Enterorokko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NetanJahu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tunnetaan myös nimellä suu- ja sorkkatauti. Rakkulat suussa, sekä varpaiden välissä kuuluu oireisiin.

Itse sain rokon kummilapseltani kun jouduin lapsenvahdiksi hänen sairastuttua. En siis itse ollut sitä lapsena sairastanut, joten tarttuu aivan kuten muutkin rokot.

Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:
Voi hitto! Toivottavasti ei tuu! Tuleeko siinä kuumetta? Tarttuu tietty sitten kaikkiin meihin. :/

Jos sitä on niin on jo mahdollisesti tarttunut. Entero tarttuu jo itämisaikana joten sen leviämistä on lähes mahdoton estää.

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Voi hitto! Toivottavasti ei tuu! Tuleeko siinä kuumetta? Tarttuu tietty sitten kaikkiin meihin. :/

Jos sitä on niin on jo mahdollisesti tarttunut. Entero tarttuu jo itämisaikana joten sen leviämistä on lähes mahdoton estää.

Joo, siinä vaiheessa kun ne rakkulat näkyy/tuntuu niin on jo liian myöhäistä. Meillä tuli miehellä rakkuloita suuhun ja kämmeniin, vanhemmalla pojalla suun ympärille ja nuoremmalla takareisiin ja pohkeisiin. Muhun ei yllättäen tarttunut, vaikka muuten tarttuu kuulemma tosi helposti.

Meillä tuli ensin korkea kuume ja kurkkukipu, sitten ilmestyi ne rakkulat.. Ei tarttunu, ihme kyllä, meihin vanhempiin, mut mun sisaruksiin kyllä kun kävivät kylässä ennen ku tiedettii et on entero..

Meillä oli viime syksynä ja tarttui mieheenkin. On yleensä lastentauti. Oireita kuume, Ja ihon sisäiset rakkulat joita tulee varsinkin käsiin ja jalkapohjiin ja suuhun., Ovat todella kipeitä. Apteekista saatava mentolirisiiniöljy auttoi, samoin vesirokkovoide. Ne auttaa kutinaan käsissä ja jalkapohjissa. valitettvasti suuhun ei auta mikään ja voi olla todella kopeä. Menee noin 3 päivässä paremmaksi! tsemppiä.

Alkuperäinen kirjoittaja IntoOlivia:
Tunnetaan myös nimellä suu- ja sorkkatauti. Rakkulat suussa, sekä varpaiden välissä kuuluu oireisiin.

Itse sain rokon kummilapseltani kun jouduin lapsenvahdiksi hänen sairastuttua. En siis itse ollut sitä lapsena sairastanut, joten tarttuu aivan kuten muutkin rokot.

Tohon ei immuniteettia edes tule, niitä viruksia on niin monta. Eli periaatteessa ton voi saada vaikka joka vuosi uudestaan.

meillä on jälkioireena lahtenyt kokonaisia kynsiä sormista ja varpaista. Näppyjä oli melkoisen paljon. Ja kurkku voi olla haavainen ja erittäin kipeä esim. syödessä yms.

Alkuperäinen kirjoittaja V:
meillä on jälkioireena lahtenyt kokonaisia kynsiä sormista ja varpaista. Näppyjä oli melkoisen paljon. Ja kurkku voi olla haavainen ja erittäin kipeä esim. syödessä yms.

Meillä esikoisella ja miehellä tuo jälkioireena kanssa!!!!!!!!! Niin, ja minä ja silloin 10kk tyttäreni säästyttiin taudilta!!!!!!!!!!!

Vai voiko toi olla sitä sikaflunssaa kun noin yhtäkkiä nosti kuumeen ilman mitään nuhaa tai yskää? :/ Eilen illalla ei ollut kuumetta. Aamun aikana nousi yhtäkkiä tuonne 39 asteeseen.

Meillä oli toi vuosi sitten joulun alla. Oli onneksi lievänä, oikeastaan sellainen parin päivän flunssaa vastaava juttu eli säästyttiin siltä rakkulahässäkältä lähes kokonaan. 5v ja 3v ei saaneet yhtään rakkulaa, 8kk vauvalla oli vaippa-alueella rakkuloita, miehellä hiukan kämmenissä ja jalkapohjissa ja mulla YKSI kurkussa. Se oli kyllä tosi kipee, kun säteili korvaan se kipu ja välillämeinasin, että kiskon koko korvan irti. Niin järkyttävästi sattui. Mutta onneksi se oli mulla eikä pilannut lasten joulua.

Viime vuonna toi enterorokko oli pahempi mitä se normaalisti on. Netistä silloin luin ja joku sairaanhoitajakin sanoi, että normaalisti se on vain flunssa niin ettei edes tajua sen olevan joku enterorokko.

Meillämuuten kuopuksella lähti neljä kynttä irti ja mulla kaksi. Mutta ei se ollut mitään hirveää. Sieltä pukkasi koko ajan uutta kynttä, ei tuntunut miltään, hieman ruman näköinen ehkä yhdessä vaiheessa mutta ihan pikkujuttu. Eli ei se kynsien irtoaminen tarkoita sitä, että yhtenä aamuna vain herää ja kynnet on kaikki irti. :D

Kuinka pian ne rakkulat sit ilmaantuu jos ilmaantuu? Myyräkuumekin on mahdollinen. :/ Itellä oli se yli vuosi sitten ja menin tosi huonoon kuntoon, viikon olin osastolla. Päätä valittaa ja välillä oksentelee. Kai täytyy maanantaina käyttää lääkärissä jos yhtä korkeana kuume pysyy ja ei niitä rakkuloita tule.

Kuinka pian ne rakkulat sit ilmaantuu jos ilmaantuu? Myyräkuumekin on mahdollinen. :/ Itellä oli se yli vuosi sitten ja menin tosi huonoon kuntoon, viikon olin osastolla. Päätä valittaa ja välillä oksentelee. Kai täytyy maanantaina käyttää lääkärissä jos yhtä korkeana kuume pysyy ja ei niitä rakkuloita tule.

Meillä ne tuli ainakin sen kuumeen jälkeen. Googleta enterorokko.

Näppyjä on nyt nielussa, ei muualla. Kurkku on tosi kipeä. Kuumetta ei enää niin paljon onneksi ole. Huomenna sit kotipäivä, eskariin ei pääsekkään.

Noin se enterorokko alkoi meilläkin. Korkea kuume ja kurkku kipu. Sitten tuli kuopukselle rakkuloita, joka paikkaan. Esikoiselle ei tullut rakkuloita muualle kun suuhun. Toivotaan, et pääsette vähällä eikä rakkuloita tule lisää :)

oli viime vuonna ja alkoi kovalla kuumeella. Sitten tuli rakkulat suuhun ja raajoihin. Poika silloin 3,5v oli tosi kipeä. Kk päästä lähti kynsiä ja nahkat jalkapohjista. Tytöllä oli huomattavasti lievempi eikä ollut jälkioireita.

Voiko toi enterorokko alkaa kovalla kuumeella ilman rakkuloita? Pojalla nyt kuumetta sellanen 39 astetta. :/ Päähän sattuu kovasti.

missäpäin asutte? Nyt on myös virusperäistä aivokalvontulehdusta liikkeellä.

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=505/sprog=4/grp=2/menu=1/