Erään Maijan tarina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kempeleen tyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kirja ilmestyy huhtikuussa (kustantaja Kirjapaja). Siinä kerrotaan miten lestadiolaisperheen kuopus joutui 7-vuotiaasta lähtien sukulaismiesten raiskaamaksi toistuvasti.

Miksi kukaan ei asiaan puuttunut, se on minulle jäänyt mysteeriksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kempeleen tyttö;25826339:
Miksi kukaan ei asiaan puuttunut, se on minulle jäänyt mysteeriksi.

Siksi että omassa yhteisössähän ei voi tapahtua mtiään väärää. ja jos tapahtuukin niin sehän on anteeksi pyydetty ja annettu. Sen jälkeen asiasta ei ole lupa enää puhua kenellekään. Ei uhrikaan saa puhua.

Etniset vanhoillislestadiolaiset?

Koska vanhoillislestadiolaisuus omaksutaan pääsääntöisesti yhteisön jäsenyyden kautta jo varhaislapsuudessa, ja siitä muodostuu siten osa persoonallista minuutta, voidaan puhua etnisistä lestadiolaisista. Käsite “etninen lestadiolaisuus” koskee kaikkia lestadiolaisuuteen kasvaneita, siis sekä liikkeessä yhä olevia että siitä irrottautuneita.

Etniset vanhoillislestadiolaiset | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

En ole kuullut, että rauhanyhdistys olisi erottanut lestadiolaisliikkeestä ulos yhtäkään niistä äijistä, jotka ovat paljastuneet omien tyttäriensä,taikka sukulaislasten, raiskaajiksi.

Mistä syystä ensimmäinen vl naispappi Mari Leppänen ei rauhanyhdistyksen mukaan kuulu enää "Jumalanvaltakuntaan", mutta nämä lastensa elämän pilanneet vl isät saavat jatkaa talostelua "jakamattomassa rakkaudessa"?

Miten vinksahtantu on vanhoillislestadiolaisten oikeudentaju?

[QUOTE="Justiina";25851898]En ole kuullut, että rauhanyhdistys olisi erottanut lestadiolaisliikkeestä ulos yhtäkään niistä äijistä, jotka ovat paljastuneet omien tyttäriensä,taikka sukulaislasten, raiskaajiksi.

Mistä syystä ensimmäinen vl naispappi Mari Leppänen ei rauhanyhdistyksen mukaan kuulu enää "Jumalanvaltakuntaan", mutta nämä lastensa elämän pilanneet vl isät saavat jatkaa talostelua "jakamattomassa rakkaudessa"?

Miten vinksahtantu on vanhoillislestadiolaisten oikeudentaju?[/QUOTE]

Tuskinpa niitä erottamisia välttämättä julkaistaan.
Ihan ei-lestadiolaisena uskovana sanon, että naisten johtava asema seurakunnissa on hiukan Raamattua vastaan, koska siellä on annettu tämä VASTUU miehille, varmasti hyvästä syystä. Monissa muissa herätysliikkeissä kuin lestadiolaisuudessa naiset eivät myöskään johda seurakuntia, mutta saavat kyllä toimia puhujan tehtävissä. Ymmärtääkseni naisia ei hyväksytä puhumaan tai saarnaamaan vl-liikkeessä. Tämä on voinut aiheuttaa paineen purkautumista naispappeuteen päin.
Kaiken kaikkiaan vl-liikkeen kannattaisi luopua liiasta patriarkaalisuudesta ja antaa myös naisille mahdollisuus toimia hengellisissä tehtävissä. Näin voisivat välttyä myös siltä, että naiset alkaisivat näin radikaalisti srk:n johtajiksi pappeuden kautta.

Samalla tavalla ne muutkin vaikenee kuin lestadiolaiset.

Mutta vain lestadioaliset opettaa vastoin rikoslakia, että rikostapauksissa ei saa tehdä ilmoitusta viranomaiselle. pitää vain jäädä odottamaan että rikoksen (maallikko-)rippi-isälle tunnustanut älyää ja suostuu itse ilmoittamaan oman rikoksensa viranomaiselle.

Tätähän pedofiili ei koskaan tee koska hän ei edes pidä itseään rikollisena.

