Epäsiisti kyläpaikka!!

  • Viestiketjun aloittaja suututtaa
  • Ensimmäinen viesti
ei kehtaa nikillä
Mulla alkaa taas masennus paheneen, ja kämppä on ku pommin jäljiltä. Ap:n mainitsemista vain elukankarvat puuttuu. Tänään aurinko paistanut ja oon 2koneellista tiskiä pessyt, tehnyt ruuan, imuroinut ja pessyt 2koneellista pyykiä. Jostain pitäs kerätä voimaa luutuamiseen, lattia täynnä tahmajälkiä ja tahroja. Vaatetta jokapuolella, sekä likasta että puhdasta kasoissa jne. Mutta jos ei jaksa ku melkein vaan nukkua vuorokauden läpi. Ei tää kovin kivaa oo
 
vieras
Pidän siitä, että kotona on suht siistiä. Mutta ystävieni kotiin en mene siivoa arvostelemaan vaan tapaamaan ystäviäni. Mielestäni tällaiset kauhistelut ja aloitukset on joko oman egon pönkitystä tai sivistymättömyyttä.
 
Tosin siivoan joka päivä, aamusta iltaan, ihan turhaan, kun siistiä ei ole koskaan!

Pitäsköhän tosta päätellä, ettei kannata kutsua ketään kylään, koska vieraita mahdollisesti inhottaa olla täällä :whistle:
 
Capri harmaana
Mua ei kavereiden sotkut haittaa, vaikka tykkäänkin että omassa kodissa "normaalin siistiä". Mutta väittämä että tartteis koko ajan paikkoja hinkata, että koti pysyy siedettävänä, jos talossa lapsia ja eläimiä, ei kyllä pidä paikkaansa. Meillä kolme koiraa ja kaksi kissaa + kaksi lasta (6v ja vauva) ja ei se mahdottomia vaadi pitää kotia ok kunnossa. Ja meillä vielä talo pieni ja säilytystilaa vähän!

Mä imuroin ainakin enimmät kerran päivässä (varsinkin näin karvanlähtöaikaa, yksi koirista sakemanni, josta totisesti lähtee karvaa) ja yleensä vielä pyyhkäisen laakamopilla pikaisesti lattiat. Tavaroita järjestelen tyylillä "vie mennessä tuo tullessa" ja 6v:lle on opetettu että leikit korjataan kun leikki lopetetaan. Jos ei heti niin ainakin ennen uuden leikin aloittamista. Lelut on järjestetty omiin laatikoihin tyyliin; barbit & tarvikkeet, nukkejen tarvikkeet, pikkueläimet jne. Paljon kivempi leikkiäkin, kun tietää mistä lelut löytyy.

Paras apu on kuitenkin ollut ylimääräisestä ROJUSTA LUOPUMINEN (vieläkin sitä riittää... vuosi ollaan nyt tässä asuttu). Kylmästi vaan kaikki mitä ei tarvitse kavereille, kierrätyskeskukseen tai vaikka myyntiin kirpparille. Kummasti helpottuu järjestyksen pito! Suosittelen!

 
Alkuperäinen kirjoittaja älyhoi!:
No jos he viihtyy omassa kodissaan sellasena kuin se on niin ei luulis kuuluvan sinulle!

Eikä sinun ole sinne mikään pakko enää mennä...!
No, mä olen eri mieltä. Jos kutsutaan kylään, kuuluu hyviin tapoihin ja toisen ihmisen kunnioittamisen perusaakkosiin huolehtia siitä, että erikseen ko. tilaisuutta varten kutsutut vieraat tuntevat olonsa tervetulleiksi. Tähän huomioonottamiseen kuuluu ainakin minun mittapuuni mukaan se, että koti on siisti ja miellyttävä. (= vessat puhtaat, käsipyyhkeet puhtaat, istumapaikkoja riittävästi ja istuimet siistit, keittiö/ruokailutila ja pinnat puhtaat jne. tavarat paikoillaan, eteinen siisti, riittävästi vapaita vaatepuita vieraille jne.....)

Jos taas joku ryykää ilmoittamatta ovelle, tervetuloa, mutta silloin ei vieras voi odottaa, että pirtissä tuoksuisi pulla ja vessoissa vastalotrattu Tolu.

Hämmästyttävää tosin on, että joitakin ihmisiä ei tosiaan häiritse elää kestopaskan keskellä. Itse usein huomaan ko. kaltaisissa paikoissa miettiväni, että jos kerran pöydän päälläkin on jo viikon vanhat lasagnet kuivahtaneena, niin mitä löytyykään sitten hiukan peremmältä :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Alkuperäinen kirjoittaja älyhoi!:
No jos he viihtyy omassa kodissaan sellasena kuin se on niin ei luulis kuuluvan sinulle!

