epa ja vitamiinit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ada
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ada

Vieras
Mitä vitamiineja syötte odotusaikana?Syöttekö muuta kuin multitabs special 2+??Itse olen aina syönyt vitamiineja ja nyt odotusaikana syön tuota multitabsia odottaville äideille sekä piimaxia hiusten takia ja vielä epaa, kaikki nuo on kuulemma terveellisiä vauvalle ja hyväksi vauvan kehitykselle, varsinkin aivoille tuo epa...ja välillä otan rautaa vielä ylimääräisenä koska multitabsissa rautaa on tosi vähän ja sillä ei nouse hemoglobiini,mutta nyt olen syönyt paljon mustikkaa ja hemoglobiini nousi tosi korkealle..

Lauantaita :)

MInulle neuvolasta kehotettiin syömään vain calsichewiä jossa mukana d vitamiini, muita hän ei kehottanut paitsi nimenomaan kielti syömästä päällekkäin muita vitamiinivalmisteita jonkin oudon reaktion vuoksi, ilmeisesti estävät d-vitamiinia imeytymästä...
Olen miettinyt itsekseni että täytyisikö syödä vielä rautaa mutta eiköhän nuo sitten hoputa jos siltä näyttää..

Ps. mitä on epa?

Sanoivat että kun on rohdosvalmiste ja ei ole tietoa niiden vaikutuksesta vauvalle. Olen sitten jättänyt syömättä ja ajattelin aloittaa niiden syönnin sitten kun imetys on ohi.

http://www.antioksidantti.fi/art_raskaus.html

Tuo ylläoleva artikkeli todella kannattaa käydä lukemassa, siinä on vitamiinien ja hivenaineitten tärkeydestä raskaanaolevalle. Olen todennut että nuo neuvolantädit puhuu toinen toista ja toinen toista, eikä he ole todellakaan mitään asiantuntijoita ravitsemusasioissa! Ei todellakaan kannata vetää henkeensä ihan mitä vain epämääräisiä perustelemattomia varoituksia noista vitamiineista. Piimax ei muuten ole mikään rohdosvalmiste... Siinähän on biotiinia joka on ihan hivenaine, ja on hyväksi varmasti myös vauvalle jos on hyväksi sinulle...
Vielä parempi rasvahappovalmiste kuin tuo epa, olisi esim. Omegat-valmiste, jossa on tuon omega 3:n lisäksi omegat 6, 7 ja 9, jotka on ihan yhtä tärkeitä. Ei omega 3 yksinään ole mikään ihmeittentekijä. Itse en syö mitään neuvolasta saatavia monivitamiinitabletteja, ne on yhtä tyhjän kanssa. Syön mieluummin ne tärkeät vitamiinit ja hivenaineet erikseen omista purkeistaan, sellaisella annostuksella josta on jotain hyötyä!

Minä syön Lady Vita + raskaanaoleville, molkosan maitoherauutetta ja beetakaroteenia kuuriluontoisesti. Lady vitasta saa tarvittavat vitamiinit, myös raudan ja magnesiumin, molkosan pitää vatsan, suolen ja emättimen bakteerikannan kunnossa ja beetakaroteeni on hyvä iholle ja lisää elimistön vastustuskykyä. Näillä eväillä minä porskutan..

Ei vitamiineja välttämättä tarvitse jos vain muistaa syödä monipuolisesti. Mutta mm. d-vitamiini ja kalkki on hyviä esim. kalcipos-d jota itse käytin. Ole tarkkana ettei vitamiini valmisteissa jota syöt ole a-vitamiinia (se on haitallista sikiölle).

Nappaan silloin tällöin d-vitamiini-kalkki-yhdistelmäpillerin, mutten muista tätäkään päivittäin. Syön kuitenkin niin monipuolisesti päivittäin että uskon saavani kaikki tarvittavat ainekset oikeasta ruuasta.

Tämä on sinulle, joka kirjoitit
"" Itse en syö mitään neuvolasta saatavia monivitamiinitabletteja, ne on yhtä tyhjän kanssa"".

Tiedoksesi, ettei neuvolasta - tai terveyskeskuksista yleensäkään - valitettavsti SAA
mitään vitamiineja, eikä mitään muutakaan, kyllä ne kaikki lääkkeet ja muuta täytyy jokaisen ostaa ihan omalla rahalla.
Semmoista on katsos elämä:(

Mutta varmaan käyt itse yksityisneuvolassa, koska et tunne käytäntöä? Tai näemmä jostain syystä tälläiset rahvaan käyttämät palvelut ovat sinulle jokatapauksessa vieraita.

No, mutta tämä vaan tiedoksi, kun olit tietämätön.
Tälläiset yhteiskuntaamme liittyvät perusasiat on kyllä jokaisen ihan hyvä tietää, ihan jo normaalin yleissivistyksenkin kannalta.

MultiTabs 2+ -tabuissa on se ongelma, että niissä niellään samaan aikaan rauta ja kalsium, jotka estää toistensa imeytymistä. Ladyvita Plussassa aamulla otetaan vitamiinit ja hivenaineet ja illalla kalsium+D, jolloin kunnollinen imeytyminen on varmempaa.

Sinulle Tiina, anteeksi kauheasti jos kirjoitin asiani niin että se meni yli sinun ymmärryksesi! Neuvolasta saatavilla vitamiinitableteilla tarkoitin niitä mitä neuvolantädit suosittelevat käyttämään, tuo käyttämäni ilmaisu oli vain sattumoisin lyhyempi sanontatapa! Toki tiedän etteivät neuvolat tai muut vastaavat sentään mitään ilmaiseksi jaa. Hieno juttu kuitenkin, että vaivauduit kirjoittamaan tuon viestisi vaikkei se tämän ketjun alkuperäiseen aiheeseen mitenkään liittynytkään... On se hienoa että jotkut jaksavat tuota pilkkua viilata! Voi voi sentään, toivottavasti sinä saat ne multivitasi tai ladyvitasi hankittua vaikka ne ihan itse pitääkin maksaa.

Yhteistyössä