Erityisen lapsen kanssa kaupassa

• Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Meillä sillä kuka niissä rattaissa on (nimenomaan se lapsen käytös mitä ei saa kauppareissun ajaksi pyyhittyä pois) vaikuttaa suuresti siihen miten helppo tai vaikea niitä on kaupassa työntää tai muuten asiointeja hoitaa. Tavallisen 1,5v:n kanssa ei koskaan ole tarvinut lähteä mistään etuajassa pois tai rajoittaa liikkumista tms. 6v autisti rattaissa sulkee jo valtaosan reissuista ja asioinneista pois ja nekin mitä on pakko hoitaa pyrkii tekemään mahdollisimman nopeasti.

Toki valintoja on ja niitä meilläkin on tehty ja tehdään jatkossakin jotta saadaan elämä sujumaan mahdollisimman helposti. Halutaan asua lähellä kauppoja ja palveluita mutta rauhallisessa ympäristössä missä lapsen kanssa on helppo ulkoilla. Palveluiden takia halutaan asua tietyssä kunnassa/kaupunginosassa ja hakea niitä etuuksia mitä on mahdollista saada. Pidetään lapsia koulussa ja päiväkodissa silloinkin kun ei ole pakko. Ei haluta asua Suomessa. Onhan noita kaikenlaisia enkä meinaakaan että pitää jäädä paikalleen itkemään jos joku juttu ei onnistu.

Kaikkineen näen kuitenkin että se arki erityislapsen kanssa voi olla niin haastavaa etten itse ainakaan ohikulkijana halua sitä enää hankaloittaa. Sinänsä aihekin minulle vähän yhdentekevä, itselleni on yksi ja sama kuka pitää lapsiaan noissa kärryissä ja miksi. Lasken jo muutenkin sen varaan että ovat likaisia.
Toi kärryjuttu häiritsee mua varmaan siksikin, kun omat terveet lapsetkin siellä haluaisivat matkustaa. On kurjaa aina sanoa että " te ette siellä saa istua, mutta koska veli on sairas, niin sillä on erityisoikeuksia" , näitä tilanteita kuitenkin on muutenkin niin paljon, jolloin terveet lapset jäävät sairaan sisaruksen varjoon, niin yritän aina välttää tälläisiä " turhia" tilanteita.

Assin äiti
Meillä jannulla on ADHD, asperger, dysfasia ja autistisia piirteitä.
Ikinä en ole ymmärtänyt sitä, että hänen pitäisi saada jotain erityiskohtelua, koska hänellä on ko. diagnoosit. Jannulta on vaadittu samat jutut kuin muiltakin perheemme lapsilta. Vaikka hänellä on kuinka hyper-kineettinen ADHD, niin on tilanteita joissa pitää istua aloillaan ja olla hiljaa. Ei hän saa juosta esim. vihkikirkossa, koska hänellä on ADHD. Me menemme sellaiseen paikkaan istumaan, että jannun aistit saavat oikeat ärsykkeet, mutta myöskin pääsemme poistumaan vähin äänin jos homma ei suju.
Minulle on ihan sama mitä muut ihmiset ajattelivat esim. silloin kun maattiin jannun kanssa Citymarketin lattialla. Tilanteiden mennessä yli lapselleni paras rauhoitus on paine, eli useimmiten jannulta jalat alta ja lattialle selälleen. Itse siihen päälle makamaan ja rahoittamaan tilannetta. Meille riitti silloin viitisen minuuttia pötköttelyä kodinkone osaston lattialla ja loppu kauppa reissu sujui hyvin.

"vieras"
Minusta ei ole noloa pitää isompaa lasta omissa rattaissaan, koska jos on ratasiän ylittänyt, niin isohan se olisi laittaa kärryynkin.
Meillä ei ole autistista lasta, mutta pyörätuolissa kuljetettava lapsi. Olen tehnyt ostokset välillä niin, että edessä työnnän tätä lasta pyörätuolissa ja vedän ostoskärryä perässäni.
Jos lapsi vaan mitenkään pysyy omissa rattaissaan, niin tuo on minusta ihan hyvä vaihtoehto. Kiukuttelulta ei voi välttyä, mutta kai kaupassa ollaan totuttu lasten rähjäilyihin?
Aika haipakkaa siinä saa kyllä itse pistellä, välttämättä autistisen lapsen kanssa ei koskaan tule sellaista rauhallista ja kiireetöntä shoppailukäyntiä.

