Esikoisen haaveilijoista plussanneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emmuk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rv 9+3
Tän viikon keskiviikkona kävin omakustanteisessa ultrassa.(Halusin sulkea pois kohdun ulkopuolisen/tuulimunan). Ettei tarttis suotta voida enää pahoin.
Siellähän se kohdussa näkyi:). Pää, vartalo, sydän ja jalat näkyi ihan selkeästi. Pituutta oli huimat 2.2cm päästä pyllyyn.
Menkoista laskien keskiviikkona oli rv8+3, mut ultran mukaan 8+6. Siksi en tammikuulla ovulaatiota löytänyt, kun olin jo raskaana:)
Hirveesti en jaksa vointini vuoksi tänne kommentoidakkaan...
Mut kyllä tässä voinnissa kokoajan parempaan suuntaan pikkuhiljaa menossa.

Voi Eltsu, empaattiset voivottelut pahoinvoinnista. Se on mielestäni tuskaisempaa, kuin osasin kuvitellakaan. Tsemppiä ja kovasti uskoa, että se loppuu muutaman viikon sisällä (vaikka tiedän, että tuo laiha lohtu, kun yksi vuorokausikin tuntuu ikuisuudelta).

Minä kävin myös yksityisellä "ylimääräisessä" alkuraskauden ultrassa. Kummasti rauhoitti mieltä, kun sain tietää pienen olevan oikeassa paikassa, oikein kiinnittyneenä. Vaikka omasta pussista sen maksaakin, niin on mielestäni jokaisen euron arvoinen (erityisesti, kun sai tiedon, että kaikki on kuin pitääkin.

Omaa napaa. Tänään viikkoja 13+0!!! Ihanaa. Olen tässä pohtinut, että alkaako virallisesti toinen kolmannes nyt vai viikoilla 14+0? Mitä olette mieltä? Vähän erilaista tietoa eri paikoissa...

Onnittelut kuumar hyvistä ultrauutisista ja SL pääsee jo toiselle kolmannekselle :)

Mä täällä varovaisesti ilakoin, että pahoinvointi ei tainnutkaan alkaa! Luulen, että se perjantain oksentelu olikin ehkä jonkinlaista migreeniä. Mullahan oli ennen raskautta joka kerta menkkojen aikaan migreeni. Nyt siis särki kovasti päätä, mutta särky ei ollut sellaista toispuoleista jyskytystä kuin aiemmin migreeneissä vaan koko otsalla olevaa kovaa särkyä, johon ei auttanu Panadol. Sitten vielä se leffassa istuminen (kaikenlisäks melkein eturivillä), niin saattoipa johtua se okentaminen siitä. Aiemmin mulla ei siis ole liittynyt migreeniin pahoinvointi, mutta ehkä nyt raskaana ollessa se on erilaista. Ja jos oli migreeniä niin oon kyllä helpottunut, jos ei ole kohtaukset tuon pahempia, koska aiemmin ne oli yhtä helvettiä ja nyt ei vois edes ottaa kohtauslääkkeitä..

Eli toistaiseks olo hyvä, ei pahoinvointia enää :) Vain sellasta ihan pinetä kuvotusta ajoittain, jos on liian pitkä väli syömisissä.

Onko teillä kellään muuten tehnyt yhdynnät nyt raskaana ollessa kipeää? Mulla välillä tuntuu, että tietyssä asennossa jotenkin vihlasee tuonne jonnekin..jos osuu ns. syvemmälle, mutta ihan ajoittain vain. Eikä ole tullut verta tms. Kaipa se vaan kuuluu tuohon kohdun kasvuun tai johonkin..

Kirjoittelinkin jo tuonne haaveilupuolelle, että ultrassa näkyi perjantaina pikkuinen, joka vastasi viikkoja 7+1, mikä on laskennallisestikin oikein. :) Pituutta toisella oli 9,8mm ja kaikki kuulemma näyttää oikein hyvältä. Pari viikkoa pitää vielä jännitellä, sillä ultran nainen sanoi että viikolla 9 saa jo vähän huokaista, mutta viikot 7-8 on kuulemma vielä aika ison km riskin aikaa.

