Erään Maijan tarina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kempeleen tyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse olen sitä mieltä, että tuollaiset pedofiilit/inestit on mieleltään sairaita ja niiden hommia ei missään nimessä pidä hyväksyä. Oikein puistattaa nuo jutut. Itse tiedän yhden hyväksikäyttäjän ja hän on narsistinen ja veikkaan, että aika moni muukin tietää kyseisen henkilön. Varsinkin vanhoilislestadiolaissa piireissä. Ja en ymmärrä sitä, että miksi uhrit menevät puhujille yms. kertomaan siitä. Mielestäni suoraan poliiseille yms. Ja suoraan vankilaan hyväksikäyttäjä ja korvauksia maksamaan uhrille.

En hyväksy siis lainkaan tälläisiä tapauksia, olkoon ne sitten vl tapauksia tai jonkun muun uskontokunnassa olevia tapahtumia.

-vl

Itse olen sitä mieltä, että tuollaiset pedofiilit/inestit on mieleltään sairaita ja niiden hommia ei missään nimessä pidä hyväksyä. Oikein puistattaa nuo jutut. Itse tiedän yhden hyväksikäyttäjän ja hän on narsistinen ja veikkaan, että aika moni muukin tietää kyseisen henkilön. Varsinkin vanhoilislestadiolaissa piireissä. Ja en ymmärrä sitä, että miksi uhrit menevät puhujille yms. kertomaan siitä. Mielestäni suoraan poliiseille yms. Ja suoraan vankilaan hyväksikäyttäjä ja korvauksia maksamaan uhrille.

En hyväksy siis lainkaan tälläisiä tapauksia, olkoon ne sitten vl tapauksia tai jonkun muun uskontokunnassa olevia tapahtumia.

-vl

Mitä sinä olet tehnyt sen hyväksi, että rikoksia peittelevästä rippiopetuksesta luovuttaisiin?

Kun tyttö aikuistuttaan yritti saada tekijät vastuuseen, rauhanyhdistyksen puheenjohtaja piti anteeksipyytämistä parhaana ratkaisuna.

Kun hyväksikäytetyn Maijan puoliso yritti keskustella asiasta paikallisen rauhanyhdistyksen puheenjohtajan kanssa, että syylliset olisi saatu oikeuden eteen, mitä tapahtui?

puheenjohtaja oli tullut pyytämään hänet [Maijan miehen] sivuun ja sanonut, että nyt on asiat sovittava pian, muuten asiat menevät poliisille.

Rikos selvitettiin kätevästi niin että rikolliset "pahoittelivat" raiskauksen uhrille tekosiaan ja pyytelivät sitä anteeksi "Jeesuksen niimessä ja veressä".

Lopulta uhri joutui kaikkien uskovien syyllistämäksi ja vanhempiensa ja sisarustensa hylkäämäksi.

Maijan tarina | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Vakavia ja viisaita naisia, Voimala ohjlemassa 17.4.. tässä areenalla

Voimala | Toista | YLE Areena | yle.fi

Ohjema uusitaan TV.ssä lauantaina.

Uskomattoman vahvoja, upeita ja vakaita naisia. Tällaisia liikkeessä kasvaa mutta moni ei jaksa/uskalla/usko itseensä ja arvoonsa, että lähtisi avoimeen keskusteluun. Nämä naiset ovat rohjenneet ja iso kiitos heille. Tätä olen odottanut.

Itse olen arvomaailmaristiriitojen vuoksi lähtenyt liikkeestä 9v sitten ja tämä keskustelu toi esille suurimman osan lähtöni syistä. Sisälläni elää aina ja ikuisesti vl, enkä edes yritä pestä sitä minusta pois. Se on osa minua.

Vl liike elää ja jatkuu vahvojen naisten "työpanoksen" ansiosta. Naisen osa on siinä vaativa ja toivoisin kaikille liikkeessä elävillä naisille arvostusta, rakkautta ja tukea. Niitä naisia ei kenenkään sallis alentavan tai huonosti kohtelevan liikkeen sisällä tai ulkopuolella.

Uskomattoman vahvoja, upeita ja vakaita naisia. Tällaisia liikkeessä kasvaa mutta moni ei jaksa/uskalla/usko itseensä ja arvoonsa, että lähtisi avoimeen keskusteluun. Nämä naiset ovat rohjenneet ja iso kiitos heille. Tätä olen odottanut.

Itse olen arvomaailmaristiriitojen vuoksi lähtenyt liikkeestä 9v sitten ja tämä keskustelu toi esille suurimman osan lähtöni syistä. Sisälläni elää aina ja ikuisesti vl, enkä edes yritä pestä sitä minusta pois. Se on osa minua.