Tällaset tapaukset on äärettömän ikäviä! Tapahtui kenelle tahansa. Olen itse lestadiolainen ja kerran rikosilmoituksen tehnyt kyseisestä asiasta. Sano kuka mitä tahansa, tiedän tehneeni oikein. En ymmärrä miksi jotkut käyttävät uskoa väärin ja hyväksi, koska sama laki koskee meitäkin. Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä (uskonikin takia) että hyväksikäyttäjä ei ole oikeasti lestadiolainen. Pitää vaan kulkea joukon mukana että pääsee helpolla kun saa anteeksi... Sairasta!!!

Mun mielestä Jumala ei sallikaan. Pedofiilihän on ihan täys peto! Sairas peto, en pidä edes ihmisenä.. Ajattelen näin että pedofiilin PITÄÄ kärsiä elämässä tuomio, mutta kärsii pahasti vielä kuoleman jälkeenkin. Uskon Jumalaan ja siksi osasta saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta raamatussa lukee jotenki näin, "joka tekee pahaa yhdellekkään näistä pienimmistäni, olisi parempi kuin laitettais myllynkivi kaulaan ja upotettaisiin merten syvyyksiin". Tiedän, että osa ei ajattele tällätavalla, mutta mun mielestä Jumala ei haluaisi pahan tapahtuvan.

Mun mielestä Jumala ei sallikaan. Pedofiilihän on ihan täys peto! Sairas peto, en pidä edes ihmisenä.. Ajattelen näin että pedofiilin PITÄÄ kärsiä elämässä tuomio, mutta kärsii pahasti vielä kuoleman jälkeenkin. Uskon Jumalaan ja siksi osasta saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta raamatussa lukee jotenki näin, "joka tekee pahaa yhdellekkään näistä pienimmistäni, olisi parempi kuin laitettais myllynkivi kaulaan ja upotettaisiin merten syvyyksiin". Tiedän, että osa ei ajattele tällätavalla, mutta mun mielestä Jumala ei haluaisi pahan tapahtuvan.

Minä olen saanut sen käsityksen, että kristinuskon mukaan Jumala armahtaa jokaisen joka uskoo Häneen. Siis pedofiilin ja insesti-isänkin. Hekin pääsevät kristittyjen taivaaseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Käsitinkö oikein?;25877034:
Minä olen saanut sen käsityksen, että kristinuskon mukaan Jumala armahtaa jokaisen joka uskoo Häneen. Siis pedofiilin ja insesti-isänkin. Hekin pääsevät kristittyjen taivaaseen.

joka katuu ja pyytää anteeksi syntejään. Niin Jumalalta kuin siltä jota vahingoittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Käsitinkö oikein?;25877034:

Itse en henk.koht. Usko että pedofiili tai insesti voi olla oikeasti lestadiolainen, koska eivät yleensä myönnä tekevänsä väärin, ja pyytävät anteeksi että pääsee nopeasti tilanteesta ulos. Käyttävät anteeksi antamista väärin. Jos haluavat tehdä oikein, niin menisivät itse poliisi laitokselle kertomaan eikä valehtelis/vähättelis..
Minulle on opetettu lapsena että valehtelu on väärin sekä rikoksen peittely.. Jos lapsena rikottiin jotain naapurista tai kiusattiin jotain, mentiin äidin kanssa pyytämään anteeksi ja myönnettiin olevamme jutu takana.

"Minä olen saanut sen käsityksen, että kristinuskon mukaan Jumala armahtaa jokaisen joka uskoo Häneen. Siis pedofiilin ja insesti-isänkin. Hekin pääsevät kristittyjen taivaaseen. "

[QUOTE="vieras";25877132]joka katuu ja pyytää anteeksi syntejään. Niin Jumalalta kuin siltä jota vahingoittanut.[/QUOTE]

ja jos Anders breivik kärsii oikeuden tuomionsa ja lisäks pyytää anteeksi murhaamiensa nuorten läheisiltä, niin sinäkin tapaat Anders breivikin sitten kuoleman jälkeen taivaassa. Anders Breivikillläkin on siis tiedossa hyvä osa, jos hän pyytää anteeksi. Niinkö?

Mutta sen sijaan se ehkä ateisti demariperheen tyttö tai poika, jonka Anders breivik ampui kuoliaaksi, se nuori löytää itsensä helvetin tuskista kuoleman jälkeen.

