Kuinka jaksaa uhmaavan lapsen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Väsynyt äiti"

Vieras
Vinkkejä kaivataan kipeästi. Perheessämme on kaksi lasta, iät 2v ja 8kk. Vauva työlistää luonnollisesti paljon ja nyt uutena haasteena on 2vuotiaan alkanut uhma. Kaikki pitää saada tehdä itse, vaikkei taito riittäisikään. Joka asiaan sanotaan ei ei ja välillä heittäydytään teatraalisesti maahan ja kiljutaan. Aiemmin niin rauhallinen, sopeutuvainen ja kiltti lapsi on muuttunut hetkessä kiljuvaksi ja kiukuttelevaksi... Ahdistaa, ärsyttää ja itkettää... :(

Molemmat lapset ovat kotihoidossa (jos se nyt jotain kiinnostaa), miehen kesäloma jo pidetty ja syksyn perhekerhoihin vielä aikaa. Vinkkejä kaivataan, kuinka jaksaa tätä uhmaa ja miten siihen rakentavimmin ja rakkaudella jaksaa suhtautua? Tuntuu, että isovanhemmillakin on paljon menoja kesällä (toki jonkin verran lastenhoitoapua ollaan jo saatu) ja tutut puistoista yms ovat kesälomareissuilla tms...

Lisättäköön vielä, että mistään sisaruskateudesta tuskin on kyse, esikoinen ja vauva ovat keskenään hyvää pataa. Ovat olleet jo pitkään. Vauva ryömii innoissaan esikoisen perässä ja esikoinen mm esittelee vauvalle leluja, naurattaa vauvaa yms.

Meillä lapset 9v ja 2v9kk. Esikoinen on ollut AINA kuin enkeli, joten tama pienemän uhma ja leijonan luonne , tuli "vähän" yllätyksenä. Halusin kertoa kuitenkin, että puolivuotta sitten otin totaalisen loman itselleni, koska olin oikeasti niin loppu että lähdin yksin naantalin kylpylään viikonlopuksi. en enää vaan jaksanut! Olisiko sinulla tähän mahdolsuutta?

kuitenkin tuolloin alkuvuodesta luulin, että tästä en selviä hengissä ja nyt kun lapsi on vajaa kolme, on hänen iloinen ja Eloisa luonne tullut takaisin, niin uhma lähes kokonaan selätetty. Järkeä on tullut päähän, puhe kehttynyt että voi kertoa mikä on hätänä huutamisen sijaan ja taidotkin kehittynyt nin että osaa jo jonkin verran pukea itse, sitähän he kuitenkn haluavat - olla omatoimisia!tsempiä ja mieti sitä "hermo"lomaa yksin viikonlopun verran??

Hermoloma kuulostaa ihanalta ajatukselta. Tuota voisi harkita. Joo kieltämättä uhman voimakkuus yllätti. Olin jotenkin tuudittautunut ajatukseen, ettei se olisi noin voimakas. No, hyvä kuulla että joku muukin on tästä selvinnyt :)