Epävakaa työtilanne estää yrittämästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 678
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
6

678

Vieras
Mitä mieltä olette? Opiskelen ja olen työssä. Valmistun kohta, mutta työtilanne ei ole varma, erli pikku pätkissä mennään eikä se ikinä voi muuttua (tässä kyseisessä työssä) vakiduuniksi. Joten se stressaa sen verran, ettei voi yrittää lasta tähän epävarmuuden tilaan :( Mutta onko tässä maailmassa mikään niin varmaan..

Onko teillä kokemuksia vastaavasta tilanteesta, jossa vain mies on vakityössä? Olisi kiva tietää olisiko aivan mahdoton yhtälö.

Ei-vakinainen työpaikka tarkoittaa raskauden konkretisoituessa valitettavan usein sitä, että sopimusta ei sitten enää uusita ja tuleva äiti joutuu mahdollisesti olemaan kokonaan työttömänä ennen äitiysloman alkua. Tietää siis taloudellisesti hankalampia aikoja. Kuitenkin voi olla myös niin, että vaikka odottelisitte useammankin vuoden, et silti tulisi saamaan vakinaista työpaikkaa, olethan hedelmällisessä iässä. Tämä riippuu tietysti monista asioista, ja erityisesti siitä mille alalle olet valmistumassa.

Kannattaa siis miettiä sitä, tulisitteko toimeen miehen palkalla ja minimiäitiysrahalla, jos tämä "pahin mahdollinen" tapahtuu ja joudut työttömäksi ennen äitiyslomaa.

Raskaus ei välttämättä ala silloin kun sitä toivoo ja saatatte joutua yrittämään pitkäänkin, toisaalta voi olla että teillä tärppää heti.. sitä ei voi yrittämättä tietää. Riippuu siis myös iästänne kuinka kauan voitte leikkiä ajatuksella ja "suunnitella" koska olisi paras aika lapselle.

Ei tuo kuulosta ollenkaan mahdottomalta yhtälöltä, Suomi on täynnä työttömiä yksinhuoltajia jotka kuitenkin pystyvät pitämään huolta yhdestä tai useammasta lapsesta. Jos teillä mies on vakityössä, on teillä jo asiat suhteellisen hyvin. Ja jos hankitte lapset jo tässä vaiheessa, sinunkin on ehkä helpompi työllistyä tulevaisuudessa, kun lapset on jo hankittu.

Tsemppiä!

Äitiyspäiväraha lasketaan toissa vuoden verotuksessa ilmoitettujen tulojen mukaan (vuonna 2006 vuoden 2004, korjatkaa, jos olen väärässä). Jos viimeisen puolen vuoden tulot ennen äitiyslomakauden alkua ovat toissa vuoden tuloja huomattavasti suuremmat, lasketaan äitiyspäiväraha kyseisen puolen vuoden tulojen perusteella. Joka tapauksessa apurahastahan ei makseta veroja, joten sitä ei oteta huomioon äitiyspäivärahaa laskettaessa. Jos siis saat koko palkan apurahana, saat minimiäippärahan. Saman verran saisit, jos olisit työttömänä. Esimerkiksi yliopistolla usealla aloittelevalla tutkijalla on määräaikaiset sopimukset ja palkkana apuraha. Mietipä nyt siinä sitten oikeaa aikaa vauvahaaveille... Ei lainkaan reilua!

Meillä mies on vakityössä ja minä pätkätyöläinen. Olen parasta aikaa äippälomalla. Yrityksen alkaessa olin sen verran optimistinen, että ajattelin töitä löytyvän jostain, jos työsopimustani nykyiseen paikkaan ei olisi enää jatkettu. Ei nyt välttämättä juuri sitä unelmatyötä, mutta työtä kuitenkin. Ja hätätilassa olisimme kituuttaneet miehen palkalla. Helpotuksekseni kaikki on mennyt työnantajan kanssa paremmin kuin hyvin ja olen menossa takaisin samaan työpaikkaan lomani loputtua. Näin meillä, mutta jokaisen on tehtävä omat tasapainoilut uran ja lasten välillä. Tsemppiä!

Yhteistyössä