Vl liike elää ja jatkuu vahvojen naisten "työpanoksen" ansiosta. Naisen osa on siinä vaativa ja toivoisin kaikille liikkeessä elävillä naisille arvostusta, rakkautta ja tukea. Niitä naisia ei kenenkään sallis alentavan tai huonosti kohtelevan liikkeen sisällä tai ulkopuolella.

Tosi hyvä kommentti, aivan samoja ajatuksia on käynyt mielessä kun katselin Voimalan. Tsemppiä näille naisille!

En ymmärrä minkälaiset vanhemmat eivät puolusta ja suojele omaa lastaan, vaan antaa tapahtua lapselle noin pahoja asioiota omien silmien alla ja omassa kodissa. Myöskin minun mielestäni tässä jutussa on toimittu väärin. Juttu on ilmeisesti kerrottu vain Maijan näkökulmasta. Onko se absoluuttinen totuus, niin uskomattomalta tuo toiminta kuulostaa.

Lestat ei poikkea polygamisista mormoneista, yhtä kuvottavaa toimintaa!
Naiset alistetaan "uskon" kautta, lasten etua ei ajatella. En pysty ymmärtämään koulutettua naista, joka ei jätä tuollaista lahkoa, vaan kasvattaa lapsensakin siellä.
Muutos ei ole helppoa, se on pelottavaakin kun on elänyt noin suljetuissa yhteisöissä, ja opetettu pelkäämään/hylkimään "ei-uskovaisia". Koulutettu ihminen ei voi sulkea silmiään yhteisön suurilta perusongelmilta!

Naiset alistetaan "uskon" kautta, lasten etua ei ajatella. En pysty ymmärtämään koulutettua naista, joka ei jätä tuollaista lahkoa, vaan kasvattaa lapsensakin siellä.
Muutos ei ole helppoa, se on pelottavaakin kun on elänyt noin suljetuissa yhteisöissä, ja opetettu pelkäämään/hylkimään "ei-uskovaisia". Koulutettu ihminen ei voi sulkea silmiään yhteisön suurilta perusongelmilta!

Valitettavasti korkeakaan koulutus ei auta silloin kun ihmisen oma psyyke on kasvatettu pikkulapsesta saakka hakemaan lohtunsa ja turvansa lestadiolaisesta yhteisöstä. Yhteisön ihmisillä on valta ratkaista, saako ihmistä terehtiä "jumalan terve", kuuluuko hän edelleen "armon piiriin" vai onko hänet "heitetty ulkoiseen imeyteen" josta ei ole pelastusta.

Tämmöisten manipuloivien kielikuvien aukipurkamisessa ei kaikilla riitä akateeminen koulutus, sillä kyse on ihmisen mielen syvistä pohjavirroista, tunteista, peloista, rakkaudesta, uhkasta. isän ja äidiin lapsella tarjoamasta rakkakudesta ja hyväksynnästä. Niiden rakenteet on istutettu ihmiseen kotona. Niistä irrottautuminen vaatii valtavaa itseanalyysia, mihin vain harvoilal riittää kykyä ja voimavaroja. tarvitaan terapiaan ja pitkäaikaista työskentelyä - eikä siihen riitä voimia niillä joilla on suuri lapsijoukko vastuullaan.

Lestadiolainen liike kontrolloi jopa naisten avioitumista. Ei-lestadiolaisen kanssa ei saa avioitua, ja toisaalta miehiä ei riitä ry:llä kaikille. :-(

Tuntuu oudolta, että kaikki ne jotka ovat yrittäneet liikkeen sisällä vaikuttaa siihen että

- virheellisestä anteeksianto-opetuksesta luovuttaisiin,
- että varoitettaisiin lapsia ja nuoria ja tietysti vanhempia hyväksikäyttäjistä ja
- kehotettaisiin kaikkia tekemään suoraan ilmoituksen viranomaisille epäillyistä tai tiedossa olevista hyväksikäytätjistä,

Kaikki nämä ihmiset ovat joutuneet liikkeen johdon hampaisiin. Heidän maineensa on mustamaalattu, heidät on pudotettu pois luottamustehtävistä ja osa heistä on joutunut niin ahtaalle että on joutunut jättämään oman liikkeensä ja uskonyhteyden.

Mistä tämä kertoo?

Katsoin tuon A talk keskustelun. Hämmästyttää että kukaan keskustelijoista ei tuonut esiin sitä että tulevaisuudessa voidaan olla tilanteessa että hyväksikäytön uhrit hakevat korvauksia paikallisten rauhanyhdistysten johdolta. Niissä tapauksissa joissa liikeken puhuja on ollut se pedofiili.