"vieras"
Minua taas suuresti hämmästyttää tämä hygienaperustelu. Kuinka moni laittaa kärryyn tuotteen, jolla ei ole mitään suojaa? Mikäli joku laittaa irtotuotteita ilman suojaa, vaikka kaali tai porkkananipun, niin eikä hän kuori/pese sitä ennen syömistä?

Kuinka moni lapsi kulkee ympärinsä koirankakat kengissä? Omat lapseni ovat ainakin vältelleet kaikkia jätöksiä ja muistankin vain kerran huomanneeni hieman kakkaa yhdessä kengässä- ja silloinkin aika lailla samantien HAJUN perusteella.

Yksikään lapsistani ei ole ikinä istunut kärryssä, joten sinänsä asia ei minua kosketa, mutta pistääpä miettimään...

• Tykkää
Reactions: Bubblemachine
"Äityli"
Miksiköhän usein ns "omien joukosta" on sitä ymmärtämystä välillä kaikista vaikeinta saada? Itselläni on kehitysvammadiagnoosin saanut lapsi, mutta "onneksi" hän on kasvanut niin heikosti, että voi nyt esikouluikäisenäkin istua kärryissä siinä lastenistuimessa.
Mikä mahtaisikaan olla meidän kauppareissujen tilanne, jos hän olisikin kasvanut ns. normitahtiin?
Autokärryt ovat hieno juttu, joskus mekin menemme niillä. Mutta vain joskus, sillä joskus lapsi pelkää olla siellä "sisällä" ja taas joskus ei muuten pysy siellä rauhallisena. Toisaalta, ei autokärryjen kanssa pysty tekemään kunnon kauppaostoksia, kun ei niihin kärryihin mahdu tavallisen perheen isompia ostoksia. Eikä niitä kärryjä jaksa täysinä käsitelläkään, ovat uskomattoman kömpelöitä.
Joka tapauksessa haluaisin muistuttaa jokaista vielä sellaisesta asiasta, että JOKAINEN lapsi on yksilö. Vaikka laitettaisiin sata saman diagnoosin saanutta lasta tai ilman diagnoosia olevia lapsia riviin, niin montaa samoin eri asioihin reagoivaa sieltä ei löydy. Ja jos lapset ulkoisesti näyttäisivätkin reagoivan samalla tavalla, niin heillä jokaisella on omanlaisensa luonne ja historia. Heitä tulee jokaista kohdella yksilöllisten ominaisuuksien mukaisesti.
Kyllä kuulkaas veetuttais ja kovasti, jos joku tulisi neivomaan miten kasvattaa ja kohdella lastani jos julkisella paikalla hän alkaa oireilemaan tai saamaan pelkokohtauksen. Kukaan muu ei taatusti tiedä miten lastani pitää kohdella. Ja alkuperäisen kirjoittajan kanssa olen ehdottomasti samaa mieltä, että jos on pikkulapsi jonka kanssa kaupassakäynti onnistuu kun hän saa olla kärryissä, niin mitä siihen on kellään mitään sanomista???? Kyllä ne kaikki tuotteet on kaupassa niin ylipakattuja, ettei kärryistä varmasti tule ylimääräisiä pöpöjä ruokaan. Niin ja kaikki varmaan tietävät, että tuoreet vihannekset (jotka kuitenkin pakataan pusseihin punnitessa) tulee huuhdella, että se multa ja kura josta ne vihannekset on alunperin nostettu, olisi varmasti pois.

Joku varmasti näppäränä ja näsäviisaana heittää tähänkin, että on inhottavaa kun kengänpohjista tulee likaa. Totta kai se on inhottavaa. Daa, ei siitä olekaan kyse. Siksipä sinne kärryihin ei pitäisikään kurasaappaat jalassa mennä.