SL, onnea uuden viikon käynnistymisestä! :D Mutta mä olen kyllä elänyt siinä uskossa että rv12 käynnistyy toinen kolmannes. Siis rv12+0 (eli tuolloin alkaa käytännnössä 13.viikko) olisi toisen kolmanneksen eka päivä ja näin ollen sä olisit ollut jo viikon toisella kolmanneksella. :D Toki saatan olla väärässä, mutta en usko. ;)

Toivottavasti selvisit tuolla yhden kerran pahoinvoinnilla Eltsu! Mulla myös nuo yhdyntäkivut on aikamoiset, on jäänyt peiton heiluttelut hyvin vähälle. Tosin minuunhan sattuu koko ajan, mutta tuo lisää kipua paljon. Luulen myös että tuo johtuu siitä kun alapään paikat venyvät ja paukkuvat jo nyt, niin kaikki ylimääräinen venyminen ei tunnu kovin kivalta.

Onnittelut ultrakuulumisista Kuumar! Toivottavasti olo paranee pian.

En ole pitkiin aikoihin jaksanut kuulumisia kirjoitella, kun on ollut niin huono-olo, mutta nyt päätin ryhdistäytyä. Tällä viikolla kävin ensimmäisellä neuvola käynnillä ja sain muuten sieltä vihkosen missä lukee että toinen kolmannes olisi viikot 14-28 :) oli kaikinpuolin mukava käynti, ja ensi viikolla pääsenkin jo uudestaan, koitetaan kuunnella sydänääniä. Sorruin myös ostamaan muutaman ihanan pikkuisen vauvanvaatteen xD Ainiin, ja laskettu aika olisi sitten 10.10

Moikka! Oottepa olleet hiljaisina muutaman päivän.

Joko uskaltaisin tännekin tulla paljastamaan niille jotka ei tuolla haaveilijoissa oo käyny vakoilemassa, että testi näytti plussaa torstaina :) Tai no ihan hailakka haamuhan se oli, mutta tasaisesti on viiva vahvistunut päivittäin. Huomiseksi olis vielä yks testi ja toivon että silloin viiva olis jo kontrolliviivan vahvuinen. Tänään on siis 4+1 vasta, laskettu aika laskureiden mukaan 19.11 ovulaation ajankohdasta laskettuna, jos kaikki menee hyvin.

Torstaina huomasin samanlaista heikotusta kuin viime kerralla ja tein testin, tonne haaveilijoiden puolellekin kirjottelin sinne että jälkeenpäin melkeen kadutti kun sen tein jos taas menee kesken. Mutta hyvältä näyttää tähän mennessä :) Oireitakin on enemmän ku viimeks, toivon että se on positiivinen merkki! Tuntuu niin ihmeelliseltä, että JOS kaikki menee hyvin, niin ensi jouluna meillä on jo oma pieni nyytti, ensimmäinen joulu oikeana perheenä <3

Ihania ultrakuulumisia täällä! Voikaa hyvin! Ja paksusti;)

Joo lista on mun mielestä OK.

Eli mun ikä 31 (vielä suunnilleen viikon ja sitten iskee 32 mittariin)
Laskettu aika nettilaskurin mukaan on 12.10.2011
Ja synnärinä on JS = Jorvin sairaala

Lapsen sukupuolta en aio ottaa selville. Saa pysyä yllärinä.

Mahassa ollut hassu fiilis pari päivää. Silleen nipistelee paljonkin. Kai se on normaalia.

Hei Nanna79!
Meillä la kans 12.10.2011. Eka ultra takana ja kaikki oli hyvin. Pikkasenhan tämä on epätodellista vieläkin. Voi, kun voisi jo huokaista ja luottaa, et kaikki menisi hyvin. Tsemppiä sinne!:)

Viimeksi muokattu:
Mukavia neuvola- ja ultrakuulumisia täällä. Ihanaa! Ja onnittelut uusille plussalaisille!

Itse olen laiskistunut kirjoittelemaan, enkä ole edes muistanut täällä hetkeen käydä. Tuntuu, että aika menee ihan tosi nopeasti, eikä mitään ehdi tehdä:)
Kolmisen viikkoa sitten alkoi rajut alavatsakivut, mutta ne on jo jokseenkin hellittäneet. Mitään raskaampaa ei kyllä voi tehdä, puolen tunnin hitaan kävelylenkin ehkä just ja just. Harmillista, mutta ainakin tähän asti pikkuisella ei ole ollut mitään hätää. Ensi viikolla kasvukontrolliultra, toivotaan että kaikki edelleen hyvin.

