Eroperheen upea ratkaisu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Me muutettiin muutama viikko sitten, ja oon nyt tutustunut muutamiin uusiin naapureihin. Ihan viereisen talon pariskunta on eronnut muutama vuosi sitten, ja he ovat ratkaisseet lasten "asumispulman" mun mielestä mielettömän mahtavalla tavalla: Lapset asuvat koko ajan tuossa samassa talossa, jossa he ovat koko elämänsä asuneet, mutta joka toinen viikko siellä on heidän kanssaan äiti ja joka toinen viikko isä! Äiti vetäytyy "vapaaviikokseen" samassa talossa olevaan erilliseen yksiöön tai kaksioon, joka heillä aiemmin oli vuokrattavana, ja isällä taas on muutaman kilometrin päässä oma asunto.

Mun mielestä tää on aivan tajuttoman upea ratkaisu! Yleensähän ne ovat lapset, jotka eroperheessä joutuvat seilaamaan paikasta toiseen, mutta tuossa perheessä jatkuvan paikasta toiseen siirtymisen hoitavat vanhemmat.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava omaskakas:
Tuttavalla on samanlainen järjestely. Toimii tasan niin kauan kunnes jompikumpi löytää uuden kumppanin ja haluaa muuttaa tämän kanssa yhteen.

Tuolla naapurinmiehellä on kihlattu siellä toisessa asunnossa. Hyvin näyttää silti toimivan.

Tuo voi olla hyvä vaihtoehto lasten kannalta, mutta edellyttää kyllä eronneelta pariskunnalta aika hyviä välejä ja jonkinasteista keskinäistä luottamusta. Ihailtavaa sinällään, jos se toimii.

Oon kanssa kuullut joskus vastaavasta, ja kuulostaa hyvältä lasten puolesta.
Silloin vaan aattelin, että en kyl tiiä, oiskohan minusta semmoseen. Tarvii kai sanoa, että eipä taitaisi olla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oon kanssa kuullut joskus vastaavasta, ja kuulostaa hyvältä lasten puolesta.
Silloin vaan aattelin, että en kyl tiiä, oiskohan minusta semmoseen. Tarvii kai sanoa, että eipä taitaisi olla.

Tiedän myös yhden perheen joka toimi näin noin puolisen vuotta. Vuoroviikoin vanhemmat vaihtoi kämppää. Musta ei olis siihen.

ennemmin antaisin tämän uuden adoniksen mennä vanhaan kotiinsa niitä lapsia hoitamaan kuin se että lapset tulisivat pistämään mun elämän aivan sekasinsa, saisipa omaa rauhaa aina viikoksi.

Siis kolme asuntoa? Mikä ettei, jos on varaa. Saako ne lapset koskaan tulla vanhempien omiin asuntoihin? Minusta olisi todella outoa, jos mulla olis joku kämppä ja elämä ilman lapsia jossain ja sit tulisin viikoks viettään taas perhe-elämää.

Tuttavalla on samanlainen järjestely. Toimii tasan niin kauan kunnes jompikumpi löytää uuden kumppanin ja haluaa muuttaa tämän kanssa yhteen.

Tuolla naapurinmiehellä on kihlattu siellä toisessa asunnossa. Hyvin näyttää silti toimivan.

Mitäs kihlattu tykkää siitä, jos mies lähtee edelleen joka toiseksi viikoksi muualle siinä vaiheessa kun heillä on jo yhteisiä lapsia? Jos sellaisia meinaavat hankkia.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Siis kolme asuntoa? Mikä ettei, jos on varaa. Saako ne lapset koskaan tulla vanhempien omiin asuntoihin? Minusta olisi todella outoa, jos mulla olis joku kämppä ja elämä ilman lapsia jossain ja sit tulisin viikoks viettään taas perhe-elämää.

Siis niillä on ollut tuo omakotitalo, ja sen nurkassa on pienempi asunto, jota ne aiemmin on vuokranneet muille. En tiedä, onko se yksiö vai kaksio. Ja sillä miehellä on kihlattunsa kanssa asunto jossakin lähistöllä (en tiedä, onko se miehen vai kihlatun vai tosiaan heidän yhteisensä). Kyllä tenavat näkyvät "isäviikolla" äitinsä luonakin käyvän. Ja käyvät varmaan isänsäkin asunnolla joskus, luulisin mutta en varmaksi tiedä.

Mitäs kihlattu tykkää siitä, jos mies lähtee edelleen joka toiseksi viikoksi muualle siinä vaiheessa kun heillä on jo yhteisiä lapsia? Jos sellaisia meinaavat hankkia.

Vai se että lauma murkkuja tulee riehumaan ja tappelemaan ja passattavaksi?

Kumpikaan ei kuulemma aio enää lapsia hankkia. Rivien välistä ymmärsin, että miehellä olisi putket poikki. Kihlatulla on ennestään lapsia.

