Epiduraali / spinaali?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Synnytys edessä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi apua, siitä on niin pitkä aika, mutta mutu tuntuma on että samaan kohtaan. Spinaali vaan laitetaan syvemmälle kuin epiduraali.

Tuonne alaselkään selkänikamien väliin ne kumpikin kuitenkin tuikataan.

suosittelen ettet ota kumpaakaan, jos ilokaasu käy niin ota sitä. se on nimittäin tosi viheliäiset selkäkivut viikon verran kun pistävät pipariksi ensin pari kertaa ja sitten vasta onnistuvat.

Spinaalipuudutuksessa puudute ruiskutetaan kovakalvon ja lukinkalvon muodostaman yhtenäisen kalvorakenteen läpi selkäydinnesteeseen. Selkäydin ulottuu aikuisella L1-nikaman tasolle ja pisto tehdään toisen lannenikaman alapuolelle. Spinaalitilassa selkäydinnesteeseen sekoittunut puudute on välittömässä yhteydessä paljaisiin hermojuuriin, minkä seurauksena puutuminen tapahtuu nopeasti. Pienellä puudutemäärällä saadaan aikaan hyvä kirurginen anestesia koko alavartalon alueelle. Menetelmää käytetään ortopedisessa, urologisessa, gynekologisessa ja perifeeristen verisuonien kirurgiassa. Spinaalipuudutukseen liittyy jonkinasteinen sympaattisen hermoston salpaus sekä verisuonten laajeneminen ja verenpaineen lasku. Kovakalvon lävistäminen saattaa jättää reiän, josta tihkuu ulos selkäydinnestettä. Tämä aiheuttaa painemuutoksia selkäydintilassa, ja potilas kokee puudutuksen jälkeen päänsärkyä, joka tyypillisesti pahenee ylös noustessa. Nykyaikaisten spinaalineulojen ansiosta puudutuksen jälkeisen päänsäryn esiintyvyys ja voimakkuus ovat merkitsevästi vähentyneet.

Epiduraalipuudutuksessa puudute ruiskutetaan kovakalvon ja lukinkalvon muodostaman kalvorakenteen ulkopuolelle epiduraalitilaan. Koska selkäydintilaan ei mennä, epiduraalipuudutus voidaan tehdä periaatteessa mille nikamatasolle tahansa aina kaularangasta sakraalitilaan asti

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
suosittelen ettet ota kumpaakaan, jos ilokaasu käy niin ota sitä. se on nimittäin tosi viheliäiset selkäkivut viikon verran kun pistävät pipariksi ensin pari kertaa ja sitten vasta onnistuvat.

ei mulla ainakaan ollut minkäänlaisia selkäkipuja.

mulle on laitettu molemmat.. Tosin spinaalipuudutus ei tehonnut ollenkaan. nyt menossa taas synnyttää ihan minä päivänä tahansa ja meinaan epiduraalin vaatia. Mulla ei koskaan ole niistä mitään tullut

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Eli epiduraalin voi laittaa "mihin" vaan? (selkänikamaväliin)

Minä kyllä mietin, että vaikuttaako se oikein jos laitetaan oikein ylös? Nimimerkillä synnytyksessä eka kahteen kertaan epiduraali (joka ei kunnolla vienyt kipuja) ja lopulta iskettiin spinaali. Kolmatta epiduraalia nimittäin eivät halunneet antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Eli epiduraalin voi laittaa "mihin" vaan? (selkänikamaväliin)

Laitetaan melkolailla keskiselkään.. Ainakin musta on näin tuntunut kun sitä on laitettu. (Mulla on ollut spinaali ja epiduraali)

Mulla on tatska alaselässä, eikä mitään ongelmia ollut laiton kanssa, ei estä tuo tatska puudutuksia.

Epiduraalin jälkeen mulla oli selkäkipuja kun ei kerralla onnistunu van mulla oli keskellä selkää neljä reikää (epiduraali oli siis silloin kun synnytin esikoisen)...

Spinaali sopi mulle täydellisesti kun olen tällainen pika synnyttäjä ja sekin laitettiin keskelle selkää mulle. Spinaali vaikuttaa n. 2 tuntia ja mulla oli ainoana "sivuoireena" ihan tajuton kutiaminen... kun puudutus oli alkanut vaikuttaa niin mä vaan raavin itteeni synnytys salissa kun kutitti niin älyttömästi joka paikkaa. Kätilö sanoikin että 90% niistä jotka ottavat spinaalin kutiavat... Muuten siis todella hyvä puudutus.

