaantunut töistä tän elokuun, että ei varmaan ollut vauvalle suotuisat olosuhteet mun kehossa. :confused: Kohta työt helpottaa ja pääsee ottamaan iisimmin. Toukovauva olis kyllä ollut toiveissa - kesällä syntyneiden kanssa synttärit on sitten hankala järjestää, kun niin harvat pääsee juhlimaan! Mutta oikeasti ihan pikkuseikka. Oon kyllä aika toiveikas, että syksyn aikana meillä tärppää. :love::love:

Kenellä nyt pitäisi alkaa menkat seuraavaksi tässä ryhmässä? Kuka tekee testin ja milloin? Haluaa jännätä muiden puolesta! :LOL:

Oliko sulla @Bluebelle milloin LA? Entä eka neuvola? Olitkin ehkä jo kertonut, mutten enää muista. :)

Mäkään nyt en pysy laskuissa, mutta samaa siis täälläkin että hengessä mukana ja kaikki viestit luetaan! :)

ON: kp27, rinnat viime päivinä olleet aaltoilevasti kipeät - aamusta ei kipeät tänään, mutta eilen raskaat ja kosketusarat. Tätä jatkunut nyt muutaman päivän ajan. Hirveän vähän mitään muita tuntemuksia, odotan menkkojen alkavaksi kp31-33, ja toki toivoisin ettei alkaisi ja eka clomikierto olisi jo auttanut. Vähän on usko koetuksella. Eilen otettiin verikoe ja tulokset siitä olenko ovuloinut ollenkaan, kuulen muutaman päivän sisään.
Uskoisin kaikkien oireiden perusteella että ovuloin kyllä :love:

Täällä odotellaan menkkoja lauantaina. Testin teen perjantaina, jos maltetaan odottaa sinne asti :D Mulla on nyt tää pikku flunssa kestäny melkein viikon. Kuumetta ei ole ollu missään välissä, mutta ruumiinlämpö on kyllä puoli astetta korkeammalla kuin normaalisti. Pientä pahoinvointia ilman oksentamista on ollut myös päivittäin ja edelleen tämä jatkuva pissahätä jatkuu vaikka ei oikeesti ole edes hätä. Ärsyttävää :cautious: Mahaakin nipistelee, mutta se ei ole mulle mitenkään ihmeellistä enkä osais yhistää raskauteen :LOL:

Täällä odotellaan menkkoja lauantaina. Testin teen perjantaina, jos maltetaan odottaa sinne asti :D Mulla on nyt tää pikku flunssa kestäny melkein viikon. Kuumetta ei ole ollu missään välissä, mutta ruumiinlämpö on kyllä puoli astetta korkeammalla kuin normaalisti. Pientä pahoinvointia ilman oksentamista on ollut myös päivittäin ja edelleen tämä jatkuva pissahätä jatkuu vaikka ei oikeesti ole edes hätä. Ärsyttävää :cautious: Mahaakin nipistelee, mutta se ei ole mulle mitenkään ihmeellistä enkä osais yhistää raskauteen :LOL:
Jännää @Kumiankka1 , jännitellään samaan aikaan! Mä tein jo eilen ja toissapäivänä testin ja mitäköhän mietin että se tässä vaiheessa näyttäisi :ROFLMAO: ei sitten mitään.

Täällä vielä 12 päivää menkkoihin. Ärsyttää kun flunssa kiusaa! Ei tule sellaista kunnollista, mutta kurkku kutiaa, päätä särkee ja nenä vuotaa. Just sellaista että mitään ei oikein jaksa tehdä, mutta töistä ei kuitenkaan viitsi olla pois. :confused: Tää on kyllä joka syksyinen vitsaus, kun uudet lapset aloittaa päikyssä ja pöpöt alkaa jylläämään. Ei auttanut vaikka aloin heti kesäloman jälkeen popsia maitohappobakteereja ja c-, d-, ja b-vitamiineja.
Syöttekö muuten mitä vitamiineja? Mä syön noiden edellisten lisäksi vielä foolihappoa ja multitabs woman vitamiineja.

Kiva kun aloitin tosiaan fitfarmin superdieetin ja nyt jo tokalla viikolla kipeänä ja se aiheuttaa mielitekoja. Oon ihan järjetön sokerihiiri ja iltanapostelija ja haluaisin nyt ennen raskautta/raskauden aikana ruokatottumukset kuntoon.

Mä jotenkin arvasin, että tämä mun "kaikki mulle heti nyt" luonne nostaa tässäkin asiassa päätään. Alan kuvitella jo että nämä oudot alavatsan nippailut ja flunssat olis jotain alkuraskauden oireita. :LOL: Järki sanoo kyllä että oon ihan pöljä kun kuvittelen tommosia, mutta kun toiveet vaan on niin korkealla! Toivottavasti helpottaa tokassa kierrossa.:D

Ja anteeksi tyhmä kysymys, mutta kun en asiasta tosiaan mitään tiedä, niin kuinka pitkään lasta pitää yrittää tuloksetta, jotta hoitoihin pääsee? Pitääkö lääkärille jotenkin todistaa että on näin ja noin kauan yrittänyt? Koettakaa kestää mua näiden kysymysten kanssa! :LOL:

@Karla89 jos perusterve eikä erityisiä syitä epäillä jotain ongelmia niin yleensä tutkimukset aloitetaan julkisella kun 12kk yritetty raskautta. Eikä sitä millään tarvitse lääkärille perustella joskin varmaan kyselevät kyllä kuinka usein yhdyntöjä jne. Esim yhdyntöjä kerran kuussa eikä edes ovulaation aikaan, niin voi ehkä ns hoidoksi kokeilla jotain muuta kuin lääkkeitä ;).

• Tykkää
Reactions: Karla89
N93
Enpä osaa olla tästä tutusta ketjusta pois. Kävin gynellä, ultrassa kaikki ok, johtofolli toisella puolella ja kuulemma aktiiviset munasarjat. Lähetä verikokeisiin ens kiertoon ja sit tammikuussa soittoaika samalle lääkärille, laittaa lähetteen lapsettomuuspolille kuulemma "jos et oo raskaana " :) homma etenee

Yhteistyössä