Epiduraali on huijausta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Voi saakeli miten taas ottaa päähän, vaikka onkin ihan sama.

Äitini katseli eilen kolmannen lapseni synnytyksessä otettuja valokuvia. Olen saanut omasta pyynnöstäni jokaisessa synnytyksessäni epiduraalin. Synnytykset olleet helppoja ja ponnistusvaiheet lyhyitä ja ilman epiduraaliakinne olisi menneet varmaan helposti, mutta koska kipu ei jalosta minua mitenkään niin olen ottanut sen mitä on tarjolla. Miksi kärsiä, kun ei ole pakko?

Ja jälleen kerran äitini hymähteli vähättelevästi ja sanoi, että "tuollainen epiduraali on ihan huijausta". Hänen mielestään minun synnytykseni ovat täysin mitättömiä koska en ole mukamas tuntenut mitään. taannoin tässä kyysi, että "eikö se sitten tunnu miltään vai" ja hymähti heti perään että "tai niin mistäs sinä sen tietäisit". En jaksanut sanoa, että en minä sitä epiduraalia ekasta supistuksesta ole saanut.

Keskimmäista odottaessa istukka oli niin lähellä kohdunsuuta, että jos ei olisi noussut ylemmäs niin olisi varmaan pitänyt leikata. Siitä sektio-uhasta äitini tuumasi että olisi se niin väärin kun pääsisin niin helpolla, että sektio tehtäis. Itse olin kauhuissani siitä, että joutuisin sektioon koska en todellakaan ajattele, että siinä pääsee helpolla.

Juu, synnytyksen kärsimyshän on vain ja ainoastaan siinä vaiheessa, kun ponnistus alkaa olla jo lähellä...Eihän niitä kohdunsuuta avaavia ja KIPEITÄ supistuksia lasketa miksikään. Anna äitisi sanat mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...taitaa olla vaan kateellinen, jos ei itse ole epiduraalia saanut ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu, synnytyksen kärsimyshän on vain ja ainoastaan siinä vaiheessa, kun ponnistus alkaa olla jo lähellä...Eihän niitä kohdunsuuta avaavia ja KIPEITÄ supistuksia lasketa miksikään. Anna äitisi sanat mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...taitaa olla vaan kateellinen, jos ei itse ole epiduraalia saanut ;)

Joo annankin mennä, mutta välill korpee niin perkeleesti nuo sen kommentit silti.

Sun äiti kuulostaa peruspalstalaiselta! Veemäistä ettet saa tukea ja kehuja omalta äidiltäsi :attn: Mun silmiin sun teksti ja kokemukset oli niitä harvoja jotka piristää mun mieltä liittyen synnytykseen, eikä masenna mieltä.. kuten kaikki kauhutarinat mitä kaikki aina tuntuu haluavan kertoa minulle. Sitten ihmettelevät miksi pelkään synnytystä!

Kerran äitini kertoi yhdestä synnytyksestään ja sanoi, että "siinä se muksu oli jo hollilla tulossa mutta minä en vaan viittinyt tuupata sitä vielä pihalle vaan aattelin vielä odotella".

HAHAHAAAA! Uskoo ken tahtoo, mutta kun lapsi on tulossa niin taatusti siinä ei kukaan aattele ootella. Itse olen tosiaan saanut joka synnytyksessä epiduraalin, mutta ponnistamisen tarpeeseen se ei ole vaikuttanut. Olen tehnyt jokaisessa synnytyksessä viimeisen vartin todella töitä, että en ole tuupannut sitä lasta pihalle ennen kuin kohdunsuu on ollut kokonaan auki. Niin kova ponnistamisen tarve on ollut. Eli tuon äitini tarinan voi uskoa joku joka ei ole synnyttänyt mutta ei kukaan joka on kokenut ponnistamisen tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Sun äiti kuulostaa peruspalstalaiselta! Veemäistä ettet saa tukea ja kehuja omalta äidiltäsi :attn: Mun silmiin sun teksti ja kokemukset oli niitä harvoja jotka piristää mun mieltä liittyen synnytykseen, eikä masenna mieltä.. kuten kaikki kauhutarinat mitä kaikki aina tuntuu haluavan kertoa minulle. Sitten ihmettelevät miksi pelkään synnytystä!

:) Minun kaikki kolme synnytystäni on tosiaan olleet helppoja. Vaikka tahtoisin niin en voisi kertoa niistä kauhutarinaa. Mene avoimin mielin vain. :)

Kun esikoiseni oli 8kk ja kummisetäni vaimo kysyi minulta, että miten synnytys meni niin en ehtinyt vastata kun äitini vähättelevästi naurahti vieressä ja sanoi "Eihän ne nykyään miltään tunnu kun puudutetaan tunnottomaksi."

Joo noita kommentteja kuulee aina silloin tällöin..

Kyllä mäkin epiduraalin otin synnytyksessä. Ja vallan hyvin tiesin jo sitä ennen mitä on kipeet supistukset kun oli jo 2 päivää supistellu ennenku synnärille menin. Vähän ennen ku aloin ponnistaan niin vaikutus lakkas ja ah sitä kipujen ihanuutta!! Ja mulle riitti tämä kipukokemus ihan vallan mainiosti. :) Olin enemmän kuin onnellinen siitä että sain epiduraalin ja että se toimi, sain jopa pari tuntia nukuttua ennen tositoimia, 2 yötä olin jo valvonut supistusten takia. Loppupeleissä, helppo ja nopee synnytys ku synnärille päästiin.

