Erityisen halvalla vauvan kanssa selvinneet kertokaa niksinne!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja säästöniksit haussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

säästöniksit haussa

Vieras
Onko kokemuksia missä kaikissa asioissa olette säästäneet vauvojenne kanssa? Kun joka paikassa sanotaan että vauvan ensimmäinen vuosi maksaa maltaita. Onko se oikeasti muka niin? Tarvitseeko olla?

Kaikki vaihtoehtoihmiset, listatkaa mitä olette oikeasti tarvinneet ja mitä hankkineet! Mistä ei niin välttämättömästä taas voi karsia huoletta?

Kaikki mahdollinen käytettynä(tavarat,vaatteet jne).Ja niin,että esim. tuttipullot,tutit,vaipat(näistä kun ei tiedä vauvan kokoa/vaippamerkkiä välttämättä jos etukäteen kotiin ostaa valmiiksi),korvikkeet,rintapumput,kantoliinat,sitterit jne ostettu vasta sitten jos tarvii(eli käytännössä vaippakaupan kautta synnäriltä kotia),ei etukäteen.

-ei ostettu pinnistä vaan nukkui matkasängyssä joka oli jo valmiina (saa nykyään pohjan korokkeita näihinkin)

-ei hoitopöytää (sänky tai lattia ajaa saman asian tai jos on edestä täytettävä pesukone)

-halvat yhdistelmmät (ajoivat saman asian kuin kalliimmat)

-vaippoja tarjouksesta enenmmän kerralla ostettiin)

-vaatteiden kierrätys tuttujen kesken

-Teet itse ruoat

-jos korvikelapsi niin jauhe tulee halvemmaksi kuin valmiit tetrat

-sitteri jumppalelut yms kannattaa miettiä tarkasti onko tarvetta

No ei se niin kallista ole Vaunut/rattaat on kallein hankinta, jos ostaa ne käytettynä niin sitten turvaistuin.
Äitiyspakkaus ja kirpputori vaatetus, sekä täysimetys mahdollisimman pitkään.
kestoaippoja voi ostaa käytettynä, mutta itse käytin kertiksiä ei nekään niin kauheasti maksa, kun ostaa halvinta merkkiä niistäkin löytyy hyviä vaippoja.
Jos tuttia käyttää nekään ei maltaita maksa.
Muuta ei tarvi

Lapsen kanssa selviää oikeasti edullisesti, jos niin haluaa.
Kaikki mahdollinen rattaista lähtien käytettynä, vaatteet sun muut. Myös amme, potat jne.
Ja kestovaippailu säästää paljon. Hoitopöydän voi jättää ostamatta kokonaan.
Pinniskään ei käytettynä maksa juuri mitään, meillä muistaakseni 10 euroa.

Esikoisen kanssa selvittiin mielettömän halvalla...

- vaunut käytettynä (maksoi 20e)
- vaatteita saatiin käytettyinä ja osa lahjaksi isovanhemmilta (ei järjetöntä vaatemäärää missään vaiheessa, sen verran että selvisi pyykistä toiseen)
- ei matkasänkyä, hoitopöytää, sitteriä, hoitolaukkua...
- kaikki pienemmätkin hoitotavarat ostettiin sitä mukaa kun tarvi

Kun alkoi syömään kiinteitä annoin enimmäkseen purkkiruokaa, jos silloin olisin tehnyt itse kuten näillä seuraavilla niin olisi taas päässyt halvemmalla.

osta joitain juttuja jo ennen raskautta, jos tiedät haluavasi raskaaksi seuraavan puolenvuoden sisään. esim mä oon ostanu kestovaippoja ja vauvanvaatteita ihan sen vuoksi etten malta olla hankkimatta niitä, säästyypähän niiden ostamiselta sitten myöhemmin. kestovaipoissa säästää ehdottomasti, eikä tarvitse raahata vaippapaketteja joka kauppareissulla kotiin.

Meillä ei ensimmäinen vuosi ollut mitenkään erikoisen kallis. Tavarat ja vaatteet ostettiin käytettyinä. Ruoat on tehty itse koko ajan. eikä pelkästään säästön takia. Kannattaa ostaa vähän isompiakin perusvaatteita kirpparilta ja tarjouksista sillä just sopivaa kokoa on aina niin vaikee löytää.. Tai näin minusta ainakin tuntuu. Perus tarvikkeet kun hommaa eikä osta kaikkee mahdollista mitä vaan ois kiva lapsella olla säästää paljon. Turvaistuin kyllä todella kallis. Sillä en halunnut käytettyä kun ei tiedä onko ollu kolarissa yms.

