O
"Onneli"
Vieras
Kun minä löysin mieheni tai hän löysi minut, keskusteltiin siitä, mitä mieltä kumpikin on naimisiinmenosta ja lastenhankinnasta, sen enempää ei keskusteltu tulevaisuudesta. Yhteen muuttaessamme asuimme molemmat kerrostalossa. Ensimmäinen yhteinen koti (se missä mies asui aikaisemmin yksin) oli levottomalla alueella ja siitä mies valitti välillä siitä rötöstelystä ja sanoi ettei siellä voi asua. Muutimme parin vuoden päästä hyvämaineiselle kerrostaloalueelle, jossa oli paljon rauhallisempaa muuten, mutta seinänaapureiden äänet kuuluivat paremmin. Sen jälkeen mies on alkanut valittaa kuinka paljon vihaa kerrostaloasumista ja vääntää kaikki elämän ongelmat siihen liittyviksi. Omakotitalossa olisi kaikki paremmin. En minäkään niistä äänistä pidä ja ottaisin mielelläni oman pihan, mutta minusta meidän asuntomme on kiva ja naapureista kuuluvat äänet varsin siedettäviä. Nyt on alkanut vaikuttaa siltä, että mies haluaisi hinnalla millä hyvänsä omakotitalon jostakin mahdollisimman kaukaa muusta ihmisasutuksesta. Meillä ei ole varaa rivariin saati sitten omakotitaloon. Mies katselee kuitenkin vanhoja taloja, etsien ne kaikista halvimmat ja varmaan homeisimmat tapaukset. Vielä ei ole tullut vastaan mitään sellaista, mihin saataisiin lainaa (mies on vielä työtönkin tällä hetkellä), mutta ehkä joskus vielä tulee. Minun työpaikkani on kaupungissa ja työmatkoista tulisi varmasti niin pitkiä ja hankalia, että minun olisi pakko hankkia ajokortti ja auto, mitä en missään tapauksessa halua. Jos itse saisin valita, asuisin myös pienessä omakotitalossa, mutta ehdottomasti kaupunkialueella (ehkä pienessä naapurikunnassa). Mies haluaisi korpeen. Kumpaankaan ei ole varaa eikä luultavasti tule olemaankaan, joten minä saan varmaan kuunnella valitusta seuraavat 30 vuotta. Ei kiva. Välillä ajattelen etten jaksa ja otan eron, mutta tykkään kuitenkin tosi paljon miehestäni ja silloin kun on mukavaa, on tosi mukavaa. Pieni lapsikin meillä on, joka rakastaa isäänsä.
Olisi kiva kuulla miten muilla on mennyt, onko tullut eroja erilaisten unelmien takia ja minkälaisia kompromissejä olette löytäneet. Meillä tilannetta helpottaisi jos saisimme hankittua pienen kesämökin maalta. Siihen saattaa olla joskus varaa, mutta ei välttämättä.
Olisi kiva kuulla miten muilla on mennyt, onko tullut eroja erilaisten unelmien takia ja minkälaisia kompromissejä olette löytäneet. Meillä tilannetta helpottaisi jos saisimme hankittua pienen kesämökin maalta. Siihen saattaa olla joskus varaa, mutta ei välttämättä.