Ja jos koskaan enää synnärillä vierailen niin se on satavarma että mä jo ovelta huudan että "EPIDURAALI!!" :laugh:

Kysypä äidiltäsi eikö synnytyksessä kokemuksena sen mielestä tosiaankaan ole muuta erityistä kuin kipu? Kun kivunlievitys toimii, ehtii varmasti paremmin keskittyä muuhunkin. Sitä kuulee myös usein miten kivuliaan ja raskaan synnytyksen jälkeen äiti nukahtaa suunnilleen heti vauvan rinnalle saatuaan siinä missä helpon synnytyksen jälkeen äiti jaksaa vielä nauttia ensihetkistä täysillä!
Itselläni on yksi erittäin onnistunut synnytys (epiduraali lisäannoksen kera) takana, ja voin rehellisesti sanoa että se oli yksi elämäni parhaita kokemuksia. Ilman kivunlievitystä tarina voisi olla täysin toisenlainen.

Minä myös nukahdin kun sain epiduraalin, sitten raju herätys kun kätilö tuli ja otti sen vain pois päältä ja sano että nyt aletaan vauvan tekoon. Tsiisus mikä olo oli siihen herätä... siinä ei ollut enää mitään puudutuksia päällä, 35 min ponnistus heti herättyä...

No, sen vaan sanon että _minä_ en ymmärrä miksi se epiduraali pitää ottaa ( omat riskinsä ) jos kerran ilmankin pärjäisi mainiosti. Ja siksi en toisessa ottanutkaan ja kaikki eteni loistavasti.

mun kätilöllä lienee kanssa tollanen näkemys. Okei, olihan sillä puuhaa kun sinä yönä oli synnyttäjiä enemmän kuin kätilöitä, mutta silti ensisynnyttäjänä teinkin siitä naisesta valituksen päästyäni vuodeosastolle.

Mulla oli siis epiduraali laitettu ennen hänen vuoroonsa tuloa. Hän kävi muutaman kerran ennen ponnistusvaihetta katsomassa että kaikki muka ok, mitään se ei puhunut, tuijotti vaan monitoria ja korkeintaan sanoi jotain loukkaavaa. Kun epiduraalin vaikutus alkoi poistua ja valitin kipua, se sanoi että "tuolla viereisessä salissa on synnytetty 5 päivää, sä oot ollu siinä vasta 5 tuntia, ei sulla oo syytä valittaa". Mä olin ihan että :o , se ei muhun vaikuta mitä vieressä tapahtuu, ja ihmetyttää muuten miks hemmetissä se viereinen tyyppi ei sitte ollu jo saanut jotain helpotusta puuhaansa jos juttu oikeesti oli kuin kätilö sanoi

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No, sen vaan sanon että _minä_ en ymmärrä miksi se epiduraali pitää ottaa ( omat riskinsä ) jos kerran ilmankin pärjäisi mainiosti. Ja siksi en toisessa ottanutkaan ja kaikki eteni loistavasti.

Mä en olisi pärjännyt, en oikeasti. En tiennyt mitä ympärilläni tapahtui, kun voihkin vain kivuissa. En edes huomannut, kun lääkäri kävi paikalla puhkomassa kalvot.

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kakkosen luomusynnytys oli paljon nopeampi ja helpompi kuin esikoisen synnytys, jossa sain vuorotellen epiduraalia ja oksitosiinia ja silti päädyttiin imukuppiin kun supistukset lakkasi... Itse koin, että kun kipua ei turrutettu, osasin toimia paremmin kroppani ohjaamana ja ponnistaminenkin kävi kuin luonnostaan kun ei tarvinnut miettiä että onkohan nyt supistus päällä vai ei. Tämä siis minun kokemukseni aiheesta. Kolmosen synnytän todennäköisesti myös luomuna.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Mä en olisi pärjännyt, en oikeasti. En tiennyt mitä ympärilläni tapahtui, kun voihkin vain kivuissa. En edes huomannut, kun lääkäri kävi paikalla puhkomassa kalvot.

Sitten se epiduraali luonnollisesti otetaan :)
Sekin voi hidastaa synnytystä jos se kipu on liian kova. Mutta ihmettelin vaan että jos kerran ilmankin pärjäisi niin miksi ottaa kun siinä on omat riskinsä.

Huhuh..
Kyllähän äidillä pitäs tukea eikä noin sanoa.
Omalta osalta oli aika kivulias eka synnytys ku epiduraali vaikutti vaan toiselle puolelle. Mutta en opiksi kivusta ottanu vaan tammikuussa taas sama homma :laugh:

mun äiti on kokenut sekä sektion että alatiesynnytyksen, yhden kumpaakin sorttia, ja se sanoo että jos ois saanu kolmannen lapsen, ois halunnu synnyttää alakautta jos mahdollista. Ja ilman epiduraalia se on synnyttänyt, mutta sanoi että toipuminen oli paljon nopeempaa siitä kuin sektiohaavasta. Ei se sektiokaan mikään pikkunaarmun tekeminen vatsaan ole

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
On se hassua, että ajattelee, että synnytys on sen parempi, mitä enemmän kärsii! :p

Just näin.

Itse ainakin onnellisesti sanon etten puudutuksien jälkeen ole tuntenut mitään. Aivan sama minkälainen synnytys mulla on sen takia muiden mielestä ollut. :)

Yrittäkääpäs muistaa se että kaikilla on erilaiset synnytykset ja kipukynnykset. Vaikka te oisitte kuolleet siihen kipuun niin joku muu on voinut kokea sen hyvinkin helppona.