episiotomiasta kysymys

Joudutaanko episiotomia leikkaamaan myös toisessa synnytyksessä jos ekassa on jo leikattu? Mietin, et joustaako se arpikudos siitä kohdasta vai riippuuko tilanteesta? Kertokaa kokemuksia, ja myös siitä et onko teillä parantunut toisessa synnytyksessä leikattu eppari nopeemmin kuni ekan kohdalla?
 
Ekassa tehtiin ja tokassa ei. Eppari parani hyvin ja noin vuoden kuluttua synnytyksestä se oli niin hyvä kuin kait voi olla? Mietin vain, että vaikuttaakohan tuo episiotomia vieläkin lihasvoimaa heikentävästi vai johtuukohan vain synnytyksistä? Lihaksiahan leikattiin katkipoikki, hyi... Toisen synnytyksen jälkeen paikat kuitenkin kiristyivät kummasti verrattuna ekan synnytyksen jälkeiseen tilaan, mutta jotain tunnottomuutta on ehken edelleen episiotomia arven ympärillä. Ekan vauvan päänympärys oli 32.5 cm ja tokan 36,5 cm ja silti toka mahtui tulemaan hyvin ja helposti ilman leikkaustakin. Toipuminen oli toisesta synnytyksestä todella helppoa, kun ei haavakipuja ja samalla paranivat myös em edellisestä synnytyksestä jääneet puutteetkin kohtuullisen hyvälle tasolle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 13:39 likka -90 kirjoitti:
Neuvolan täti sano että vielä joku aika sitten tehtiin KAIKILLE ensisynnyttäjille eppari. Vielä siihen aikaan kun hän ekan sai, ja minun mielestä hänen lapsukaiset on vielä alle kouluikäisiä.
Noo, taitaa olla aika sairaalakohtasta.. Samaa sanottiin sillonki ku mä tuota esikoista odotin -04. Siis että "joku aika sitten kaikille tehtiin."
 
selena
mulle on tehty kaikissa kolmessa synnytyksessä. On täysin kivuton ja harmiton toimenpide ja paranee suht nopeasti. Repeämät sen sijaan 8niistäkin on kokemusta) paranevat hitaammin. Itse viillon tekeminen ei tunnu siinä tilanteessa yhtään miltään, ompeleminen tietysti tuntuu, mutta silloin vauva on jo maailmassa!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 00:27 selena kirjoitti:
mulle on tehty kaikissa kolmessa synnytyksessä. On täysin kivuton ja harmiton toimenpide ja paranee suht nopeasti. Repeämät sen sijaan 8niistäkin on kokemusta) paranevat hitaammin. Itse viillon tekeminen ei tunnu siinä tilanteessa yhtään miltään, ompeleminen tietysti tuntuu, mutta silloin vauva on jo maailmassa!
Ai ei tunnu epparin leikkaaminen miltään!? Se oli kaikista kivuliain osuus mun synnytyksessä ja paraneminenkin repeämineen kesti reilusti yli puoli vuotta! :eek:
 
Mulle ykkösen kohdalla tehtiin ja nyt kun kakkosen synnytys on käsillä niin toivon että aika herkästi tekevät myös. Mie mieluummin otan sen kun pusken vauvan ulos niin että repeää itsekseen. mulla kyllä repesi muutenkin jonkin verran mutta ei läheskään niin pahasti. Eikä tosiaan tuntunut miltään se leikkaus ja parani ihan supernopeaan. eli leikata saa, mieluummin vähän turhaankin kuin siten että on liian myöhäistä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 13:50 JabbaTheHut kirjoitti:
Mulle ykkösen kohdalla tehtiin ja nyt kun kakkosen synnytys on käsillä niin toivon että aika herkästi tekevät myös. Mie mieluummin otan sen kun pusken vauvan ulos niin että repeää itsekseen. mulla kyllä repesi muutenkin jonkin verran mutta ei läheskään niin pahasti. Eikä tosiaan tuntunut miltään se leikkaus ja parani ihan supernopeaan. eli leikata saa, mieluummin vähän turhaankin kuin siten että on liian myöhäistä.
No mä oon aika samaa mieltä. Molemmissa synnytyksissä on vähän leikattu, en olisi varmaan edes havainnut sitä, jollei kätilö olisi selostanut mitä tapahtuu. Mutta ilmeisesti se joillain voi tehdä tosi kipeääkin.
 
Lanella
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 13:40 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 00:27 selena kirjoitti:
mulle on tehty kaikissa kolmessa synnytyksessä. On täysin kivuton ja harmiton toimenpide ja paranee suht nopeasti. Repeämät sen sijaan 8niistäkin on kokemusta) paranevat hitaammin. Itse viillon tekeminen ei tunnu siinä tilanteessa yhtään miltään, ompeleminen tietysti tuntuu, mutta silloin vauva on jo maailmassa!
Ai ei tunnu epparin leikkaaminen miltään!? Se oli kaikista kivuliain osuus mun synnytyksessä ja paraneminenkin repeämineen kesti reilusti yli puoli vuotta! :eek:
Yhdyn tähän, se oli pahinta kipua synnytyksessä.

Itselläni leikattiin ekassa ja tokassa. Kolmannessa ei ja uskon vaikuttaneen aika paljon, että kun kätilö lämmitti kuumalla siteellä sitä, antoi joustoa paremmin. Mitään puudutteita en siihen saanut, vaikka olin toivonut niitä.
Lämmitystä kannattaa siis ainakin kokeilla.
 


Itsellä ensimmäisen lapsen kohdalla leikattiin, toiselta ei. Paraneminen toisen jälkeen oli nopeampaa, mutta itse en leikkausta sinänsä kipeänä pitänyt. Tuntui enemmänkin epämiellyttävältä, mutta kipu muuten oli niin sietämätöntä että pikku viiltoja ei edes tainnut tuntea.
 
Mulla on tehty ensimmäisestä, koska piti saada napanuora katkaistua ennen kun vauva syntyi. Luultavasti ei olis tarvinnu tehdä silloinkaan, jos napanuora ei olis ollu kaulanympäri ja liian lyhyt. Toisesta ei tullu yhtään tikkiä, kolmosesta lääkäri sanoi, että kannattais yksi pistää, kun harasin vastaan. Se yksi sitten pistettiin.
 

Yhteistyössä