entä jos mies ei lähde synnytykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja N-72
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

N-72

Vieras
Onko olemassa vielä muita pariskuntia, missä mies ei aio osallistua synnytykseen?
Ei kai tästä asiasta voi suuttua tai edes loukkaantua, onhan se miehelle täysin vapaaehtoista. Olen vaan alkanut miettiä, pitäiskö synnytykseen ottaa mukaan joku ystävä vai selviääkö siitä ""hengissä"" ihan kätilöiden turvin?
Tuntuu vaan, et jos ei oma mies lähde, niin haluanko sitä kokemusta jakaa muidenkaan kanssa. Se olis sit mun ja vauvan ihan oma juttu!
Harmittaa vaan mieheni puolesta, että aikoo jättää tällaisen kokemuksen kokematta.

Mun mies ei ole voinut tulla synnytyksiin mukaan koska ei kestä nähdä verta ja se on hänellä ollut kaikenaikaa.
Meillä on neljä lasta ja kaikki ovat syntyneet alateitse.

Itselläni tärkeintä oli miehen seura sekä hieronta-apuna kramppeihin yli 20 h kestäneen avautumisvaiheen ajan kun puudutukset ei auttaneet (kätilökään ei aina ehdi olla paikalla). Voihan se mies poistua siksi aikaa, kun ponnistusvaihe on päällä ja vauva syntyy, ja tulla sit takaisin.

En ikimaailmassa edes huolisi miestä mukaan siihen sessioon! Ei siinä pidä ajatella mitään kokemuksien jakamisia tai jakamattomuuksia. Miksi tehdä asiasta ongelmaa? Saatpahan ainakin rauhassa keskittyä olennaiseen.

Ei siitä tarvitse olla yhtään harmissaan, kun mies on kieltäytynyt. Se on eräänlainen rohkeuden merkki tunnustaa että ei ole kanttia moiseen koetukseen. Näin ainakin itse asian kuvittelen.
Itse olen synnyttänyt yksin ensimmäisen ja nyt toisen mukaan tulee mies. Ollaan juteltu paljon siitä mitä siellä voi tapahtua ja kaikista eritteistä ym. jotka ei oo niin miellyttäviä. Lupasi kestää ja voi mennä myös oven ulkopulelle aina välillä.
Itse olen ollut tukihenkilönä kaksi kertaa,ja pitänyt vaan kädestä kiinni ja ollut tukena. Kummatkin ystäväni pitivät minun läsnäoloani tosi tarpeellisena. Ja ihana kokemus itselle myös! Onnea synnytykseen! P.s Kaverini mies jättää menemättä kun sanoi,ettei hänellä ole kanttia!

Hei!

Kannattaa miettiä huolella etukäteen, että kannattaisiko kuitenkin pyytää joku läheinen tukihenkilöksi. Synnytys kun voi kestää pitkään ja kätilö ei tosiaan ole koko ajan paikalla. Siinä voi kummasti alkaa kaivata jotakuta avuksi. On myös olemassa tukihenkilöitä, joilla on synnytyksistä kokemusta ja jotka korvausta vastaan tulevat synnytykseen tueksi. En nyt muista minkä instanssin kautta näitä tukihenkilöitä saa, mutta neuvolassa tai synnytyssairaalassa varmaan osaavat neuvoa. Tälläisen henkilön läsnäoloonhan voi suhtautua vähän samalla tavalla kuin kätilön, ikäänkuin asiantuntija-apuna ;)

Miehet ovat mukana vain noin 70 prosentissa synnytyksistä.

Itse en tiedä, onko miehen läsnäolo niin tärkeä juttu. Ja ketään muuta en ottaisi mukaan. Ammattilaisten kanssa voi keskittyä itse asiaan.

Me ollaan juteltu jo aikaisemmin, että mies ei tule olemaan paikalla ponnistusvaiheessa. Ei kestä nähdä verta ja tulee tosi huonovointiseksi ja pyörtyy (on nähty). Mies on tästä pahoillaan, mutta olen itse sopeutunut ajatukseen. Luulen että jos hän kieltäytyisi kokonaan tulemasta, haluaisin jonkun muun läheisen ihmisen tukihenkilöksi.

Meillä mies on tulossa mukaan synnytykseen,mutta jos hän sinne ei tulisi uskoisin että sitten pyytäisin omaa äitiä mukaan,koska hän minut tuntee ja on ollut aina minun tukena j a onhan hän itse kokenut 2 synnytystä:)

Yhteistyössä