Miten kertoa ystävälle, että heidän talossa on hyvin todennäköisesti hometta? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liisi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuohon on tosi vaikea vastata. Homeongelma voi sairastuttaa vakavasti, mutta toisaalta talo voi osoittautua asumiskelvottomaksi, jolloin rahanmenetys voi olla satojatuhansia. En tiedä mitä itse tekisin, olen itse niin pahasti allerginen homeelle, etten voisi paljoakaan oleskella kyseisen ihmisen luona.
Ehkä voisin hiukan vihjaista asiasta, mutta en sen enempää lähtisi painostamaan.

[QUOTE="Milla";28158711]Tuohon on tosi vaikea vastata. Homeongelma voi sairastuttaa vakavasti, mutta toisaalta talo voi osoittautua asumiskelvottomaksi, jolloin rahanmenetys voi olla satojatuhansia. En tiedä mitä itse tekisin, olen itse niin pahasti allerginen homeelle, etten voisi paljoakaan oleskella kyseisen ihmisen luona.
Ehkä voisin hiukan vihjaista asiasta, mutta en sen enempää lähtisi painostamaan.[/QUOTE]

Ja vaikka olisi kuule rahanmenetys miljoonia niin eiköhän se lasten terveys ole tärkeämpää?

Sanoo ihminen, joka epäilee omassa kodissaan hometta, mutta ei vaan saa aikaiseksi soitettua mihinkään testausta...

http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/rakentaminen/23985.html

etyyliheksanoli aiheuttaa makeaa hajua sisäilmaan ja huonontaa näin ollen sisäilman laatua. Kun
reaktio kerran alkaa märällä betoni- ja mattopinnalla, se ei pysähdy, vaikka
pinnat olisivat kuivia. Aiheuttaa samanlaisia oireita kuin home.

Kiinnostaisi tietää, mistä ap päättelee kyseessä olevan homeongelma? Millaista haju on? Jos se muistuttaa kissanpissaa ongelma voi olla talon huonossa tuuletuksessa. Jokainen varmasti tietää, että sisä- ja tuloilman pitäisi liikkua ja talon pysyä siten "terveenä".

Homeongelma on jo hyvin vakava oletus ja siinä kannattaa lähteä asiantuntijan kanssa liikkeelle. Jos ap on niin huolissaan suosittelen lainaamaan kosteusmittaria ensi alkuun. Sillä voi amatöörikin ottaa suuntaa antavia mittauksia ja sen jälkeen pohtia ammattilaisen palkkaamista paikalle.

[QUOTE="Vieras";28157360]Ai sinusta on helppoa sanoa ystävälle että sori vaan mutta asutte paskakasassa ja olette useamman sadantonnin velkahelvetissä kohta? Hometaloa ei voi korjata, tutkimukset ja oikeudenkäynnit ovat helvetin kalliita ja hitaita prosesseja. Liian moni perhe on menettänyt niin fyysisen kuin mielenterveytensäkin homeen takia.[/QUOTE]

Hometaloa ei voi korjata? :laugh:

Meillä oli hometalo, vaan korjattu on eikä ole enää. Ja käräjät vältettiin, kun myyjä suostui sovitteluun ja maksamaan ilman käräjiä, lakimiehet tosin piti hankkia. Että näin.

Ja aloittajalle: sanoisin ystävälle ihan suoraan ja toivoisin, että myyjän vastuu on vielä voimassa (5 vuotta ostamisesta).

Seuraavan kerran, kun kaveri valittelee ihottumastaan tai lasten sairastelusta tmv. niin kysyisin, että ovatko miettineet homeen mahdollisuutta, kun se voi olla syynä ko. ongelmaan.

Mä epäilen että meidän talossa saattaa olla hometta, ja asia ahdistaa jo etukäteen. Rakastan meidän kotia, enkä halua edes ajatella, että jouduttas tästä muuttamaan pois. Millasia oireita home sitten aiheuttaa? Meidän lapset on sairastelleet koko talven, mutta voi kai se muustakin johtua? Nyt on paljon kaikkea liikkeellä. Voiko yöyskään olla muita syitä kuin home? Tietääkseni täällä ei haise erikoiselle eikä mekään haista. Voiko asiaa tutkia kotikonstein jotenkin?

Mä epäilen että meidän talossa saattaa olla hometta, ja asia ahdistaa jo etukäteen. Rakastan meidän kotia, enkä halua edes ajatella, että jouduttas tästä muuttamaan pois. Millasia oireita home sitten aiheuttaa? Meidän lapset on sairastelleet koko talven, mutta voi kai se muustakin johtua? Nyt on paljon kaikkea liikkeellä. Voiko yöyskään olla muita syitä kuin home? Tietääkseni täällä ei haise erikoiselle eikä mekään haista. Voiko asiaa tutkia kotikonstein jotenkin?

Katsopa ihan googlesta hometalo oireet niin löydät aikalailla karmaisevia listoja homeen aiheuttamista sairauksista ihan hengitystieinfektioista ja ihottmasta syöpään saakka... :(

Yhteistyössä