Ensimmäisen neuvolakäynnin ajankohta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raskaana

Vieras
Hei! Millä raskausviikoilla teillä on ollut ensimmäinen neuvolakäynti? Entä alkuraskauden ultra? Siksi kyselen, kun oma neuvola-aikani on vasta rv 10+, ja tuntuu, että kovin myöhään on. Olisi kiva saada varmistus, että mahassa oikeasti jotain kasvaakin. :)

Mulla oli kanssa joskus rv 10 eka käynti ja kiire tuli varata se ultra. Ei meijän neuvolassa tuollon vielä kuunnellakaan mitään. Se on vaa uskottava että plussannu on eikä menkkojaan näy. Sitte np-ultrassa näin ekakerran että on siel joku ja sen jälkeen alko sykettä kuunnella neuvolassa.

Mulla on ollu joskus rv 9+. Käsittääkseni aika perusajankohta. Kummassakaan raskaudessa ei yritettykään silloin kuunnella sydänääniä. ensimmäisen kerran sai varmistuksen siihen, että kohdussa on oikeasti elämää np-ultrassa.

OK, eli ihan normi ajankohta, oon vaan liian hätäinen :D ihmettelen vain, että millä perusteella nuo ajat oikein annetaan.. Tuttuni on raskaana ja meidän lasketuilla ajoilla on väliä viikko. Tämä tuttuni on käynyt jo neuvolassa ja ultrassakin, jotain rv 8+. Ja sama paikkakunta kyseessä. No eipä auta kuin malttaa odottaa! :) Kiitos vastauksista!

Varmaan sillä perusteella annetaan että raskaudet yleensä spontaanisti keskeytyvät ennen rv9. Eipä ne siellä neuvolassa muutenkaan mitään tee, täytät vaan lappuja ja juttelet terkan kanssa. Vasta nt-ultrassa näet että onko siellä kohdussa jotain. Ellet sitten mene yksityiselle rv8+

OK, eli ihan normi ajankohta, oon vaan liian hätäinen :D ihmettelen vain, että millä perusteella nuo ajat oikein annetaan.. Tuttuni on raskaana ja meidän lasketuilla ajoilla on väliä viikko. Tämä tuttuni on käynyt jo neuvolassa ja ultrassakin, jotain rv 8+. Ja sama paikkakunta kyseessä. No eipä auta kuin malttaa odottaa! :) Kiitos vastauksista!

Ei ne kunnallisella puolella seku vain yleensä noilla viikoilla ultraile. Ootko varma, ettei käynyt yksityisellä ultrassa?

Ei ne kunnallisella puolella seku vain yleensä noilla viikoilla ultraile. Ootko varma, ettei käynyt yksityisellä ultrassa?

Yleensä sinne ultraan pääsee tuossa vaiheessa vain, jos on jotain ongelmia, keskenmenoon viittaavia vuotoja tai ei ole hajuakaan, missä vaiheessa raskaus on jo menossa epäsäännöllisen kierron tai sen puutteen takia, että saadaan kesto selville.

Minä olen käynyt viikoilla 6-8, kolme kertaa siis. Tämä siksi että omalla paikkakunnallani ei ole synnäriä eikä ultraa, joten lähetteet naapurikuntaan kestää eikä aikoja ole siellä helposti saatavilla.

10+ on aika myöhään. Pitäisi saada tieto alkuraskauden yhdistelmäseulasta, sulatella se tieto, mahdollisesti keskustella puolison kanssa, ja jos päättää haluta seulan, pitää saada lähete ja ehkä varata aika ja ehtiä käydä labrassa viimeistään 11+6, ja jos kierrossa on yhtään epäsäännöllisyyttä niin aiemmin.

Yhteistyössä