***Epäsäännöllisen kierron piinaamat***

• Viestiketjun aloittaja Mammukka81
  • Ensimmäinen viesti
RouvaSumppisuu
Sunnuntaita kaikille :flower: !

Ovuloinnista pitkissä kierroissa: mun käsittääkseni ovulaatio voi tapahtua pitkissäkin kierroissa tai olla tapahtumatta. Olipas tyhjentävä vastaus :LOL: ...mutta siis normaalistihan kypsä munasolu vapautuu munarakkulasta, joka tämän jälkeen painuu kasaan ja siitä kehittyy keltarauhanen. Kun keltarauhanen surkastuu (jos siis hedelmöitystä ei tapahdu) noin 14vrk:n kuluttua ovulaatiosta, alkaa kuukautisvuoto. Eli mun ymmärtääkseni pitkissä kierroissa tuo 1.vaihe eli munarakkulavaihe jostain syystä pitkittyy. Joskus ovulaatio voi jäädä kokonaan tulematta, jolloin kohdun limakalvo kasvaa kasvamistaan, kunnes tavallaan "kasvaa yli" ja vuoto alkaa. Äh, monimutkaista...

Teainalle :hug: negasta. Riippuu varmaan aika paljon lääkäristä, mutta terothan määrätään aika helposti just säännöllistämään kiertoa. Ei ole tosiaan mikään varsinainen lapsettomuushoito, ei kannata ainakaan mun mielestä vuotta odotella. Suosittelen lämpimästi niitä, aikoinaan ekasta terokierrosta meinaan plussasin :heart: .

kiki80, mä oon joskus pyytänyt soittoaikaa gynelle (yksityinen oli sekin) ja hyvin onnistui. Eikä maksanut tosiaan mitään, joten kannattaa kokeilla =) .

Pitäisköhän meistä tehdä jonkinlainen lista niin pysyttäis paremmin kärryillä? Mulla ainakin menee nikit niin helposti sekaisin, älkää siis ihmetelkö jos välillä kirjoittelen ihan puuta heinää :LOL: ...

Kiva että olette kirjoitelleet kuulumisianne. Kuka ehtisi vähän väsätä listaa, tietäisi kuka on missäkin vaiheessa menossa :)

Nuo ovulaatiojutut on kyllä aika monimutkaisia, vieläpä kun on kyse pitkistä kierroista. Ilmeisesti sitä tapahtuu, onhan täällä montakin pitkäkiertolaista jotka ovat plussanneet. Itselläkin oli mielessä ennen ekaa raskautta mennä lääkäriin pitkien kiertojen takia, mutta plussa tulikin ensin. Samoin toisella kerralla, ajattelin varata aikaa lääkärille seuraavien menkkojen alettua mutta se kierto jäikin viimeiseksi ja siitä tärppäsi :) Joten aina kun ole ajatellut mennä lääkäriin, plussa on tullut. Käyköhän niin tälläkin kertaa. Toivotaan =)

Nyt kp 24/35 ja yk2. Ei mitään tuntemuksia suuntaan tai toiseen joten uskon ettei tärppiä ole tullut tällä kertaa.

Lista olis kiva...Mä oon tooosi huono väsäämään noita,et jos joku näppäräsormisempi haluis niin :flower:
Mä bongasin tänään oviksen,että näillä näkymin ei pitäis kierrosta tulla ylipitkä...tai sit sellanen 9kk olis kans ihan kiva :whistle: :heart:

RouvaSumppisuu
:heart: Haaveissa esikoinen :heart: :

JaneG..........................joulukuusta 2006
Peikkotyttö07..............yk 1
Bayan Fare..................
Teaina.........................yk3
Kiki80..........................

:heart: Haaveissa toinen :heart: :

RouvaSumppisuu.........yk 1
Bamse.........................yk 1
Ninnurainen.................
Hilbert..........................
Poni06.........................

:heart: Haaveissa kolmas :heart: :
Isabel81......................yk 2

RouvaSumppisuu
Tein pikaiseen tuollaisen listan ja laitoin meidät kaikki siihen (ainakin yritin). Lisätkää/korjatkaa/ottakaa pois ihan vapaasti, varmasti on virheitä :whistle:. Tai jos joku ei listalle ollenkaan halua, niin voi itsensä poistaa/ilmoittaa. En laittanut kiertopäiviä, kun en ainakaan itse jaksa niitä ihan joka päivä päivitellä. Laiskimus kun olen :saint: .

