Ekan ultran ajankohta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pusuapina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pusuapina

Jäsen
08.06.2007
693
0
16
Semmoista ihmettelen kun teidän muiden juttuja luen kun teillä ekat ultrat on ollu niin hirveän aikasin, 6-9 viikon aikana. Oon ymmärtänyt että suurin osa käy yksityisellä aiemmin, mutta koska teillä yleensä on ensimmäinen neuvolan antama ultra? Mulle eka on varattu 13. viikolle. Eikö kenellekään muulle sitä ole varattu noin myöhään? Ihmettelen vaan kovin..

Eikös se eka julkisen puolen ilmaisultra ole yhtäkuin nt-ultra...? Nt-ultra voidaan ottaa viikoilla 10-14. Tuo aika vko 13 on ihan passeli, itselläni viikkoja nt-ultrassa oli 12+5. Onhan se myös niinkin, että jos tuo nt ultra on kovin aikaisin, voi jäädä paljon asioita kysymysmerkiksi. Ystävättäreni kävi nt-ultrassa liian aikaisin, ultralaitteella ei saatu kunnon näkymiä ja jäi paljon epäselvää... Uutta aikaa ei kuitenkaan herunut.

On niin ihanasti asiat, että kaupunki kustantaa vaan ja ainoastaan alkurasskauden ultran n. rv 10. Eli tuo ei edes ole np-ultra! Ja muita ei sitten tipu :headwall: Lähikunnista kyllä tullaan Kuopioon ultriin, mutta kaupunkilaisille niitä ei heru :(

Ok, kiitos selvennyksistä! En siis vielä ole Suuri Tietäjä näitten ultrien tai muittenkaan raskausasioitten suhteen, joten on kiva kun on joku jolta kysellä...
Eli oletan että oma aikani on just hyvä...

Ekasta kävin neuvolassa joskus rv 9 ja toisesta rv 10....katottiin, että missä kohtaa virallisesti mennään ja sitten sain ajat seuraaviin reissuihin! Kierto toooosi epäsäännöllinen, niin katottiin neuvolassa ultrassa, missä mennään.

Minä olen kolmesta ensimmäisestäni käynyt ultrassa ensimmäisen kerran n. rv 18!! Täällä ei silloin (v. -97, -99, -02) ollut vielä kunnan tarjoamaa np-ultraa ja yksityisellekään en mennyt.
Nyt kuulemma jo np-ultrakin täällä tarjotaan, joten eka ultra sijoittuu kai viikoille 12-13 =)

Jahvetti 7+2

Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Mä en ymmärrä miksi pitäis mennä ultraan ennen sitä np ultraa? Ellei sitten olo jotain epäilyä keskenmenosta tms.

Itse pyysin käyntiä ihan vain sen takia, että kierto on ollu usein ihan mitä sattuu, välillä hädin tuskin 3 viikkoa, huonoimpina hetkinä väliä on ollu kolmisen kuukautta.....mistä sitä tietää, missä vaiheessa odotus on, ellei ultrassa käy, en minä ainakaan tiennyt! Ja jos siihen np-ultraan haluaa mennä, niin senhän voi tehdä vain tietyillä viikoilla, aika minimaalinen loppupeleissä pelivara.

Koodi:
Mä en ymmärrä miksi pitäis mennä ultraan ennen sitä np ultraa? Ellei sitten olo jotain epäilyä keskenmenosta tms.
Itse olin alkuraskauden ultrassa yksityisellä rv 6+5, että sulkeutuisi tuulimuna ja kohdunulkoinen raskaus pois. Mun mielestä ei ainakaan ole ollenkaan negatiivinen asia saada mielenrauhaa. 12 -14 viikkoa on kuitenkin pitkä aika odottaa. 50? oli mun mielestä todella pieni hinta siitä, että kuuli siellä todella olevan alkion, jolla sydän sykkii.