Ei vauvaan oikeesti mene paljon rahaa!! Itsekin mietin ennen vauvan syntymää, että miten me pärjätään taloudellisesti ja sitten olikin suuri yllätys, ettei vauva kuluta juuri mitään. Alkuhankinnat toki maksaa, mutta nekin saa edullisemmin käytettynä. Itse ostin vaunut käytettynä (200 e), pinnasänky ja syöttötuoli saatiin sukulaisilta halvalla.

Ensimmäisten kuukausien aikana vauva kuluttaa lähinnä vain vaippoja. Jos imetys onnistuu, niin käytännössä vauvan ruoka ensimmäisen puolen vuoden aikana ei maksa senttiäkään. Oikeastaan ainoat pakolliset kulut on nuo vaipat, eikä niihinkään niin paljoa rahaa mene, ehkä 20-30 euroa kuussa ja kestoillen vielä vähemmän. Puolen vuoden jälkeen vauva alkaa maistella kiinteitä ja soseitten tekeminen itse on todella edullista.

Vaatteita tietysti tarvitaan, mutta niitä saa edullisesti kirpparilta. Äitiyspakkauksellakin pääsee jo pitkälle. Ja ihan varmasti vauva saa paljon lahjoja ja vaatteita sukulaisilta ja ystäviltäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ex vauvailija:
-ei ostettu pinnistä vaan nukkui matkasängyssä joka oli jo valmiina (saa nykyään pohjan korokkeita näihinkin)

-ei hoitopöytää (sänky tai lattia ajaa saman asian tai jos on edestä täytettävä pesukone)

-halvat yhdistelmmät (ajoivat saman asian kuin kalliimmat)

-vaippoja tarjouksesta enenmmän kerralla ostettiin)

-vaatteiden kierrätys tuttujen kesken

-Teet itse ruoat

-jos korvikelapsi niin jauhe tulee halvemmaksi kuin valmiit tetrat

-sitteri jumppalelut yms kannattaa miettiä tarkasti onko tarvetta
Näin meillä.

jotenkin yököttävä pino, oisko halvinta jättää lapsi kokonaan tekemättä jos kerran kaikessa pitää säästää. Itse ostan myös kirpparilta vaatteita, jos hyviä löytyy, enkä maksasis 800e vaunuista, mutta rajansa säästäväisyydelläkin

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
jotenkin yököttävä pino, oisko halvinta jättää lapsi kokonaan tekemättä jos kerran kaikessa pitää säästää. Itse ostan myös kirpparilta vaatteita, jos hyviä löytyy, enkä maksasis 800e vaunuista, mutta rajansa säästäväisyydelläkin

En ymmärrä? Onko se sitten paremi, että ostellaan kaikkea vauvantarviketta varalle ja sitten niitä ei tarvikkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

En ymmärrä? Onko se sitten paremi, että ostellaan kaikkea vauvantarviketta varalle ja sitten niitä ei tarvikkaan?

Ilmeisesti.
Minusta siinä ei ole mitään yököttävää, että miettii, mikä on järkevää rahankäyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

säästämisessä ei ole mitään pahaa, osa vastauksissta olikin järkeviä. mutta joistain vastauksista paistoi läpi ajatus että vauva ei saisi maksaa juuri mitään.
Nää on sitten niitä äitejä myöhemminkin jotka säästää aina lapsen menoista. Kerska kulutus on pahasta, mutta niin on vääristä asiosta säästäminenkin

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja rumaruu harmaana:
Imettämällä säästää pitkän pennin, kuin myös käyttämällä kestoliivinsuojia :)

Imettäminen ei valitettavasti ole asia, johon voi etukäteen vaikuttaa. Muuten hyvä säästövinkki.

Ei olekkaan mutta jos imetys on mahdollista niin se kannattaa sen sijaan että ostaisi korviketta

Mä halusin ehdottomasti hoitopöydän, koska en tykkää sängyllä kyyristellä. Kirppikseltä löysin sen peökän hoitopöydän tason ja sehän käy melki minkä lipaston päälle vaan, etei tarvinnut ostaa sitä alaosaa. ja myin muistaakseni samalla hinnalla sen pois, kun olin ostanutkin.
Sitterit, kävelytuolit ym. jumppalelut ei ole mitenkään välttämättömiä.
Ja kirpparilta ehdottomasti, meillä oli pelastusarmeijan kirppis, ja sieltä löysin just noita vauvan tarvikkeita ihan muutamalla eurolla.

Tietysti käytetyt vaatteet on meillä ollut se millä eniten säästää, mutta nyt tässä joku viikko sitten löysin kesä asusteita ja leluja halvalla vanhemmalle, esim lippalakki 4.75 ja hienon kylpytakinkin alle 10€ täältä https://luxyprice.com/fi/491-vauvat-lapset
Miinuksena postimaksut alle 100€ tilauksissa ja liian ihanat tuotteet (menee tili jos toinenkin) muuten suosittelen kaikkia lapsi ihmisiä tutustumaan

Yhteistyössä