Ottakaa siis kanssakumppanimme järkikäteen. Siis se maalaisjärki. Antakaa lasten olla lapsia, juuri sellaisina kuin ovat ja niillä tarpeilla kuin HE tarvitsevat. Jos jotain on pakko purnata, niin vaikkapa niitä parkkipaikan käryttäjiä...

• Tykkää
Reactions: astrolabe
mäkään en ymmärrä miksei se lapsi saisi siellä kärryssä istua? Mitä tauteja siitä on nyt tutkittu et tapahtus? Mä mietin että otatpa vaikka leipäpussin kauanhyllyltä niin joutuisit peseen ne käpäläs sata kertaa ennen kuin saat sen leivän suuhus jos et yhtään bakteeria halua ;) Ja miksei sitten vois laittaa kenkien päälle niitä muovisuojia? Tää niille joilla on pakko lasta kuljettaa kärryissä.. meillä kaksi pientä joten joudutaan käymään vaan prismassa isoilla ostoksilla kun muissa kauoissa ei oo sisaruskärryjä. Muissa kaupoissa joutuu sitten seikkaileen kaksilla kärryillä tai tekeen vaan muutaman ostoksen reissuja.. Anteeks kirjoitusvirheet, toimii uonosti nää näppäimet :)

Onko ihan pakko nostaa tämmönen haloo pikkujutusta. Olkaa onnellisia että teillä on lapsia :)

"Sirkkeli"
Alkuperäinen kirjoittaja Erityisen äiti;26824407:
Ei tuu mitään meidän lapsen kanssa valjaiden tai pyörätuolin tai edes satikkarattaiden kanssa -> seurauksena sairauteen liittyvä kohtaus, joka ei ole kaunista katseltavaa. Ison poika ei halua pienen pojan juttuja. Mutta jostain syystä ostoskärryssä istuminen ei tunnu hänestä pahalle. Ihmeelliset on lapseni aivoitukset, enkä aina itsekkään ymmärrä niitä.
Se on kiva antaa nyt periksi, että itse pääsee helpommalla. Sehän ongelma sitten siirtyykin opettajille ja kehitysvammaohjaajille, jotka yrittää yksikössään saada vahvalle isokokoiselle hemmotellulle aiukuiselle keharille päähän, että ei sillä voi olla eri tavat kuin muilla.
Ja näitähän tapauksia on koulut ja asumisyksiköt täynnä. Kun annetaan periksi, ettei tarvitse taistella.

"vieras"
Mun siskon lapsi, nyt 8v, joka on autistinen ja lisäksi hänellä on erinäisiä motorisia ongelmia (pakkoliikkeita yms.) kulkee julkisissa paikoissa joko valjaissa tai rattaissa. On saamassa pian pyörätuolin, ja siihen vyön ettei pääse karkaamaan. Etenkin valjaat kuulostavat monen korvaan julmalta ja alentavalta, mutta lapsesta on tietyissä paikoissa mukava päästä kävelemään mutta arvaamattomuutensa vuoksi hän voi olla vaaraksi itselleen tai muille, siksi on valjaissa.

Keittiönoita
mäkään en ymmärrä miksei se lapsi saisi siellä kärryssä istua? Mitä tauteja siitä on nyt tutkittu et tapahtus? Mä mietin että otatpa vaikka leipäpussin kauanhyllyltä niin joutuisit peseen ne käpäläs sata kertaa ennen kuin saat sen leivän suuhus jos et yhtään bakteeria halua ;) Ja miksei sitten vois laittaa kenkien päälle niitä muovisuojia? Tää niille joilla on pakko lasta kuljettaa kärryissä.. meillä kaksi pientä joten joudutaan käymään vaan prismassa isoilla ostoksilla kun muissa kauoissa ei oo sisaruskärryjä. Muissa kaupoissa joutuu sitten seikkaileen kaksilla kärryillä tai tekeen vaan muutaman ostoksen reissuja.. Anteeks kirjoitusvirheet, toimii uonosti nää näppäimet :)

