~~*~~Esikoisesta haaveilevat~~*~~<3

Heipähei, tuohon kaste hommaan täytyy kommentoida, että erosin vast ikään kirkosta ja mies on jo vuosi sitten eronnut, ollaan siis tällainen pakanallinen pariskunta B) Niin tässä mietin että haluaisinko edes kastaa lasta vai pitäikö pitää nimiäiset niiden tilalla... Toisaalta hölmöltä tuntuu jos vanhemmat ei kuulu kirkkoon niin sitten lapsi kastaa kuitenkin kristinuskoiseksi... Noh jos tästä nyt edes koskaan raskaudutaan, turha sitä ehkä on tässä vaiheessa fundeeraa :whistle:
 
Eiköhän jokaine tee kuten parhaaksi näke =) Mite muuten jos ei kasteta, ni sittenkö lapsi opiskelee koulussa vain elämänkatsomusta ja rippikoulua hän ei vain käy? Eikös sitten voi vanhempana liittyä kirkkoon ja käydä ripari nopesti, jotta saa kirkkohäät niin halutessaan? Miehelle kirkkoon kuuluminen on omalta kohalta se ja sama, mä voisin erota mut haluan ainakin kirkkohäät =)
 
Miracle juu näin olen ymmärtänyt, sitäkin mietin kun monelle on tärkeä tuo ripari, mutta otin selvää että niitä saman tapasia leirejä järjestetään niillekin lapsille jotka ei kuulu kirkkoon tai on eri uskontokuntaa, siellä sitten käsitellään muita asioita, tyyliin elämänkatsomusta ym. että ei sitten missais tollasiakaan asioita.. no joo aika näyttää mitä sitä tekee ja jos itse haluan avioliitton meidän suhteen solmia niin mulle riittää maistraatti vihkiminen ja sieltähän voi tilata henkilön johonkin kivalle paikalle, jos niin haluaa :heart: Itseä lähinnä ahistaa aina kirkolliset juhlat kun se on niin sellaista synkistelyä ja ei vaan kosketa yhtään mua ne jumala puheet, mutta en tässä todellakaan mollaa ketään kristinuskosta!! :heart: Hyväksyn kyllä ihmiset jotka on uskossa, saavat olla mun puolesta, hyvä jos he ovat onnellisia siten =)
 
miracle joo siis nyt menossa kp27/30 eli 3pv viel enne tädin tuloo..ja tuskin ees näkkyis mittää jos ois tärpänny..mut en tosiaa usko tärppii ku oon vuodellu miten sattuu tä kierron :eek: mutta onpaha tuolla tallessa testit =)
 
Ihan tuohon kastamiseen ja ripariasiaan liittyen. Minua ei, eikä perheemme muitakaan lapsia, kastettu vauvana. Minä ja pikkusiskoni menimme riparille ja siinä yhteydessä meidät kastettiin. Tosin olemme näin aikuisiällä sitten molemmat jo eronneet kirkosta. Veli- ja siskopuoleni kävivät Prometheus-leirin, joka on siis kuin rippileiri, mutta kirkkoon kuulumattomille. Tai saa sen käydä vaikka kuuluisi kirkkoon! Prometheus-leiristä tykkäsivät molemmat kovasti ja molemmille järjestettiin myös juhlat sen jälkeen, vähän niinkuin rippijuhlat konfirmaation jälkeen.

Mutta siis, kasteen voi ottaa aikuisenakin (itseasiassa monissa kristinuskonlahkoissa on aikuiskaste, muistaakseni ainakin baptisteilla) tai riparin yhteydessä. Meillä mies kuuluu kyllä kirkkoon, minä en. Haluaisin vain nimiäiset ja että lapseni saisi itse päättää uskonnostaan, kun on kypsä siihen.
 
toho usko juttuun..siis oon kirkossa ja ev.lut kuulun mut en usko koko touhuu olleskaa..oon vaa sen takkii et saan joskus kirkko häät..hehe..ja lapset kastettuu..jos kääntysin johki uskoo ni se ois budhalaisuus..uskon muuteki sielun vaelluksee yms.muuhun hömppää..en mihkää raamatun sanomaa.. :D mutta siis kukin uskokoot mihin haluu..en kato ketää pahalla oli sit uskovaine tai ei.
 
Dodii.. faktaa tuli heti kehiin :D Kiitos Pantsu! Ai sitä tosiaan voi riparille mennä ja siellä saada kasteen... No joo ehkä sitä sitten alkuun pidetään ihan vain nimiäiset, ainakin tässä kohtaa ajateltuna :whistle: Muuten juuri tuota Prometheus-leiriä meinasin en vain nimeä muistanut sille =)
Muuten siis laittoiko pappi ihan kulhoon vettä ja kastoi ja tapahtuko se siellä rippi tilaisuudessa vai jo siellä leirillä ollessa? Mielenkiintoisena kyselen :D
 
Niin joo ainut miksi ehkä aikoinaan pysyttelin kirkossa oli se kun papit puhui aina niin mukavasti hääsermoniassa pariskunnan menneisyydestä ja kuinka pari tapasi ym. ym.... mutta maistraatistahan saa yhtälailla niitä puhemiehiä joka voi pidemmänkin kaavanmukaan solmia avioliiton. :D Noh mulle avioliitto ei tässä kohtaa ole tärkeä, ehkä sitten jos perhettä tulee niin olisi kiva olla koko perhe saman nimen alla :whistle:
 
