Erittäin ahdistava huonekaveri synnytysvuodeosastolla - muilla vastaavia kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minttu-Maria"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minttu-Maria"

Vieras
Alan nyt vasta ymmärtää kuinka ahdistava synnärikokemus oikeastaan oli. Eipä sitä ole hirveästi ehtinyt viimeisen 6kk:n aikana miettiä vauvan kanssa touhuillessa. Nyt kun arki alkaa jo sujua ja helpottaa niin aloin tässä eräänä päivänä miettiä, että voi taivas mikä tapaus mun huonekaverini olikaan ja mitenköhän he on pärjänneet... ja ennen kaikkea miten hänen VAUVA on pärjännyt :(

Tässä muutamia asioita: Huonekaveri synnytti yöllä ja tuotiin huoneeseen, hoitaja sanoi että vaippaa ei tarvitse vaihtaa. Valvoin koko yön, kun kuuntelin naisen lörpöttelyä ja vaipanvaihtoharjoittelua (esikoinen hänellä kuten minullakin). No, tämä aika pientä. Sitten alkoi imetysharjoittelu ja AINA ÖISIN. Vauva ei osannut imeä tai naisen rinnoissa oli jotain ongelmaa, mutta lopputulos jokatapauksessa se, että koko yö huutoitkua, tyrskimistä, tukehtumisen ääniä, ja naisen loputonta lörpöttelyä/hyssyttelyä/kuiskuttelua vauvan itkiessä suoraa huutoa ja kakoessa. Aamuisin hän tupsahti sermin takaa esille pöllähtäneenä silmät pystyssä ja hyviä huomenia toivotellen. Me kaksi muuta huonekaveria katsoimme ällistyneinä kun tämä tapaus alkoi hyväntuulisena rupatella niitä näitä aivan kuin koko yö ei olisi mennyt valvoessa! Päivät menivät sitten hänen kuorsaustaan kuunnellessa - koko huone tärisi, uskokaa huviksenne. Eipä siinä kovasti päiväunia muut nauttineet.

Ja seuraavana yönä taas valot päälle ja sama vauvan huudatus jatkui. Kerran sanoin hienovaraisesti, että voit toki pyytää lisämaitoa jos oma maito ei vielä ole noussut johon hän tokaisi, että "kyllä mulla tulee maitoa!". Ok. Kerran sanoin hoitajalle, että täällä ei olla kahteen yöhön nukuttu, johon hoitaja totesi, että no hän tuo korvatulpat sulle ja vie vauvan kansiaan niin saat nukkua. Eli se siitä, en tietenkään antanut viedä vauvaa pois vierestä. Kolmannen valvotun yön jälkeen olin niin rauniona, että totesin hoitajalle lähteväni nyt kotiin.

Aivan kammottava tapaus - omasta mielestäni ei aivan normaalilla järjellä varustettu. Tässä vain jotain, oli muutakin ällöttävää yksityiskohtaa, mutta en viitsi kertoa jottei tunnisteta. Toivottavasti vauvalla kuitenkin kaikki hyvin :(

Jotkut vauvat valvovat yöllä, jotkut päivällä. Eipä sitä vastasyntyneen unirytmille paljoa voi. Eiköhän huonekaverisikin vauva jo nykyään nuku öisin ja valvo päivisin, jos siitä olit huolissasi :)

Ens kerralla sit korvatulpat ja sellaset 'silmälaput' yöksi mukaan, mulla on ollut joka kerta! :) Ja jos kaikki menee hyvin niin sieltä pääsee pois ihan 6h synnytyksestä.

Mulla pahin kokemus oli kakkosen kanssa, huonekaverin appiukko istui sänkyni päätyyn kun huone oli niin täynnä porukkaa.. Kello näytti puolta yhdeksää illalla. Siitä jo kehtasin vähän valittaa ja hoitaja tulikin sitten tyhjentämään huoneen että pääsi edes suihkuun rauhassa.

En nyt oikein ymmärrä, mikä tuossa oli ahdistavaa. Tuollaista se on ollut kaikkien 3 synnytykseni kanssa, sekä oma vauva on itkenyt ja ähissyt yöt, samoin huonekaverien, yhtä aikaa ja erikseen. Jos meinaa saada imetyksen hyvään alkuun, niin silloin sitä rintaa vaan sinnikkäästi tarjotaan vauvalle ja sitä maitoa alkaa tulemaan. Itselläni on maito noussut vasta 3. päivänä synnytyksestä, eikä vauvani ole saaneet tippakkaan korviketta. Se vastasyntyneen vatsalaukku on nuppineulan pään kokoinen alkuun, joten jo pari tippaa maitoa riittää.