Onko ihan pakko nostaa tämmönen haloo pikkujutusta. Olkaa onnellisia että teillä on lapsia :)
Tuo kielto tuli kauppoihin muutama vuosi sitten lintuinfluenssapandemian vuoksi. Sitä ennen lapsia sai kuskata ostoskärryissä.

autismi lasten äiti
mä kyllä ihmettelenettä miksi ne lapset ängetään sinne kärryyn stuman kun se ei ole lasten paikka! ostakaa vaunut lapsillenne ja valjaat kii.. no se alkaa raivoo kun laitan valjaisiin... so? maailmaan mahtuu ääntä!!!
en ikinä ole autistista lastani kärryihin tunkenut,en ikinä! vaikka millasia raivareita saikin ja saa kaupassa!!! ja jos joku kattoo kieroon kattokoon! ja keskivaikeasti kehitysvammainen autisiti lapseni istuuvaunuissa kokoajan kun jossin olemme EI KÄRRYISSÄ! te käytätte tota erityisyyttä niiin tekosyynä jotta ns. helpomalla pääsette ja teette karhunpalveluksia lapsillenne!!!! JA ANTEEKSI KIRJOITUS VIRHEENI!!!

hrmm
[QUOTE="Sirkkeli";26831986]Se on kiva antaa nyt periksi, että itse pääsee helpommalla. Sehän ongelma sitten siirtyykin opettajille ja kehitysvammaohjaajille, jotka yrittää yksikössään saada vahvalle isokokoiselle hemmotellulle aiukuiselle keharille päähän, että ei sillä voi olla eri tavat kuin muilla.
Ja näitähän tapauksia on koulut ja asumisyksiköt täynnä. Kun annetaan periksi, ettei tarvitse taistella.[/QUOTE]

Peesi. Kyllä meidänkin 5-vuotias imeskelisi vielä tuttia, olisi mielummin vaipoissa ja laittaisi suuhunsa kaiken mitä näkee...vaan kun en anna. Arki on raskasta, mutta katson että teen ison karhunpalveluksen hänelle jossen odota häneltä edes joissakin asioissa samaa kuin ns. taviksiltakin.

Kyllä minä ainakin olen onnellinen. :)

Enkä sinänsä piittaa siitä, onko ostoskärryissä lasten kuskaaminen kiellettyä vai ei. Mutta kun se nyt on kiellettyä, sitä sääntöä pitää noudattaa, oli lapsi millainen hyvänsä. Minusta ongelma on siinä, että erityislasten vanhemmat ottavat itselleen oikeuksia rikkoa sääntöjä siksi, ettei elämä heidän mielestään muuten onnistu. Tämä taas aiheuttaa entistä enemmän kuilua (ja kenties vihaakin) erityislasten ja tavislasten vanhempien välille. Muutenkin ymmärrystä on ihan riittävän vaikea saada...

Siksi en tykkää siitä, että toiset erityislasten vanhemmat toimivat tuolla tavoin.

"merenneitonen"
Minä ainakin nostan lapseni ostoskärryihin ihan vaan siksi kun se on heistä hauskaa. Meillä on aina pujhtaat vaatteet päällä ja lengät otan silloin heiltä pois jalasta. Ihan sama jos se jotakuta kovinkin haittaa. :p

"vieras"
[QUOTE="hei";26832355]kysykää vammaispalvelusta vammaisrattaita ni johan elämä alkaa rullaa!!!! ja jää kärryt rauhaan!!![/QUOTE]

No mutta kun ei nää viitsi edes selvittää asioita.

Kyllä minä ainakin olen onnellinen. :)

Enkä sinänsä piittaa siitä, onko ostoskärryissä lasten kuskaaminen kiellettyä vai ei. Mutta kun se nyt on kiellettyä, sitä sääntöä pitää noudattaa, oli lapsi millainen hyvänsä. Minusta ongelma on siinä, että erityislasten vanhemmat ottavat itselleen oikeuksia rikkoa sääntöjä siksi, ettei elämä heidän mielestään muuten onnistu. Tämä taas aiheuttaa entistä enemmän kuilua (ja kenties vihaakin) erityislasten ja tavislasten vanhempien välille. Muutenkin ymmärrystä on ihan riittävän vaikea saada...

