Epiduraali/spinaali kivun lievitykseen, vai ilman puudutusta? Mielipiteitä :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolmatta kertaa mammaksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kolmatta kertaa mammaksi

Vieras
Kaipaan kovasti kokemuksia epiduraalista tai spinaalista.... Kaksi synnytystä on hoitunut ilman selkäpuudutteita. Toisessa sain kohdunkaulan puudutuksen (ei mielestäni mitään iloa) ja toisessa en saanut mitään puudutusta.
Nyt on kolmannen lapsen laskettu aika käsillä ja tuo järkyttävä kipu on alkanut pelottamaan.
Harkitsen selkäpuudutteen ottoa nyt kolmannella kertaa. Olisi kiva kuulla kokemuksia puudutteista? Veivätkö kivun tehokkaasti? Tuliko mitään sivuvaikutuksia? Yms....
Kiitos!

Mulla on laitettu seka epiduraali että spinaali

Molemmat vie kivun tosi hyvin pois, tuntuu vaan lievää paineen tunnetta supistuksen aikana.

Ihanhirveän myhään en itse enää ottaisi puudutetta. Ekan synnytyksessä sain 9cm kohdalla, ja siitä oli enemmän haittaa kun hyötyä (pitkitti ponnistusvaihetta).

Kakkoselta en saanut mitään, mutta kolmannen synnytyksessä sain spinaalin 4cm kohdalla, ja synnytys meni kaikista parhaiten, kivuttomimmin. =)

Mulla on ollut kumpikin, esikoisella epiduraali ja kuopuksella spinaali.

Epiduraali: Vei kivut täysin pois, ei yhtään minkäänlaisia kipuja enään sen jälkeen.
Seuraavana päivänä oli huono olo ja pyörrytti kun käveli.

Spinaali: Vei myös ihan täysin kivut pois, jopa niin hyvin oli alapää tunnoton etten tuntenut ees ponnistus tarvetta, oli kiva ponnistella :D
Ei mitään sivuvaikutuksia seuraavina päivinä.

Suosittelen jompaakumpaa todella paljon. Taivaanlahja ihmisille :flower:

Minulla ovat olleet nuo molemmat ja ovat toimineet hyvin. Uudelleensynnyttäjillehän usein suositellaan spinaalia ja ensisynnyttäjille epiduraalia, sillä puudutetta voi epiduraalissa tarvittaessa lisätä; ensimmäisellä kerrallahan synnytys on usein pidempi. Spinaali oli minusta jotenkin voimakkaampi, siis se vei kivut paremmin ja nopeammin.

Jos mä kolmatta kertaa synnyttäisin niin tekisin sen ilman puudutteita. Ekalla kerralla epiduraali toimi älyttömän hyvin, tuntui kuin olis paratiisiin päässyt. Mutta toisessa synnytyksessä en sitä saanut, vaan päädyttiin spinaaliin, minkä laitto sattui aivan julmetusti, se oli jotain niin hirveää, että ikinä en enää sellaista halua kokea. Eikä se vaikuttanut millään tavalla, kivut jatkuivat aivan samanlaisina. Hengittelin sitten äitiysjoogassa oppimallani tavalla ja sen avulla kivun kanssa pärjäsi, joten kolmannella kerralla luottaisin siihen hengitystekniikkaan.

kaksi synnytystä ja molemmissa spinaalipuudutus,jonka laitto ei sattunut yhtään. tyytyväinen olin kummallakin kerralla, sillä sain nukkua tunnin pari ja jaksoin synnytyksen loppuun asti. minulla kummassakin raskaudessa supisteli rajusti viimeiset pari viikkoa, joten lepo jäi tosi vähiin.tykästyin psinaaliin, sillä mukavasti puudutus tuntui vielä ponnistusvaiheessakin asti, muttei siltikään haitannut synnytystä.

Epiduraali on taivas. On toiminut mulla täydellisesti kaksi kertaa. Vei kivut kokonaan, nukahdinkin. Ponnistusvaiheetkin oli kivuttomat. Mutta sitä räjähtävää paineen tunnetta peräpäässä sekään ei kyllä poistanut (maailman ärsyttävin tunne |O ).