Mutta nämäkin asiat on hyvin yksilöllisiä että miten kullakin tuo puudutus toimii jne.. sitä ei tiedä ennen kuin kokeilee...

Itsekin olen jo yhden lapsen äiti ja tatuoinnin otin vasta sen jälkeen alaselkään. Mulla ei myöskään epiduraali vienyt kunnolla kipuja ja lopulta kun leikattiin, niin puudutus ei silloinkaan toiminut kunnolla, vaan tunsin viillon vatsassa. Mutta haluaisin silti nytkin epiduraalin koska kyllä se on parempi kuin ei mitään. (Ainakin viimeksi oli)

Spinaali- eli selkäydinpuudutuksessa pistetään kolmannen ja neljännen lannenikaman okahaarakkeiden välistä hyvin ohut neula selkäydinkanavaan.

Epiduraalitila ympäröi kovakalvopussia, ulottuu kaulalta ristiselkään ja ympäröi selkäydintä. Spinaalipuudutuksessa neula pistetään kovakalvon läpi sen alle, epiduraalipuudutuksessa kovakalvon selkäpuolelle. Puudutus voidaan tehdä selkärangan mille korkeudelle tahansa.

Yhdistetyssä spinaali-epiduraalipuudutuksessa hoidetaan leikkauskipu spinaalipuudutuksella ja jälkikivut epiduraalipuudutuksella. Epiduraalitila on lanneselässä 3-8 cm:n syvyydessä 5-6 mm syvä ja siellä kulkee verisuonia; lisäksi siellä on rasvaa ja sidekudossäikeitä. Puudutus suoritetaan tylpistetyllä Tuyhy-neulalla, jonka läpi voidaan uittaa katetri, jos halutaan antaa lisäannoksia tai halutaan kestoepiduraalipuudutusta.

aika harvinaista taitaa tuommoinen olla. mulle on laitettu epiduraali ja spinaali eikä kummastakaan tullut minkäänlaisia kipuja alaselkään.

mulle on laitettu molemmat.. Tosin spinaalipuudutus ei tehonnut ollenkaan. nyt menossa taas synnyttää ihan minä päivänä tahansa ja meinaan epiduraalin vaatia. Mulla ei koskaan ole niistä mitään tullut

Mulla taas on ollut just toisin päin!

Alkuperäinen kirjoittaja ihmehomma:

aika harvinaista taitaa tuommoinen olla. mulle on laitettu epiduraali ja spinaali eikä kummastakaan tullut minkäänlaisia kipuja alaselkään.

Ei mullekkaan. Ja kumpikin vei täysin kivut pois, tuo spinaali jopa niin hyvin etten tuntenut edes ponnistustarvetta.

Ilokaasu ei ole teholtaan läheskään sama, sitäpaitsi kaikille ilokaasu ei käy.
Esim. mä alan oksentaa pienestäkin henkäyksestä, ei oikeen ole kiva yrjöillä kun supistaa :x Sama oli kuulema anopillakin.

mulla todella kamalat kokemukset molemmista sektion yhteydessä |O mua pistettiin yli 10 kertaa ennen kuin onnistui. joka pistolla tuntui aivan valtavat repivät sähköiskut pitkin reisiä ja mä huusin kuin sika |O |O lääkäri oli todella pahoillaan siitä jälkeenpäin ja toivoi ettei mittään kammoa jäänyt. aivan varmasti jäi :snotty: mulla kuulemma alhainen paine selkäytimessä ja siksi vaikea laittaa |O

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:

Ilokaasu ei ole teholtaan läheskään sama, sitäpaitsi kaikille ilokaasu ei käy.
Esim. mä alan oksentaa pienestäkin henkäyksestä, ei oikeen ole kiva yrjöillä kun supistaa :x Sama oli kuulema anopillakin.

Mua oksetti siihen asti kun sain epiduraalin (supisteli minuutin-kahden välein 7h ennenkuin se annettiin) joten mullekaan ei tullut ilokaasu kuuloonkaan.

Yhteistyössä