epäilen että vanhempieni talossa on hometta mutta miten sanon heille.. :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Heillä on tosi surkea mökki missä asuvat ja vintillä kun kävin niin ainakin ikkuna oli aivan mustana homeesta, mutta isäni sanoi että ei siitä tarvitse huolestua.

Nyt puoli vuotta on ollut niin että aina kun tullaan sieltä kotiin niin vaatteet haisee niin pahalle että pakko pestä ne ja mennä itsekin suihkuun. Vaikka olisi vaan käväisty siellä. Ja jos lapset ovat vähän pitempään ja tulevat kotiin niin heidän hiuksetkin haisee tosi pahalle. Ja myös vanhempani kun tulivat käymään jouduin ihan aukaisemaan ikkunan että pystyy olemaan samassa huoneessa. Haju muuttuu koko ajan voimakkaammaksi :(

Mutta ihmettelenkin että sinne mennessä ja siellä ollessa en haista mitään!

Miten sanon heille tästä kun en tahtoisi loukatakaan?Ei voi nuin vaan töksäyttää että haisette kamalalle :/ mutta olen huolissani heidän terveydestä!

mut voinko olla varma että se on hometta? En nimittäin ole tietenkään varma edes miltä home haisee mutta kuvittelisin vaan ettei kellään voi muuten haista niin pahasti :/

Olisko joku tuttu rakennusmestari vaikka jonka pyytäisit kattomaan paikkaa, jos uskoisivat häntä? Tai joku rakennusalan ihminen siis. Kuulostaa kyllä tosi huolestuttavalta...onkohan ihan lattiasieni levinnyt koko taloon...se leviää nopeasti, jopa betonin yli puuosasta toiseen, tekee ilman huonoksi hengittää. Tai voi olla mikä sieni vaan, mutta tuosta nopeasta leviämisestä ajattelin. Mutta ota suoraan puheeksi, eihän tollases talos voi asua. Onkohan tehty vääränlaisia korjauksia vai alunperin huonosti koko talo...

[QUOTE="Nii";23304016]mut voinko olla varma että se on hometta? En nimittäin ole tietenkään varma edes miltä home haisee mutta kuvittelisin vaan ettei kellään voi muuten haista niin pahasti :/[/QUOTE]

Siksi mä ainakin tarjoisin taloudellista ja käytännön apua asian tutkimiseen.
Itse en ole kuullut että hometalossa asuvat ihmiset haisisi.

[QUOTE="outoa";23304042]mikä siinä sitten on, ettet voi sanoa, että niillä haisee homeelle?[/QUOTE]

en haista mitään kun menen sinne ja olen siellä, mutta heti kun lähtee niin haistaa vaatteista että on käynyt siellä!

jotenkin tuntuu vaan että siittä voisi loukkaantua kun sanoo että hei kun tultiin kotiin niin haisipas vaatteet.. :S

Paha haju ei aina viittaa homeeseen, jonkinlaiseen kosteushäiriöön ehkä kuitenkin. Lapsuuskotini oli haisula, mutta kuntotarkastuksissa (2 kpl) aina puhtaat paperit ja uuden omistajan tekemät perusteelliset remontit vahvistivat tarkastustulokset oikeiksi. Ei siis kannata heti vaipua epätoivoon, mutta hajun lähde kannattaa kuitenkin selvittää. Usein varttuneemmat ja/tai nuukat ihmiset lämmittävät liian vähän ja tukkivat ne vähätkin ilmanvaihtoräppänät, joten tunkkaista hajua voi muodostua jo näistä syistä.

Meillä vähän sama juttu, eli epäillään että miehen isän ja tämän puolison talossa olisi hometta. Sitä ei myös huomaa paikanpäällä, mutta kotiin tullessa pakko laittaa välittömästi kaikki vaatteet pesuun. Samoin kaikessa tavarassa mitä meille tuovat, on sellainen maakellarin haju. Vaikka ihan hyvin tullaan juttuun ja on suht läheiset välit heihin, silti vaikea tuollaisesta on sanoa heille. Heidän suvussaan kun on tapana antaa kaikille "oma tila ja oma rauha", eli ei puututa liian henkilökohtaisiin asioihin. Omille vanhemmilleni voisin täräyttää ihan suoraan tuollaisen asian, mutta meidän suvussa on totuttu erilaiseen tyyliin sanoa asioista.

tuo kommentti, että hometalossa asuvat ei voisi haista, ihmetyttää. kyllä heidän vaatteensa ainakin sekä hiukset haisevat. yhdessä vuokrakämpässä, missä muinoin asuttiin, oli hieman makea haju, ei mikään maakellarihaju. tuon hajun haistoi toisinaan, kun tuli asuntoon, mutta ei esim silloin kun oli vasta tehty ruokaa, leivottu tms. hajua ei haistanut asunnossa ollessa, vainko silloin kun tuli pesuhuoneesta muihin tiloihin. (pesuhuone ja sauna oli perusteellisesti remontoitu juuri ennen meidän muuttoa) mutta vaikka kaupassa ollessa, kun haistoi omia hiuksia tai takkia, haju oli selvä. ja kun eräs ystävä oli meillä viikonlopun, hänen oli pestävä kaikki mukana olleet vaatteet kotiin mennessä. jos talossa ollessa jää vaatteisiin tai hiuksiin haju, on joku kyllä pielessä.

itse olisin ainakin kiitollinen, jos joku sanoisi minulle suoraan (kuitenkin tahdikkaasti ja nätisti), jos epäilisi meillä olevan hometta. se on nykyään kuitenkin niin harmittavan yleistä... voisi myös mainita niistä terveysriskeistä, mitä liittyy mahdollisessa hometalossa asumiseen. ja voisihan asiasta kysellä ja kierrellä kautta rantain, miettiä mahdollista korvausilman puutetta ja sitä kautta asiaa lähestyä.

Yhteistyössä