Muoksista vielä: Olennainen unohtui, eli Bamselle onnittelut oviksesta!!!

RouvaSumppisuu hieno lista.Kiitos.

Meillä yk. 3 menossa. Pian täti poisumassa maisemista ja sitten alan ovisjahdin. Nyt meinaan tikuttaa kp 10 alkaen niin kauan ,että ovis tulee. Niin ja seuraan lämpöjä, limoja ja kaikkea ,mistä nyt olen lukenut. Kesävauvoissa oli tänään tosi hyvä linkki kierron tapahtumista. En vaan taida osata sitä lisätä tänne :/ .

Heippa. Mä voisin ilmottautua mukaan. Mulla siis kans epäsäännöllinen kierto. Nyt on kolme, neljä viimestä kiertoa ollu mun mittakaavalla tosi säännöllisiä (40-43) Sitä ennen oli 68 ja sitä ennen ties mitä. Esikoinen on suurissa haaveissa ja ensimmäinen jännittävä yrityskierto menossa. Mulla saattoi olla viime viikolla ovulaatio. Saa nähä pitikö omat tuntemukset paikkansa. En ole vielä ajatellut ovistikkuja ostella, mut katotaan monta kiertoa jaksan pohdiskella. Kaikille superpaljon plussaonnea. :heart:

Pilvilinna.....................yk1

Huopikas
Mulla on kans epäsäännöllinen kierto ilman pillereitä. Pisin tauko menkkojen välillä on ollut 3-4kk. Terot loppui just, joten nytte odotan ensimmäisiä luonnollisia menkkoja tulevaksi. Enkä tiiä yhtään, koska ne vois tulla... Raivostuttavaa.

Kiitoksia listan väsäämisestä, RouvaSumppisuu! Ja onnittelut Bamselle oviksen bongauksesta :)

Viikonloppuna ahdistuin kauheasti tämän kierron takia ja otin itseäni niskasta kiinni ja soitin tänään aamulla neuvolaan. Tosi helpottavaa oli jutella terkkarin kanssa! Se sanoi, että ihan hyvin voi onnistua pitkällä kierrollakin, vaikka se onkin kieltämättä vaikeampaa. Käski soitella muutaman kuukauden päästä uudelleen, jos ei kierto tasaannu. Ja sitten jos ei menkat meinaa tulla pariin kuukauteen, niin sitten heti soittoa, niin katsotaan tilannetta.

Ajattelin nyt sitten katsoa tämän vuoden loppuun ja mennä ens vuoden puolella käymään, jos kierrot vielä huitelee vitosella alkavalla kymmenluvulla tai yli :D

Tänään on ollut sitten kiva päivä synkän viikonlopun jälkeen ja mieli on paaaaljon parempi! Helpotti kummasti, kun sai kuulla, ettei ainakaan epäsäännöllisen kierron takia tarvi kärvistellä vuotta, ennen kuin siihen saa apua.

Tsempityksiä kaikille, pidetään lippu korkealla :heart:

RouvaSumppisuu

Teaina.........................yk 3
Pilvilinna.....................yk 1
Huopikas....................yk 3

Poni06.........................yk 3

Lisäsin Huopikkaan mukaan ja Poni06n yk:t.

Täällä kp26. Kävin tänään gynellä (ts. terveyskeskuksen oma lääkärillä...) papa-kokeessa. Kyselin helpotusta näihin pitkiin kiertoihin ja mistä ne voisi johtua. Lääkäri (mies!) ei ollut juuri huolissaan asiasta ja suositteli kiertojen tasaamiseksi arvatkaapa mitä...e-pillereitä! :LOL: What?? Kerroin kyllä että emme käytä ehkäisyä eikä sitä ole tarviskaan käyttää. Ilmoitti siihen että e-pillereissä on sitä ja sitä hormonia jotka säännöllistävät kk-kierron. No joo, eihän pillereiden aikana kierto ole KUUKAUTISkierto, ts. elimistö ei ole "normaali"tilassa vaan kierto saadaan tasaiseksi pillereillä. Eihän se vuotokaan ole kuukautisvuotoa vaan ns. tyhjennysvuotoa... :snotty: En siis saanut mitään apuja. Antoi lähetteen verikokeeseen jossa määritellään mahdollinen kilpirauhasen vajaatoiminta. Sekin ihmetytti, kun eikös siinä menkat jää pois kokonaan, on väsymystä, lihomista ja muitakin oireita kuin epäsäännöllinen kierto. Omasta mielestäni olen siltä osin oireeton. No tulipa käytyä sitten verikokeissakin samalla kertaa, ehkäpä turhan takia.

