Esikoisen haaveilijoista plussanneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emmuk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo lista on mun mielestä OK.

Eli mun ikä 31 (vielä suunnilleen viikon ja sitten iskee 32 mittariin)
Laskettu aika nettilaskurin mukaan on 12.10.2011
Ja synnärinä on JS = Jorvin sairaala

Lapsen sukupuolta en aio ottaa selville. Saa pysyä yllärinä.

Mahassa ollut hassu fiilis pari päivää. Silleen nipistelee paljonkin. Kai se on normaalia.

Mä niiiiin odotan ylihuomista. Tänään/huomenna oli menkkojen tarkoitus alkaa ja vaikka testi näytti plussaa tänäänkin aamulla, en voi huokaista vielä helpotuksesta.

Yöllä heräsin ja mahaan ei koskenut ollenkaan. Jouduin jumppailemaan ympäri taloa kolmen aikoihin, niin että alkoi sattumaan taas. :) Voi tätä kivun iloa!

Ja huolissani olen myös tuosta raskaustestistä. Selvästi plussaa se näyttää, mutta viiva ei ole huomattavasti tummentunut. :/ Toisaalta eihän mun menkat ole oikeasti vielä edes myöhässä, monilla testit ei näytä vielä yhtään mitään tässä vaiheessa. Mutta silti stressaa.

Jos kaikki menee hyvin, niin aprillipäivän aikoihin on menossa viikko 11+ jotain. :) Tuo voisi olla hyvä päivä kertoa uutinen tuleville isovanhemmille. ;)

Tervetuloa kaikille uusille ja oikein paljon onnea plussista! Ihanaa, että täällä on jo näin paljon väkeä ja keskustelu käy vilkkaana.
Päivitin tuohon alkuun nyt kaikkien nimet ja lasketut ajat. Jos joku unohtui, niin vinkkaa mulle:) Koitan päivitellä sitä säännöllisesti, kun vain muistan:)

Täällä on jo alkanut tuntumaan pikkuisen potkut ihan selvästi, välillä ihan tuntuu kättä vastenkin mahan päältä. Mies ei ole vielä tosin tuntenut niitä, sillä kunnon potkuja, jotka tuntuisivat vatsan päältä on niin harvoin vielä.

Mymmeliini, mullakin oli aluksi vain heikkoa viivaa, ja ostinkin sitten digitaalisen, ja testaisin parin päivän päästä. Edelleen on pienokainen mukana. Kyllä se viiva sieltä varmasti vahvistuu.

Monella on ollut tuntemuksia vatsassa alkuraskaudessa. Myös mulla oli ajoittain jo tosi aikaisin kovia vatsakipuja ja sellaista viiltävää tunnetta. Otin vain rauhallisesti ja koitin lepäillä. Toivotaan, ettei teille ihan kauheita vatsakipuja tai pahoinvointia tule. Mutta kyllähan se useimmilla helpottaa raskauden edetessä.

Ruoka-aineista sen verran, että ainakaan meille ei oo neuvolassa sanottu asiasta mitään. Tosin annettiin sellainen vihkonen, jossa tietoa raskausajan ruokavaliosta. Olen ymmärtänyt, että kaikkea voi periaatteessa syödä, mutta useita aineita täytyy välttää. Riippuu ihan ihmisestä kuinka tarkasti näitä kieltoja noudattaa. Itse olen kyllä jättänyt maksaruoat, graavikalan, tuorejuustot ym. joista voi olla vaaraa lapselle (esim. listeriariski) ihan kokonaan pois. Ehtiihän niitä sitten taas syödä kun ei ole enää raskaana.

Kivaa päivänjatkoa plussalaiset!:)

Emmuk 21+4

Kiitos emmuk listasta :)

Mun oli pakko tehdä tänään vielä digitesti, ennen kuin varasin ajan neuvolaan..testi näytti 2-3 viikkoa ja neuvola on sitten 1.3. (~rv8). Tais se Mymmeliinikin saada digiin jo samat lukemat, mitä tuolta haaveilijoiden puolelta luin :)

Terkkari laskeskeli, että olis jo vähän pidemmällä nuo viikot menkkojen mukaan, mutta mä nyt oon itse laskenut, että olis nyt 4+1 menossa, että totuuden näkee sitten ultrassa joskus..