Siksi en tykkää siitä, että toiset erityislasten vanhemmat toimivat tuolla tavoin.

En osaa tuota nähdä niin vakavana asiana, itse jos valita pitäisi niin mielummin toivoisin sen autistisen kehitysvammaisen sinne kärryihin jos niihin rauhoittuu kuin huutamaan, potkimaan ja riehumaan kaupan käytäville, näin kanssaihmisen näkökulmasta. Tosin minua ei ole koskaan häirinneet ne terveetkään lapset ostoskärryissä. Siitä huolimatta että omien kanssa ei ole noita ostoskärryjä tarvinut käyttää lasten kuljetukseen. Itseasiassa en edes tiedä onko tuo lasten kuljettaminen noissa kärryissä meillä kiellettyä vai ei. :D

Ihan samalla lailla nuo meidän muksut ei pärjää kuin tavalliset lapset ja todellakin menen mielelläni siitä mistä aita on matalin, en halua turhaan lisähaasteita arkeen. Enkä menisi vakuuttumaan siitä että kaikki terveiden lasten perheetkään aina tekevät kaiken oikein ja viimeisen päälle sääntöjen mukaan, on niitäkin tilanteita missä huomaa itse että me ollaankin ainoa paikalla oleva perhe joka noudattaa tuotakin kieltoa tms.

Jos nyt oletetaan että erityislasten täytyy noudattaa kaikkia yleisiä sääntöjä, ohjeita ja käytöstapoja niin aletaan lähestyä tuon uuden naapurini näkemystä siitä onko mitään mieltä pitää kehitysvammaisia autisti-lapsia kotona ja yrittää sopeuttaa näitä yhteiskuntaan ja normaalielämään. Kun lopputuloksena kuitenkin päädytään laitoselämään mikä tarjoaa näille ihmisille paremman ja sopivamman ympäristön, miksi käyttää heidän lapsuutensa ja nuoruutensa jatkuvaan taisteluun siinä että opetellaan elämää heille ei-sopivassa ympäristössä. Tilanne mistä kärsii lapsi itse, hänen perheensä, naapurustonsa ja -ainakin ketjun mukaan- suuri osa ventovieraita ihmisiä jotka osuvat kauppaan samaan aikaan kun se lapsi istuu siellä ostoskärryissä.

Olisiko kuitenkin kaikille parempi siirtyä siihen käytäntöön että nämä lapset muuttavat sinne laitokseen joko heti diagnoosin saatuaan tai viimeistään kun tulee ongelmia pärjätä normaaliarjessa? Perhe voisi käydä heitä tapaamassa ja muuten elellä yleisesti hyväksyttyä elämää ilman että tarvivat mitään kanssaihmisillä närää herättäviä erityisoikeuksia. Kaikilla olisi parempi olla.

[QUOTE="hei";26832355]kysykää vammaispalvelusta vammaisrattaita ni johan elämä alkaa rullaa!!!! ja jää kärryt rauhaan!!![/QUOTE]

Voi helpottaa joitain tilanteita (esim tällä hetkellä tytöllä on nuo rattaat mukana kun on Pride pataatissa) mutta ei sekään toimi kaikilla eikä kaikissa tilanteissa.

Olisiko kuitenkin kaikille parempi siirtyä siihen käytäntöön että nämä lapset muuttavat sinne laitokseen joko heti diagnoosin saatuaan tai viimeistään kun tulee ongelmia pärjätä normaaliarjessa? Perhe voisi käydä heitä tapaamassa ja muuten elellä yleisesti hyväksyttyä elämää ilman että tarvivat mitään kanssaihmisillä närää herättäviä erityisoikeuksia. Kaikilla olisi parempi olla.
Mutta tuohan on ihan eri asia kuin se, mistä minä kirjoitin. Jos kauppa antaa erityisoikeuden kuskata erityislapsia kärryissä, asia on ihan ok. Mutta jo vanhemmat ottavat sen oikeuden itse, ollaan minusta täysin väärillä teillä.