Jos/kun tekaisen vielä kolmannen joskus, niin kokeilen ehkä ilman puudutetta. Ilman epiduraalia ainakin. Ihan vaan siksi, että haluan tietää millaisia synnytyskivut oikeasti on. Ja ettei tule enää koskaan vauvakuumetta sen jälkeen :saint:

Kuulostaa varsin positiivisilta teitin kokemukset :)
Onko kenelläkään mitään "pahaa" sanottavaa puudutteista?
Kovasti kyllä houkuttaa kokeilla! Tuntuu, että olen jo ihan tarpeeksi omalta osaltani tuota kaikkein pahinta kipua kestänyt....
Ai niin.... Ja sattuukos tuo puudutteen laitto kovasti?

Toisen kans sain epiduraalin ja nukahdin kolmeksi tunniksi. Sitte vaan herätettiin ja sanottiin että nyt aletaan vauvan tekoon, epiduraali pois päältä... Tavallinen herätyskello ei ole tuntunut sen jälkeen enää pahalta laisinkaan. Sitä en kyllä tiedä miksi se otettiin pois päältä ponnistaessa ja sitten ei ollutkaan enää mitään puudutuksia.

Itse saanut 2 synnytyksessä kohdunkaulan puudutteen ja mulle ollut hyvä vaihtoehto. Nyt kolmannessa synnytyksessä kysyin jotain ponnistusvaiheeseen ja siihen hetkeen, kun vauvan pää tulee ulos. Kätilö laittoi muutaman puudutuspiikin ( samoja kun laitetaan kun leikataan väliliha) Niin oli paljon kivampi ponnistaa vauvaa ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Jos mä kolmatta kertaa synnyttäisin niin tekisin sen ilman puudutteita. Ekalla kerralla epiduraali toimi älyttömän hyvin, tuntui kuin olis paratiisiin päässyt. Mutta toisessa synnytyksessä en sitä saanut, vaan päädyttiin spinaaliin, minkä laitto sattui aivan julmetusti, se oli jotain niin hirveää, että ikinä en enää sellaista halua kokea. Eikä se vaikuttanut millään tavalla, kivut jatkuivat aivan samanlaisina. Hengittelin sitten äitiysjoogassa oppimallani tavalla ja sen avulla kivun kanssa pärjäsi, joten kolmannella kerralla luottaisin siihen hengitystekniikkaan.

Oliko tuohon joku syy, että spinaalin laitto sattui julmetusti? Menikö siis jollakin tapaa pieleen? Ei kuulosta kivalta :(

Minusta epiduraalin laitto oli tosi inhottavaa. Se pakottaa olemaan sängyssä jos vie jalat alta ja vaatii muutenkin tarkkailua. Ei hyvä minulle. Seuraavana tulikin luomuna ja oli todella paljon parempi kokemus. Ei epiduraalista sinänsä haittaa mutta halusin itse liikkua ja olla hommassa paremmin "mukana"

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kuulostaa varsin positiivisilta teitin kokemukset :)
Onko kenelläkään mitään "pahaa" sanottavaa puudutteista?
Kovasti kyllä houkuttaa kokeilla! Tuntuu, että olen jo ihan tarpeeksi omalta osaltani tuota kaikkein pahinta kipua kestänyt....
Ai niin.... Ja sattuukos tuo puudutteen laitto kovasti?

Mua ei ole sattunut laitto mutta en sitten tiedä onko johtunut enemmän siitä että on ollut jo muutenkin kovia kipuja, niin ei sitten ole kiinnittänyt huomiota selkäpistoihin. Olen kyllä kuullut että esim leikkausten yhteydessä laitettava puudutus sattuisi paljonkin. Taitaa olla yksilöllistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minusta epiduraalin laitto oli tosi inhottavaa. Se pakottaa olemaan sängyssä jos vie jalat alta ja vaatii muutenkin tarkkailua. Ei hyvä minulle. Seuraavana tulikin luomuna ja oli todella paljon parempi kokemus. Ei epiduraalista sinänsä haittaa mutta halusin itse liikkua ja olla hommassa paremmin "mukana"

Ja ekalla kerralla mun vierustoverille oli laitettu epiduraali väärin. Selkä oli aivan mustana ja nainen huonossa kunnossa. Oli ollut jo monta päivää sairaalassa ja jäi vielä minun jälkeeni.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Minusta epiduraalin laitto oli tosi inhottavaa. Se pakottaa olemaan sängyssä jos vie jalat alta ja vaatii muutenkin tarkkailua.

