Sydämen muljahtelu eli rytmihäiriöt, löytyykö kohtalotovereita ja vertaistukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sitruspuserrin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="moikka";24940527]Juu en mä keskustelupalstan tietoja tutkimusfaktana pidäkään, kunhan huomautin, että tuollaisiakin kokemuksia ihmisillä voi olla.[/QUOTE]

No, ap voi kokeilla miten hänen kohdalla on, auttaako vai aiheuttaako. Jos lisää rytmihäiriöitä niin jättää sitte pois.

Mulla on aina sillon tällön rytmihäiriöitä ja muljahteluja. Kerran meni siihen et joka kolmas lyönti oli väärä. kävin lääkärissä ja määräsivät Propralia, joka kyllä auttoikin. Niitä mulla on kaapissa ja jos meinaa äityä pahaksi niin otan muutamana päivänä, niin tilanne taas rauhoittuu.

Ajattele ap asiaa näin päin: ajatellaan, että sun perussyketaso ois vaikka 75 ja holterointi kestää vuorokauden. Siihen vuorokauteen sisältyy siis yhteensä 100800 sydämenlyöntiä, joten reilu parisataa siitä on aika pieni määrä. Muljahduksethan on normaalia sydämen sähköistä toimintaa, eivätkä ole vaarallisia. Kertomasi perusteella vaikuttaa siltä, että olet sellaisessa itseään ruokkivassa oravanpyörässä tuon asian kanssa. Kerroit jännittäväsi yms. helposti ja tämähän tietenkin lisää niitä lisälyöntejä-> ahdistut niistä ja saat taas lisää lisälyöntejä. En osaa neuvoa mitään konstia mutta kannattaa vaan yrittää muistaa lisälyöntien olevan vaarattomia.

Kalium auttaa myös muljahteluun ja mulle on ihan oikea lääkäri suositellut sydämmelle tarkoitettua vitamiinilisää jossa on mukana myös foolihappoa. Haittaakaan tuosta ei voi olla, joten eikun kokeilemaan.

ja vielä mulla ainakin "muljahtelu" lisääntyy huomattavasti silloin kun rintaranka on jumissa. Googleta rintarangan venytysohje ja kokoile auttaisko sua. Mulla kohtauksen ollessa päällä ja kestäessä pitkään veden juonti auttaa myös. Joskus saattaa mennä ihan litrakain vettä.

Koska näitä muljahduksia on? Itselläni muljahtelee nukkumaan mennessä, kun olen jo petissä vaaka-asennossa. Toinen on se kun pumppu lähtee laukkaamaan tuhatta ja sataa siis hakkaa ku lampaan saparo ja tämäkin tulee usein levossa.

Olin 20-vuotias, kun aloin saada rytmihäiriötä. Ne tulivat aina iltaisin ja sydän muljahteli niin kipeästi etten saanut vedettyä edes kunnolla henkeä. Näitä kesti tuolloin n. 1kk vaihtelavasti AINA iltaisin. En mennyt ko asian takia lääkäriin, vaikka yhtenä yönä ambulanssin tilaus oli lähellä...

Nyt olen 23-vuotias. Poltan ja aamulla juon kupin kahvia. Elämäntilanne on stressaava ja olen saanut rytmihäiriöitä viikon ajan. Viimekerta oli viimeyönä. Heräsin vihloviin kipuihin, mutta ne menivät pian ohi.

Lääkärissä en ole vielä käynyt, koska pelkään todella että jotain vakavaa paljastuu. Toisella vanhemmallani on lääkitys ko vaivaan ja toiselle ei, vaikka ehkä tarvitsisi.

Haluaisinkin kysyä, voiko mennä ekg-käyrään, jos kohtaus ei ole päällä? Vai odottelenko, että sellainen tulee ja sitten lääkäriin?

Mä olen kärsinyt 4 vuotta rytmihäiriöistä. Viime keväänä pääsin vihdoin vuorokauden pituiseen ekg-mittaukseen, jossa rekisteröitiin lähes 4000 kammiolisälyöntiä vuorokauden sisällä.