Mutta tuohan on ihan eri asia kuin se, mistä minä kirjoitin. Jos kauppa antaa erityisoikeuden kuskata erityislapsia kärryissä, asia on ihan ok. Mutta jo vanhemmat ottavat sen oikeuden itse, ollaan minusta täysin väärillä teillä.
Ja kukaan terveen lapsen vanhempi ei koskaan jousta mistään säännöistä... :D Ympäristöä kun katselee niin veikkaisin että meidän erityislasten kanssa niuhotetaan enemmän kuin mitä keskivertoperhe tekee terveiden lastensa kanssa. Harva kuitenkaan ihan aina menee kaikessa jokaisen säännön mukaan, enkä tiedä pitäisikö erityislasten perheiden sitten olla näissä erityisen tiukkoja. Mitä noihin kärreihin tulee, voisin jopa uskaltautua veikkaamaan että suurin osa niissä istuvista lapsista on ihan terveitä. Tosin kuten sanottu, en edes tiedä onko se kiellettyä.

Mutta jatkuvastihan sitä kuulee narinaa siitä kuinka väärin on antaa joillekin lapsille ja näiden perheille erityisoikeuksia jonkun "veikeän kirjainyhdistelmän" takia. Onko siinä loppupelissä mitään mieltä edes? Jos siis on kyse lapsista joiden ei voi edes olettaa aikuisena pärjäävänsä omillaan tai kevyemmin tuettuina, kun tulevaisuudessa näkyisi todennäköisesti se laitosasuminen niin kannattaako tehdä kaikkien elämä hankalaksi hoitamalla näitä lapsia kotona?

juuh
[QUOTE="Äityli";26831791]Miksiköhän usein ns "omien joukosta" on sitä ymmärtämystä välillä kaikista vaikeinta saada? Itselläni on kehitysvammadiagnoosin saanut lapsi, mutta "onneksi" hän on kasvanut niin heikosti, että voi nyt esikouluikäisenäkin istua kärryissä siinä lastenistuimessa.
Mikä mahtaisikaan olla meidän kauppareissujen tilanne, jos hän olisikin kasvanut ns. normitahtiin?
Autokärryt ovat hieno juttu, joskus mekin menemme niillä. Mutta vain joskus, sillä joskus lapsi pelkää olla siellä "sisällä" ja taas joskus ei muuten pysy siellä rauhallisena. Toisaalta, ei autokärryjen kanssa pysty tekemään kunnon kauppaostoksia, kun ei niihin kärryihin mahdu tavallisen perheen isompia ostoksia. Eikä niitä kärryjä jaksa täysinä käsitelläkään, ovat uskomattoman kömpelöitä.
Joka tapauksessa haluaisin muistuttaa jokaista vielä sellaisesta asiasta, että JOKAINEN lapsi on yksilö. Vaikka laitettaisiin sata saman diagnoosin saanutta lasta tai ilman diagnoosia olevia lapsia riviin, niin montaa samoin eri asioihin reagoivaa sieltä ei löydy. Ja jos lapset ulkoisesti näyttäisivätkin reagoivan samalla tavalla, niin heillä jokaisella on omanlaisensa luonne ja historia. Heitä tulee jokaista kohdella yksilöllisten ominaisuuksien mukaisesti.
Kyllä kuulkaas veetuttais ja kovasti, jos joku tulisi neivomaan miten kasvattaa ja kohdella lastani jos julkisella paikalla hän alkaa oireilemaan tai saamaan pelkokohtauksen. Kukaan muu ei taatusti tiedä miten lastani pitää kohdella. Ja alkuperäisen kirjoittajan kanssa olen ehdottomasti samaa mieltä, että jos on pikkulapsi jonka kanssa kaupassakäynti onnistuu kun hän saa olla kärryissä, niin mitä siihen on kellään mitään sanomista???? Kyllä ne kaikki tuotteet on kaupassa niin ylipakattuja, ettei kärryistä varmasti tule ylimääräisiä pöpöjä ruokaan. Niin ja kaikki varmaan tietävät, että tuoreet vihannekset (jotka kuitenkin pakataan pusseihin punnitessa) tulee huuhdella, että se multa ja kura josta ne vihannekset on alunperin nostettu, olisi varmasti pois.