Amerikassa on katolisia seurakuntia joiden talous on romahtanut kun ne on tuomittu maksamaan miljoonien dollarien korvaukset hyväksikäytettyjen haastaessa seurakunnat oikeuteen.

Katsoin tuon A talk keskustelun. Hämmästyttää että kukaan keskustelijoista ei tuonut esiin sitä että tulevaisuudessa voidaan olla tilanteessa että hyväksikäytön uhrit hakevat korvauksia paikallisten rauhanyhdistysten johdolta. Niissä tapauksissa joissa liikeken puhuja on ollut se pedofiili.

Amerikassa on katolisia seurakuntia joiden talous on romahtanut kun ne on tuomittu maksamaan miljoonien dollarien korvaukset hyväksikäytettyjen haastaessa seurakunnat oikeuteen.

mulle joka ajattelen asioita useimmiten ensiksi juurikin lompakon kautta asia on päivänselvä, lähitulevaisuudessa on se päivä kun rikkeille määritellään hinta

Alkuperäinen kirjoittaja Mistä tämä kertoo?;26326474:
Tuntuu oudolta, että kaikki ne jotka ovat yrittäneet liikkeen sisällä vaikuttaa siihen että

- virheellisestä anteeksianto-opetuksesta luovuttaisiin,
- että varoitettaisiin lapsia ja nuoria ja tietysti vanhempia hyväksikäyttäjistä ja
- kehotettaisiin kaikkia tekemään suoraan ilmoituksen viranomaisille epäillyistä tai tiedossa olevista hyväksikäyttäjistä,

Kaikki nämä ihmiset ovat joutuneet liikkeen johdon hampaisiin. Heidän maineensa on mustamaalattu, heidät on pudotettu pois luottamustehtävistä ja osa heistä on joutunut niin ahtaalle että on joutunut jättämään oman liikkeensä ja uskonyhteyden.

Mistä tämä kertoo?

Sen nyt näkee sokea Reettakin. Lestadiolaisessa liikkeessä ei ole sananvapautta.

Lukematta muuta kuin otsikon - ja kyseisen kirjan - niin ihmettelen kyllä tuota "Maijaa". Sehän oli täys lapanen; alistui kaikkeen, eikä missään vaiheessa laittanut hanttiin (ehkä kerran) ja antoi vaan sen tapahtua. Normaali ihminen nostaa metelin ja suuren huudon. En usko tuon tarinan olevan totta. Niin... tarinahan se onkin.

Kun pieni lapsi joutuu hyväksikäytön kohteeksi, ja vielä kodissaan, niin ei hän pysty itse itseään suojelemaan. Ettekö tiedä millainen on alistava uskonnollinen kasvatus?

[QUOTE="Dooris";27152847]Naisten tilanteesta vl liikkeessä on tulossa telkkariin A studiossa ohjelma Siinä haastatellaan Vuokko Ilolaa.[/QUOTE]

Onko hän se naispappi joka on ollut esillä?

Valitettavasti korkeakaan koulutus ei auta silloin kun ihmisen oma psyyke on kasvatettu pikkulapsesta saakka hakemaan lohtunsa ja turvansa lestadiolaisesta yhteisöstä. Yhteisön ihmisillä on valta ratkaista, saako ihmistä terehtiä "jumalan terve", kuuluuko hän edelleen "armon piiriin" vai onko hänet "heitetty ulkoiseen imeyteen" josta ei ole pelastusta.

Tämmöisten manipuloivien kielikuvien aukipurkamisessa ei kaikilla riitä akateeminen koulutus, sillä kyse on ihmisen mielen syvistä pohjavirroista, tunteista, peloista, rakkaudesta, uhkasta. isän ja äidiin lapsella tarjoamasta rakkakudesta ja hyväksynnästä. Niiden rakenteet on istutettu ihmiseen kotona. Niistä irrottautuminen vaatii valtavaa itseanalyysia, mihin vain harvoilal riittää kykyä ja voimavaroja. tarvitaan terapiaan ja pitkäaikaista työskentelyä - eikä siihen riitä voimia niillä joilla on suuri lapsijoukko vastuullaan.

Tämä on monen kohdalla tosi tilanne.

Ikävää onkin että naisilal ei oel todlelista valtaa edes omaan elämäänsä, eikä tietenkän mitään sanomista oman liikkeensä oppeihin. Vallankäyttö on ehdotonta, ja esim. naispappeuden kannattamisesta seuraa rangaistus.

Naispappeus uhkaa liikkeen valtarakennelmaa, lasten seksuaalinen hyväksikäyttö ei | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia