Epäsiisti kyläpaikka!!

  • Viestiketjun aloittaja suututtaa
  • Ensimmäinen viesti
siivoton
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Alkuperäinen kirjoittaja älyhoi!:
No jos he viihtyy omassa kodissaan sellasena kuin se on niin ei luulis kuuluvan sinulle!

Eikä sinun ole sinne mikään pakko enää mennä...!
No, mä olen eri mieltä. Jos kutsutaan kylään, kuuluu hyviin tapoihin ja toisen ihmisen kunnioittamisen perusaakkosiin huolehtia siitä, että erikseen ko. tilaisuutta varten kutsutut vieraat tuntevat olonsa tervetulleiksi. Tähän huomioonottamiseen kuuluu ainakin minun mittapuuni mukaan se, että koti on siisti ja miellyttävä. (= vessat puhtaat, käsipyyhkeet puhtaat, istumapaikkoja riittävästi ja istuimet siistit, keittiö/ruokailutila ja pinnat puhtaat jne. tavarat paikoillaan, eteinen siisti, riittävästi vapaita vaatepuita vieraille jne.....)

Jos taas joku ryykää ilmoittamatta ovelle, tervetuloa, mutta silloin ei vieras voi odottaa, että pirtissä tuoksuisi pulla ja vessoissa vastalotrattu Tolu.

Hämmästyttävää tosin on, että joitakin ihmisiä ei tosiaan häiritse elää kestopaskan keskellä. Itse usein huomaan ko. kaltaisissa paikoissa miettiväni, että jos kerran pöydän päälläkin on jo viikon vanhat lasagnet kuivahtaneena, niin mitä löytyykään sitten hiukan peremmältä :x
No huh, huh! Pikkuiset on vaatimukset sulla. Mistä mä järjestän oikeanlaisia istumapaikkoja enempää kuin niitä on? Ja täällä joku jo mainitsi, että heilläkin on pieni talo, ja silti vähän säilytystilaa. Haloo, on vissi ero onko pieni TALO vai 50 neliöinen kaksio. Jos mä haluan imuroida, ensin siirrän lastenvaunut pois siivouskaapin edestä, jotta saan imurin. Seuraavaks haen kylppäristä sen imurin putken ;)

Joillekin näköjään on normaalia, että imuroi koko huushollin ainakin kerta päivään. En muista että edes koulun kotitaloustunnilla tuollasta olisi suositeltu. Eri asia sit jos on niitä eläimiä. Ja tietty se helpottaa kummasti, jos sen imurin tosta vaan napsasee käyntiin.
 
siivoooja santra
Jokainen tyylillään...
Mulla eräs tuttava perhe elä varsinaista boheemi elämää,jos näin voi sanoa?
Jos mies ei vie roskia ulos ,siellä voi olla vaikka 5 roskapussia lattialla.
Minkäänlaisesta sisutuksesta ei voi kyllä puhua.
Peti on kuin hävityksen kauhistus.lakanat vaihettu ties milloin...
mattoja ei ole, ei kyllä taulujakaan.
Jos tiskaus vuoro ei hoidu/kone,niin emäntä ostaa kertakäyttöastiat pikkuvinkkinä seisovasta tiskistä.
Mutta ei se heitä ihmisinä heikennä yhtään,aivan ihania ja lapset kasvatettu normaalisti ja osaavat käyttäytyä ja kokata.
Olemme mekin tottuneet heidän kotiinsa jo vuosien saatossa.
Ja antaa kaikkien kukkien kukkia.
 
sotkuiita
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
No, mä olen eri mieltä. Jos kutsutaan kylään, kuuluu hyviin tapoihin ja toisen ihmisen kunnioittamisen perusaakkosiin huolehtia siitä, että erikseen ko. tilaisuutta varten kutsutut vieraat tuntevat olonsa tervetulleiksi. Tähän huomioonottamiseen kuuluu ainakin minun mittapuuni mukaan se, että koti on siisti ja miellyttävä. (= vessat puhtaat, käsipyyhkeet puhtaat, istumapaikkoja riittävästi ja istuimet siistit, keittiö/ruokailutila ja pinnat puhtaat jne. tavarat paikoillaan, eteinen siisti, riittävästi vapaita vaatepuita vieraille jne.....)

Jos taas joku ryykää ilmoittamatta ovelle, tervetuloa, mutta silloin ei vieras voi odottaa, että pirtissä tuoksuisi pulla ja vessoissa vastalotrattu Tolu.