Kovasti se munkin vauvani harjotteli ja söi öisinkin, eihän se tienny että huonekaveri ois varmaa halunnu nukkua. Tosin en ääneen vauvalle jutellu öisin. Mutta että ei synnärillä mennä normiosastotahtiin jossa yö on yö ja nukutaan. mä taisin olla se meidän huoneessa joka oli yön jälkeen silmät pystyssä ja pölähtäny. Naapurin vaavi se nukku ja heräs välillä syömään.

En ymmärrä mikä ongelma on hyvätuulisuudessa ja vauvalle lepertelyssä. Olisiko huonetoverisi pitänyt olla kiukkuinen ja äikäinen ja tiuskia vauvalle ja muille? Olisiko sitten ollut parempi? Varmasti ovat hyvin pärjänneet, eikä kukaan ole seppä syntyessään.

Kyllä minunkin huonekaverin vauva huusi sen ainoan yön mitä siellä olin. Maitoa ei tullut vissiin tarpeeksi ja sai lisämaitoa mutta huuto jatkui kuitenkin. Mutta mitä sitten, semmosia ne vauvat on, eikä tilanne mua ahdistanut.

Ei tuo niin pahalta kuulosta, kun vertaa ekakertalaiseen, jonka vauva parkui ja joka parkui itsekin. Vauva parkui kai kuumuuttaan, kun oli synnytyksen jälkeen kiedottu kapaloon ja tuplamyssyt päähän ja äiti piti siinä sitten jatkuvasti. Kyseinen ihmetteli mm. mitä tehdä lapsen kanssa, kun hänen pitäisi käydä vessassa. Lisäksi hän soitteli kaikille mahdollisille tutuille ja pyysi näitä kertomaan taas uutiset muille ja puhelin pirrasi jatkuvasti. Oli sitten aivan ihmeissään, kun kaikki aika meni puhelimessa. Hoitajien lisämaidon ehdotus oli sitten oma shownsa.

Turha valittaa, kun et itsekään sitä vauvaasi voinut kansliaan laittaa, että olisit saanut nukkua. Meidän yökukkuja kakkosta hoitsut heijailijat vaunuissa yöllä, aamuhoitaja aina huolissaan ihmetteli, kuinka vauva ei aamulla sitten herännyt aikaisin. Ei kai herännyt, kun oli yön valvonut. Mies sitten valvoi kotona kesäyöt vauvan kanssa, herätteli minut syöttämään.

Miten sä käänsit negaksi sen että äiti lörpötteli aamulla vauvalle kuin ei olisikaan valvonut koko yötä? Pidemmän päälle tietysti voi käydä raskaaksi mutta hei, vauva oli parin päivän ikäinen!

Minä ymmärrän hyvin ahdistuksesi. Aivan hirveää jos ei saa itse nukkua ja levätä synnytyksen jälkeen ja jos on noin outo huonekaveri. Pieni huone ja täynnä itkua, ymmärrän.

Ihme vastauksia olet saanut. Ihmisiltä on näköjään kadonnut kyky ottaa muut ihmiset huomioon.

On todellakin törkeää, jos menee yöllä sytyttämään valot ja höpisee ääneen, kun muut yrittävät nukkua. Jokaisen normaalijärkisen pitäisi ymmärtää, että yöllä ollaan hiljaa, eikä valoja sytytellä. Näin vauvakin oppii yön ja päivän rytmin. Jos tällä tapauksella oli työssäkäyvä mies, niin voi ukkoparkaa. Jos halusi säilyttää mielenterveytensä, niin meni varmaan nukkumaan toiseen huoneeseen.

Voi hyvää päivää taas. Miten jonkun toisen ihmisen positiivisuus voi olla ahdistavaa. Olisit nyt edes sitten kertonut että mitä ne ällöttävät yksityiskohdat oli, kun ei me muut ymmärretä mikä tässä jutussa niin ahdisti?!

No mäkään en nähnyt tuossa mitään ongelmaa - mulla oli kerran päinvastainen tapaus: vauvansa huusi öisin ja rouva kuorsas itse niin ettei herännyt siihen. Jouduin kokoajan soittamaan kellolla hoitajia herättämään naista syöttämään ja hoitamaan vauvaansa. Hoitajat ehdottivat että voisivat ottaa vauvan kansliaan edes hetkeksi että "koko huone saa nukkua" eli siis minäkin, mutta äiti vastusteli että ei viedä, hän pitää vierihoidossa, vaikka ei siis edes hoitanut! Itselläni oli kuumetta ja kotona pieniä lapsia odottamassa joten olisin lepoa kaivannut.

Yhteistyössä