Kiva, kun me ollaan niin eri vaiheissa, että toiset tuntee jo potkut ja toiset vielä odottaa ekaa ultraa ja varmistusta sikiöstä :)

Ajoittain on ollut vatsakipuja ja sellaista jännää kuvotusta, mutta ehkä selkein asia, mistä huomaa olevansa raskaana on sellanen "perhosia vatsassa"-olo, joka on ollut plussapäivästä lähtien. Vähän niinkuin jos jotain on oikein odottanut/jännittänyt niin että tuntuu vatsassa asti, niin samanlainen olo on nyt.

Ajoittain on ollut vatsakipuja ja sellaista jännää kuvotusta, mutta ehkä selkein asia, mistä huomaa olevansa raskaana on sellanen "perhosia vatsassa"-olo, joka on ollut plussapäivästä lähtien. Vähän niinkuin jos jotain on oikein odottanut/jännittänyt niin että tuntuu vatsassa asti, niin samanlainen olo on nyt.

Mulla on kanssa välillä mahaa kipristää ja nipistää ja tota samaa kuvotuksen tunnetta välillä.
Tänäänkin lounaan jälkeen oli sellanen olo että etoo, mutta ei kuitenkaan niin pahasti että oikeesti oksettas. Jännä kuvotus kyllä kuvaa hyvin sitä fiilistä :)

Viimeksi muokattu:
Nyt rv5+3

Myös mulla mahaa välillä vähän kipristelee ja nipistää, ja toisinaan varsinkin yöllä polttelee, mikä tuntuu aika hassulta.
Mut ihan alusta asti on rinnat olleet arat, varsinkin sivuilta, ja niitä vihloikin ihan alkuun. Siitä arvelinkin, että voisinko olla....
Mut kyllä on vielä epätodellinen olo, ei vaan vielä tajua olevansa raskaana.

Mä yritin myös varata tuota neuvolaa tänään, kun lueskelin että se kannattaa tehdä hyvissä ajoin. Soitin sinne ja sanoivat että vasta kuun lopussa kannattaa alkaa aikaa varailemaan. :(

Ja kaiken lisäksi mulle selvisi että täällä ei tarjota kunnan puolesta kuin yksi ultra, joskus viikolla 11. Itse luulin aina että yksi tehdään niskapoimun takia ja toinen rakenneultra myöhemmin. Mutta taisinpa olla väärässä.

Mä yritin myös varata tuota neuvolaa tänään, kun lueskelin että se kannattaa tehdä hyvissä ajoin. Soitin sinne ja sanoivat että vasta kuun lopussa kannattaa alkaa aikaa varailemaan. :(

Ja kaiken lisäksi mulle selvisi että täällä ei tarjota kunnan puolesta kuin yksi ultra, joskus viikolla 11. Itse luulin aina että yksi tehdään niskapoimun takia ja toinen rakenneultra myöhemmin. Mutta taisinpa olla väärässä.

No minkähän takia sitä ei voi jo teillä etukäteen varailla valmiiksi? Onpas hassua.
Meillä taas tuli neuvolasta heti onnittelut ja laskivat siellä itse koska kantsis aika ottaa ja laitto varauksen.... Ja tosiaan ultranpuolella sama juttu. Eivät ihmetelleet miksi "nyt jo" aikaa varasin vaan laskivat sielläkin että sun kannattas tulla tuollon, että käykös sulle.

Mä just tossa lueskelin nyt sitten lääkkeitä. Mä olen syönyt noita antihistamiini lääkkeitä (zyrtec, atarax etc) reissussa ja kesällä Suomessa, kun on ötökät purru. Mua kun ötökät puree niin se kutinan määrä on uskomaton etten mä kestä sitä ja unissani (viimeistään) raavin itseni verille. Kutinan oon saanu heltiämään noillä lääkkeillä, mutta nyt jokaisessa lukee että ei saa raskauden aikaan syödä.
Pitää nyt neuvolassa kysyä niistäkin, että mitäs mä reissussa teen kun paikalliset hyttyset pistelee ja mä tulen hulluksi kutinasta...

Viimeksi muokattu:
Nanna79: Zyrteciä kyllä saa yleensä ottaa raskaana, jos ei ihan joka päivä käytä. Se on käsittääkseni kuitenkin eniten tutkituin lääke raskaudenkin aikana, vaikka eipä sitäkään varsinaisesti suositella. Mut kannattanee lääkäriltä vielä varmistaa.
Samoin hydrocortison-voidetta saa yleensä tilapäisesti käyttää pienille ihoalueille.

Mä täällä yökkönä kukun.. Saas nähä kuin hyvin pystyy yövuoroja sitten myöhemmin tehdä; on meinaan maha himppasen kipee aamulla valvomisen jäljiltä
wry.gif
Jo ennen raskautumista aina kauhea turvotus aamuyöstä, mut nyt se on sitte tuplana...oikein kivistää. No ehkä se helpottaa ajan kanssa.