Mulla on ollut pitkävaikutteinen beetasalpaaja käytössä muutaman kuukauden ja nyt tuntuisi siltä että vaiva on kutakuinkin kurissa. Joitakin yksittäisiä muljahduksia tunnen, mutten enää sellaista sarjatykitystä, kuten ennen lääkitystä...

Ei tämä vaiva kuulemma ole vaarallinen, kiusallinen vain. Näin kardiologi mulle vakuutti. Lisälyöntisyyttä on kaikilla, joillakin enemmän ja toisilla vähemmän.

Minulla on niitä kans. Ekg otettiin kerran, siihen ei tullut yhtään lisää, mutta nuo on sen tyyppisiä että ovat todennäköisesti kammioekstroja. Sanottiin että jos alkaa huolestuttaa tai häiritä, tulee kipuilua tai jotain muuta oiretta, niin voisi mennä holteriin ja uudelleen lääkäriin jossa asia varmistuisi. Nyt toista odottaessa muljui tavallista enemmän. Ei ole mitään lääkitystä.

Sanoisin että jos sua oikein kovasti ahdistaa ja huolettaa niin käy ihmeessä juttelemassa jollekin, vaikka ihan tk-lääkärille (sielläkin on oikeasti hyviä tyyppejä) tai vaikka hoitajalle. Se helpottaa, ihan oikeasti.

sade: Minkä merkkistä käyttämäsi ja lääkärin suosittelema vitamiinilisä on? Onko sitä ihan käsikauppatuotteena saatavana apteekista?

Muljahduksia tulee pitkin päivää, mutta olen ollut huomaavinani, että ne lisääntyisivät iltaa kohden. Olen pikkuisen pystynyt relaamaan tämän asian kanssa, mutta en tiedä tulenko koskaan tottumaan tähän. Minua kyllä on auttanut suunnattomasti teidän viestinne, kun olen huomannut että näitä lisälyöntejä on muillakin.

Nyytikille vielä sellainen, että minä kävin kahdessa ekg:ssä, joissa kummassakaan ei näkynyt mitään häikkää ja minulle sanottiinkin, että usein käy niin että rytmihäiriöt ei osu siihen minuutin-parin ekg:hen. Sain lähetteen sitten Holter-tutkimukseen, joka on siis vuorokauden kestävä ekg, jossa pidetään 24 tuntia mukana pientä laitetta ja elektrodeja rinnalla, jotka sitten rekisteröivät sydämen toimintaa.

Lisää keskustelua ja kokemuksia saa tulla! :)

Mä oon kyl ollut pitkään siinä uskossa et nää muljalhtelut on etenkin naisilla normaaleita. Odotusaikana ne on nyt lisääntyneet mut en mä kyl osaa niitä pelätä.. Pahinta tossa sun tilanteessa on se et mitä enemmän alat pelkäämään niin sitä varmemmin sulle tulee vielä paniikkihäiriö asiasta..

ainakin muljahtelut lisääntyvät, kun kroppa on jumissa. Lisäksi kahvi lisää muljahteluja, samoin ketoosi. Kilpirauhasarvot voi myös tarkastuttaa, jos tuntuu, että muljahtelut lisääntyy. Niistä mun vajaatoiminta löydettiin.

Mä oon kyl ollut pitkään siinä uskossa et nää muljalhtelut on etenkin naisilla normaaleita. Odotusaikana ne on nyt lisääntyneet mut en mä kyl osaa niitä pelätä.. Pahinta tossa sun tilanteessa on se et mitä enemmän alat pelkäämään niin sitä varmemmin sulle tulee vielä paniikkihäiriö asiasta..

Muljahteluiden määrä on aivan sama naisilla kuin miehillä näin yleisesti. Naisten raskaudenaikainen hormonituotanto ja herkempi mieli/olo yms voi vaan aiheuttaa sen, että nainen tuntee ne muljahtelut herkemmin kuin mies. Myös raskaus on iso stressiaihe monelle, vaikkei sitä edes tiedosta, että se tuo enemmän noita häiriöitä sydämeen. Näin itse olen tämän ajatellut.