Että tämmöistä! Ei puhettakaan Teroluteista tai vastaavasta...paljonkohan käynti yksityisellä gynellä kustantaa? Kellään suuntaa antavaa arviota?

Mä suosittelisin käymään yksityisellä gynellä.Mulle lekuri just sano et vuodenvaihteen jälkeen alotellaan clomit,jos ei vauvaa kuulu sitä ennen.Mulla tosin on pco,joka saattaa estää ovulaatiota.Paitsi että eilenhän sain sen ovisplussan,et kyl jotain sentään tapahtuu :D

RouvaSumppisuu
Isabel81, olipas hyvät neuvot lekurilla :/ . Toiveena raskaus ja puhuu e-pilsuista...ei hyvää päivää sentään. Mä oon tosiaan torstaina menossa yksityiselle gynelle papaan ja otan samalla asille nämä vauvahaaveet ja pitkän kierron...saa nähdä mitä se mulle tarjoaa, hormonikierukkaa varmaan :LOL: .

Luulisin että halvimmillaan yksityisellä pääsee muutamalla kympillä ja yli satasen taitaa mennä, jos haluaa ultrattavan tms. Siitähän saa sen kela -korvauksen myös. Ja varmasti hinnat heittelee paikkakunnittain paljonkin. kerron sit torstaina kuin mun kävi ja mitä kustansi.

Haaveissa esikoinen :

Pilvilinna.....................yk1

Haaveissa toinen :

Hilbert.......................... yk 1

Haaveissa kolmas :

Lisäsin oman yk:n. Kp 59 tällä hetkellä ja v-tuttaa ihan kiitettävästi. Varmaan jonkin asteista syysmasennusta, tai jotain..
Isabel81 heh, e-pillereitä!? Suosittelisin kanssa käymään jollain toisella lääkärillä..
Tyhmä kysymys, mutta mitä ne terot on? Ja kuinkahan helposti niitä saa? Tarkoitan siis, että kun tuntuu, että tää kierto venyy ja venyy vain..

Huopikas
Hilbert: Terot on sama kuin Terolut-niminen keltarauhashormonilääke. En ainakaan itse ole kokenut mitään vaikeuksia niiden saamisessa eli uskoisin, että saat ihan helposti, kun vain asiasta keskustelet lääkärisi kanssa.

Hei hieno tuo lista =)

Täällä varsinaisesti yk 5 mutta eipä noita yrityskiertoja oikein ole kannustavaa laskea kun kierto menee nytkin melkein 70:ssä. Lokakuun lopulle on varattu aika Väestöliiton lapsettomuusklinikalle ja samalla saan apuja tähän pitkään kiertoon. Teroja söin keväällä ja nyt varmaan saan niitä lisää.

Heh, niin sitä minäkin luulin että lääkäri olisi edes maininnut jotain Teroluteista kun päivittelin pitkää kiertoa :LOL: Mutta se jäi ajatukseksi kun patisti sitten siihen verikokeeseen...on ne yleislääkärit kans yksiä :| Toisaalta ei ollut yllätys ettei ottanut asiaa vakavasti. Harkitsen kyllä yksityisellä käyntiä kunhan aika näyttää mihin suuntaan kierrot alkaa mennä.

Teroista en minäkään sen enempää tiedä, ainoastaan sen että niitä syödään esim. 3kk kuurina kierron tietyssä vaiheessa.

No, sain itsestäni sen verta irti, että nyt ollaan perjantaina menossa gynelle. Soitin yksityiselle ja kysäsin hoitajan mielipidettä, niin hänen mielestään kannattaa nyt käydä. Eli perjantaina ollaan ehkä vähän viisaampia..

Yhteistyössä