Eikä sinun ole sinne mikään pakko enää mennä...!
No, mä olen eri mieltä. Jos kutsutaan kylään, kuuluu hyviin tapoihin ja toisen ihmisen kunnioittamisen perusaakkosiin huolehtia siitä, että erikseen ko. tilaisuutta varten kutsutut vieraat tuntevat olonsa tervetulleiksi. Tähän huomioonottamiseen kuuluu ainakin minun mittapuuni mukaan se, että koti on siisti ja miellyttävä. (= vessat puhtaat, käsipyyhkeet puhtaat, istumapaikkoja riittävästi ja istuimet siistit, keittiö/ruokailutila ja pinnat puhtaat jne. tavarat paikoillaan, eteinen siisti, riittävästi vapaita vaatepuita vieraille jne.....)

Jos taas joku ryykää ilmoittamatta ovelle, tervetuloa, mutta silloin ei vieras voi odottaa, että pirtissä tuoksuisi pulla ja vessoissa vastalotrattu Tolu.

Hämmästyttävää tosin on, että joitakin ihmisiä ei tosiaan häiritse elää kestopaskan keskellä. Itse usein huomaan ko. kaltaisissa paikoissa miettiväni, että jos kerran pöydän päälläkin on jo viikon vanhat lasagnet kuivahtaneena, niin mitä löytyykään sitten hiukan peremmältä :x
Tätä en osaisi itse paremmin sanoiksi muotoilla! Olen aivan samaa mieltä!
 
Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Alkuperäinen kirjoittaja älyhoi!:
No jos he viihtyy omassa kodissaan sellasena kuin se on niin ei luulis kuuluvan sinulle!

Eikä sinun ole sinne mikään pakko enää mennä...!
No, mä olen eri mieltä. Jos kutsutaan kylään, kuuluu hyviin tapoihin ja toisen ihmisen kunnioittamisen perusaakkosiin huolehtia siitä, että erikseen ko. tilaisuutta varten kutsutut vieraat tuntevat olonsa tervetulleiksi. Tähän huomioonottamiseen kuuluu ainakin minun mittapuuni mukaan se, että koti on siisti ja miellyttävä. (= vessat puhtaat, käsipyyhkeet puhtaat, istumapaikkoja riittävästi ja istuimet siistit, keittiö/ruokailutila ja pinnat puhtaat jne. tavarat paikoillaan, eteinen siisti, riittävästi vapaita vaatepuita vieraille jne.....)

Jos taas joku ryykää ilmoittamatta ovelle, tervetuloa, mutta silloin ei vieras voi odottaa, että pirtissä tuoksuisi pulla ja vessoissa vastalotrattu Tolu.

Hämmästyttävää tosin on, että joitakin ihmisiä ei tosiaan häiritse elää kestopaskan keskellä. Itse usein huomaan ko. kaltaisissa paikoissa miettiväni, että jos kerran pöydän päälläkin on jo viikon vanhat lasagnet kuivahtaneena, niin mitä löytyykään sitten hiukan peremmältä :x
Tätä en osaisi itse paremmin sanoiksi muotoilla! Olen aivan samaa mieltä!

Sama täällä. Tällä lailla itsekin ajattelen. Jos menen sellaiseen paikkaan ihan kutsuttuna vieraana, jossa koko koti on räjähtämispisteessä, ei minua kyllä vieraana arvostetakaan. Ja edelleenkin, korostan sitä, että ihan tiptop ei pidä todellakaan olla, mutta niin, että keittiön pöydän ääreen uskaltaa istua pelkäämättä ruokamyrkytystä. ;)

Ja ei se tosiaan ole kuin järjestelmällisyyttä vaativaa pientä hommaa, jos haluaa pitää kotinsa asuttavan näköisenä. Vie mennessäs, tuo tullessas ja tee jouten ollessas. ;) Näin välttyy totaalikaaokselta ja siivouspäivänäkin homma sujuu kuin tanssi.

Joo ja meilläkin on joka lelulle omat paikat, legot, nuket, autot jne. omissaan, löytyy aina ja pysyy järjestyksessä.
 
maikki
no se kyllä on kohteliasta ihan vieraita ajatellen siistiä hieman.
noloahan se on vieraalle tulla pommin keskelle.
mun äidillä, mummolla ja mullakin yleensä aina siistiä, kun ikinä ei tiedä milloin tulee vieraita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Capri harmaana:
Mua ei kavereiden sotkut haittaa, vaikka tykkäänkin että omassa kodissa "normaalin siistiä". Mutta väittämä että tartteis koko ajan paikkoja hinkata, että koti pysyy siedettävänä, jos talossa lapsia ja eläimiä, ei kyllä pidä paikkaansa. Meillä kolme koiraa ja kaksi kissaa + kaksi lasta (6v ja vauva) ja ei se mahdottomia vaadi pitää kotia ok kunnossa. Ja meillä vielä talo pieni ja säilytystilaa vähän!