Joku varmasti näppäränä ja näsäviisaana heittää tähänkin, että on inhottavaa kun kengänpohjista tulee likaa. Totta kai se on inhottavaa. Daa, ei siitä olekaan kyse. Siksipä sinne kärryihin ei pitäisikään kurasaappaat jalassa mennä.

Ottakaa siis kanssakumppanimme järkikäteen. Siis se maalaisjärki. Antakaa lasten olla lapsia, juuri sellaisina kuin ovat ja niillä tarpeilla kuin HE tarvitsevat. Jos jotain on pakko purnata, niin vaikkapa niitä parkkipaikan käryttäjiä...[/QUOTE]

se on vaan sillä tavalla myös, että nkyään on näitä erityisiä joka toinen ja kaikki revitään opettajien selkänahasta. kyllähän sinä yhtä jaksat paapoa ja passata ja ei ota kovillekaan, saat varmasti siihen tukihenkilöä ja on fysioterpaiaa ja muuta. mutta tuota, opettaja on yksin monen kymmenen kanssa.

nykyään joka toinen on tällainen erityinen yksilö jolla on näitä omia tarpeita ja jota pitää ymmärtää. mihin se raja laitetaan ja milloin ne toiset kyllästyvät siihen, että nykyään etuillaan jopa linnanmäellä jonossa, kun ollaan niin erityisiä.

pitääköhän mun hakea jotain korvausta jostain, yh-äiti ei vienyt mua koskaan yhteenkään huvipuistoon. Ei varmaan tiennyt että ne on pakollisia. ei tullut traumoja, enkä tiennyt ennen tätä päviää, että uimahallit tai huvipuistot on jotain ihmisoikeuksia, En tajua tuota vieläkään ,kun surin osa maailman lapsista ei saa puhdasta vettä tai juoma.

jotkut änkeävät naiseten puolelle isojen miesten kanssa, kun ovat niin erityisiä. en ymmärrä eikä kaikkea tarvitsekaan.

toisten kunnioitus vaan puuttuu niin monelta, itse ollaan parempia kuin muut ja saa tehdä mitä haluaa.

Keittiönoita
Madicken04: Vieläkö nykyisin vanhemmille sanotaan, että heidän lapsensa ei tule ikinä pärjäämään muualla kuin laitoksessa? Tai että lapsi ei ikinä tule oppimaan sitä tai tätä? Toivottavasti ei sanota : / Hyvän ystäväni down-lapsi asuu palvelutalossa, mutta kun hän 30 vuotta sitten syntyi, vanhemmille ehdotettiin lapsen laittamista suoraan laitokseen. Kuitenkin tämä nuori nainen vammastaan huolimatta osaa käydä itse kaupassa, siivota asuntoaan (kun joku muistuttaa) jne. Jos hänet olisi laitettu heti alussa laitokseen, hän ei olisi oppinut niitä asioita, joiden vuoksi pystyy nyt palvelutalossa asumaan. Mun tyttärenikään ei muuten lääkärin mukaan olisi pitänyt ikinä oppia kävelemään :D

Vaikka lapsella olisikin jokin vamma, joka vaikuttaa kehitykseen, niin ei se silti tarkoita, että lapsen kehitystä ei kannattaisi tukea millään tavalla. Entä jos käykin niin, että se lapsi oppiikin jotain sellaista, millä voi olla vaikutusta hänen tulevaisuuteensa? Ihan jo pelkästään se, että lapsi oppii hillitsemään edes tietyissä tilanteissa ja edes jonkin verran omaa käytöstään, voi vaikuttaa ihan merkittävällä tavalla lapsen tulevaisuuteen.

Yhteistyössä