Hei kohtalotoverit!

Olen avannut blogin joka käsittelee rythmihäiriöitä ja elämää niiden kanssa. Blogi on avattu 4.4.2013 ja toivotan tervetulleeksi kommentoimaan myös sinne näistä ongelmistanne.

"Samassa veneessä ollaan". Blogin osoite on: http://heartbeat49.blogspot.fi/

Voi kun hieno löytää tällnen ketju!!ja kiva kun on tuollainen blogi perustettu.täytyykin käydä sielläkin lukemas.
Itse alan oleen välillä todella väsynyt näihin päivittäisiin rytmihäiriöihin..mulle on varmaan kehkeytynyt joku paniikkihäiriöki tän takia kun pelkään joka päivä kuolemaa.en ole aiemmin ollut tällänen.:(
jaksamisia kaikkille rytmihäiriöiden kans taisteleville!kiva jos löytyy kohtalotovereita.

Mulla alkoi rytmihäiriöt 12 vuotiaana, eli 24 vuoden kokemus niistä nyt on. Kerran on operoitu sydän ja tiheälyöntisyyskohtaukset saatiinkin sillä pois. Kaikkia muita rytmihäiriöitä on edelleen. Niiden kanssa on vaan elettävä. Ja täyttä bull shittiä, että naiset vaan tuntisivat rytmihäiriöt herkemmin! Toisilla niitä vain on niin paljon enemmän ja osan niistä tuntee, osaa ei. Rintarangan jumi lisää ainakin mulla rytmihäiriöitä. Mutta jos lääkäriltä kysyt asiaa, niin ne sanoo ettei sillä ole mitään yhteyttä asiaan. Kuitenkin esim. Mun sairauskuluvakuutuksesta on rajattu pois rytmihäiriöt JA rintaranganalueen kiputilat.

[QUOTE="sade";24941500]Kalium auttaa myös muljahteluun ja mulle on ihan oikea lääkäri suositellut sydämmelle tarkoitettua vitamiinilisää jossa on mukana myös foolihappoa. Haittaakaan tuosta ei voi olla, joten eikun kokeilemaan.[/QUOTE]

Kaliumia ei kuitenkaan saa koskaan mennä ottamaan omin päin (eikä niitä yleensä apteekista myydäkään perusteetta) koska alhaisen kaliumin ohella myös liian korkea kalium-taso on vaarallinen ja saattaa aiheuttaa rytmihäiriöitä. Mutta käsittääkseni se on kuitenkin harvinaisempaa kuin puutos.

Magnesiumista saattaa tosiaan olla apua, mutta siinäkin kannattaa katsella jokin hyvin imeytyvä tuote. Esimerkiksi halvimmat magnesiumoksidit eivät yleensä imeydy kunnolla ja voivat aiheuttaa ripulia. Esim. sitraattimuotoinen on parempi ja b6 auttaa sen imeytymistä.

Ja mitä kalaöljyihin tulee niin uskomatonta kyllä, netistä löytyy keskusteluja vaikka kuinka paljon missä ihmiset kertoo sen aiheuttavan muljahteluja mutta kyllä se useimmiten sydämen toimintaan myönteisesti vaikuttaa.

Satunnaisesti rytmihäiriöinen täällä. Olen käynyt sydänfilmissä. En saanut mitään erityistä selostusta, miten minulle niitä on, "kyllähän tuolla näyttäisi olevan" ja "seurataan". Saan rytmihäiriöitä lähinnä kovasta stressistä.

Koko aikuisikäni vaivanneet rytmihäiriöt ja muljahtelut jäivät pois lähes kokonaan kun jätin kofeiinin kokonaan pois. En voi ottaa enää kuppiakaan kahvia tai teetä tai mitään missään on kofeiinia.

Minä säikähdin kans vuosi sitten, että nyt ne sitten iski minuun. Molemmilla vanhemmillani on välillä rytmihäiriöitä ja aina olen niitä pelännyt. Kävin holterit ja polkupyörätestit ja joitakin kertoja menin paniikissa ensiapuun, kun olin ihan varma, että kuolen yöllä kun päivällä ja nukkumaan mennessä oli niin huono olo. Pelkäsin, että saan sydärin tai en yksinkertaisesti vain herää.