En mä joutunut olemaan sängyssä kummassakaan synnytyksessä.....

En minäkään yhdessäkään synnytyksessäni.

Ap:n tarina kuin minulla. Ensimmäinen synnytys meni ilman mitään puudutteita vain ilokaasun voimalla ja toisessa sain ilokaasun lisäksi kohdunkaulanpuudutuksen. Kolmas synnytys oli kaikkein pahin ja kivulian ja avautumisvaihe oli kaikkein pisin (kesti 4 tuntia), joten tällä kertaa otin spinaalin. Kaikki kipu hävisi tunniksi pois. Oli kun en olisi ollut synnyttämässä lainkaan. En tuntenut supistuksia ja oli hassua katsella supistuskäyrää, kun supistuksia tuli entiseen malliin ja näyttivät jopa kovenevan, mutten tuntenut mitään. Sivuvaikutuksena tuli spinaalin aikana ihan hirveä kutina selkään. Kutina oli ihon alla (jotain hermokutinaa) eikä raapiminen auttanut siihen ja kätilöiden mukaan kuului asiaan. Mies joutui koko tunnin hieromaan selkääni kylmällä märällä pyyhkeellä. Kun spinaalin vaikutus loppui ei spinaalia voitu uusia, koska odotin kaksosia ja avautuminen oli loppusuoralla...oli kun olisin joutunut helvettiin supistukset olivat aivan hirveät ja kivut jotain mitä en ollut koskaan ennen kokenut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Minusta epiduraalin laitto oli tosi inhottavaa. Se pakottaa olemaan sängyssä jos vie jalat alta ja vaatii muutenkin tarkkailua.

En mä joutunut olemaan sängyssä kummassakaan synnytyksessä.....

Siksipä siinä lukikin että jos vie jalat alta ja multa vei.
Joku kyseli, että miksi otetaan pois ponnistusvaiheessa. Tietenkin siksi, että osaisi ja pystyisi ponnistamaan!

Kaksi edellistä synnytysta käynnistettiin.
Ensimmäinen lopulta oksitosiini tipalla, kun ei muuten lähtenyt käyntiin. Ekassa sain epiduraalin heti, kun alkoi olla tosi kipee olo. Varmasti senkin vuoksi, kun oli mahdollista joutua myös leikkaukseen. Oli sitten reitti valmiina senkin varalle. Oli ihana tunne,kun monen tunnin kipuilun jälkeen sai vähän nukuttua ja levättyä. Ikävä kyllä, kun puudutetta myöhemmin lisättiin, jalat menivät ihan voimattomiksi. Ponnistusvaiheessa olin sitten petipotilas puoli-istuvassa asennossa ja kätilö ja isä tukivat jalkoja. Lopulta kaikki kuitenkin sujui hyvin, lapsi oli terve eikä tikattavaa tullut juurikaan.

Toisessa synnytyksessä sain ensiksi spinaalin, joka auttoi vain vähän. Epiduraali onnistui tällä kertaa paremmin. Ponnistus tapahtui jakkaralla. Muistan hekotelleeni -supparit tuntui sopivasti, ei sattunut ja mua todellakin nauratti- sillä tällä kertaa puutui myös takamus. Ja mua siinä ähinän lomassa nauratti kovasti, kun ajattelin että nyt toimii jalat, eikä onneks ainakaan satu persauksiin ;

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:

Oliko tuohon joku syy, että spinaalin laitto sattui julmetusti? Menikö siis jollakin tapaa pieleen? Ei kuulosta kivalta :(

En tiedä miksi se sattui, paitsi arvelen että sen laitto epäonnistui tms. Mitään selitystä mulle ei annettu, mutta niin järkkyä se kipu oli etten ikinä enää uskaltais puudutusta ottaa. Ja vielä kun se kaikki ihan turhan takia eli millään lailla ei edes vaimentanut supistuskipua :x

Yhteistyössä