Mä imuroin ainakin enimmät kerran päivässä (varsinkin näin karvanlähtöaikaa, yksi koirista sakemanni, josta totisesti lähtee karvaa) ja yleensä vielä pyyhkäisen laakamopilla pikaisesti lattiat. Tavaroita järjestelen tyylillä "vie mennessä tuo tullessa" ja 6v:lle on opetettu että leikit korjataan kun leikki lopetetaan. Jos ei heti niin ainakin ennen uuden leikin aloittamista. Lelut on järjestetty omiin laatikoihin tyyliin; barbit & tarvikkeet, nukkejen tarvikkeet, pikkueläimet jne. Paljon kivempi leikkiäkin, kun tietää mistä lelut löytyy.

Paras apu on kuitenkin ollut ylimääräisestä ROJUSTA LUOPUMINEN (vieläkin sitä riittää... vuosi ollaan nyt tässä asuttu). Kylmästi vaan kaikki mitä ei tarvitse kavereille, kierrätyskeskukseen tai vaikka myyntiin kirpparille. Kummasti helpottuu järjestyksen pito! Suosittelen!
Tähän on pakko todeta ,että meillä tuo siisteys vaatii nimen omaan ja iaka paljon!
Meillä tosin lapsia 5. Poikia ,jotka eivät todellakaan mitä siisteys intoilijoita

:whistle:
3 koiraa, kissoja enemmän kuin laki sallii sekä myös kaneja. =)

Luultavasti olen sitten vain huono ja laiska :kieh:
Jos ei ilkee sisään tulla niin pyskykööt poissa..

Siis jos tosissaan ei riitä vaikka kuinka siivois ja luuttuais :/

Yllättävän paljon meillä silti vieraita käy ja hyvä niin, sillä tykkään kun käy vieraita ja kavereita kylässä kahvittelemassa =)
 
varsinkaan lapsiperheessä ei jaksa eikä ehdi olla jatkuvasti siivoilemassa, mutta toki jokaisen pitäisi pitää perussiisteys kodissa kunnossa. ettei nyt ihan lika, pölyt, roskat yms. täytä kämppää..
lelut muuallakin kuin lastenhuoneessa, tiskejä jms. on ihan normaalia =)
 
No meillä on kahdessa kerroksessa 250 neliöö ja jos joka paikka olis tip top joka päivä, mun pitäis siivota 24h/vrk! Sitä mukaa, ku pyyhkii esim. eteisen liukuovien peilejä (4 ove peiliä, 2 puuta), kyllä mennä tepsutellaan karhukävelyä olkkarin laminaatilla, joka on tummaa pähkiää, niinkuin yläkerta + huoneet. Että sais jatkuvasti olla hinkkaamassa lattioita ja pintoja. Jääkaapin ja pakastimen ovet on terästä, niissä näkyy myös jokainen sormenjälki ja keittiön kaapinovet on korkeekiiltosta, valkoista. Ja jälleen ne sormenjäljet.

Oon oppinu ummistaa silmät suurimmilta mönjiltä.
Ikkunat ku joku viä pesis. :whistle:
 
samoin ajattelen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pidän siitä, että kotona on suht siistiä. Mutta ystävieni kotiin en mene siivoa arvostelemaan vaan tapaamaan ystäviäni. Mielestäni tällaiset kauhistelut ja aloitukset on joko oman egon pönkitystä tai sivistymättömyyttä.
peesi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
No meillä on kahdessa kerroksessa 250 neliöö ja jos joka paikka olis tip top joka päivä, mun pitäis siivota 24h/vrk! Sitä mukaa, ku pyyhkii esim. eteisen liukuovien peilejä (4 ove peiliä, 2 puuta), kyllä mennä tepsutellaan karhukävelyä olkkarin laminaatilla, joka on tummaa pähkiää, niinkuin yläkerta + huoneet. Että sais jatkuvasti olla hinkkaamassa lattioita ja pintoja. Jääkaapin ja pakastimen ovet on terästä, niissä näkyy myös jokainen sormenjälki ja keittiön kaapinovet on korkeekiiltosta, valkoista. Ja jälleen ne sormenjäljet.