Mä odottelen josko neuvolan "infopaketti" tipahtais tänään postissa. Ja lauantaina joutuu juomattomuuttakin salailemaan, kun on treffit entisten työkavereiden kanssa isolla porukalla ja meiän reissut on aina ollut aika vauhdikkaita.. Tosin tuskin kiellän asiaa mikäli joku suoraan kysyy.

Hyvää vkl:a kaikille
happy.gif

Eltsu 4+3

Ai zyrteciä, no se kuulostaa hyvältä. Toki eka varmistan lääkäriltä että mitä sitä oikeen uskaltaa suuhunsa pistää. Nyt tosiaan vaan lukenut apteekin sivuilta käyttöselostuksia noista lääkkeistä.

Mulla tipahti Neuvolan infopaketti eilen. Ei siellä oikeestaan ole mitään uutta ollu, samat prujut mulla oli siinä tulostettuna kuin Espoon äitiysneuvolan sivullakin on pdf:inä (linkinhän laitoin tuolla aiemmin). Niiden lisänä siellä taisi olla vaan perheen alkoholikysely.
Mä kun oletin, että siinä olisi tullut himppu enemmän infoa itse raskaudesta? Että tietäs vähä millasta oloa on tulossa ja missäkin vaiheessa. Mitä tapahtuu sun sisällä eri kuukausina.
No onneks on netti ja te muut odottajat ja raskaana oleva ystävä jolta saa sitä tietoa :)

Nanna79, kyllä minunkin mielestä zyrtekiä voi käyttää silloin tällöin. Itse olen ennen raskautta joutunut syömään antihistamiineja joka päivä ihottuman/atooppisen ihon takia. Sitten raskauden alussavaihtoivat mun Aeriukset Cetiritzin nimiseen antihistamiiniin. Niitä on kuulema eniten tutkittu ja niissä on näyttöä. Tosin silti tuoteselosteessa lukee, että keskusteltava lääkärin kanssa jne. Ja hydrokortisoonivoiteita voi tosiaan kans ajoittain käyttää.

Mymmeliini: Onpas hassua etteivät antaneet jo heti aikaa. Luusihan sen heitäkin helpottavan kun on sitten jo valmiina aika tiedossa. No, jokaisella neuvolalla on varmaan omat vähän omat kuvionsa. Toivotaan että kuun lopussa saat ajan niin on sitten jotain kivaa mitä odottaa:) Mun mielestä ainakin neuvolassa käynnit on erittäin hyödyllisiä ja sinne on aina kiva mennä kun on kiva neuvolan täti:)

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille!

Nii tuo Zyrtec on sama kuin Cetirizin :) Molempien vaikuttava aine setiritsiini.

Mä nyt varasin jo ekan ultrankin, kun tuli ohjeet kotiin. Vähän vain epäilyttää, kun se on omien laskujen mukaan nyt sitten rv 10+1 ja jos menkoista laskee, niin 10+3 enkä olis ihan noin aikaista halunnut, mutta kai se sitten on ihan ok. Onneks ehdin asiaa vielä neuvolasta kysyä sitten käynnillä.

Nii tuo Zyrtec on sama kuin Cetirizin :) Molempien vaikuttava aine setiritsiini.

Mä nyt varasin jo ekan ultrankin, kun tuli ohjeet kotiin. Vähän vain epäilyttää, kun se on omien laskujen mukaan nyt sitten rv 10+1 ja jos menkoista laskee, niin 10+3 enkä olis ihan noin aikaista halunnut, mutta kai se sitten on ihan ok. Onneks ehdin asiaa vielä neuvolasta kysyä sitten käynnillä.

Mulla se ultrahoitaja jolle aikaa varailin painotti oikeen et se pitäs olla rv11, että aiemmin on aika turhaa ja kun mulla toi rv11+1 osuu päivälle ennen kun lähden lomille niin se sano että se on otettava se aika siihen, että tiukille menee ja toivotaan että laskut menee oikein noista menkoista...

No tuntuu et nää asiat on vähä paikkakuntakohtasia ;) Mä vaan toivon ettei mun ultra ole sitten turha. Olen nimittäin lomalla 3 vkoa ja sen jälkeen on ymmärtääkseni tohon ultaan liian myöhästä.

