Esikoisen kanssa laitoksella..kysymyksiä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta se on menoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta se on menoa

Vieras
Kuinka pitkään nykyään pitää olla osastolla esikoisen synnytyksen jälkeen? Onko jotain kriteerejä mitkä pitää täyttyä ennen kotiinpääsyä? esim. maidonnousu, vauvan koko yms.. Eli jos esim. synnytän torstaina, niin milloin mahdollisuus kotiutua? Mietin vaan, että osaa mies antaa töissä osviittaa isyyslomalle jäämiseen..

3-4 päivää taitaa olla aika normaali. Kyllä ainakin minä pääsin kotiin, vaikka maito ei ollut noussut.
Vauva tarkistetaan 3 vrk ikäisenä ja jos kaikki on ok niin pääsette kotiin.

Toisesta voi kotiin päästä jo hyvinkin pian. Meillä kuopus oli 1 vrk ikäinen kun kotiuduttiin ja käytiin sitten vaan sairaalalla tarkastuksessa kun ikää oli 2 vrk.

Synnytin esikoiseni 2008, oltiin 2 päivää, vauvan väriä, koko, ihon muutoksia ja maidon nousua/ vauvan syöntiä seurataan.
Kuopukseni synnytin toukokuussa 2010 sectiolla, oltiin 7 päivää, koska section takia ollaan enemmän, tsekataan noita asioita, lisäksi hengityksen kulkua ym.

[QUOTE="vieras";22359720]3-4 päivää taitaa olla aika normaali. Kyllä ainakin minä pääsin kotiin, vaikka maito ei ollut noussut.
Vauva tarkistetaan 3 vrk ikäisenä ja jos kaikki on ok niin pääsette kotiin.

Toisesta voi kotiin päästä jo hyvinkin pian. Meillä kuopus oli 1 vrk ikäinen kun kotiuduttiin ja käytiin sitten vaan sairaalalla tarkastuksessa kun ikää oli 2 vrk.[/QUOTE]

Anteekis kirjotusvirhe. käytiin tarkastuksessa siis kun kuopus oli 3 vrk :)

Omasta synnytyksestä on jo neljä vuotta, mutta silloin Naistenklinikalla pääsi kolmantena päivänä pois, jos vauva selviää lääkärintarkastuksesta. Minua ei ainakaan lääkäri tutkinut synnytyksen jälkeen. Muistaakseni kerran kätilö katsoi, että alakerta on kunnossa. Vauva syntyi maantantaina klo 23.10. ja pääsimme pois torstaina, heti lastenlääkärin tarkastuksen jälkeen.

Käytännöt on tietysti voineet muuttua tämän jälkeen.

Meillä syntyi aikaisin perjantaiaamuna ja sunnuntaina oltais päästy kotiin mutta valittiin viipyä vielä maanantaihin.

Maito nousi oikeastaan vasta maananatai-iltana kotona. Vauvan painon lasku oli ainakin pysähtynyt ennen kotiutumista, en ole varma kääntyikö jo nousuunkin. Vauva ei ollut keltainen ja kaikki meni muutenkin hyvin, imetys sujui jne.

Riippuu ihan sinun voinnistasi, vauvan voinnista, jos eivät näe mitään seurailun tarvetta (keltaisuus, liikaa tippunut paino tms.) niin pääsee aikaisemmin kotiin. Ensisynnyttäjät ovat yleensä kai 2-3vrk.
Itse olin 5vrk, sektion takia. asiaan vaikuttavat myös mahdollinen kotiutumisaika (kotiutustarkastuksia ei tehdä päivystysaikaan)..

Piti vielä lisäämäni, että minulla maito nousi vasta viidentenä päivänä synnytyksestä, joten sitä ei tarvinnut odotella. Viikon ajan on edelleen sairaalan "kirjoissa" ja sinne voi tarvittaessa palata ilman eri lähetettä.

Toivotaan että mäkään en siellä pitkään mätäne! Ja ennenkaikkea että kaikki menee hyvin! Saa laittaa muutkin vielä vastauksia, käväisen kaupassa välillä!

Mut siis hei! Eikös sun miehesi sitten jää isyyslomalle suoraan synnytyksen jälkeen? Sillä tavalla mun mies teki ja niin on tehneet kaikki muutkin tuntemani miehet. Osa on asunut perhehuoneessa (suosittelen itse tätä!) ja muut sitten tietysti muuten viettävät aikaa sairaalassa ja jeesaavat äitia ja hoitavat vauvaa!

[QUOTE="asdf";22359804]Mut siis hei! Eikös sun miehesi sitten jää isyyslomalle suoraan synnytyksen jälkeen? Sillä tavalla mun mies teki ja niin on tehneet kaikki muutkin tuntemani miehet. Osa on asunut perhehuoneessa (suosittelen itse tätä!) ja muut sitten tietysti muuten viettävät aikaa sairaalassa ja jeesaavat äitia ja hoitavat vauvaa![/QUOTE]

Mun mies jäi ainakin vasta kun oltiin kotiuduttu. Muuten olisi mennyt 5pv lomasta jo hukkaan. Enemmän oli avuksi kotona sektion jälkeen.

Kaikki kolme kertaa olen lähteny naikkarilta "ylihuomenna". Eli kun vauva on tarkastettu ja saanu lähtöluvan. Ite oon tykänny vähän siel lepuuttaa valmiin ruuan äärellä yms. Niin ajattelin tälläkin kertaa.