Alkuperäinen kirjoittaja Aadan äiti:

Itse pyysin käyntiä ihan vain sen takia, että kierto on ollu usein ihan mitä sattuu, välillä hädin tuskin 3 viikkoa, huonoimpina hetkinä väliä on ollu kolmisen kuukautta.....mistä sitä tietää, missä vaiheessa odotus on, ellei ultrassa käy, en minä ainakaan tiennyt! Ja jos siihen np-ultraan haluaa mennä, niin senhän voi tehdä vain tietyillä viikoilla, aika minimaalinen loppupeleissä pelivara.

Mä tarkoitinkin tapauksia missä ei ole mitään ns epäselvää.
Tuosta ultrasta kun näyttää olevan tullut monelle sellainen "kiva päästä kurkkaamaan sinne masuun" tapahtuma. Varsinkin kun nuo 4Dultrat on yleistyneet. Vaikka kuitenkin kyse on lääketieteellisestä tutkimuksesta. Mun suhtautuminen ultraan on hyvin ristiriitanen. Mutta tämä on vain oma mielipiteeni.
Np ulrtassa katsotaan muutakin kun se niskaturvotus. Ise kävin siinä liian myöhäisessä vaiheessa, joten se niskapoimuturvotus tulos ei ole edes niin suuntaa antava mitä aikaisemmalla viikolla oisi ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Schätzchen:
Koodi:
Itse olin alkuraskauden ultrassa yksityisellä rv 6+5, että sulkeutuisi tuulimuna ja kohdunulkoinen raskaus pois. Mun mielestä ei ainakaan ole ollenkaan negatiivinen asia saada mielenrauhaa. 12 -14 viikkoa on kuitenkin pitkä aika odottaa. 50? oli mun mielestä todella pieni hinta siitä, että kuuli siellä todella olevan alkion, jolla sydän sykkii.

Valitettavasti vaan suurin osa keskenmenoista sattuu alkuraskaudessa, joten sinänsä se varhainen ultra ei sulje pois mitään muita riskejä kun tuon tuulimunan + kohdunulkopuolisen. Siksi odotan mielelläni sinne np ultraan.

Alkuperäinen kirjoittaja Schätzchen:
Koodi:

Valitettavasti vaan suurin osa keskenmenoista sattuu alkuraskaudessa, joten sinänsä se varhainen ultra ei sulje pois mitään muita riskejä kun tuon tuulimunan + kohdunulkopuolisen. Siksi odotan mielelläni sinne np ultraan.

kohdunulkopuolinen voi kuitenkin olla aika vaarallinen jos pääsee repeämään että hyvä jos aikasessa vaiheessa huomataan. ite oon menossa alkuraskauden ultraan että näkee onko tällä hetkellä kaikki ok. tietenkin voi km tulla myöhemminki.

Meillä kunta tarjoaa vain rakenneultran viikolla 20. Sen takia käytiin yksityisellä alkuraskauden ultrassa viikolla 7+2. Saipahan tietää kuinka monta siellä masussa on ja onko oikeassa paikassa.

Oulussa myös kaupunki tarjoaa ainoastaan rakenneultran rv 18-19. Me päästiin kuitenkin ultraan jo rv 8, koska tämä on keinoalkuinen raskaus, ja lapsettomuusklinikalla on käytäntönä varmistaa alkanut raskaus ensin siellä ennen kuin otetaan yhteyttä edes oman alueen neuvolaan.

Jyväskylässä kun asuttiin aiemmin, niin siellä kaupunki tarjosi ainoastaan np-ultran eikä rakenneultraa ollenkaan. Mutta sielläkin sama juttu, että meillä oli eka ultra lapsettomuusklinikalla.

Mun syntymäkunnassa (pieni paikkakunta) puolestaan ultrataan joka ikisellä neuvolakäynnillä...

Eka ultran kävin omakustanteisesti n. rv 13 niskapoimu-ultrassa, sitten kaupungin tarjoama rakenneultra oli rv 19 ja vielä rv 26 tietämillä kävin 4D-ultrassa. Siinä todettin kaksisuoninen napanuora (normaalisti suonia on kolme) ja olenkin rv 30 tienoilta käynyt/tulen käymään sen takia kasvukontrolliultrissa äitiyspolilla viikon-parin viikon välein.
Nyt rv 37 menossa.

Yhteistyössä