Moi, piti tulla kommentoimaan, että itse käytin tätä laitetta ennen esikoiseni syntymää. Mulla oli aivan hirveä synnytyspelko (kävin polilla ja mietin sektiota vaihtoehtona), ja mun oli ihan pakko saada tehdä KONKREETTISESTI jotain synnytyksen helpottamiseksi, noin niinkuin ennakkoon. Muuten olisin varmaan repinyt peliverkkarini, pelotti niin paljon koko touhu!
En muista kauanko ehdin treenata epillä, mutta aloitin sen paria viikkoa ennen kun aloitusta suositeltiin. Harjoittelin päivisin omassa rauhassani, mutta iltaisin mulla oli välilihanöljyämissessiot sohvalla
Vähänkö nauratti, jos joku olis nähnyt mitä mä touhuolen iltaisin..no, mies tietty näki, ja tais joskus vähän innostuakin ;D
Poitsu syntyi 2 viikkoa etuajassa, 50cm ja 3600g, pään kokoa en nyt muista, mutta se oli hieman isompi kun keskiarvollisesti. kielsin episiotomian jo ennakkoon, tai sanoin, että jos se on kätilön mielestä PAKKO tehdä, niin se täytyy mulle perustella siinä tilanteessa.
Synnytyksen kesto oli reippaasti alle 4h, ja ponnistusvaihe muistaakseni 20min. Löysin heti oikean "suunnan", ja kätilön ei olis edes tarvinut sanoa koska pitää "himmata tahtia", koska tiesin sen itsekin...tunsin ihan selvästi.
Ei yhtäkään tikkiä, muutama nirhauma tietysti että kirveli kyllä, mutta ei mitään tikattavaa.
Jälkikäteen kätilö sanoi, että tosi harva ensisynnyttäjä löytää niin hyvin tatsin ponnistukselle. Kerroin hänelle laitteesta, hän ei ollut koskaan kuullut siitä, mutta kun selitin toimintaperiaatteen, hän mietiskeli, että laitteen toiminnassa voi olla vinhakin perä, ja se voi hyvinkin auttaa asiaa.
Itse uskon myös, että epiduraalista kieltäytyminen (otin kyllä kohdunkaulan puudutetta ja ilokaasua) auttoi asiaa. En väitä että KAIKKI epiduraalin ottajat saavat repeämän, mutta kyllä se aika yleistä on. Juuri ennen omaa synnytystäni kaverini meni synnyttämään ja sai 36 tikkiä. Hän sanoi, ettei epiduraalin jälkeen tuntenut mitään, ei edes tiennyt ponnistaako parhaillaan vai ei...Päätin, että mieluummin kärsin vaikka 2h ponnistusvaiheessa ja 10h suppareita kun otan epiduraalin...Mutta tietysti voi olla että mieli olis muuttunut jos synnytyksen kesto olisi ollut niin pitkä