Mä olen päässyt lähtemään sairaalasta molempien lasten kohdalla (v. -07 ja -09) 2 päivää synnytyksen jälkeen, eli heti kun vauvoille oli tehty lääkärintarkastus 2 vrk:n ikäisenä. Vauvan paino ei saa olla laskenut liikaa. Esikoisesta mulla ei ollut vielä maito noussut, mutta päästiin jo kotiin.

2-3 päivää riippuen sairaalasta, useimmiten pitävät ensisynnyttäjät sen 3 päivää. Sektion jälkeen mielellään se 5 päivää, että saa hakaset pois ja äiti levätä. Lastenlääkäri arvioi vauvan kunnon, ja kertoo jos on syytä vielä jäädä. Meidän vauvat ovat olleet pieniä, ja paino on ollut kotiinpääsyn mittari. Mielestäni ainakin se 3 päivää on ihan ok, saa apua tarvittaessa, ruuan ja hyviä neuvoja vauvan hoidossa.

[QUOTE="asdf";22359804]Mut siis hei! Eikös sun miehesi sitten jää isyyslomalle suoraan synnytyksen jälkeen? Sillä tavalla mun mies teki ja niin on tehneet kaikki muutkin tuntemani miehet. Osa on asunut perhehuoneessa (suosittelen itse tätä!) ja muut sitten tietysti muuten viettävät aikaa sairaalassa ja jeesaavat äitia ja hoitavat vauvaa![/QUOTE]

Vielä vilkaisin ennen lähtöä, kun ei autoa kuulu kotiin :D Työpaikalla oli sanottu, että esikoisen kanssa isyyslomalle saa jäädä vasta kun perhe kotiutuu. Jos ei ole esikoinen niin voi jäädä heti syntymän jälkeen ( kotiin hoitamaan aiempia lapsia ).

On sairaaloita, joissa miehillä pätevät vierailuajat. Kuten oys, jossa miehen vierailuaika oli muistaakseni 17.30-19.00.. Ei silloin ole järkeä isyyslomalle jäädä

Vauva syntyi maanantaina 16.58 ja kotiin päästiin torstaiaamuna lääkärintarkastuksen jälkeen

[QUOTE="aapee";22359887]Vielä vilkaisin ennen lähtöä, kun ei autoa kuulu kotiin :D Työpaikalla oli sanottu, että esikoisen kanssa isyyslomalle saa jäädä vasta kun perhe kotiutuu. Jos ei ole esikoinen niin voi jäädä heti syntymän jälkeen ( kotiin hoitamaan aiempia lapsia ).[/QUOTE]
Sopiiko se teille että isyysloma alkaa vasta kotiutumisesta? Koska en ole kyllä varma onko tuollainen määrittely laillista, eiköhän isä voi jäädä vaikka heti lomalle jos äiti ja vauva häntä tarvitsevat!

Mä suosittelen sitä perhehuonetta koska se toimi meillä ihanasti, mies oppi heti vauvanhoidon, mun ei tarvinnut tehdä muuta kuin imettää, mies oli läsnä kun imuotetta katsottiin ja osasi sitten kotonakin auttaa ja neuvoa siinä (saattaa olla uskomattoman turhauttavaa ja itkettävää ja hirveää kun vauva vaan huutaa ja imetys ei vaan meinaa sujua...) ja lisäksi se kotiinpaluu oli pehmeämpi kun sairaalassakin oltiin pärjätty keskenämme.

[QUOTE="asdf";22359949]Sopiiko se teille että isyysloma alkaa vasta kotiutumisesta? Koska en ole kyllä varma onko tuollainen määrittely laillista, eiköhän isä voi jäädä vaikka heti lomalle jos äiti ja vauva häntä tarvitsevat!

Mä suosittelen sitä perhehuonetta koska se toimi meillä ihanasti, mies oppi heti vauvanhoidon, mun ei tarvinnut tehdä muuta kuin imettää, mies oli läsnä kun imuotetta katsottiin ja osasi sitten kotonakin auttaa ja neuvoa siinä (saattaa olla uskomattoman turhauttavaa ja itkettävää ja hirveää kun vauva vaan huutaa ja imetys ei vaan meinaa sujua...) ja lisäksi se kotiinpaluu oli pehmeämpi kun sairaalassakin oltiin pärjätty keskenämme.[/QUOTE]

Me ei oikein voida hyödyntää tuota perhehuonetta, kun on koira kotona ja synnärille pitkä matka. Ja mieluummin mä otan sen miehen kotiin muutamaksi päiväksi pidempään, kun että tulisi laitokselle. Käy se siellä kuitenkin mahdollisimman paljon. Eli kyllä meille tuo järjestely käy, varsinkin kun työpaikka on joutunut jo kaksi kuukautta joustamaan hirveästi miehen kohdalla, kun ollut älyttömän vaikea loppuraskaus. Vaikka töissä onkin ollut kiirettä, niin mies on saanut vain ilmoittamalla ylimääräistä vapaata!

Esikoisen kanssa sairaalassa 10 päivää ja kuopuksen kanssa 6 tai 7 päivää. Molemmat olivat keltaisia ja lisäksi kuopus oli tovin keskolassa tulehdusepäilyn vuoksi.
Molemmilla vauvoilla keltaisuus tuli esiin vasta kolmantena tai neljäntenä päivänä, joten jos lähisuvussa on sellaista rasitetta, en suosittelisi kotiinlähtöä tätä aiemmin.

Kuumimmat

Yhteistyössä