Esikoisen nukkumaanmeno mennyt ranttaliksi vauvan myötä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Desperate housewife
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Desperate housewife

Vieras
Alkaa olla ideat lopussa, miten saadaan esikoinen iltaisin nukkumaan. Vauva on nyt 2 vkoa vanha ja esikoisen 3,5v nukkumaanlaitto on yhtä taistelua vaikka univelkaa alkaa hälläkin kohta olemaan. Alkujärkytyksen jälkeen lapsi on innostunut vauvasta. Ollaan aiemmin saatu nukkumaanmeno kuriin tarrojen avulla, mutta nyt tarrat ei enää pure. Nukkumaanmeno on aivan mahdotonta. Mies on usein töissä/harrastuksissa iltaisin ja muutenkin tuo nukkumaanlaitto on ollut minun hommani. Esikoinen on enemmän minuunpäin. Vauvaa pitää imettää iltaisin vaihtelevasti eli iltatoimet välillä keskeytyy kun vauva huutaa, mutta olen ottanut myös vauvan mukaan iltatoimiin. Enivei. Iltasadun jälkeen esikoinen aloittaa pelleilyn, eikä suostu jäämään sänkyyn. Olen tehnyt kaikkea (hölmöä): puhunut, huutanut, uhkaillut lelujen poisottamisella ja ettei mennä juhliin yms, pidellyt väkisin sängyssä kun potkii ja lyö, lahjonut (viisi tarraa ja saa lelun). Kerran aloin itkemään ja hän alkoi heti käyttäytyä, mutta tiedän että niin ei saa tehdä, joten se ei ole vaihtoehto! En myöskään jaksa kantaa lähemmäs 20kg lasta 30 kertaa sänkyyn. Jos jättää yksin huoneeseen aloittaa leikit ja leikkii vaikka kuinka myöhään. Haluaa mennä katsomaan vauvaa, jos vauva inahtaa ja sanoo, ettei tykkää nukkua (on aina ollut vaikeaa tämän kanssa, mutta aiemmin saatu kuriin tarrojen kanssa). Lapsi on aamupäivän hoidossa, iltapäivällä olen ollut hyvin aktiivisesti hänen kanssaan ja ollaan ulkoiltu. Meneekö tämä itsestään ohi ja jos miten toimia siihen saakka?

No ei ihme että esikoisesi "jumittaa"

Teet itse iltatoimet, ukkos harrastelee...reilua??
Ei äijäs nenää pidemmälle ole ajatellut elää?

Ehkä tässä vaiheessa myös miehesi panos olisi erittäin tärkeää!

Mutta jos näet että äijäs menee missä menee, ja et ota asiaa esille, niin oma on ongelmasi..anteeksi nyt vain!

Joo, se mies sieltä lapsiansa hoitamaan nyt, vai sinunko nuo yksin on?

Aika varmasti joku ohimenevä vaihe, vauvan on vasta 2vkoa ja sisaruksen tulo on mullistanut esikoisen elämän. Ja jos nukkumaanmeno muutenkin ollut hankalaa..

Se mies sieltä muualta kotiin. Sinä sanot hyvät yöt esikoiselle ja siirryt hoitamaan vauvaa. Isä laittaa esikoisen nukkumaan. Selkeät rutiinit ja johdonmukaisuutta. Iltasatujen jne jälkeen on aika nukkua, sängystä ei poistuta, palveluksia ei ole enää tarjolla ennen aamua. Ei mitään extroja ja vedätyksiä lapselta. Teiltä ei uhkauksia tai riehumista iltaisin, ykskantaan vaan toteatte, että nyt toimitaan näin. Kyllä se siitä. Lapsihan testaa teitä ihan selvästi.

Laitat sen vauvan kantoreppuun iltatoimien ajaksi ja istut esikoisen sängynpäädyssä kunnes nukahtaa. Imetä vaikka vauvaa siinä. Koita ymmärtää että lapsi ei ilkeyttään käyttäydy noin vaan hänen on paha olla, hänen on vaikea erota äiditään kun on muutenkin huolissaan että vauva vie äidin häneltä. Esikoiselle pitää vaan järjestyä aikaa sen vertan että voit laittaa sen nukkumaan.

Sitä minäkin ihmettelen, että miksi se isä lumpustaa illat kun kerran selvästi tarvisit kotona apua. Tietääkö mies edes millainen tilanne teillä siellä iltaisin on?
Vai onko tääkin sitä marttyyriäitiyttä..

Ihan hullua, että äidin pitää yksin selvitä kahden lapsen iltahommista, vaikka isäkin on olemassa! Eli nyt iskän iltamenot tauolle, kunnes saatte asiat sujumaan niin että pärjäät niiden kanssa tarvittaessa yksinkin. Meillä vauvan syntymän jälkeen mies hoiti enimmäkseen tuon esikoisen jutut ja itse sain keskittyä vauvaan (siis tarkoitan hoidollisia juttuja, wc-käynnit, pukemiset, vaipat/pottailut jne). Iltatoimet jakaantui myös niin, että vauva sai roikkua tissillä ja mies vei esikoisen nukkumaan. Nyt kun molemmat on isompia, hoidetaan joko yhdessä tai sitten vuorotellen, yleensä yhdessä kun ei olla mitään iltamenojöitä :)

Yhteistyössä