episiotomia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Esikoisen synnytyksessä tehtiin eppari,vaikka lapsi olikin suht pieni...Jotenkin jäi sellainen tunne että koko epparinteko oli jotain hätävarjelunliioittelua,mutta eipä tullut sit ainakaan yhtään repeämää sen lisäksi.Haava parani pikavauhtia,heti synnytyksen jälkeen pystyin jo istumaan (leikattiin kai niin sopivaan kohtaan :) ) ja runsaalla suhkuttelulla+ilmakylvyillä parani täysin n.kuukaudessa.
Toisen lapsen kohdalla ei epparia tehty,vaikka olikin isompi kokoinen ja säästyin myös kaikilta repeämiltä ym. joten vähällä olen säästynyt ja kiitos siitä!:)

Ihan normaali synnytys muuten mutta piti saada lapsi loppuvaiheessa vauhdilla ulos.
Kokemuksena kauhea, parani hitaasti ja tulehtui. Kuukauden päästä sain vaivoin istuttua, sitä ennen seisoin tai nojasin. Eli ihan hirveää, toisessa synnytyksessä sanoin että antaa revetä mielummin jos ei ole ihan pakko leikata, ja siis todella ihan pakko!
Olen todennäköisesti aika harvinainen tapaus, ainakin neuvolassa kovasti ihmeteltiin tätä haavan oikkuilua.

esikosta tehtiin, en ees huomannu kun se tehtiin, repesin muutenkin tosi pahasti ( mun värkkiä kursittiin kasaan kolme varttia.. ) , paraneminen kesti yli vuoden :$ kuopusta synnyttäessä kielsin epparin tekemisen, pieni repeemä tuli kun neidillä oli käsi vinksallaan kun synty :/ muuten ei ois tullu mitään. paranin tosi nopeesti :) <br><br>

Eppari tehtiin kun lääkäri käytti imukuppia. Mulla ei ollut mitään sitä vastaan, ei tuntunut miltään se teko ja mulle oli se ja sama mitä tekevät, kunhan lapsi tulee ulos. Eppari hieman repesi viikon kuluttua synnytyksestä, kun kovakourainen gynekologi kaapi kohtua (ensin ilman edes kipulääkettä :o ) ja seuraavana päivänä ihan nukutuksessa. Mutta vaikka osa tikeistä aukesi, parani haavat parissa viikossa ja istua pystyin lähes alusta asti normaalisti. Ensi keväänä kun pikkukakkonen syntyy, toivon että ammattitaitoinen kätilö tekee niinkuin parhaaksi näkee, turhia minulta kyselemättä kuten viimeksikin.

Tehtiin, koska "vähän näytti siltä, että tarvii" en olisi halunnut, koska mulla on aiemminkin tikit parantunu tosi hitaasti.
Pari kuukautta siinä meni parennellessa. Rehellisesti sanottuna se oli aika h.elvetillisä. Vaunulenkit ulottu suurinpiirteen korttelin ympäri kun pidempää ei jaksanu. Istumisesta ei kannattanu puhuakaan.

Ja ihan "normaalisti" parantui; ei siis ollut mitään ongelmia (tulehdusta tms.)

Miten tehtiin, saksilla, puudutuksen jälkeen? Minne suuntaan? Olen luklenut että joko peräaukkoon päin tai sitten viistosti peräaukkoon? ja kuinka syvältä leikkaavat? MIkä on ns. laaja episiotomia?

mulla puudutettiin eka mut silti se sattu iha pirusti! siis tuntu tosi pahalle ku kätilö vaan leikkas ja leikkas. oikein tunsin miten sakset liikkuivat. hirveä kokemus ja iso kammo jäi, toivottavasti ei tarvii enää kokea uudestaan! en tiiä et vaikuttiko toi puudutus mulla sit ollenkaan vai miks se sattu. tuli jotain kymmenkunta tikkiä ja pystyin istumaan melkein heti synnytyksen jälkeen! kokonaan haavat parani noi kolmessa viikossa ja ennen kun vauva oli kuukauden ikäinen myös seksiä oli harrastettu=)=)

Mulla kans puudutettiin ja sitten leikattiin, ei käynyt kipeää, mutta en ikinä unohda sitä ääntä kun leikkas :/
Hyvin parani, ei tarvinnut käyttää särkylääkettä ollenkaan. Pystyin istumaan melkein heti synnytyksen jälkeen.

Leikattiin ja oli niin kipeä jälkeenpäin, että oksat pois. Tulehtui ja sain antibiootit ja paraneminen kesti kauan. Itkin ja rukoilin, että sain sairaalasta mukaan rengastyynyn...Varmaan aika yksilöllistä, mutta minulla näin. (Suihkuttelin usein etc. Ilmakylpyjen ottaminen vuodon kanssa helpommin sanottu kuin tehty)

Miksi naisille ei kerrota, minkälainen olo synnytyksen jälkeen oikeasti on? Minä mennetin vielä 2 l verta, joten olo ei oli tosi heikko pitkään.

Kylläkai perätilasynnytyskin voi mennä hyvin, mutta itse en uskaltaisi, kun "normaalikin" raivotarjonta meni miten meni. Lapsi alle 4 kg. Kaikki voi mennä tosi hyvinkin ja varmaan usein meneekin. En tosiaan halua pelotella.

Yhteistyössä