Rytmihäiriöt ja uusi raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katriina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

katriina

Vieras
Kaipaisin muilta kokemuksia tilanteesta, jossa vaivana itsellä on rytmihäiriöt (sydämen muljahtelut) ja raskaus on alkanut. Miten on mennyt, onko vaiva pahentunut? Miten muuten pumppu kesti raskauden, entä synnytys? Itselläni kauhea pelko, kun kärsin sydämen muljahteluista, lähinnä jännitystiloissa ja suuri haave olisi uusi raskaus. Mutta pelottaa, että vaiva lisääntyy ja tulee vielä jotain pahempia sydänvaivoja :( tiedän toki, että asiasta olisi parempi keskustella lääkärin kanssa, mutta kaipaisin silti toisilta omia kokemuksia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja matukka:
Ei minulla ainakaan pahentuneet raskauden aikana. Itselläni ns. hyvälaatuisia rytmihäiriöitä. Synnytyskin sujui ongelmitta.

Hyvä tietää. Itsellä sellainen tilanne, että edellinen raskaus laukaisi kyseisen oireen, lääkäri näin päätteli ja nyt siis sen takia hiukan pelkään, että jos sitten seuraavassa vain pahenevat :/ jos en sitten pysty nauttimaan itse raskaudesta, kun mietin vaan tuota asiaa.

Se sydämen "muljahtelu" on kieltämättä epämukavaa,mutta miulle sanottiin silloin neuvolassa että ei kannata huolestua,jos ei muita oireita samanaikaisesti (huimaus,heikotus). Liika huolestuminenkin lisää niitä muljahteluja.

Mulla on lapsesta saakka ollut rytmihäiriötaipumus, tulee helposti erilaisia muljahteluja ja lisäksi välillä tiheälyöntisyyskohtauksia (supraventrikulaarinen takykardia, SVT). Toista vauvaa tässä odotan!

Ekassa raskaudessa mulla kyllä tuli noita rytmihäiriöitä raskauden keskivaiheella tiheästi, mutta sitten loppuivat kuin seinään kun alkoi viimeinen kolmannes. Synnytys meni ilman ongelmia, imetysaikana muljahteli jonkin verran valvomisen vuoksi.

Nyt alkuraskaudesta toisella kertaa ollut vähän tykytyksiä ja muljahteluja, mutta ei kovin häiritsevästi. Jos niitä tulee, otan Propral 10 mg 1-2 tabl. niin menevät ohi. Eikö sinulla ole tätä lääkettä tarvittaessa otettavaksi? Jos ei, pyydä lääkäriltä resepti. Lääke on raskauden aikana täysin turvallinen (tämä tieto on perinatologian dosentilta saatu joten sen luotettavammaksi ei mene!).

Kyllä näiden vaivojen kanssa selviää, ja lääkkeet kyllä auttavat pahimpina hetkinä! Onnellista odotusta!

mullakin raskausviikko 22 menossa ja nyt vajaan viikon verran tullut noita muljahteluja jotka on niin ikävän tuntusia:(huomenna menossa lekuriin koska vaikuttaa jo nukkumiseenkin.muutenkin kun käyn yötyössä niin ois kyllä hyvä ssada välillä levättyä kunnolla.Onko täällä muita kohtalotovereita jotka tekevät yötöitä raskausaikana?ois kiva kuulla miten muilla on työt sujunu??

Yhteistyössä