episiotomian välttämisestä

Heippa!
Minulle kerrottiin lääkärissä, että rv35 voi alkaa käyttämään rasvaa joka pehmentäisi välilihaa ja näin ollen vähentäisi episiotomian suorittamista. Ja tätä rasvaa saa apteekeista ilman reseptiä.
Noh, kävin tänään apteekissa ja siellä ei kukaan tiennyt mistään tällaisesta. Apteekki kyllä oli pienen kylän apteekki, että saattaisikohan siinäkin olla osasyy...
Nyt siis kysyisin, että onko kukaan käyttänyt tällaista rasvaa ja minkähän nimisestä rasvasta olisi kyse?
Minulla on ensi viikolla aika lääkärille ja kysyn vielä siellä uudestaan asiasta, mutta haluaisin tietää jo nyt jos jollakin olisi tällaisesta asiasta tietoa =)
Keväisää odotusta kaikille!

-Moona ja pikkuinen-
 
Ei siihen mitään erityistä rasvaa tarvita: ruokaöljy ruokakaupasta käy hyvin :)! Meillä käytössä oli oliiviöljy... Suosittelen rasvausta kyllä sydämestäni: vaikka ei aiheesta ole tutkimustuloksia kai juurikaan, niin minulla oli kyllä aivan selvä ero. Kahdessa edellisessä synnytyksessä repesin kunnolla (toisessa II/III-asteen repeämät) ja ihoni on todella hauras rakenteeltaan muutekin. Tokan synnytyksen hoitanut kätilö totesikin aloittaessaa ompelun, että paikat "olivat kuin pommin jäljiltä", tosi kiva... No, nyt kolmannella kerralla aloitin rasvailut (mies auttoi) ja sain vain hyvin pienet repeämät, jotka myös paranivat ihan eri vauhtia. Voi miten kiva oli käydä vessassakin (tokan jälkeen, kun uskalsin
isommalle hädälle vasta 3. päivänä ja se oli tuskaa)...

Eli ainakin oliiviöljyllä pärjää, ehkä jollain halvemmallakin, mutta en osaa sanoa, onko auringonkukalla rypsillä tms. mahdollisia haittoja, ehkä joku muu tietää siitä paremmin.
 
Meille neuvottiin synnytysvalmennuksessa Ceridal Intime tai Lipolotion. Kannattaa ehdottomasti ottaa se Lipolotion koska ihan samaa tavaraa pullossa kun Intimessa, mutta paljon halvempaa!

Olenkin tässä joitain viikkoja tehnyt välilihan venytysta sillä Lipolotionilla, mutta eilen sainkin kuulla että perätilassa lapsi, joten voi olla että kuitenkin leikataan. Toivossa eletään silti että vielä kääntyy ja sitten näkisi miten tuo rasvaaminen auttaa.

Olen ehkä 3 viikkoa rasvannut ja olisin huomaavani, että ehkä hormooneista ja siitä tuntuu jo että siellä kudokset ovat "löysempiä"...?

Kysy vielä neuvolastasi ne rasvausohjeet tai katso netistä valmistajan sivuilta. Mutta käytännössä 2 min venytetään alaspäin välilihaa, sitten 2 min kullekin sivulle. Lisäksi voi tehdä pientä hieromisliikettä, että rasvaa tulee sinne ympäriinsä. Yhteensä noin 10 min harjoitus joka ilta. Ai niin ja aloittamaan pitäisi noin 4 vkoa ennen laskettua aikaa.

 
Synnytyksessä kätilökin ponnistusvaiheessa öljyilee välilihaa joka ilmeisesti myös auttaa ettei repeytymiä synny.
Meidän kätilöllä taisi olla jotain ceridalia jota ruiskutteli pullosta oikein reilusti ;) Ei tullut repeytymiä mutta tehtiin pieni viilto...joka ei tuntunut yhtään siinä vaiheessa ja parani suhteellisen nopeasti.
 
Angie K
totta, on aika yksilöllistä..
mutta tuota lipolotionia olen käyttänyt nyt odotuksessa pingottuneeseen mahanahkaan. rintojen kanssa oli syksyllä alkuraskaudessa samaa tunnetta ja arpia tuli niiden kasvaessa... mahassa ei yhtään :)
 
mai
Weledalla on kanssa hyviä öljyjä, yksi juuri välilihaa varten, nimeltään muistaakseni synnytykseen valmistautumisöljy. Saa ainakin Helsingistä Ruohonjuuresta ja Hakaniemen apteekista. Sitten on kanssa toinen öljy raskausarpien ehkäisemiseksi/ vähentämiseksi.
 
Mortville
Kannattaa katsoa Weledan tuoteluettelo, kuten edellä jo mainittiin. Suosittelen myös manteliöljyä, jota saa ihan kaikista luontaistuotekaupoistakin. Sitä meillä käytettiin, eikä välilihaan tullut naarmuakaan :) Luin jostain että ihanteellisin yhdistelmä olisi manteli-jojoba-ja joku kolmas aine -seos, mutta koska en muista kolmatta ainesta (enkä sitä valmiina seoksena itse alkuvuodesta löytänyt) tyydyin itsekin vain yhteen nuista. Ja ihan hyvin pärjättiin.
 

Yhteistyössä