Niin ja tuosta peiton heiluttelusta..meillä on ainakin jäänyt nyt ihan minimiin, sillä mulla on jo tässä vaiheessa tosi kovaa paineen tunnetta alavatsalla, kipuja yms. Mutta onneksi mies on ymmärtäväinen, ja sanoikin, ettei halua riskeerata pikkuista. Pitänee ultrassa kysyä että onko se edes haitallista...Itsestä vaan tuntuu että se ei tekis kovin hyvää nyt.

Onko pahoinvointi yhtään helpottanut vielä teillä joilla sitä on ollut?

Lisäsin Jossuli80 listaan ja päivitin eppen lasketunajan. En vielä uskaltanut laittaa Saijj sua listalle, ennenkuin kysyn, että se on ok? Niin varovaisesti ilmoitit ihanasta uutisesta, niin ajattelin että parempi sitten varmistaa sinulta, että saa lisäillä listaan :)

Emmuk 26+4

Kauheeta kun sä olet jo pitkällä emmuk!! :O Justhan vasta sä plussasit! Mulle voisi myös laittaa tuonne etusivulle 20.10.

Sajj:lle vielä onnea tännekin!

Huomenna saa huokaista ensimmäisen kerran, kun tulee täyteen 9+0. :) Ostin jo muutamia pikkuisia vaatteita Anttilan alennusmyynneistä. Tuttan pigviiniasuja oli 3€:lla. :) On ne kyllä pieniä, kun ostin 50cm kokoisia.

Eppe, jaksamisia pahoinvointiin. :/ Mä en onneksi oksentele, mutta voin pahoin päivittäin. Paha olo alkaa 10 jälkeen aamulla ja jatkuu siihen asti kunnes menen nukkumaan. Suussa maistuu koko ajan pilaantunut maito ja mitään ruokaa ei tee mieli syödä. Nykyään lempiruokaa onkin ruoat, jotka ei maistu miltään.

Ilmoittautun mukaan tälle listalle. Plussasin tänään. :) Kahdella eri testillä tehtynä niin mieskin usko.

JEI!! ONNEA!! Tervetuloa tänne vaan ihmettelemään.

Mä olen edelleen kipeä, tosin parantumisen merkkejä huomattavissa. Vaikeeta sairastaa raskaana kun mitään helpottavia lääkkeitä ei saa ottaa. Ennen mentiin tälläset aina Finrexinin ja nenäsuihkeen voimalla.
Nyt ei ole särkylääkettä mitä saisin syödä kaapissa (en ole jaksanut apteekkiin ja mies on poissa) ja nenäsuihkekkin oli sitä vahvempaa mitä ei saa käyttää. Joten nyt on kärsitty ihan luontaisesti tämäkin.

Viimeksi muokattu:
Pikainen kirjoitus särkylääkkeistä.

Ibuprofeiinia (Burana, Ibumax jne) saa ja voi ottaa tilapäisesti viikolle 28 asti. Varmistin asian soittamalla teratologiseen tietopalveluun. Lisää tietoa:
Teratologinen tietopalvelu

Itseäni tieto helpotti suuresti, sillä parasetamol-valmisteet eivät mun esim. päänsärkyihin auta lainkaan.

Suuren suuret onnittelut Sajj ja Rht :D

Kiitos! :)

Tänään on kyl ollut tosi turvonnut olo. Ahdistaa ja närästää. Eilen en närästykseltä ja ahdistukselta meinannut saada unta, sit taas heräsin viideltä samoihin tunteisiin. Voikohan ne oireet alkaa tolleen yhtäkkiä heti plussaamisen jälkeen, vai oonko vaan kehitelly päässäni nää oireet? :D

Töissä oli tänään hirvee hässäkkä, sit sellanen raskas turkkilaismättöruoka lounaaks ja puolikas kaakao. En ees iltapäivälle muistanut otaa vesilasia työpisteelle, kiireessä en sit hoksannu hakeakaan.. Et silleen. Nyt puoli-istuvassa asennossa sohvalla kun ei jaksais mitenkään olla.

Kiitoksia kaikille!
emmuk, kyllä nyt varmaan uskaltaa mut sinne lisäillä :)

Kaikki siis hyvin vieläkin. "Lievää" panikointia koen joka kerta vessassa käydessä. Tai jos tunnen kun valkovuotoa (lisääntynyt ihan älyttömästi) tipahtaa housuihin. Mutta suurimmaksi osaksi uskallan jo iloita tästä, oireita on niin runsaasti ja ne on niin voimakkaita. Ehkä tällä kertaa saattaa onnistua, peukalot pystyssä.

Rht, onnea tosi paljon! Mulla lisäänty oireet myös melkeen samantien plussaamisen jälkeen, ajattelin aluks samalla tavalla kuin sä, että kuvittelenko. Mutta aika nopeaan ymmärsin, että ihan oikeita oireitahan ne on!

Mun tissit on niin turvonneet, että rupeavat pursuamaan ulos rintsikoista. Onko tää ohimenevää vai pitääkö tosissaan lähteä ostamaan isompia?
Ja vatsa on niin turvonnu vuorokauden ympäri, että luulis mun olevan melkeen puolessa välissä raskautta :D

Mun tissit on niin turvonneet, että rupeavat pursuamaan ulos rintsikoista. Onko tää ohimenevää vai pitääkö tosissaan lähteä ostamaan isompia?
Ja vatsa on niin turvonnu vuorokauden ympäri, että luulis mun olevan melkeen puolessa välissä raskautta :D

Sama juttu. Tissit on turvonneet ja sellaset "kiinteemmät". En voi enää nukkua mahallani kun tissit painaa. Ja alkaa ainakin yhdet mun rintsikoista tuntuun jo liian pieniltä...

Viimeksi muokattu:
Mulla myös nuo rinnat on olleet jo muutaman viikon normaalia reilumman kokoiset. En oikein usko että tuosta pienenevät vähään aikaan. ;) Ja mulle tosiaan ei mahdu enää kuin yhdet normirintsikat ja parit sporttimallit. Pitäisi käydä ostamassa uusia.

Vedin eilen ensimmäiset hormoni-itkut. ;D Voi luoja oikeasti! Katottiin Toy Story 3 miehen kanssa ja lopussa aloin itkemään ihan älyttömästi kun lelujen hylkäys oli niin surullista. :´( (ja siinä elokuvassahan oli oikeasti onnellinen loppu) Itkin vajaan tunnin, kun en vaan pystynyt lopettamaan vaikka olisin halunnut.

Mies parka, luuli varmaan että mulla on joku oikeasti hätänä, vaikka itkun keskeltä yritin selittää kaiken olevan hyvin.

Varailin viikonloppuna ajan varhaisultraan, se ois sit 7.4. Soittelin tänään neuvolaankin, täti jaksoi jutella aika pitkään puhelimessa vaikka sanoin olevani töissä ja ruokatunnilla pakomatkalla pihalla. :D Se täti sit kielsi syömästä noita mun vartavasten ostamia monivitamiineja kun niissä on rautaa, ei saa kuulemma syödä ennen vk 12. Ei oikeen suositellu mitään vitamiineja, sanoi että jos haluu niin B-vitamiinia ja foolihappoa. Onks muilla ollu tällaisia suosituksia olla syömättä vitamiineja?

Muokkaus: Tässä kun surffailen niin tulikin mieleen, että puhuiko se täti D-vitamiinista eikä B:Stä? Noh sanoi kuitenkin ettei mitään tarttis niin en sit mitään syö. :)

Rht, kuulostaapa hassulta tuo neuvolatädin neuvo (paitsi raudan osalta). Siis tietenkin jos syö tarpeeksi monipuolisesti, ei vitamiinilisiä tarvitse. Mutta suomalaisten D3-vitamiinin saanti on kyllä todella heikkoa, varsinkin talvisin. Muistaakseni olen lukenut, että vastasyntyneillä on lähes poikkeuksetta D3-vitamiinin puutetta. Itse syön kalkkia (maitotuotteista vain juusto kuuluu mun ruokavalioon), D3-vitamiinia ja foolihappoa. B-vitamiini olis kai sellainen, mitä myös pitäisi raskauden aikana syödä. Pitääpi sitten kahden viikon päästä kysellä neuvolakäynnillä tästä, kyllähän ammattilaiset tietää nämä asiat, ainakin paremmin kuin minä ;)

Mymmeliini, mä itkin myös tänään, kun katsoin Avalta sitä Lääkärit-sarjaa. Ihan uskomatonta :D

Kai sitä pitää sit viikonloppuna lähteä rintsikka-ostoksille. Hassua :)

Onnea plussasta Rht!
Täällä myös on rinnat ollut turvoksissa alusta asti (työkaverikin huomasi). Masukin on alkanut alhaalta jo vähän pyöristyä, nyt viikkoja siis 11+1, miten teillä muilla samassa vaiheessa menevillä?? Ja mikä parasta, pahoinvointi on vähentynyt rutkasti :) Viime viikolla kävin toisella neuvolakäynnillä ja vahvat sydänäänet löytyi helposti. Helpottava tunne tietää että mahassa todella jotakin on, kun en siellä omakustanteisessa ultrassa käynyt.