Hämmästyttävää tosin on, että joitakin ihmisiä ei tosiaan häiritse elää kestopaskan keskellä. Itse usein huomaan ko. kaltaisissa paikoissa miettiväni, että jos kerran pöydän päälläkin on jo viikon vanhat lasagnet kuivahtaneena, niin mitä löytyykään sitten hiukan peremmältä :x

Voi ei! Toivottavasti sä et ole meidän kaveri tai ystävä...ja pahoittelut meidän huushollista jos olet. Onhan se ikävä jollen voi ystäviäni luokse pyytää koskaan, kun meillä sotkuista.... :(

Meillä ainakin tämä kaaos johtuu tyystin liian vähästä säilytystilasta ja liian vähästä ajasta. Ja kun illalla koko päivän show on ohi niin en todellakaan jaksa alkaa lattioita kuuraamaan. Pakko saada huokaista ja ladata akut seuraavaa päivää varten. Isäntä ei ole mikään siisteysintoilija, päinvastoin, joten sieltä suunnalta ei apuja heruja tähän asiaan :( Ite yritän aina korjailla jälkeni...mutta se ei riitä jos kodissa sotkee muutkin perheenjäsenet, isäntä ja lapset!
Tiedän tämänkin olevan vain väliaikaista...kyllä meilläkin vielä joku päivä siistiä on aina! Sit saapi vieraatkin tulla arvostelemaan!!

 
Tropiikissa kun asutaan ja jos on leivanpalanen jaanyt lattialle,seuraavana paivana ovat muurahaiset haistaneet sen ja marssineet sisalle...Meilla ei siis voi mitaan ruokaa jaada lattialle,eika kasa vaatteita.
Imuroin tai moppaan paivittain. Ja pesen lattiat. Sekaista voi olla,mutta ei likaista,se on eri asia.
 
Vieras
No minä olen käynyt Oikeasti likaisessa kodissa! Siellä oli kissankakkaa nurkissa haisemassa (eikä ollut edes sen päiväistä), kissanpissakin haisi, joka paikassa kasapäin roinaa, siis sitä tavaraa oli niin paljon että seinien vierustoilla ja jokapaikassa, kävelemistä varten oli vaan polku sen roina-ja ryysymäärän keskellä! Jotkut huoneet oli jääny asukkailla käyttökelvottomiksi koska ne vaan oli niin sotkuisia, kissanpissaisia ja täynnä tavaraa jota kukaan ei vaan jaksanut siivota..
 

"Noilla tavaroilla tarkoitan lähinnä sellaista muuta sälää, lehtiä, papereita, pikkuroinaa, levällään olevia vaatteita tms. Ne on ihan yhtä helppo viedä käytön jälkeen paikoilleen. Ja tiskit laittaa heti syönnin jälkeen koneeseen ja pyyhkäistä pöytä. Tällaista tarkoitan!

Ei varmasti ketään häiritse elämisen jäljet lapsiperheen kodissa, ei edes minua. ;)"


Mä en kärjistä yhtikäs mitään. Meillä nyt vaan sattuu olemaan juuri kuvailemiasi lehtiä, papereita ja pikkusälää lattiat jatkuvasti täys. Minkäs teet jos asumisolosuhteet on kertakaikkiaan sellaiset että niitä papereita ja lehtiä ei vaan saa tarpeeksi piiloon lasten pikku kätösiltä? Vaikka juuri olisi siivottu, niin jo pian on päivän lehti revittynä ympäri kämppää. Tiskit saattaa lojua tiskipöydällä tai jopa ruokapöydällä, sillä meillä ei ole tiskikonetta. Ja mä laitan ensisijalle lasten turvallisuuden. Jos on valittava menekö katsomaan ettei juniori kiipeä toisessa huoneessa ikkunalaudalle tai tee muita kiellettyjä asioita vaiko siivoanko keittiön heti ruokailun jälkeen. Niin arvaas kumpi on mulle tärkeämpi? Ja yleensä juuri silloin soi ovikello ja yllätysvieraat saapuvat :whistle:
Tarkotan vaan ettei välttämättä se sotkuinen ja kaaottinen koti ole sitä
24 /7.
Mä myönnän suoraan että tällä palstalla näitä keskusteluja aikani seuranneena mulle on ainakin tullut sellainen kynnys että en kehtaa pyytää meille kotiapua vaikka viime aikoina se olisi ollut enemmän kun tarpeen. Koska meillä on jatkuva sotku,ja palstalla olen huomannut kuinka useimmat äidit leimaavat sotkun perusteella vanhemmat kelvottomiksi. Joten perhetyöntekijän tarpeellinen apu on pitänyt unohtaa.