Itselläni oli onneksi silloin kyse kilpirauhasen liikatoiminnasta. Onko teillä tsekattu se? Mulla on oikeastaan yleensä vajaatoiminta, johon olen vuosikausia syönyt isoa annostusta ja olo on ollut normaali. Yhtäkkiä vuosi sitten alkoi sydämen hyppiminen enkä edes tajunnut itselläni mitään muita liikatoiminnan oireita. Olen syönyt kohta vuoden puolikasta annosta edellisestä ja olo on nyt hyvä. Nähtäväksi jää minkäikäisenä oikeat rytmihäiriöt sitten tulee. Sain lääkäriltä varalta lääkkeet rytmihäiriöihin ja jo niiden saaminen rauhoitti mieltä.

Löytyykö palstalta kohtalotovereita?!

Olen 32-vuotias naisihminen ja kärsinyt kohta noin kuukauden sydämen muljahtelusta. Minulta on otettu ekg x2 ja verikokeita, joissa kaikki on kunnossa. Vuorokausi-ekg paljasti, että minulla oli 283 kpl kammiolisälyöntejä ja 1 kpl eteislisälyöntejä. Tämä on todella pelottavaa, vaikka kardiologin mukaan rytmihäiriöt ovat lieviä, eivätkä yleensä edellytä mitään lääkitystä. Myös tk-lääkäri vakuutteli, että minun ei tarvitse pelätä muljahteluita, vaan pystyn elämään normaalia elämää.

Minusta kuitenkin tuntuu, että normaalin elämän eläminen ei onnistu, pelkään jatkuvasti. Onko palstalla muita saman asian kanssa kamppailevia? Kuinka paljon Sinulla on lisälyöntejä ja oletko saanut jostain apua vaivaasi?

Elän sellaista vaihetta elämässäni, että suurempia stressin aiheuttajia ei pitäisi olla. Tosin, olen yrittänyt lopettaa ssri-lääkitystä, mutta nyt tulleiden vaivojen, ja niistä johtuvien ajatusten vuoksi en varmaankaan pysty lääkitystä lopettamaan. Toki olen koko ikäni ollut jännittäjä ja "stressaaja" ilman syytä. Pelkään aina pahinta ja olen kuin viritetty jousi, hermostunut ja "ahdistuntut".

Olen yrittänyt vähentää kahvin juomista, vaikka en kyllä ymmärrä, että voisivatko muljahtelut johtua liiallisesta kahvin juonnista, koska tähän samaan tapaan olen juonut kahvia kohta parikymmentä vuotta. Ajattelin kuitenkin yrittää tätäkin konstia, koska olen valmis kokeilemaan melkein mitä vain, jotta pääsisin eroon rytmihäiriöistä. Kahvia olen vaihtanut teehen, vaikka kyllähän siinäkin jonkin verran on kofeiinia.

Voiko kofeiinille herkistyä yhtäkkiä?

Ostin teetä, jonka etiketissä sanottiin, että se sisältää mielihyvää tuottavaa L-teaniinia, joka vähentää stressiä, rauhoittaa ja parantaa keskittymiskykyä. Toinen teelaatu, jota olen nyt hörppinyt on kamomilla/vanilja -hauduke. Kamomillan pitäisi kai olla myös jotenkin rauhoittava yrtti.

Tuoksulyhdyssä palaa iltaisin kynttilä ja vesikupissa on höyrystymässä muutama tippa laventelia tai appelsiinia. Kuten sanottu, kokeilen mitä vain!! Eli näillä ajan takaa myös rentouttavaa vaikutusta, nämähän ovat aromaterapiassa käytettyjä tuoksuöljyjä, joilla kai ehkä myös voisi olla jotain vaikutusta ihmisen mielialaan. Makoilen melkein joka ilta piikkimatolla 15-30 minuuttia, tällä haen myös rentoutumista ja odottelen endorfiinejä. Kävelylenkilläkin käyn koiran kanssa ja rentoutusmusiikkia on myös hakusessa.