Tossa luin neuvola infoa ja siinä luki että ekalla kerralla otetaan virtsanäyte, joka on pitäny olla rakossa 4 tuntia. No onpas kiva kun mulla on aamulla klo8 neuvola ja aamulla kun herään niin eka asia on että juoksen pissalle kun on kauheeee hätä. Pitää kai herätä yöllä pissalle että pääsen neuvolaan asti kuivin housuin ja 4h aikaraja täyttyy ;)

Mulla on alkanu oikeen kunnolla nipisteleen mahaa nyt. Välillä oikeen sattuu noi nipistelyt. Kai se kohtu siellä venyy ja paukkuu niin sietääkin vähä ottaa kipeetä.

Viimeksi muokattu:
Kiitos Sajj linkistä! :)

Laskeskelin tuota oletettua laskettua aikaa nyt viikonloppuna. :) Se sattuu samalle päivälle kuin meidän vuosipäivä! 20.10.11 me ollaan oltu yhdessä tasan 7 vuotta. Aika hassua.

Näin vähillä viikoilla pelottaa vielä että jotain sattuu, mutta jotenkin ajatus lasketusta ajasta lokakuussa lohduttaa ihan älyttömästi. "Kaikilla" on synttärit lokakuussa, joten todennäköisesti myös meidän pienellä. :) "Normaaleissa" kuissa synttäreitä on noin 2-4 hlöllä, mutta lokakuussa on melkein joka päivä kun yli 20:lla tutulla on lokakuussa synttärit. Kahdella kaverilla on samana päivänä kuin minulla. :)

Rinnat kipeytyi eilen ja sama jatkuu tänään. Luulen myös että pahoinvointi on kohta puoliin alkamassa. Röyhtäillä saa jatkuvasti ja on vähän heikko olo. Luin jostain että pahoinvointi on voimakkainta niillä, jotka tulevat helposti merisairaaksi. :S Mähän en voi syödä laivoilla koskaan mitään, vaikka ei tuulekaan, kun on niin heikko olo laivan "keinumisesta".

Voi mymmeliini, toivottavasti et ihan hirvittävästä pahoinvoinnista joudu kärsimään, itse olen samanlainen laivalla, ja pari päivää sitten täällä alkoikin ympäri vuorokauden kestävä yökköolo :(
mitään ei oikeen maistu syödäkkään. Alku viikosta ajattelin soitella sinne neuvolaan, saa nähdä joko voi aikaa varata. Mitähän siellä ensimmäisellä neuvolakäynnillä tehdään, muuta kuin otetaan se virtsanäyte?

Oioi, vieläkö siellä yökkäillään?

Mulla oli todella kipeä maha tossa kaksi kolme päivää. Kramppasi oikeen kunnolla välillä. Ei sitten ruoka maistunut kun maha nipisteli ja kramppas. Nyt taitaa olla se vähä rauhottunut.
Väsynyt ja kylmissäni mä olen kokoajan ollut. Voisin mennä nytkin takaisin lämpimän peiton alle ja vetää unta palloon....

Mites muiden odottelut?

Mä jouduin eilen pistäytymään naistentautien päivystyksessä. YTHS:lla eivät osanneet sanoa tuohon Lugejen lopettamiseen mitään, joten pistivät lähetteellä sairaalaan. Sinäänsä ihan hyvä juttu, sillä ottivat samalla veritestin ja ultrasivat. Raskaushormonia oli noille päiville (4+4) aika reilusti, yli 2800 ja pienen pieni (4mm) raskauspussi näkyi kiinnittyneenä kohdun yläosaan. :) Eli kaiken pitäisi olla niin hyvin kuin tässä vaiheessa voi olla. Tosin papereihin tuli merkintä "riskiraskaus" noiden vuotojen ja mun korkean verenpaineen takia, joten joudun/pääsen suurennuslasin alle.

Normaalin raskauden tunnistaminen kaikututkimuksessa :: Terveyskirjasto

Noiden tietojen ja tuon linkin perusteella tuli mieleen, että oliskohan meille tulossa kaksi pikkuista. ;) Onhan tuo pieni otanta, mutta mä menen noiden vaihteluvälien yli kuitenkin.

Yksisikiöisissä raskauksissa raskauspussi havaittiin keskimäärin päivänä 31.2 (vaihteluväli 30–33 33) ja sen koko oli keskimäärin 2.1 mm (vaihteluväli 1–3 mm 4mm). Seerumin hCG-pitoisuus oli keskimäärin 730 IU/L (vaihteluväli 432–935 IU/L 2800).
(punainen olen minä)

Vielä paha olo ei ole alkanut, vaikka röyhtäillä saa kyllä aika paljon.

Mua vaan paleltaa, pissattaa ja janottaa (etenkin öisin). Muutoin ei oireita juuri. Tosin tissit on alkanu vasta nyt kipeytymään vähän.

