Erityislapsi?

no meillä
Omalla kohdallani erityislapsi-nimitys tulee siitä, että lapsi on kaikkea muuta kuin ns. tavallinen. Diagnoosia ei vielä ole, mutta uskon sellaisen tulevan vielä tämän vuoden puolella (tutkitaan koko ajan). Lapsen käytös on siis poikkeavaa, käy erityisryhmässä päiväkodissa jne.
 
"vieras"
Mä ajattelelen erityislapsen olevan sellainen lapsi, joka ei pärjää esim tavallisessa päiväkotiryhmässä/koulussa ja sitten myöhemmin elämässä kuten muut. Tarvii tukea kaikkeen enemmän kuin muut.
 
"harmaa"
[QUOTE="vieras";25117464]Mä ajattelelen erityislapsen olevan sellainen lapsi, joka ei pärjää esim tavallisessa päiväkotiryhmässä/koulussa ja sitten myöhemmin elämässä kuten muut. Tarvii tukea kaikkeen enemmän kuin muut.[/QUOTE]

No mä taas ajattelen, että erityislapsi on sellainen joka vaatii ikäistään enemmän ERITYIStukea jollain osa-alueella. Mun mittapuussa erityislapsi ei välttämättä AINA ole erityislapsi vaan oikealla tuella/lääkityksellä jne voidaan tilanne mahdollisesti korjata.

Esim. meidän lapsi on mielestäni erityislapsi nyt, mutta toivottavasti ei aina (ja hyvältä ainakin näyttää nyt). Hänellä on masennus + uhmakkuushäiriö ja nämä kaks asiaa aiheuttaa sen, että lapsi tarvitsee huomattavasti enemmäin aikuisen ohjausta ja tukea lähes kaikissa sosiaalisissa tilanteissa kuin tavallinen lapsi. Mutta ei hän (toivottavasti) ikuisesti ole erityislapsi.
 
"kesis"
a. vammaistukea saa jos on lapsen erityistarpeiden (esim.puheterapian) vuoksi viikottain menoja sekä päivittäin vaikeuksia lapsen kanssa toimimisessa...tämän päättää lastenlääkärin lausunto joka lähetetään kelaan.
b.erityislapsi voi pärjätä perusluokassa tai pk.ssa kunhan hoitajat/opettaja tietää ja on valmis hyväksymään lapsen pienet "viat"
 
Eikös tuo vammaistuki ole entinen sairaan lapsen hoitotuki? Jota siis voi saada, vaikkapa jos lapsella on korvatulehduskierre. Mikä taas on minusta niin tavallista, että sillä ei luokittaudu erityislapseksi - jos nyt luokitella halutaan.
 

Yhteistyössä