ERISTÄMÄLLÄ RANKAISU


Moi äidit ja erityisesti lastentarhaopettajat!

Mitäs mieltä olette siitä kun päiväkodeissa rankaistaan lasta eristämällä muista lapsista? Eli kun kysymyksessä on tottelemattomuus, joka itse asiassa on tapahtunut sijaisen/työllistetyn (joka ei siis ole vastuu henkilö) aikana, ja on todettu olevan kyseisten aikuisten vika, mutta lasta kuitenkin syytetään ja rankaistaan. Kun olen kuullut että tuo ennen niin paljon käytetty eristäminen ei ole lapselle hyväksi, eikä sopivaa.
Onko kenelläkään muilla kokemuksia? Itselläni kun ei ole ongelmia saada lasta tottelemaan, päinvastoin tuntuu olevan 'liiankin' kiltti lapsi.

-Huolestunut
 
Janni79
minua häiritsi lapseni 3,5v ollessa tarhassa (viime vuonna oli 3kk), että jos ei esim. syönyt ruokaansa tai oli muuta "tottelemattomuutta" että uhattiin heti että joutuu palleroihin, eli vauvojen ryhmään. oma tyttöni ei ollut ikinä ollut palleroitten ryhmässä joten hän kotona kyseli peloissaan että mitä siellä tapahtuu jos sinne joutuu. muut lapset jotka olivat olleet vauvasta asti tarhassa olivat niin ylpeitä siitä että olivat "urallaan edenneet" isompien ryhmään, etteivät sen takia sinne halunneet enää.

no, teinpäs karhunpalveluksen hoitajille ja kerroin että palleroissa saa hoitaa ja leikkiä vauvojen kanssa, mistä tyttöni tykkää kovasti. ehkäpä ryhmän paine tai jokin muu sai käyttäytymään tarhassa eikä ikinä palleroihin joutunut/päässyt.


 
Olen ollut päiväkodissa töissä ja opiskelen lastentarhan opeksi.. On vaikea ottaa kantaa tilanteeseen kun ei tiedä mitä on tapahtunut saatikka sitä mitkä asiat ovat päiväkodissa olleet vaikuttamassa asiaan... Yleisesti ajatus lapsen eristämisestä on minun mielestäni huono ja turhan kova rangaistus lapselle! Etenkin silloin jos lapsi ei varsinaisesti ollut edes vastuussa tapahtuneesta (vaan joku sijainen?). Valitettavasti päiväkotielämässä sattuu väärinymmärryksiä, mutta aikuisten (työntekijöiden) on mielestäni myös osattava kantaa vastuunsa myös sillä tavoin, että selvittää lapsen kanssa tilanteeseen johtaneita kysymyksiä ja tarvittaessa pyytää lapselta anteeksikin.. Tosiaan, kun ei tiedä yhtään tilannetta on vaikea kommentoida... Itse yritän lasten kanssa selvitellä tilanteet sillä tavoin, että ketään ei minnekkään eristetä vaan ihan muilla keinoilla. Kyllähän nyt aikuisen pitäisi lapselle "pärjätä" muutenkin kuin pakkokeinoja käyttämällä! Toivottavasti olette saaneet lapsen kanssa tilanteen selviteltyä myös (tai ainakin) kotona.. :hug:
 
Täälläpä toinen lto vastaa vajaan 10 vuoden työkokemuksella.

Minusta riitatilanteesta poisvieminen on joskus ihan paikallaan. Jos esim. tilanne on ollut se, että sijainen ei ole saanut porukkaa aisoihin ja tilanne on alkanut ryöstäytyä käsistä. Lapsethan huomaavat nopeasti, jos joku aikuinen ei saa heille järjestystä, ja fiksutkin lapset saattavat heittäytyä ihan mahdottomiksi. Silloin melkein paras keino on viedä pahimmat riitapukarit eri huoneeseen rauhoittumaan. Tuskinpa tästä nyt kukaan mitään traumoja saa. Tilanne pitää tietysti myös selvittää keskustelemalla, ja kahdestaan lapsen kanssa eri huoneessa tämä onnistuu parhaiten. Lopuksi sitten pyydetään anteeksi.

Jos eristäminen on ollut yksin laittamista johonkin suljettuun tilaan, se on mielestäni väärin.
 

Yhteistyössä