Migreeni ja vauvan kanssa valvominen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja migreenistä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

migreenistä

Vieras
En ole raskaana vielä, mutta aihe mietityttää.

Kärsin aika pahasta migreenistä, jonka laukaisee erityisen herkästi valvominen ja katkonaiset unet. Onko muilla ollut vastaavaa ja miten heräilevän vauvan kanssa olette selvinneet? Auttaako raskaus migreeniin vai pahentaako sitä? Entäs imetyshormonit?

Migreenin tullessa välillä oksentelen ja olen yleensä koko päivän veto pois ja tuskainen kivun takia. En varmasti pysty olemaan vauvalle rakastava ja läsnäoleva äiti tuollaisina päivinä. Mites särkylääkkeet ja imetys?

Mietinkö liikaa ja stressaanko turhaan etukäteen?

Migenni voi toisaan muuttaa muotoaan raskauden takia. Mulla oli ennen puoltaväliä ja sen jälkeen ei ollenkaan. Synnytyksen jälkeen sain elämäni ekat auralliset migreenit ja sitten taas ei moneen kk mitään. Vauvan ollessa 9kk, ne alko sellasina että täsmälääkkeen takia lopetin imetyksen reilut 10kk iässä kun oli. Kokonaisuudessaan migreenit on harvenneet lapsen myötä eli parempaan menny. Toisilla se loppuu, toisilla alkaa jne...Onneksi ei niitä pahimpina valvomisaikoina ollu,kova väsymys on mulla laukaiseva. Mulla ei auta muu lääke kun täsmä ja niiden kanssa ei saa lainkaan imettää. Raskausaikana sain vain panadolia tai panacodia, jossain kohtaa buranaakin. Ei ne vaan auttaneet yhtään.
Sanosin että jos lapsen haluat, anna tulla. Sitä ei voi tietää miten migreensi käyttäytyy ja turha stressata.

Itse kärsin myös pahasta migreenistä. Minulla on kaksi lasta ja molempien raskausaikana kärsin migreenistä harvemmin kuin yleensä (vaan pari kertaa). Myös imetysaikana mulla on ollut migreeniä harvemmin kuin yleensä, mutta nyt kuopuksen kanssa kohtauksia on tullut useammin ku esikoisen kanssa just valvomisen takia :/.. Eli valvominen laukaisee myös mulla migreenin, mut ite oon saanut usein estettyä tulossa olevan migreenin menemällä päikkäreille (koska isovanhemmat auttaa onneksi lastenhoidossa). Jos sullakin päikkärit auttaa, niin uskoisin, että yhden lapsen kanssa pystyisit hyvin nukkumaan päikkäreitä :). Ja ite en ollut esikoisen kanssa lainkaan väsynyt, koska esikoinen oli tosi hyvä nukkumaan.
Mun muistaakseni raskausaikana ei saa vetää muita lääkkeitä kuin Panadolia ja Buranaa (joillain raskausviikoilla). Imetysaikana on muistaakseni sama juttu migreenilääkkeiden osalta, tai ainakaan mä en saa ottaa omaa migreenilääkettäni (eikä Panadol tai Burana auta). Tai siis en oo varma voiko joitain lääkkeitä käyttää, jos pumppaa maidon pois (löytyy googlettamalla). Ite on kokenut sen liian työlääksi ja päättänyt kärsiä migreenikohtaukset imetysajan. Pari kertaa on kyllä ollut niin järkky olo, et oon päättänyt lopettaa imetyksen siihen paikkaan ja lähteä hakemaan lääkkeitä. Mut hyvin siitäkin on lopulta selvitty, oon imettänyt kuopusta nyt 10 kk..

Kyllä se vauvan kans menee, voi vaan köllötellä ja odotella että olo paranee. Taaperon kans taas on vauhdikkaampaa, mutta sitten imetys ei enää estä kunnon troppien käyttöä.

Elämäni kovimman migreenin sain tokan synnytyksen jälkeen, samana päivänä - silloin ois menny sormi suuhun, jos ei ois oltu sairaalassa, missä kätilö pystyi pumppaamaan mut täyteen lääkettä joka ei haitannu imetystä. Vei kivun täydellisesti, aura vaan jäi.

Minulla oli raskausaikana todela paljon migreeniä vaikka ennen raskautta ei ole ollut kuin muutaman kerran vuodessa. Mutta onneksi synnytyksen jälkeen ollut vain yksi kohtaus. Ja synnytyksestä on jo 4,5 kk. Tuolloin sain onneksi anopin hälytettyä apuun vauvan hoidossa ja pääsin itse pimeään huoneeseen makaamaan. Mulla on kanssa migreenissä tuota oksentelua, enkä kestä ollenkaan ääniä tai valoa kohtausten aikana.

Mulla raskausajan alussa oli paljon migreeniä, mutta sen jälkeen ne pysyivät pois vauvan syntymään asti. Imetysaika oli ihan hirveää. Migreeniä oli pahimmillaan 4 kertaa kuussa, mutta typpillisesti 2 kertaa. Kohtaukset kesti 3 päivää. Mulle määrättiin panacodia mutta se vaan pahensi oloa. Muistan vieläkin miten makasin maassa ja välillä nousin lusikoimaan lapsen suuhun ruokaa. Mutta silti imetin kumpaakin vuoden ja jos minulta kysytään muistoja vauva-ajoilta niin muistot liittyy kaikkeen muuhun kun migreeniin. Täsmälääkkeistä ei ainakaan silloin ollut tutkittua tietoa, mutta niitä pystyi käyttämään imetysaikana jos piti 24 h varoajan. Minä tein itse virheen enkä totuttanut lapsia tuttipulloon.

Mulla on kuukautiskiertoon voimakkaasti sidoksissa oleva migreeni, se oireelee alkuraskaudessa mutta myöhemmin hyvin vähän, samoin imetyshormonit on pitäneet sen poissa kunnes kuukautiset on alkaneet.

Täsmäläälkeitä ei vissiin imettäessäkään saa käyttää(eikä raskauden aikana) buranaahan saa käyttää raskauden kahdella ekalla kolmanneksella satunnaisesti ja imettäessä vapaasti. Panadolia tietysti koko ajan.

Mun migreeni paheni raskausaikana ja synnytyksen jälkeen. Jouduin muutaman kerran ambulanssilla sairaalaan pahojen kohtausten takia. Lopulta jouduin lopettamaan imetyksen että pystyin käyttämään migreenilääkkeitä.

Raskaana ollessa ei luojan kiitos ollut yhtäkään kohtausta. Synnytyksen jälkeen taisi olla pari ja siihen loppui. Imetän edelleen ja heräilen öisin, mutta eipä oo kuulunut *kop kop koputan puuta*.