Oon oppinu ummistaa silmät suurimmilta mönjiltä.
Ikkunat ku joku viä pesis. :whistle:
Rakentamista suunnitellessa mietettiin tulevaa neliömäärää... työkaveri naurahti ja sanoi "muista sitten kuka siellä siivoaa". Päädyttiin noin puoleen teidän neliömäärästä :)

Lisäksi kiiltävät kaapinpinnat ja "rosteri"pinnat jäivät pois... koska niissä näkyy todella helposti sormenjäljet.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
No meillä on kahdessa kerroksessa 250 neliöö ja jos joka paikka olis tip top joka päivä, mun pitäis siivota 24h/vrk! Sitä mukaa, ku pyyhkii esim. eteisen liukuovien peilejä (4 ove peiliä, 2 puuta), kyllä mennä tepsutellaan karhukävelyä olkkarin laminaatilla, joka on tummaa pähkiää, niinkuin yläkerta + huoneet. Että sais jatkuvasti olla hinkkaamassa lattioita ja pintoja. Jääkaapin ja pakastimen ovet on terästä, niissä näkyy myös jokainen sormenjälki ja keittiön kaapinovet on korkeekiiltosta, valkoista. Ja jälleen ne sormenjäljet.

Oon oppinu ummistaa silmät suurimmilta mönjiltä.
Ikkunat ku joku viä pesis. :whistle:
Mulla vielä huomattavasti pienempi asunto. Vaan tosi on,että juuri kun saan peilikaappien ovet pyyhittyä, koira tunkee kuononsa niihin kaapinoviin ja ne on taas pesun tarpeessa. Sama on ikkunoissa: nenänjälkiä täynnä 5 sekuntia sen jälkeen, kun olen ikkunan pessyt. Mutta tää on meidän koti enkä aio niitä paria tuntia illasta, kun ehdin kotona töiden jälkeen olemaan, käyttää kämpän kiillottamiseen. Yllätysvieraat olen oppinut käännyttämään sujuvasti jo ovelta B)
 
aurinkoinen
Tiedän asumisen tyylin. Tuttavapiirissä on samankaltainen koti, neljä lasta ja neljä kissaa ja emäntä laiskanpuoleinen siivoomaan. Aina, siis ihan aina, kun on ihan pakko käydä siellä, on tiskipöytä, työtaso ja ruokapöytä siellä jossain astioiden ja ruuatähteiden alla. Tiskikone retkottaa auki aina,syytä en ole vielä kysyny. Eniten mua hirvittää nuorimman lapsen puolesta se LIKA. lapsi ku on vasta yhden vuoden ja maistelee kaikkea. Vessa... bhuh yök.. ja kun tulemme kotiin, soraan käsien pesulle ja housut ja paita pyykkiin. En muuten ole mikään siivousneuroosista kärsivä kotiäiti. Pidän vain enemmän järjestyksestä kuin kaaoksesta. Siisteydestä kuin siivottomuudesta. Maalaisjärki mukana.
 
voimaton
Olen pahoillani..meillä täällä on juuri nyt kämppä mullinmallin, eteisen matto hiekassa, kissanhiekkaa vessan lattialla, puhtaat pyykit odottaa kaappiin menoa, kissankarvapallerot hyppii nilkoille..
En odota ketään käymään enää tänään enkä huomenna, joten mulla on hyvää aikaa raivata tämä huusholli yön yli nukuttuani.

Eri asia olisi, jos tietäisin että aamusta tulee vieraita. Siinä tapauksessa olisi imuroitu ja pesty lattiat, pyykit poissa ja tiskipöytä täysin tyhjä, nyt siellä on muutama kuppi ja lautanen.

Ja mua ei häiritse, jos kyläpaikassa on samanlaista kuin meilläkin toisinaan, kunhan ei elukoita kulje ja sukat tartu lattioihin, vessassa ilkeää käydä sitä pesemättä ensin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja siivousnatsi täälläkin:
Siis te puhutte toisten ihmisten kodeista?? Älä mee sinne jos sitte pitää selän takana noin panetella, vaikka nimettömänäkin!
Ällöttävää tosiaan tuollainen haukkuminen selän takana. Inhottavaa ja alhaista. Mitä hittoa se kenellekään kuuuluu jos joku ei jaksa joka päivä pestä astioita tai lattiaa tai vessaa.
Ja taatusti on allergioita ym. yhteiskunnan rahoja vieviä sairauksia enemmän juuri siivousintoilijoilla kuin niillä, jotka eivät puunaa.
 
