alkuraskaus vitamiinit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suvari30
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suvari30

Vieras
mitä vitamiineja syötte alkuraskaudessa? Minulla ihan alussa raskaus rv 4 ja olen nyt syönyt multitabs raskaus vitamiineja 2tbl pvä että saan foolihappoa sen 400 /pvä.

onkohan siitä haittaa että siinä on rautaa mukana, jostain olen lukenut, että sitä ei saisi alkuraskaudessa olla?? mitähän haittaa siitä olisi?

voisikohan ottaa 1tbl multivitaa ja sitten erikseen foolihappoa? mitä foolihappo valmisteita on tai riittäisiköhän bevitabs, siinä on b-vitamiinia ja foolihappoa.

käytättekö omega 3 tabletteja?

olen vähän pihalla näistä vielä..

En ole kuullut ettei rautaa saisi olla mutta A-vitamiinia kai pitäisi välttää.

Omegaa syön itse ja B-vitamiinia. Ruoastahan ne ravintoaineet pitäisi ottaa eikä purkista:) Itse en kyllä ruoasta saa kun huonovointisena olen syönyt vain sitä mikä pysyy sisällä.

Itse söin koko raskausajan juuri tuota multitabsin raskausvitamiinia,aluksi 2 tbl/pv...sitten lopussa yhden päivässä.Muistaakseni multivitassa on a-vitamiinia,ja sitä pitäs välttää,niin siks en sitä syönyt.Monipuolinen ruokavalio on tietty kaiken a ja o.Mutta neuvolassa sanottiin,et kannattaa ottaa jotain d-vitamiini vamistetta,kun suurinosa odotusajastani oli pimeää vuodenaikaa.

tai joku sellainen sisältää A-vitamiinia, normaali Multivita ei sisällä. Itse syön sitä, koska nuo raskausvitamiinit ovat aivan älytöntä hintakiskontaa mielestäni. Lisäksi syön kalkkia, mutta muuten aivan kuten ennen raskauttakin. Nyt jo yli puolenvälin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Multivita Plus:
tai joku sellainen sisältää A-vitamiinia, normaali Multivita ei sisällä. Itse syön sitä, koska nuo raskausvitamiinit ovat aivan älytöntä hintakiskontaa mielestäni. Lisäksi syön kalkkia, mutta muuten aivan kuten ennen raskauttakin. Nyt jo yli puolenvälin. :)

tavallisessa multivitassa on foolihappoa vain 300 yksikköä, onko se riittävä vai pitäisikö vielä enemmän syödä?

No mä ainakin syön monipuolisesti kasviksia muutenkin, joten olen ajatellut tuon 300 yksikön riittävän. En suoraan sanottuna ole tietoinen, mikä se suositus on.

No mä ainakin syön monipuolisesti kasviksia muutenkin, joten olen ajatellut tuon 300 yksikön riittävän. En suoraan sanottuna ole tietoinen, mikä se suositus on, mutta saahan noita esim. tummanvihreistä vihanneksistakin.

Periaatteessahan normaalin monipuolinen ruokavalio riittää kattamaan kaikki ravintoaineet ja vitamiinit, mutta jos haluaa varmistella ja varsinkin jos pahoinvoinnin vuoksi ei voi syödä monipuolisesti, kannattaa syödä vielä lisäksi vitamiinia. Itse aloitin tuon multivita raskaus vitamiinien syönnin kun plussasin, sitä ennen en ollut syönyt mitään lisäravinteita ja ihan hyvässä kunnossa olen ollut.

Jos foolihapon tarve on suositusten mukaan 400, luulisi että se 200 tabuista saatuna riittää, koska tuleehan tosiaan sitä foolihappoa muustakin ravinnosta. En ole koskaan kuullut, että raudasta olisi jotain haittaa raskauden aikana, yleensähän sitä joutuu jossain vaiheessa syömään kuuriluontoisesti, jos hemoglobiini tippuu kovin alas. Ja eiköhän nuo tabut ole hyvin tutkittu ja testattu, joten jos suosituksena on 1-2 tablettia päivässä raskauden aikana, ei siitä 2 tabeletista voi missään nimessä haittaa olla. Liikaa A-vitamiinia pitäisi välttää, siksi kai raskaana oleville on erikseen omat monivitamiininsa.

Hintaa noilla raskausvitamiineilla näyttäisi olevan tuplaten normaaliin verrattuna, mutta tietysti asiakaskunta ja myyntivolyymi on paljon pienempi kuin normaaleilla vitamiineilla, joten kalliimmaksi se valmistuskin tulee per purkki.

Mitä luonnollisempaa ruoka on, sitä vähemmän on pahoinvointia - sitä se "herkistyminen" tarkoittaa odotusaikana. Kaikki teollinen tekee helposti pahaa ja siksi niitä puutoksia voi tulla, mut kun syö paljon luomulihaa esimerkiksi, ei tule B12-vitamiinin puutosta ja silloin rautakin imeytyy hyvin, ei tule anemiaakaan, eikä tarvi mitään pillereitä:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/simmons.htm

Floravital on parasta, eikä sisällä natriumlauryylisulfaattia (rikkoo soluja limakalvoilla) eikä glysiiniä (on yksi glutamaateista, kuten E621 ja muut..) ja hemppa nousee turvallisesti:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1238589786/23#23

Yhteistyössä