Kiva kun Mymmeliini oli nähnyt pikkuisen jo :) Ja kaikki oli hyvin.

Mä vähän luulen, että mennään varhaisultraan vaikkei meinattukaan ensin. Olin meinaan jotenkin niin tyhmä, että ollaan maalattu tosiaan täällä meiän kämpässä portaita sellasella liuotinoheinteisella maalilla ja jotenkin kuvittelin, ettei se nyt niin haittaa jos vähän maalaa ja makkarin ovi kiinni ja oleskelee siellä pääasiassa..Mutta siis se hajuhan on aivan järkky ja pysyy asunnossa kyllä monta päivää vaikka kuinka on tuuletettu läpivedolla ja sitten kun erehdyin googlettelemaan asiasta, niin ehdottomasti kielletty raskaana ollessa ja vähintään viikkoon ei saisi oleskella samoissa tiloissa
ooh.gif
Miten voikin olla niin tyhmä, ettei tajunnu vaikka kyllähän ton periaatteessa ties, että ei milleen tollasille saa altistua
headwall.gif
Päätäkin yllättäen särki silloin pari päivää kun kauhee dunkkis..

Nyt on sitten sen verran huolta, kun kuitenkin näillä viikoilla kehittyy noi hermostot ja aivot ym ja aiheuttaahan tuo km-riskinkin, että taitaa olla paras käydä vaan ultrassa.

Eltsu 5+0

Niin ja samalla tietäis suunnilleen missä mennään noiden rv-viikkojen kanssa, niin vois ehkä vaihtaa vielä sitä varsinaista ultra-aikaa.

Koskas maha on alkanut näkymään näillä jotka on jo pidemmällä raskauden kanssa.
Eli koska voi sanoa, että on vauvamahaa eikä itse syömisellä aiheutettua pömpön kasvamista :)

Oletteko muut, mun kanssa suunnilleen samoilla viikoilla (4+6) menossa olevat, turvoksissa iltaisin?

Aamulla olen vielä ihan normaali, mutta päivän mittaan housut alkaa kiristämään ja iltapäivästä kuljenkin jo housut auki. Mun turvotus keskittyy pääasiassa tuohon alavatsalle ja muuten maha on normaali.

Mymmeliini: Mulla on oikeastaan tähän asti ollut kauhea turvotus ja sellanen kivistys mahassa (johtuen varmaan turvotuksesta)+ ilmavaivoja, mutta nyt parina viime päivänä on selkeästi helpottanut.

En ole ainakaan itselläni huomannut että iltaisin turvottaa enemmän, se on hyvin päivästä kiinni, jos on turvotuspäivä niin sitten turvottaa aamusta asti. Vatsaa nipistelee jonkun verran, varsinkin aamuyöstä ja heti herätessä, sekä työpäivän jälkeen, kun koko päivä on jaloilla oltava. Huono-olokin on hieman jo hellittänyt, onneksi. Välillä tulee kyllä hetkiä että oksettaa ja on ihan krapulainen olo. Neuvolaankin sain soitettua; ensimmäinen aika olisi vasta oletetulla 9-10 viikolla, menee siis reilusti maaliskuun puolelle. Ihan malttamattomana olen sitä odotellut ja olisi ollut kiva päästä jo aijemmin. Mies olisi halunnut lähteä mukaan muttei töitten puolesta pääse joten menen yksin. Ehdotin ajan vaihtoa, muttei kuulema niin kova hinku sinne ole.

Nanna 79 kyselit, että milloin vatsa alkoi näkyä. Mullakin oli, niinkuin useilla ilmeisesti täälläkin, että alussa turvotti vatsaa jonkin verran. Just iltaisin sen huomasi, vaikka muuten olisikin ihan litteä vatsa vielä.
Kunnolla massu alkoi näkyä ehkä joskus rv 16, tai niin silloin ajattelin, mutta nyt kun katselee kuvia, niin ei se kyllä silloin vielä ollut mikään raskausvatsa. Näytti siltä kun olisi vain syönyt liikaa :D Eli ihan kunnon raskausvatsa pullahti esiin noin rv 20 ja onkin siitä nyt sitten ihan hurjalla vauhdilla alkanut kasvamaan!

Olen kuullut usean ihmisen sanovan, että esikoisesta raskausvatsa saattaa alkaa näkyä vasta hyvin myöhäänkin. Toista odottaessa taas vatsa näkyy jo paljon aikaisemmin..Tiedä sitten, ei ole itselläni vielä kokemusta :D

Yhteistyössä