Onko minulla mitään mahdollisuuksia päästä eroon näistä muljahteluista?! Voiko rintaranka/selkäranka, tai lihakset tms. olla jotenkin niin jumissa, että se aiheuttaa rytmihäiriöitä? Tai voiko mahahapot/refluksivaiva edesauttaa muljahteluita? Onko minun vain tultava toimeen näiden päivittäisten muljahtelujen kanssa ja voiko näihin muka tottua?

Omega-3 rasvahappoja en uskalla purkista ottaa, koska minulla on lapsesta asti ollut taipumusta nenäverenvuotoon, mutta ruokavalioon kai voisi yrittää tunkea hyviä rasvoja. Auttaako laihduttaminen siihen, että rytmihäiriöt loppuisivat, olenko pilannut sydämeni läskistymiselläni? Uskallanko ottaa päivittäin Multitabsin, jossa on 10 mikrogrammaa D-vitamiinia ja lisäksi vielä DeviSolin 10 mikrog.?

Olisin todella kiitollinen, jos saisin kommentteja samassa tilanteessa olevilta, (ja miksipä ei muiltakin)! Olen niiiiin yksin ja peloissani tämän asian suhteen. Mikäli joku rytmihäiriöinen olisi kiinnostunut vaikka sähköposteilemaan kanssani, niin sekin onnistuu, vaihdetaan ossat jos halukkaita löytyy.

Minä säikähdin kans vuosi sitten, että nyt ne sitten iski minuun. Molemmilla vanhemmillani on välillä rytmihäiriöitä ja aina olen niitä pelännyt. Kävin holterit ja polkupyörätestit ja joitakin kertoja menin paniikissa ensiapuun, kun olin ihan varma, että kuolen yöllä kun päivällä ja nukkumaan mennessä oli niin huono olo. Pelkäsin, että saan sydärin tai en yksinkertaisesti vain herää.

Itselläni oli onneksi silloin kyse kilpirauhasen liikatoiminnasta. Onko teillä tsekattu se? Mulla on oikeastaan yleensä vajaatoiminta, johon olen vuosikausia syönyt isoa annostusta ja olo on ollut normaali. Yhtäkkiä vuosi sitten alkoi sydämen hyppiminen enkä edes tajunnut itselläni mitään muita liikatoiminnan oireita. Olen syönyt kohta vuoden puolikasta annosta edellisestä ja olo on nyt hyvä. Nähtäväksi jää minkäikäisenä oikeat rytmihäiriöt sitten tulee. Sain lääkäriltä varalta lääkkeet rytmihäiriöihin ja jo niiden saaminen rauhoitti mieltä.
HE
HEI! ITSE OLEN POTENUT TÄTÄ MONTAVUOTTA.RINRANKANI SUORISTUNUT.JOTEN JOS PALJON ISTUN ESIM.AUTOA AJAESSA TUNTUU ,ETTÄ SYDÄN HEITTÄÄ KUPERKEIKKAA KOKO AJAN.MUTTA KUN LÄHDEN SITÄ YLÖS LIIKKUMAAN NE LOPPUU.VERENPAINE ,SYKE VOI NOUSTA OUTO TUNNE VATSASSA JA SELÄSSÄ POLTE.KAIKKI TUTKITTU MELKEIN KOKO IHMINEN.EI VIKAA MUUTA KUN MADALTUMIA RINTARANGAN NIVELISSÄ PAINAVAT HERMOJA MISTÄ OIREET TULEVAT.JOS TÄMÄN SAIS KUNTOON EN TARVIISI VERENPAINELÄÄKKEITÄ VAIKKAKIN NE ON PIENIÄ MÄÄRIÄ MITÄ TARVIIN SYÖDÄ. IKÄVÄ VAIVA. SANOVAT ,ETTEI VOI LEIKATA NIIN KUIN LANNERANKAA? PALJON PITÄISI JUMPATA JA NIKAMAT SAADA KOHDALLEEN .FYSIOTERAUPETTI TAI NAPRAPAATTI NE HOITAA.

Yhteistyössä