Vai se että lauma murkkuja tulee riehumaan ja tappelemaan ja passattavaksi?

Kun ottaa miehen, jolla on jo lapsia aikaisemmasta liitosta, niin pitää olla valmis myös hyväksymään ne lapset ja jonkinmoinen äitipuolen rooli. Mun mielestä.
Ja mä tykkäisin tosi huonoa, jos mun vastaavassa tilanteessa ei annettaisi ottaa äitipuolen roolia, ja jos joutuisin olemaan yksinhuoltajana joka toinen viikko, vaikka mulla on mies.
Mutta kukin tavallaan, tottakai.

Joskus ehdotin äxälle tätä (en tosissani kuitenkaan) kun yritti, että meilläkin pitäis olla viikko viikko systeemi. Ei suostunut, sanoi, että eihän siinä ole mitään ideaa, alkaa ramppaamaan kämpästä kämppään. Ei sitten alettu siihen viikko viikko systeemiinkään.

Kun ottaa miehen, jolla on jo lapsia aikaisemmasta liitosta, niin pitää olla valmis myös hyväksymään ne lapset ja jonkinmoinen äitipuolen rooli. Mun mielestä.
Ja mä tykkäisin tosi huonoa, jos mun vastaavassa tilanteessa ei annettaisi ottaa äitipuolen roolia, ja jos joutuisin olemaan yksinhuoltajana joka toinen viikko, vaikka mulla on mies.
Mutta kukin tavallaan, tottakai.

Mun mielestä hienoa on se, että lapset saavat olla koko ajan samassa paikassa ja pelkästään oman vanhempansa kanssa. Varmaankin se on lapsille parempi vaihtoehto kuin se, että joka toinen viikko ollaan toisessa paikassa ja mahdollisesti vielä äiti-/isäpuolen kanssa. Mun mielestä lasten tykkäämisen ajatteleminen on tärkeämpää kuin äitipuolen tykkäämisen ajatteleminen.

Mulle eron jälkeen oli tosi tärkeä tukea omaa itsenäisyyttä laittamalla kämppä ihan uusiksi.En olisi missään nimessä ollut valmis jakamaan kotiani enää ex:n kanssa,enkä varsinkaan nyt kun erosta on vuoden verran aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mulle eron jälkeen oli tosi tärkeä tukea omaa itsenäisyyttä laittamalla kämppä ihan uusiksi.En olisi missään nimessä ollut valmis jakamaan kotiani enää ex:n kanssa,enkä varsinkaan nyt kun erosta on vuoden verran aikaa.

Eihän se sun kotisi olisikaan vaan lasten koti. Oman kotisi voisit laittaa niinkuin haluat.

Mun mielestä älytön ja kallis ratkaisu, mutta kukin tavallaan. Joillekin se voi sopia.

Mä en tajua, mikä tuossa on niin kamalan kallista. Eihän käytössä ole kuin yksi omakotitalo ja yksi toinen asunto - kuten varmaan useimmilla eroperheillä. Nyt vaan on jätetty vuokraamatta muille se omakotitalon nurkka, joka varmaan muutenkaan ei aina ole vuokrattuna ollut.

Minä en ainakaan tykkäisi jos oma mieheni olisi joka toinen viikko poissa toisessa kodissaan, varsinkaan jos meillä olisi vielä yhteisiä lapsia. Ja tuskin oma mieheni tykkäisi jos minä tekisin noin.

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
Mun mielestä älytön ja kallis ratkaisu, mutta kukin tavallaan. Joillekin se voi sopia.

Mä en tajua, mikä tuossa on niin kamalan kallista. Eihän käytössä ole kuin yksi omakotitalo ja yksi toinen asunto - kuten varmaan useimmilla eroperheillä. Nyt vaan on jätetty vuokraamatta muille se omakotitalon nurkka, joka varmaan muutenkaan ei aina ole vuokrattuna ollut.

Joo, no tarkoitin ehkä yleisemminkin kuin just tässä tapauksessa. Useimmiten kai tarvitaan sitten kaksi muuta asuntoa.

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:

Millähän mulla opiskelijana olisi varaa tuollaiseen??? :whistle: :kieh: Enkä kyllä haluaisikaan tuollaista, vaan haluan täysin oman kodin. Likalla on kaksi kotia joissa kummassakin hänestä huolehditaan. Tämä on meidän ratkaisu ja paras meille.

Alan ammattilaisena sanon, että vaikka kuulostaa hyvältä ratkaisulta se EI OLE sitä!!! Etenkään lasten kannalta, vaikka tässä ollaan varmasti juuri niin ajateltu että tämä on hyvä ratkaisu LAPSILLE.Lasten vanhemmat ovat omien lasten kotona "vierailemassa", eivät kotonaan.Näin ei saa olla.
Lapset eivät voi asua ilman aikuista, joten kumpi on kirjoilla asunnossa? Miten vuokra maksetaan? Entäs kun tulee erimielisyyksiä? Uudet kumppanit?