Argh, että mua riepoo tää sitaattisysteemi, kun ei se koskaan toimi :kieh:
 
Salama McQueen
Mä en kärjistä yhtikäs mitään. Meillä nyt vaan sattuu olemaan juuri kuvailemiasi lehtiä, papereita ja pikkusälää lattiat jatkuvasti täys. Minkäs teet jos asumisolosuhteet on kertakaikkiaan sellaiset että niitä papereita ja lehtiä ei vaan saa tarpeeksi piiloon lasten pikku kätösiltä? Vaikka juuri olisi siivottu, niin jo pian on päivän lehti revittynä ympäri kämppää. Tiskit saattaa lojua tiskipöydällä tai jopa ruokapöydällä, sillä meillä ei ole tiskikonetta. Ja mä laitan ensisijalle lasten turvallisuuden. Jos on valittava menekö katsomaan ettei juniori kiipeä toisessa huoneessa ikkunalaudalle tai tee muita kiellettyjä asioita vaiko siivoanko keittiön heti ruokailun jälkeen. Niin arvaas kumpi on mulle tärkeämpi? Ja yleensä juuri silloin soi ovikello ja yllätysvieraat saapuvat :whistle:
Tarkotan vaan ettei välttämättä se sotkuinen ja kaaottinen koti ole sitä
24 /7.
Mä myönnän suoraan että tällä palstalla näitä keskusteluja aikani seuranneena mulle on ainakin tullut sellainen kynnys että en kehtaa pyytää meille kotiapua vaikka viime aikoina se olisi ollut enemmän kun tarpeen. Koska meillä on jatkuva sotku,ja palstalla olen huomannut kuinka useimmat äidit leimaavat sotkun perusteella vanhemmat kelvottomiksi. Joten perhetyöntekijän tarpeellinen apu on pitänyt unohtaa.

Edelleenkin, mä korostan, että mua ei SOTKUISUUS häiritse, mutta LIKAISUUS kyllä. Ne ON kaksi eri asiaa. :) Ja tiedän kyllä, mitä on pienet tilat ja tiskikoneettomuus, ennen kuopuksen syntymää asuimme 30 neliön yksiössä kolmistaan.

Ja mitä perhetyöntekijän pyytämiseen tulee, pyydä ihmeessä, jos kerran tarvetta on. Ne on niitä tilanteita varten, kun itse on uupunut ja ei jaksa. Ei siinä sotkut puntarissa paina, tärkeintä on avun saaminen.

Mulle kuitenkin se ihminen on tärkeämpi kuin se siisteys. :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja voimaton:
Olen pahoillani..meillä täällä on juuri nyt kämppä mullinmallin, eteisen matto hiekassa, kissanhiekkaa vessan lattialla, puhtaat pyykit odottaa kaappiin menoa, kissankarvapallerot hyppii nilkoille..
En odota ketään käymään enää tänään enkä huomenna, joten mulla on hyvää aikaa raivata tämä huusholli yön yli nukuttuani.

Eri asia olisi, jos tietäisin että aamusta tulee vieraita. Siinä tapauksessa olisi imuroitu ja pesty lattiat, pyykit poissa ja tiskipöytä täysin tyhjä, nyt siellä on muutama kuppi ja lautanen.
.
Näin juuri. Keneltäkään ei tarvitse anteeksi pyytää, jos koti on kuin pommin jäljiltä. Se on teidän kotinne, ja jos siellä viihdytte, hyvä niin.

Kyse olikin siitä, että jos nyt vaikkapa järjestäisit lapselle syntymäpäivät ja olisit kutsunut tuvan pullolleen vieraita, varmaankin siivoaisit ennen juhlia? Jos joku tulee tänään yllättäen kylään, ei pitäisi olla nokan koputtamista. mutta jos sovittuna ajankohtana ja kutsuttuna vieraana saapuu, ja joutuu arpomaan mihin jalkansa laittaa lattialla ettei sukka jää kiinni, on se mielestäni erittäin epäkohteliasta isäntäväen puolelta. =)

 

Yhteistyössä