Joo, on täysin eri asia että tavarat on hujan hajan, peti petaamatta ja tiskit pöydillä kuin että viikkojen vanhat eväät ja mehut on lattioilla ja pissat ja kakat potassa. Kyl varmaan moni tajus pointin mut haluaa vaan väntää asiaa. :kieh: Miks pitää tahallaan ymmärtää väärin?
 
siivousnatsi itsekin
En ymmärtääkseni ymmärtänyt väärin, ihan oikeasti olen siivousfriikki itsekin. Sitä purnasin vaan että musta tuntu kummalta kun ystävästään(kai se ainaki kaveri on jos kylässä käy?) puhuu noin? Eikä sekään kyllä muille kuulu kuinka kotiaan hoitaa tai hoitamatta jättää. Itsetehostusta tuollainen vaan on.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
No meillä on kahdessa kerroksessa 250 neliöö ja jos joka paikka olis tip top joka päivä, mun pitäis siivota 24h/vrk! Sitä mukaa, ku pyyhkii esim. eteisen liukuovien peilejä (4 ove peiliä, 2 puuta), kyllä mennä tepsutellaan karhukävelyä olkkarin laminaatilla, joka on tummaa pähkiää, niinkuin yläkerta + huoneet. Että sais jatkuvasti olla hinkkaamassa lattioita ja pintoja. Jääkaapin ja pakastimen ovet on terästä, niissä näkyy myös jokainen sormenjälki ja keittiön kaapinovet on korkeekiiltosta, valkoista. Ja jälleen ne sormenjäljet.

Oon oppinu ummistaa silmät suurimmilta mönjiltä.
Ikkunat ku joku viä pesis. :whistle:
Se, että peileissä on lasten kädenjälkia tai jääkaapin ovessa sormenjälkiä, on ihan eri juttu kuin likaisuus. Lapsiperheessä näkyy elämisen jäljet, eikä ap sitä ajanut takaa, vaan sitä, että mädäntyneitä ruokia on siellä täällä ja lattioilla vaikka mitä moskaa. Se on todellakin ihan eri asia kuin muutaman sormenjäljet siellä täällä tai vähän leluja lattialla. Se on saastaista, yök. Pieni epäjärjestys on ihan eri juttu ja mielestäni ok, jos on lapsia.

 
Se saastaisuusastekin on aika suhteellinen käsite B)
Mutta oikeasti jos koti on todella saastainen, voi taustalla olla masennusta ja väsymystä. Jos koti pääsee oikein kamalaan kuntoon, voi sen edessä täysin lamaantua siten, ettei edes osaa eikä jaksa lähteä tekemään tilanteelle mitään.
Ikävää tietysti jos sellaisen kaaoksen ja saastan keskellä asuu pieniä lapsia.

Mutta hetkellisesti kai kaikissa lapsiperheissä voi olla ruokaa lattioilla, astioita tiskipöydällä, kenties potta, jota ei ole keritty tyhjentää, tai vaikka vaippa lattialla, jos perheessä vaippaikäisiä.
Leluja lattialla, hiekkaa, vaatteita.
Ja jos perheessä on lemmikejä, joista lähtee karvaa- kai niitäkin voi olla.
 
vieras
Ymmärrän täysin ap:n tunteenpurkauksen. Kirjoitti aivan kuin meidän lähisuvussa oleva perhe elää. Se on aivan järkyttävää!! Ja tosiaan, kaikki tyylillään, mutta pientä rajaa. Jos menen perheen lapsen synttäreitä juhlimaan, en halua nähdä likaisia ja haisevia vaatteita kasoittain joka paikassa ja pinossa alkkareita, joissa kakkaa!!!! Ja haluaisin voida päästää lapseni vessaan ilman, että kuvottaa koska paskaa on aivan joka paikassa. Lisäksi ihmiset haisevat. Kuvottavaa, mutta en todellakan kehtaa asiasta mainita, joten toisinaan on käytävä kylässä, toivon, ettei iske ruokamyrkytys tms. Yhteen aikaan en antanut lasten siellä oikein mitään kahvipöydässä ottakaan.
 
vieras
Itse en ole mikään turhan tarkka, mutta kyllä minäkin kesällä suorastaan järkytyin eräässä kyläpaikassa. Haju oli niin kuvottava, että meinasin oksentaa. Lampaiden paskaa ulko-ovella ja välillä kuulemma sisälläkin, kun käyvät siellä sohvalla köllöttelemässä. Koiran turkki myös todella p.askainen, ja sisällä oli. Milloin lie paikassa viimeksi siivottu. Juoksavaa vettäkään ei tullut. En tiennyt, mihin olisin istunut, syöminen tuntui todella vaikealta, kun olin vieläpä raskaana. En ymmärrä, miten jotkut voivat elää niin.
 

Yhteistyössä