Epiduraali vai Spinaali???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NallePuhi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

NallePuhi

Vieras
Toinen lapsi kohta syntymässä ja kyselisin kokemuksia epiduraalista tai spinaalista. Kätilö sairaalassa suositteli kovasti uudelleensynnyttäjille tuota spinaalia.

Kenellä kokemuksia? Miten auttoi ja tuliko mitä sivuvaikutuksia??

Sain epiduraalin kun ilokaasusta ei ollut enää apua ja se auttoi niin hyvin ettei tuntunut minkäänlaista kipua, sitten päätettiin leikata niin sain spinaalin. Joka myöskin vei tunnon pois. Ainoat haittavaikutukset oli hirveä tärinä, mikä meni kylläkin ohi heti kun sain jotain tärinän estolääkettä ja sitten kun leikkauksen jälkeen sain lisää epiduraalia ja sen piti vaan pitää haavakipu poissa mutta se alkoikin puuduttaa koko alavartalon ja sen takia makasin heräämössä turhaan yli 4 tuntia.

Joo, kertokaapa kokeneet! Mulle suositeltiin myös spinaalia toiseen synnytykseen ja lisäksi tarvittaessa kohdunkaulan puudutusta loppuun. Jos avautumisvaihe pitkittyy, epiduraalinkin saa, mulle sanottiin. Se lohduttaa, sillä ensimmäisessä synnytyksessä se kyllä auttoi. Spinaali auttaa kuulemma nopeammin eikä tarvitse olla "piuhoissa".

Täällä unettomat valvoo viimeisiä viikkoja (rv. 35+4) ennen h-hetkeä, jonka jälkeen ei sitten nukuta sitäkään vertaa... :headwall:

Mä sain spinaalin vaikka olinki ensimmäistä synnyttämässä :\| Mulla tuli liian aikasin mieletön ponnistamisen tarve ni lekurit tuli siihen tulokseen et pistävät spinaalin...Mun mielestä se oli aivan ihana!! B) Vei kokonaan kivut pois ja oisin voinut vaikka nukahtaa...Haittapuoli oli tietty et piti katetroida ko en tosiaan pystynyt pissaamaankaan ko ei minkäänlaista tuntoa :ashamed: Spinaalin vaikutus kun lakkasi sain epiduraalin,sen tehosta en tiedä koska mulla sattui per...sti ko poika tahto tulla nenä seinämää pitkin-ja se tuntu epiduraalista huolimatta!!!! \|O

Mulla on kans toinen synnytys edessä ja jännittää ihan sikana!!! Tai oikeastaan pelottaa... Eka synnytys oli helppo, epiduraali vei kaikki kivut pois ja mitään kipuja en synnytyksestä oikein muista.

Kuinka se spinaali laitetaan? Samalla lailla ku epiduraali?

Onko teillä kaikilla puudutettu erikseen (jo sei ole saanut mitään puudustusta) kun väliliha leikataan?? Pelottaa hirveesti, et leikataanko se ihan tosta vaan?? Entäs ompeluvaiheessa?

Ku mä en tahdo muistaa siitä ekasta oikein mitään, olin aivan pihalla kokoajan, siksi tää toinen pelottaakin niin. Tuntuu ihan ensikertalaiselta...

Esikoista odotellessa mulle annettiin epiduraali ja siihen olin tosi tyytyväinen auttoi hetkessä, ja olen nytkin päättänyt että se on sitten epiduraali koska se on auttanut =)

Mulle laitettiin ekaa tehdessäni spinaali. Mä sinnittelin itse turhan pitkään ja sitten kun kipulääkettä pyysin, niin silloin jo tuntuikin, että mä en kestä enää yhtään kipua. Kätilö tuli paikalle ja sanoi, että hän ei edes kysele, mitä haluat, sulle laitetaan spinaali. Ja se oli jumalaista! Kivut tasoittui heti, seuraava supistus ei tuntunut enää hirvittävän pahalta ja sitä seuraava suppari ei tuntunut enää missään. Kylkeä sai vaihtaa mielensä mukaan, eikä tarvinnut miettiä letkuja. Ja tosiaan, mä aukenin spinaalin kanssa myös tosi nopeaan. Mä kerkesin nukahtaa ehkä tunniksi??, kun kätilö tuli katsomaan, että olin kokonaan auki. Huono puoli vaan oli se, että spinaali vaikutti edelleen, eikä mulla ollut minkäänlaista tuntoa alapäässä. Ja kun ei ollut tarvetta ponnistaa, niin synnytyskin vähän seisahtui ja jossain vaiheessa kätilö joutui laittamaan oksitosiinitipan. Mutta silti, spinaali oli mulle niin mahtava juttu, että aivan mielelläni otan sen seuraavallakin kerralla.

Ekassa otin epiduraalin ja toisessa kysyin mitä suosittelisi kun kivut muuttuu sietämättömiksi suositteli mini spinaalia ja koin sen hyväksi, kun sen vaikutus alkoi heti. Kyllä ne vissiin jonkun puudutteen laittaa kun leikkaa välilihaa en todellakaan ole 100% varma kylläkään! Se laitettiin samalla lailla kun epiduraali, mutta sitä katetria ei jätetä sinne.

hei vaan, en vielä ole tällä puolella käynytkään. toistaiseksi odotuspuolella turissut, mutta alkaa se synnytyskin tulla mieleen, viikkojen vieriessä. pikkukakkosta odotan ja rv 28+4. esikon synnytyksessä sain epiduraalin, nuivan yökkökätilön mielestä vähän liian myöhään...mutta mulle just sopivasti. etukäteen ajettelin, että en haluais olla koko aikaa piuhoissa ja letkuissa jne kiinni. sen takia vehtasin ja pitkitin päätöstä, että mitä haluan ja ehdinkin aueta 6cm:n kaurapussien ja aquarakkuloiden kanssa. no lopulta olin kuitenkin vauvan sydänäänienkin takia jo paikoilleni "sidottu" ja lääkäri sitten suositteli epiduraalia. se auttoi tosi nopeasti ja yhtään myöhemmin sitä ei ois voinu laittaa. mulla alkoi lähes heti kova ponnistamisen tarve ja hetkessä aukesi viimeiset neljä senttiä. koin epiduraalin hyväksi, se vei multa ainakin sen pahimman kivun, mutta "työntöpoltot" tuntui, joten pystyi hyvin ponnistamaan. Spinaaliko siis puuduttaa niin, ettei tunne mitään?
kyl ne varmasti välilihaa leikatessa puuduttaa myös paikallisesti, kun mulle laitettiin jotain pintapuudutetta alapäähän, vaikka vauva mahtui hyvin tulemaan, eikä tarvinnut leikata.

Yhteistyössä