Kas tällä lailla opettaa kristinusko.

Tällaset tapaukset on äärettömän ikäviä! Tapahtui kenelle tahansa. Olen itse lestadiolainen ja kerran rikosilmoituksen tehnyt kyseisestä asiasta. Sano kuka mitä tahansa, tiedän tehneeni oikein. En ymmärrä miksi jotkut käyttävät uskoa väärin ja hyväksi, koska sama laki koskee meitäkin. Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä (uskonikin takia) että hyväksikäyttäjä ei ole oikeasti lestadiolainen. Pitää vaan kulkea joukon mukana että pääsee helpolla kun saa anteeksi... Sairasta!!!

Olet toiminut oikein. Se ei ole välttämättä ollut sinulle helppoa.

Se on ollut tyrmistyttävää lukea, että lestadiolaisia hyväksikäytön uhreja eivät ole suojelleet edes heidän omat vanhempansa.

Minnan kohtalosta on ollut iso juttu Helsingin Sanomissa:
Hyväksikäytetty Minna – valtakunnansyyttäjä ottanut asian selvitettäväksi | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

"Sanoin, että nyt tiedän, mitä te olette minulle tehneet. Tiedän, että te aikuiset miehet olette syyllisiä lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Yksi heistä pyysi heti anteeksi ja sanoi, että tästä ei sitten tarvitse enää puhua, kun asia on näin sovittu ja vaimolleni et saa kertoa mitään. Toiset vähättelivät tekojaan."

"Johtokunnan kokouksen jälkeen minulle kerrottiin, että Anssi on pyytänyt ja saanut anteeksi. Asioista ei enää saisi puhua, ne olivat nyt anteeksi annettuja ja niitä ei enää ollut."

"Isä varoitti asioiden puhumisesta poliisille. "Jos meinaat poliisille asiat viedä, niin sinä, sinun miehesi ja lapsesi siitä joutuvat kärsimään. Häpäiset itsesi ja perheesi ja pilaat myös omien lastesi elämän."

"Menin puhumaan asiasta puhujalle, joka oli siviiliammatiltaan poliisi. Hän sanoi, että tekijät ovat kukin tahoillaan voineet pyytää asiaa anteeksi, joten siitä ei silloin voi eikä kannata puhua"

"Yhdistyksemme puheenjohtaja soitti ja kertoi yhden hyväksikäyttäjän olleen häneen yhteydessä. He halusivat järjestää kokouksen, jotta asiat voitaisiin sopia niin kuin uskovaiset tekevät."

"Puheenjohtaja sanoi, että saisin nyt korjata tekoni ja pyytää anteeksi, niin ne asiat unohdetaan, niin kuin niitä ei olisi koskaan ollutkaan."

"Puhuja sanoi, etten missään nimessä saisi viedä asiaa poliisille, koska "yhteisömme maine kärsisi siitä ja se olisi raskas prosessi, jota sinäkään et ehkä kestäisi". Puhuja oli helpottunut siitä kun kuuli, etteivät vanhempani halua tehdä rikosilmoitusta. Puhuja kehotti minua keräämään voimia, että saisin puhuttua tekijöiden kanssa ja saisimme sovittua asiat."

"Rauhanyhdistyksessä oli puhuja, jota eoäiltiin lapsiin kohdistuvasta seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Puhuja sai tukea ja ymmärrystä. Seuroissa hänen ympärilleen kerääntyi ihmisiä tukemaan häntä. Ihmiset kokivat, että julkisuudessa sanotut asiat eivät olleet totta tai ne olivat liioiteltuja. Puhuttiin, että tämä puhuja oli joutunut ajojahdin kohteeksi ja hän tarvitsi tukea."

"Terapeuttini sopi SRK:n puheenjohtajan kanssa keskustelutuokiosta, jossa myös hän olisi mukana. Puheenjohtaja kuunteli minua. Traumaterapeuttini kysyi, mitä ja milloin puheenjohtaja aikoo tehdä asialle. Siihen emme saaneet selkeitä vastauksia. Kuukausiin asiasta ei kuulunut mitään. Puheenjohtaja kertoi hänellä olleen kiireitä ja lomia, joten asian käsittely oli siksi venynyt."

Kirjasta Maijan Tarina