Liityn teidän keskusteluun.... Jokainen tekee tietysti niin kuin itse haluaa. Mulle on kans toi kirkkoon kuuluminen vähän se ja sama. Kummiksi ei kuitenkaan pääse jos ei kuulu kirkkoon. (Tietysti voi sanallisesti eli puheissa olla kummi ns "haltijakummi") Ja tiedä jos tuo mieskin kirkossa veis vihille :D Jospa alan säästämään häitä varten pikkusen summan kuukaudessa niin eiköhän se sitten suostuisi. Joskus 10v päästä varmaan :LOL:
 
Jouskari: Heh. :) Mut kastettiin leirillä ja itseasiassa samassa tilaisuudessa kastettiin eräs poikakin samalta leiriltä. Ja kyllä, pappi valeli vettä päähän, mutta kummien ei tarvinnut pitää kastettavaa sylissä. :LOL: Pikkusiskoni kastettiin kirkossa ennen konfirmaatiota. Itseasiassa myös mun serkut on kastettu riparilla ja olen toisen heistä kummi. Heillä taisi olla kaste kirkossa ennen konfirmaatiota.
 
:LOL: no joo olis siinä sylissä piteleminen sen ikäisessä, noh ei tarvinnut kummien pelätä että lapsi alkaa parkumaan :D
Hyvä idea kyllä, ei ole tullut mietittyäkkään tollasta aijemmin, että lapsi voisi itse päättää haluaako kasteen ja liittyä kirkkoon :heart:
 
mäkin liityn uskonasia -keskusteluun...

oon kans miettiny eroavani kirkosta. haluaisin lapselle sitten nimiäiset, kastajaistilaisuuskin on mun mielestä niin ankea kun olla voi. jarruna täs asias on mun mies, joka haluaa ne kirkkohäät ja mä en!

mites muuten, kun olen kummi ->voinko erota kirkosta?
 
johanna: Tottakai voit erota kirkosta! Ei siihen vaikuta kummius tai mikään muukaan. Lisäksi, vaikka eroaisit kirkosta, mutta mies ei, niin voitte saada avioliittoon siunaamisen kirkossa. Naimisiin joudutte toki menemään silloin maistraatissa.

Me emme ole vielä päättäneet, halutaanko avioliittoon siunaamista vai ei. Minä en välttämättä haluaisi, mutta toisaalta, asia ei ole mulle niin haudanvakava, ettenkö voisi miehen takia joustaa.
 
KAstajaisista: me ollaan aateltu että me ei kastettais lapsia ollenkaan vaan pidettäis nimiäiset. sitte mitä tuon rippikoulun suhteen tulee, niin lapsi saa sitte ite päättää haluuko sinne mennä ja sit äkkiä liitytetään..liitäytetään..hän ite liittäytyy kirkkoon :D

se mitä ma haluaisin tehä on tutustuttaa lapsi eri uskontoihin ainakin että perustiedot eri uskonnoista olis ja sen mukaan päättäis.. mutta onkohan se sitte liian iso homma teinille... oikeestaan mun ei varmaan pitäs vaivata päätäni näillä asioilla vielä :D
 
Johanna kastajaistilaisuudet ON tosi ankeita! kummitytönkin kastajaisissa (jotka muuten kyllä oli hyvässä paikassa ja palvelupelas) mutta kastohomman keskellä papin takana olevan koristeikkunan takana oli talkkari röökillä... näky vaa siluetti :headwall:
 
no hyvä!

mua on alkanu kyrsimään se, että suurinosa meistä on ev.lut. ja tiedän monia, ketkä pitävät tätä uskontoa oikeana VAIN perhejuhlien takia. musta se ei ole ihan oikein. ihmiset toimii vaan sen tietyn kaavan mukaan, vähän niinkun "kun kerrran kaikki muutkin". itse en kans ole millään lailla uskonnollinen ihminen.
-ja tosiaan nuo kastajaiset on mun mielestä iloinen tapahtuma, juhla. silti tunnelma on kuin hautajaisissa kun pastori alottaa toimituksen... kaikki vaan odottaa, että homma saadaan hoidettua ja pappi lähtee :D

sorry, tuli vähän karrikoiden mutta älkää ottako nokkiinne :p
 
uskontokeskusteluun:

Emme kuulu tulevan mieheni kanssa kumpikaan kirkkoon. Ja en missään nimessä minäkään väheksy uskovia ihmisiä. Mun mielestä koko uskonnolta menee pohja jos siihen kuuluu sellaisia ihmisiä, jotka ei oikeasti usko.... en tiiä ymmärrättekö mitä tarkoitan. Mun mielestä silloin kirkko vaan syö itseään sisältä päin, jos se on täynnä ´tapakristittyjä´. Mutta mä en muutenkaan usko siihen että kaikki ollaan syntisiä vaan sen takia kun synnytään maailmaan ja en usko helvettin jne. Et kirkon on parempi ilman mua. :D

Meillä tulee vihkiminen maistraatissa + juhlissa joku seremonia.
Lapsille nimiäiset ja saavat itse valita uskontonsa jos sellaisen kokevat tarvitsevansa. Mä haluan että lapsi tutkii kaikkia uskontoja ennen kuin valitsee omansa. =)

Nojoo. Mä oon itseni ja tulevien lasteni suhteen aika tarkka tästä kirkkoasiasta.... :ashamed:
 

Yhteistyössä