Esikoisen syntymän jälkeen rytmihäiriöitä. Silti vielä toinen vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **aida**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

**aida**

Vieras
Hei! Kirjoitin tämän saman tekstin jo Vauvahaaveet -palstalle, mutta en ole saanut siellä vastauksia. Jospa tällä palstalla olisi saman kokeneita tai jollakin tutulla olisi ollut vastaavaa...

Synnytin esikoiseni noin vuosi sitten. Muutama kuukausi syntymän jälkeen sain riesakseni lähes päivittäiset rytmihäiriöt. Syön niihin beetasalpaajaa päivittäin, mutta joskus lääkityksestä huolimatta rytmihäiriöitä on paljonkin. Vaivaa on tutkittu paljon ja kardiologien mielestä rytmihäiriöt ovat vaarattomia, mutta kumminkin välillä minulla on ollut kammioperäisiä perättäisiä lisälyöntejä, jotka kuitenkin luokitellaan vaarallisemmiksi. Tällä hetkellä tilanne on jo parempi ja toivottavasti pääsisin tästä ikävästä vaivasta pian kokonaan eroon.

Vaikka esikoisen vauva-aika on siis ollut rankkaa yövalvomisineen ja johtuen näistä minun rytmihäiriöistä, niin silti vielä haaveilen toisesta lapsesta. Olen kyllä jo tehnyt myös surutyötä sen suhteen, että voi olla, että emme enää minun terveydentilani vuoksi saa enää toista lasta. Onko ketään, jolla on ollut samanlaista vaivaa ja silti olette saaneet vielä lapsen/lapsia?

Moni asia tietysti askarruttaa asian suhteen. Eli jos rytmihäiriöt pysyisivätkin poissa ilman lääkkeitäkin, niin kuinka suuri riski niitä olisi saada uuden raskauden aikana (ensimmäisen raskauden aikanan niitä siis ei ollut). Ja jos niitä tulee, niin voiko syödä lääkkeitä. Ja miten sydän kestää uutta vauva-aikaa ja valvomisia. Sitä kun ei ikävä kyllä voi etukäteen tietää, miten vauva valvottaa. Voisihan olla, että vauva olisi helppo ja nukkuisi alusta alkaen hyvin. Tai sitten onkin koliikkivauva. Miten terveyteni kestäisi sen?

Joku ystävällinen sielu jo vastasikin tuolla Vauvahaaveet -palstalla, että minun täytyisi kysellä nämä kysymykset lääkäriltä, eikä täältä Ellit-palstalta. Mutta tarkoitukseni ei siis ollut saada täällä vastauksia siihen, että kestäisikö sydämeni toista raskautta jne., vaan nuo loppukappaleessa olevat kysymykset ovat kysymyksiä, joita olen mielessäni pohdiskellut.

Eli, tarkoitus oli siis etsiä vähän vertaistukea ja kuulla kokemuksia siitä, että jos jollain on ollut samanlaista vaivaa ja on silti vielä päättänyt tehdä toisen vauvan, niin miten raskaus on sujunut, miten synnytys ja vauva-aika on sujunut, onko joutunut syömään lääkkeitä jo raskauden aikana, vaiko vasta mahdollisesti synnytyksen jälkeen, vaiko ei ollenkaan jne. jne.

Moikka. Mulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta isosiskoni (28v) söi beetasalpaajia ennen raskauttaan koska hänellä on ollut pienestä asti sydämen tiheälyöntisyyttä sekä nivelten muljahtelua (joihin beetat siis auttaa myös). Vauvan syntymän jälkeen on jatkanut normaalisti niiden käyttöä, tosin hän imetyskauden aikana vaihtoi vesiliukoisiin koska ne eivät suurissa määrin imeydy maitoon. Hän kävi tiheästi seurannoissa raskausaikana koska sydämen tykytykseen annettiin sairaalassa lääkkeitä jotka eivät vaikuta vauvaan. Mutta siis hengissä selvisivät molemmat. Hankala tietenkin toisen puolesta mennä sanomaan että oliko hänellä helppoa koska raskausaikana oli niiiiiin monta sairaalareissua... Toivottavasti joku osaa sulle kertoa kokemuksiaan.

Yhteistyössä