Mäkin kävin pari vkoa sitten ostamassa kokoa isommat rintsikat. Hirveän kipeätkin on rinnat olleet (aluks ei ollu), mutta nyt jo helpottamassa.

Melko oireetonta menoa täällä edelleen. Ainoana oikeastaan väsymys (joka jo ehkä vähän helpottaa jo?) ja ajoittain vihloo ja möyrii kohdun seudulla. Välillä menee pitkiäkin aikoja, ettei tunnu mitään kipuja, mutta joka päivä jotain kuitenkin. Onneks pääsee viikon päästä ultraan niin selviää onko siellä vielä jotain :)

Eltsu 10+0

Rht, mä ainakin aivan huoletta napsin noita Multitabsin raskausvitamiineja, vaikka niissä onkin rautaa. Eikä neuvolassa mitään sanottu että nuo olisi jotenkin huonoja. Muutenkin tuo rauta taitaa olla mun tapauksessa ihan jees juttu, sillä viikkojen 4+4 ja 8+0 välillä mun hemoglobiini on pudonnut 138:sta 125:een. Ja tietääkseni en ole vuotanut verta mistään. Tätä tahtia mulla on kohta anemia.

Mulla on myös huomattavissa alavatsan kasvua, jonka kyllä uskoisin ennemmin johtuvan turvotuksesta kuin kasvaneesta kohdusta. Vaikka tosin mistä tuon itse edes tietää. Ennen mahduin koon 38 housuihin ja ne ei mene enää kiinni, joten piti käydä ostamassa mustat suorat housut. Päädyin sitten kokoon 42, joka meni just ja just kiinni (että joo, vähän on alavatsa kasvanut...). Reidet ja takapuoli ei ole kokoa 42, joten nuokin näyttää ihan kamalilta päällä. Pakko suunnata pian äitiysvaateosastolle näiden housuongelmien kanssa... Meidän äiti on kertonut että hänellä raskaudet on alkaneet näkyä jo paljon ennen toisen kolmanneksen alkua, joten onkohan tuo jotenkin periytyvää?

Mun vatsaan on iskenyt ihan ihme kapi, kutittaa ihan järkyttävästi. Kaakaovoirasvalla olen yrittänyt nyt pari päivää tuota kutinaa helpottaa, se auttaa jonkin verran. Venyminen taitaa alkaa jo nyt, vaikka viikkoja vasta kasassa 9+6.

Oletteko muuten jo kertoneet tuleville isovanhemmille ja miten kerroitta? Meillä tuo olisi kohta edessä. :)

Oon miettiny et koska toi vatsa alkaa näkymään.. ei viittis töissä antaa epäilyjen mahdollisuuksia vielä pitkään aikaan. Onneks meillä on töissä niin kylmä, että voin piilotella jonku ison fleecen alla. :D

Me kerrottiin heti pari päivää plussan jälkeen sisaruksille ja vanhemmille. Mun äidille ja siskolle kerroin kun nähtiin, täräytin vaan jonkun puolen tunnin jahkaamisen jälkeen sanat "meille tulee vauva". Sit samana päivänä sattumalta kuultiin että miehen vanhempien luona on sen veli perheineen, ajettiin sit sinne. Sovittiin, että mies kertoo mutta eihän se saanut aikaiseksi enkä mä kestänyt enää. Oltiin sovittu et heti sanotaan kun mennään. Sanoin sit tulevalle anopille, samat sanat kun omalle äidilleni. :) Isälleni soitin parina päivänä, kun en saanut kiinni niin laitoin tekstarin mihin se sit vastas soittamalla ja onnittelemalla.

Kyllä mäkin oon syöny Multivitaa, jossa on rautaa. Mun ymmärtääkseni siks ei enää nykyään suositella lisärautaa vielä ekan 3kk aikana, että se lisää pahoinvointia. Tai siis voi lisätä. Mut eihän noissa monivitamiinivalmisteissa sitä paljon ole, joten tuskin niissä vaikuttaa.

Eksyin muuten tällaselle sivulle Terveys ja elämäntavat - Verneri jossa oli aika paljon kaikkea odotusajasta ja myöskin kerrottu kaikista seulonnoista ja tutkimuksista ym. jos kiinnostaa :)

Yhteistyössä